Toon posts:

2 fasige aansluiting kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

We hebben thuis het plan om een nieuwe keuken te plaatsen met een (groot) inductiekookvuur met een aansluitwaarde van 11,1kW.

De plaat is van siemens en kan monofasig, tweefasig of driefasig gevoed worden.

Mijn thuisaansluiting is nu maar 40A monofasig, dus ik ga zowiezo naar een 3-fasige aansluiting overstappen - wellicht 32A.

Mijn meterkast is in voorbereiding: ik heb een 3F 300mA 32A dif; met daarachter L1+N gebruikt voor alles wat nu in het huis zit.

L2 en L3 + N heb ik opgelegd op een 3-fasen zekering van 32A (L1 niet aangesloten) - via deze wil ik mijn kookplaat gaan voeden.

Mijn vraag is nu:
1 - is dit toegelaten
2 - bij 2x 230V leggen ze normaal 2 keer de N mee - is het hier voldoende de N gewoon te bruggen aan de kookplaat?
3 - hoe bereken je nu het vermogen dat je uit deze 2-fasige aansluiting kan trekken? is dit 32A*wortel(2)*400V of 2x32A*230V of nog iets anders? Ik wil namelijk eens nakijken of ik geen vrij vermogen meer behoudt op fasen L2/L3 om nog iets extra bij aan te hangen zoals de oven of iets degelijks.

Grtz :P

https://ibb.co/kJGWXQ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Aan de benoemingen te zien gaat dit om België gok ik? Dat maakt nogal een verschil, in NL zou dit namelijk keihard af worden gekeurd :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gaat inderdaad over België - wij kennen geen kookgroepen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
In Nederland verwacht de nuts een min of meer gelijke belasting van de fases.
Waarom niet gewoon je verdeelkast opnieuw bedraden en de kookgroep op 3f?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 18:11
Normering ben ik niet zo bekend mee, maar als je de kookplaat voedt vanaf L2 L3 vanaf het net (je krijgt dan een 230/400V aansluiting 2 fasig op je kookplaat, hoef je inderdaad maar 1 nul te gebruiken. Want je nieuwe aansluiting wordt dan 230/400V 3 fasen begrijp ik. Afgezekerd vermogen wordt inderdaad 7360w per ader dus daar zou nog iets bij kunnen van 1800w/6A. Dat moet dan wel met een extra groepje in de meterkast en niet op de kookplaatkabel afgetakt worden lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Frosty15
Was puur om de rompslomp te vermijden om de rest van het huis netjes over 3 fasen te gaan verdelen terwijl ik daar met 32A wel mee voldoende heb

Over dat ongelijkmatig belasten ligt men hier normaliter niet wakker van, omdat de meeste woningen die monofasig aangesloten zijn afwisselend over de fasen op de hoofdkabel in de straat worden aangesloten

@Jim423
inderdaad - lijkt me ook; voor dat kleine vermogen lijkt het me niet de moeite om daar nog iets trachten uit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Als je het enkelfasig wil gaan gebruiken (je hebt nu geen 3-fase merk ik) moet je 2x een nul aansluiten.
Als hij echt op 2 van de 3 fases zit is de 2e nul niet meer noodzakelijk, maar hoeft niet weg.

Qua vermogen, bij 1 en 2 fase heb je hezelfde, namelijk 32A * 230V * 2, dus ~14.7 kW

Een 3-fase groep mag je overigens nooit voor meerdere keren 1 fase gebruiken, ook neit in belgie.
De reden hiervoor is dat bij 1-fase over de neutraal de stroom van (alle 3) de enkele fases bij elkaar opgeteld kan lopen terwijl bij 3-fase dit nooit meer dan de stroom van 1 van de fases kan worden.

