Aanschaf laptop voor HBO-ICT opleiding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Hi allemaal,

Vorig jaar ben ik begonnen met de opleiding HBO-ICT aan het Fontys in Tilburg. Ik ben na drie maanden helaas moeten stoppen vanwege persoonlijke omstandigheden. Dit jaar ga ik dezelfde opleiding weer volgen.

Vorig jaar heb ik de pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV00V1MH aangeschaft. Qua prestaties een top apparaat. Echter zijn er wel een aantal minpunten:
  • De laptop is nogal groot en lomp.
  • De batterij is niet (zelf) te vervangen.
  • De support van Lenevo is niet geweldig. Ik heb een enkele keer contact opgenomen en ik heb nooit reactie gekregen. Daarnaast lees ik veel negatieve berichten over de support van Lenovo.
  • De behuizing is erg gevoelig voor vette (vinger)afrukken.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb een laptop met Windows nodig i.v.m. met software die alleen op Windows geïnstalleerd kan worden. Het is mogelijk om met OSX en Dual Boot o.i.d. Windows te gebruiken maar daar ben ik geen fan van.

Er zullen geen extreme programma's gedraaid moeten worden. Mijn voormalige klasgenoten konden goed meekomen met b.v. een MacBook Air 2011, het duurde soms wat langer maar het ging prima. Hier onder toch concreet een lijstje van welke software ik moet gaan gebruiken:
  • Abobe software (Photoshop, Indesign, Dreamweaver)
  • Microsoft Visual Studio
  • De 'standaard' software: tekstverwerkers (Office 365), browsers, mail e.t.c.
Gamen is leuk maar allesbehalve noodzakelijk. De GTX 960M die de vorige laptop had was prima.

Wat is je budget?
Mijn budget is €1.000,-. Mocht het het waard zijn dan mag de laptop €100,- duurder zijn maar minder is beter. :+

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik moet namelijk 5 dagen per week naar school. Het is dus gewenst dat de laptop niet zo'n lomp ontwerp heeft. Met lomp ontwerp bedoel ik dat er genoeg 15"6 laptops zijn die een stuk kleiner zijn. Het gewicht heeft geen grote prioriteit, is wel mooi meegenomen. De treinreis duurt 45 minuten dus de focus ligt niet op de accuduur aangezien ik de laptop op school aan de oplader kan hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo heeft dus geen voorkeur. Echter ben ik totaal niet thuis wat elk andere fabrikant te bieden heeft. Mocht ik een perfecte laptop vinden dan kan ik nog overwegen om wel of niet voor Lenovo te kiezen.

Bij mijn opleiding worden er geen concrete vereiste prestaties genoemd. Men geeft aan dat een laptop welke Windows 10 kan draaien goed is. Ik heb voor mijzelf een lijstje met minimale eisen en 'leuk-als-het-erbij-zit-maar-niet-noodzakelijk-eisen' gemaakt:

Minimale eisen:
  • Minimaal een Intel Core i5 processor.
  • Minimaal 8GB geheugen.
  • Of een SSD van minimaal 512GB óf een SSD van minimaal 128GB met een tweede HD.
  • Een IPS scherm van 15,6" met minimaal Full HD resolutie.
  • De accu moet door mijzelf vervangen kunnen worden.
  • De laptop mag niet groot/lomp zijn en moet makkelijk te vervoeren zijn.
'leuk-als-het-erbij-zit-maar-niet-noodzakelijk-eisen'
  • Verlicht toetsenbord.
  • Numeriek toetsenbord.
  • Een redelijke videokaart.
  • Een degelijke behuizing van metaal/aluminium i.p.v. goedkoop uitziend/voelend kunststof.
Eigen onderzoek
Ik ben tijdens de vele zoektochten al vele laptops tegengekomen. Hieronder een paar laptops welke ik heb overwogen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ZenBook UX510UX-CN188T (Qwerty)€ 1.097,05€ 1.097,05
1HP Omen 15-ax281nd€ 906,94€ 906,94
1HP Pavilion Power 15-cb030nd€ 999,-€ 999,-
1Lenovo IdeaPad 510-15IKB 80SV00RHMH€ 829,-€ 829,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.831,99

