inXs schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:14:
Ergens aan het eind van dit jaar ga ik mij voor 24% inkopen in de BV waar ik werkzaam ben. Nu ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen en daar moet ik iets mee. Voordat ik daadwerkelijk op een adviseur afstap wil ik wat kennis op doen er tips horen over wat de meest handige stap is. Ik heb uiteraard al uitgebreid op Google rond gezocht en rondgevraagd, maar het is nog wat onduidelijk en vaag. Daarnaast vertrouw ik een adviseur/notaris niet op zijn blauwe ogen, dus wat kennis zou handig zijn.
Waarom vertrouw je die niet? Vraag eens in je omgeving naar een goede adviseur/accountant.
De eerst optie is uiteraard mijn huwelijkscontract om te laten zetten naar huwelijkse voorwaarden. Dit kan bij de notaris, maar wat dit nou kost en qua procedure met zich meebrengt is nog wat vaag online, zonder een afspraak kom je er niet echt achter...
Het is vaag omdat in het algemeen geen 'standaard' werk is. Ga eens praten bij een notaris die kan je na een gesprek aangeven wat het gaat kosten omdat dan duidelijk is wat er exact moet gebeuren.
Overigens de eerste check moet zijn:
- wat zijn de afspraken met de andere aandeelhouders? Aandeelhoudersovereenkomst? Zeggenschap? Afspraken over het weer in kunnen leveren/ moeten leveren van aandelen, good leaver, bad leaver? Hoe is de winstverdeling geregeld? Wat in geval van arbeidsongeschiktheid? Hoe is de financiering geregeld binnen het bedrijf, moeten alle aandeelhouder mee tekenen, persoonlijk of niet?
Als je dat heb geinventariseerd dan kun je gaan kijken naar je 'privé' situatie. Grofweg als je alleen aandeelhouder wordt en niet hoeft mee te tekenen voor eventuele leningen loopt je 'gemeenschap' geen risico behalve dan dat de aandelen minder waard worden. (daarmee zeg ik dus niet dat huwelijkse voorwaarden geen goede optie zou zijn!)
Om een voorbeeld te noemen, we hebben nu geld waarmee ik mij kan inkopen, als we overstappen naar huwelijkse voorwaarden kan je dan in samenspraak regelen dat al dit geld van mij wordt? 50/50 is geen optie, aangezien mijn vrouw dan een deel aan mij zou moeten schenken, wat weer onwenselijk is ivm. De belasting.
Heel formeel heb je gelijk dat de mogelijkheid bestaat dat je vrouw dan aan jou zou kunnen schenken. Maar er bestaat ook nog zo iets als elkaar binnen het huwelijk er voor zorgen dat de ander in zijn levensonderhoud kan voorzien. Mocht het om serieuze bedragen gaan kan je er ook voor kiezen dat je echtgenote het geld aan je leent.
De 2e optie waar ik laatst iets over hoorde. We blijven getrouwd zoals nu, maar ik richt een holding op welke feitelijk de aandelen koopt. De holding vraagt een management fee aan de bv en keert deze aan mij uit. En nu komt de schijnbare truuk, via een holding kan je schijnbaar contractueel regelen dat de aandelen van de holding van mij zijn en buiten gemeenschap van goederen vallen. Is dat zo?
Daar heb je geen holding voor nodig en kan zelfs niet! Gemeenschap = gemeenschap. Wat wel kan: Je maakt dan een aandeelhoudersovereenkomst met de andere aandeelhouders waarbij de aandelen verplicht moeten worden gekocht tegen een vooraf vastgestelde waarde/waardeberekening. Je vrouw heeft bij gemeenschap van goederen per definitie (altijd) recht op de helft van de waarde (maar niet perse op de aandelen zelf)
Holding is wel een goed idee om salaris/dividenden te stroomlijnen. Gezien je genoemde percentage van 24% denk ik dat er andere aandeelhouders zullen zijn met een (hoger?) ander belang? Denk dan ook aan de verzekeringsplicht voor werknemersverzekeringen. Die is wellicht dan te omzeilen maar vraag is ook of dat gewenst is.
Nog andere tips wellicht? Het doel is uiteraard, mocht ik sterven, scheiden of de bv. valt om dan moet mijn vrouw geen rol krijgen in de aandelen en de bv! Uiteraard heb ik haar volle medewerking

1. Neem een adviseur in de hand en dan niet dezelfde als de andere aandeelhouders...
2. Als je sterft wil je juist er voor zorgen dat je vrouw wel een (financieel) belang had in de B.V. want dat scheelt erfbelasting.
3. Als je gaat scheiden wil je juist dat je vrouw totaal geen (financieel) belang/recht had in de B.V. tenzij de de waarde negatief is.

Maar dat zal je vrouw niet goed vinden... Dergelijke zaken kan een notaris regelen in de huwelijkse voorwaarden/testament.
Echt het beste advies is neem adviseur in de hand, als je geen kaas hebt gegeten van financiële juridische zaken heeft een zoektocht op internet totaal geen zin aangezien de een A roept en de ander B en ergens anders vind je weer C. Doe je licht op bij een accountant/belastingadviseur/notaris en leg hun mening eens langs de meetlat in de zin van "ze kunnen daar nog best wel eens gelijk in hebben". Een oriënterend gesprek wordt echt niet in rekening gebracht en je leert er veel van.