Als je een 3-fase 32A groep voor 3x 1-fase gebruikt kan er dus opeens 96A door de neutraal van die groep lopen, daar is hij niet op gebouwd en dat kan bestwel mis gaan, de neutraal is namelijk normaliter niet beveiligd dus hij zal niet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Met dat laatste vergis je je, die 96A heb je alleen als alles over één fase gaat. Dan heb je in die ene fase draad ook 96A. Je verdeelt de belasting echter over drie fasen, per fase 32A en in dat geval zullen de nul-stromen elk eveneens 32A net als de fasestromen 120° in fase van elkaar verschillen, dus mits ze precies gelijk zijn samen nul zijn. Stel je het vectordiagram maar voor, bij twee gelijk belaste fasen is de som gelijk aan elk van de twee waarden, bij drie fasen komt er voor de nul van die derde fase een vector bij die precies tegengesteld is aan de som van die andere twee, oftewel alle drie samen nul.
Edit: Precies hetzelfde wat je ook zou krijgen als je bij een in ster geschakelde motor, bij een motor geheel onnodig en ongebruikelijk, de nuldraad zou aansluiten op het sterpunt.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 19-08-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Als je niet teveel aanpassingen wil doen : sluit je kookplaat monofasig aan op een zekering van 32A met kabels van 6mm2. In mijn vorige woning heb ik mijn siemens kookplaat van hetzelfde vermogen ook zo aangesloten. Je kan 32A *240V = 7680 Watt !! afnemen en in de praktijk is dit voldoende. Je zal niet rap alle 4 de kookpits op vol vermogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Techneut schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:51:
Met dat laatste vergis je je, die 96A heb je alleen als alles over één fase gaat. Dan heb je in die ene fase draad ook 96A. Je verdeelt de belasting echter over drie fasen, per fase 32A en in dat geval zullen de nul-stromen elk eveneens 32A net als de fasestromen 120° in fase van elkaar verschillen, dus mits ze precies gelijk zijn samen nul zijn. Stel je het vectordiagram maar voor, bij twee gelijk belaste fasen is de som gelijk aan elk van de twee waarden, bij drie fasen komt er voor de nul van die derde fase een vector bij die precies tegengesteld is aan de som van die andere twee, oftewel alle drie samen nul.
Edit: Precies hetzelfde wat je ook zou krijgen als je bij een in ster geschakelde motor, bij een motor geheel onnodig en ongebruikelijk, de nuldraad zou aansluiten op het sterpunt.
Als je een 3-fase zekering met 3 fases aansluit wel.
De TS heeft het over een 3-fase set gebruiken voor meerdere keren 1-fase, en dan telt de nul wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Leuk dat je het mono fase aan wilt sluiten maar hou er dan rekening mee dat je kookplaat denkt dat hij een maximaal aansluit vermogen van 3.6kw heeft. En dus laat hij jou slechts een pit in boost mode gebruiken. Bij twee fase aansluiting kun je twee pitjes op boost gebruiken en bij drie fase kun je die pitten op boost gebruiken.

En kookplaat kan op geen manier achterhalen of hij op een een fase aansluiting van 32a of 100a. Mijn tip wees geen Belg e en pak je groepenkast gewoon fatsoenlijk aan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 00:11:
[...]