Voor- en nadelen
LaptopVoordelenNadelen
Asus Zenbook256GB SSD i.p.v. 128GBRelatief zwakke videokaart
Geen verlicht toetsenbord
HP OmenGTX 1050 2GB
Verlicht toetsenbord
Op papier geen nadelen
HP PavilionGTX 1050 2GB
Intel Core i7-7700HQ (leuk, niet noodzakelijk)
Volgens reviews vingerafdruk gevoelig
Volgens reviews redelijk luide koeling
Lenovo IdeaPadPrijsRelatief zwakke videokaart
Maximaal 12GB geheugen
Lenovo

Mijn uiteindelijke vraag is welke laptop (hoeft niet per se van bovenstaande lijst te zijn) de beste keuze voor mijn situatie is. Ook hoor ik 't graag als jullie ervaringen hebben met producten/fabrikanten. Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze gerust. Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Heeft iemand enig advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:19
volstaat je huidige laptop helemaal niet meer?
want anders voorlopig even met de oude laptop aan de slag gaan en gedurende het jaar eens kijken of die voldoet. nu je huidige laptop verkopen en een nieuwe kopen is wel de grootste afschrijving die je kunt doen...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:47:
volstaat je huidige laptop helemaal niet meer?
want anders voorlopig even met de oude laptop aan de slag gaan en gedurende het jaar eens kijken of die voldoet. nu je huidige laptop verkopen en een nieuwe kopen is wel de grootste afschrijving die je kunt doen...
Dit is groot punt van twijfel voor mij. Enerzijds is het een luxeprobleem, anderzijds moet ik de laptop 4 jaar lang dag in dag uit gaan gebruiken. Financieel gezien is het geen verstandige keuze, qua gemak en comfort is de keuze snel gemaakt.

Ik ga mijn huidige laptop morgen aanbieden op Tweakers en Marktplaats om te kijken hoe groot de eventuele schade zou zijn. De opbrengst zal een belangrijke rol spelen in mijn uiteindelijke besluit.

Maar goed, voor nu focus ik mij op een mogelijke (wellicht tweedehands) opvolger om te kijken hoeveel ik bij moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:19
Of deze laptop blijven gebruiken en over 2 jaar een nieuwe zoeken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_v_94
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 21:53
In je voor- en nadelen tabel geef je de i7-7500U (Asus Zenbook) als voordeel aan, terwijl je de i5-7300HQ (HP Omen) niet als voordeel ziet, dit heeft denk ik te maken dat je denkt dat een i7 sneller zou zijn dan een i5.

In dit geval gaat dat helaas niet op, bij de i7(Dual core) gaat het om een U variant deze zijn gemaakt om energie efficient te zijn, waardoor deze minder snel is dan de i5-7300HQ(Quad core).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
Excuses voor de late reactie.
koentjuh1987 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:16:
Of deze laptop blijven gebruiken en over 2 jaar een nieuwe zoeken?
Ik begrijp wat je bedoelt, echter is het voor mij geen optie om twee jaar lang te lopen zeulen met een lompe laptop.
r_v_94 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:33:
In je voor- en nadelen tabel geef je de i7-7500U (Asus Zenbook) als voordeel aan, terwijl je de i5-7300HQ (HP Omen) niet als voordeel ziet, dit heeft denk ik te maken dat je denkt dat een i7 sneller zou zijn dan een i5.

In dit geval gaat dat helaas niet op, bij de i7(Dual core) gaat het om een U variant deze zijn gemaakt om energie efficient te zijn, waardoor deze minder snel is dan de i5-7300HQ(Quad core).
Scherp, is mij ontvallen. Ik pas het aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:54
pricewatch: Acer spire A715-71G-70GD deze heeft een i7 quadcore voor 979,-

Echter zit er een 256Gb ssd in. Deze zou je kunnen vervangen wellicht.
Pagina: 1