Toon posts:

NAS vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een NAS, kant en klaar of zelfbouw, en daar heb ik een aantal vragen over. Ik weet nu niet in welke richting ik het moet zoeken eigenlijk.
Ik wil minimaal 2 HDD's inbouwen, al heb ik toch de voorkeur voor 2 HDD's en 1 SSD.
RAID ga ik niet doen omdat het alleen bescherming biedt tegen disk faillure. Aangezien mijn budget niet oneindig is kies ik liever voor een losse backup disk. Deze wil ik aansluiten via USB of e-SATA. Mijn budget is "het kost wat het moet kosten" (maar max €500). Ik zal de enige gebruiker zijn van de NAS.

1) Wat ik nu voornamelijk wil weten is of je bij de meeste fabrikanten, en voor zelfbouw besturingssystemen, de NAS gewoon in Windows kunt gebruiken alsof het een netwerkschijf is en dat je niet de eventueel ingebouwde "explorer"software hoeft te gebruiken. Dat is namelijk het belangrijkste wat de NAS moet doen.

2) Hoe zit dat met defragmentatie op een NAS? Wordt die periodiek gedefragmenteerd en is dat in te stellen of zelfs helemaal niet?

3) Ik heb helaas niet de mogelijkheid om de NAS op de router van Ziggo aan te sluiten (dat staat 100% vast). Kan ik een NAS ook gewoon op een willekeurig access point aansluiten en dan draadloos toegang krijgen tot mijn bestanden en dan tegelijkertijd op internet surfen? Het zijn dan namelijk 2 verschillende netwerken (SSID's). Ik zou wel een wifi-repeater kunnen gebruiken maar dan zou ik altijd een vertraging hebben in mijn internetsnelheid omdat alles langs de repeater moet. Een wifi-adapter op een NAS zou mooi zijn maar bestaat dit?

4) Hoe zit het met NAS en power management? Worden HDD's gestopt met draaien na x minuten? Is dit te configureren.

5) Ik begrijp het voordeel niet van een filesystem als BTRFS. Heeft dit zin als je geen RAID setup kiest? Ik wil een NAS die zo min mogelijk CPU en RAM nodig heeft. Wat ik begrijp van ZFS is dat dit veel resources nodig heeft. Aangezien ik heb gekozen voor een wekelijkse "handmatige" backup denk ik dit niet nodig te hebben.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik beantwoord even kort, aangezien veel van je vragen gewoon in het OT forum of op internet te vinden zijn.

1) ja, je benaderd de NAS gewoon als \\server\share
2) hoeft niet, veel NAS systemen gebruiken EXT3, EXT4 of BTRFS die eigenlijk geen defragmentatie nodig hebben omdat ze geheel anders werken dan NTFS.
Het is niet noodzakelijk om de interne schijf van het Synology Product te defragmenteren omdat het Synology Product het EXT4 bestandssysteem gebruikt dat optimaliseert bij het toewijzen van bestanden.
3) ja, aansluiten op een willekeurig punt in je netwerk is voldoende
4) ja, HDD stoppen met spinnen na x minuten (instelbaar)
5) BTRFS is een filesysteem, dat staat los van de keuze van RAID. Raid kan ook met NTFS of EXT4. BTRFS is gewoon een nieuwer en moderner filesysteem met o.a. betere ondersteuning voor snapshots, bitrot e.d.. Zoek even op Google en hier voor de voor/nadelen. ALs gebruiker zal je er weinig van merken trouwens. Als je kan kiezen, gewoon BTRFS kiezen tegenwoordig.

Een NAS met 2 HDD's en 1 SDD zal je niet tegenkomen. Synology biedt systemen aan waar je een SSD in kan zetten als cache, maar dan moeten dat er 2 zijn. De nieuwe DS918+ die straks uitkomt. zal 4 HDD's en 2 NVMe SSD's kwijt kunnen bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 18-08-2017 18:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Nut van SSD's als consument is ook vrij beperkt imo, als bedrijf waarbij je met tig mensen data benader is dat veel nuttiger. Ik gebruik een oude 160GB SSD voor incoming downloads en applicaties/virtuele machines.

Zou dit lekker overslaan, zeker als je budget beperkt is. Met een single HDD trek je een Gbit verbinding probleemloos vol.