Als je een 3-fase zekering met 3 fases aansluit wel.
De TS heeft het over een 3-fase set gebruiken voor meerdere keren 1-fase, en dan telt de nul wel op.
Oké, dan heb je vanzelfsprekend gelijk. Het stond er een beetje onduidelijk, waardoor het niet echt eenzijdig vaststond wat er werd bedoeld. Misverstandje uit de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:16:Mijn thuisaansluiting is nu maar 40A monofasig, dus ik ga zowiezo naar een 3-fasige aansluiting overstappen - wellicht 32A.
Waarom een 22kVA aansluiting? Toch geen wietplantage :)? Vergeet ook niet dat capaciteitstarief slechts een kwestie van tijd is.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:16:L2 en L3 + N heb ik opgelegd op een 3-fasen zekering van 32A (L1 niet aangesloten) - via deze wil ik mijn kookplaat gaan voeden.
De draaddoorsnede is dus 6mm2? Is overigens praktisch standaard in België.
Ja. Die installatie moet wel herkeurd worden, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:16:
2 - bij 2x 230V leggen ze normaal 2 keer de N mee - is het hier voldoende de N gewoon te bruggen aan de kookplaat?
Typisch Hollandse aansluiting die in België zelden of nooit wordt toegepast, in bepaalde situaties zelfs niet-reglementair. In een Belgische keuken ligt "altijd" 6mm2 voor enkelfasige aansluitingen en 4mm2 voor 3-fasige aansluitingen, alhoewel dit geen AREI verplichting is, tenzij dit een kookfornuis is. Zou deze 4/6mm2-regel wel in acht nemen, zeker als er een kookfornuis op het eendraadsschema staat.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:16:
3 - hoe bereken je nu het vermogen dat je uit deze 2-fasige aansluiting kan trekken? is dit 32A*wortel(2)*400V of 2x32A*230V of nog iets anders? Ik wil namelijk eens nakijken of ik geen vrij vermogen meer behoudt op fasen L2/L3 om nog iets extra bij aan te hangen zoals de oven of iets degelijks.
Wat verwarrend.
- Driefasig: Die formule geldt enkel voor symmetrische belastingen, wat een kookplaat nooit is. Heb je een link naar het type kookplaat?
- Enkelfasig (huidige toestand) is dit max. 7,4kVA zoals reeds in vorige post.
Shunt schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 01:04:
Mijn tip wees geen Belg en pak je groepenkast gewoon fatsoenlijk aan.
Wees eens wat minder een Hollander en laat dat Calvinistische vingertje achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Merion schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:39:
[...]
citaat:
smeussie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:16:
[...]
Wat verwarrend.
- Driefasig: Die formule geldt enkel voor symmetrische belastingen, wat een kookplaat nooit is. Heb je een link naar het type kookplaat?
Nou verwarrend, de formule 2x32A*230V geeft correct het maximum vermogen aan, niets verwarrends. In de praktijk wordt het werkelijk gebruikte vermogen gewoon I1 x 230 + I2 x 230. Hetgeen op hetzelfde neerkomt.

Die32A* wortel(2)*400V, mocht je dat met verwarrend bedoelen, zou niet √2 moeten zijn, maar √3. Maar ook dan is hij fout. Die formule geldt inderdaad alleen voor 3 gelijk belaste fasen, denk aan motoren Want alleen dan is 3 x 32 x 230 gelijk aan √3 x 32 x 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
De verwarring ontstaat omdat het voor mij niet duidelijk is of de TS het nu heeft over die (provisorische) enkelfasige aansluiting of een 2-fasen aansluiting op dit toekomstig 3-fasen net. Bovendien staat er dit:
L2 en L3 + N heb ik opgelegd op een 3-fasen zekering van 32A (L1 niet aangesloten) - via deze wil ik mijn kookplaat gaan voeden.
Als ik dit correct interpreteer is de nul dus afgezekerd (Wat overigens moet in België) met 32A, dus niet 2x32A, wat overigens ook niet klopt omdat de hoofdautomaat een beperking oplegt van 40A. Om de verwarring nog groter te maken wordt een aansluiting "Nederlandse stijl" via kookgroep dus vaak een tweefasige aansluiting genoemd (Doet niets terzake maar dit is overigens ook een foutieve benaming, je kan immers enkel over 2 fasen spreken als er ook effectief een faseverschil tussen beide bestaat).

Je gebruikt overigens zelf de term onduidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Merion op 20-08-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mag ik vragen wat je probeert te zeggen met dat woord "onduidelijk" in een overigens ander verband?

Correct interpreteren staat of valt met duidelijk formuleren. Ook een uiting "Als ik dit correct interpreteer" illustreert dit. Daarom is juridische taal vaak zo omslachtig, zodat het voor geen enkele andere uitleg vatbaar is. Doe je dat goed formuleren niet, dan heb je soms kans dat het voor meerdere interpretaties vatbaar is. Onduidelijk en dus verwarrend. Soms gebruik je bewust het ene woord, soms het andere en in een ander geval beide. :). Kortom, onduidelijkheid leidt tot verwarring.

Wat betreft nul afzekeren, dat doet toch niemand? Of het zou met een tweepolige automaat moeten zijn met beide polen actief. Maar niemand doet dat met smeltpatronen, stel je namelijk de gevaren en verwarring eens voor die je kan krijgen als de nul afgeschakeld wordt en de fase niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 20-08-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Techneut schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:06:Wat betreft nul afzekeren, dat doet toch niemand?
Verkorte versie van het Algemeen Reglement Elektrische Installaties. Veel leesplezier :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Veel leesplezier. Ik ga dit niet doorlezen, maar waar de nul wordt mee beveiligd is dit altijd met twee- of drievierpolige automaten, hetgeen ook met het rweede deel van de zin die je citeert aangaf. Nooit afzonderlijk met smeltpatronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Aah, nog meer Nederlands-Belgische spraakverwarring, "you say tomato, I say tomahto" :).

In België worden al decennia lang geen smeltzekeringen meer gebruikt, tenzij hier en daar in een oude woning. Meestal zit daar dan nog een Mini-Jump in. Met een 3-fasen zekering bedoelt de TS dan ook een automaat en geen smeltveiligheid of smeltpatroon. Smeltpatronen of Diazed zekeringen zoals jullie die in Nederland vaak hebben zijn al helemaal rariteiten in een Belgische woning. Zie je wel in de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:12

Blokker_1999

Full steam ahead

Daar wil ik toch even op corrigeren. Het afzekeren van d nul in kringen met smeltpatronen gebeurde vroeger in België wel degelijk. Ga er ook NOOIT vanuit, tenzij je de installatie volledig zelf hebt gebouwd, dat de nul een veilige geleider is. Je weet nooit of iemand niet ergens een lasdoos heeft tussengestoken waarbij de 2 aders zijn omgedraaid.

Die link lijkt mij trouwens al geen beknopt AREI meer, maar eenn volledige versie :p. Al is het alweer een hele tijd geleden dat ik nog een AREI gezien heb.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Blokker_1999 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:43:Daar wil ik toch even op corrigeren. Het afzekeren van d nul in kringen met smeltpatronen gebeurde vroeger in België wel degelijk.
Nu nog, maar voor 3-fasige kringen mag je nul onafgezekerd laten als dit tot beschadiging van de verbruiker zou kunnen leiden, artikel 127 (3-fasige verbruikers met nul bv).
Blokker_1999 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:43:Die link lijkt mij trouwens al geen beknopt AREI meer, maar eenn volledige versie :p. Al is het alweer een hele tijd geleden dat ik nog een AREI gezien heb.
Toch wel, dikwijls klein AREI genoemd. De volledige versie is nog dikker.

[ Voor 30% gewijzigd door Merion op 20-08-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Blokker_1999,
Hoe het in België is weet ik niet en al helemaal niet hoe het daar vroeger was. Eén ding mag wel duidelijk zijn, als dit ook in een driefaseninstallatie zou zijn toegestaan, dan zou dit tot hierna genoemde ernstige problemen hebben kunnen leiden.

Ik weet alleen dat het in Nederland niet toegestaan is dat de nul afzonderlijk wordt onderbroken, dus ook niet door een smeltpatroon. Als de nul wordt onderbroken moet dit altijd gebeuren nadat de bijbehorende fase of fasen is/zijn afgeschakeld. Kwestie van constructie van de schakelaar of installatieautomaat zodat altijd de nul het laatst onderbreekt. Volkomen terecht dit alles want je kan anders altijd, ook al is het heel kort, een zwevende nul veroorzaken met alle mogelijke ellende van dien.

Oh ja, ik kwam dit nog tegen, leek me wel de moeite waard om hier ook even op in te gaan:
Merion schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:42:
Aah, nog meer Nederlands-Belgische spraakverwarring, "you say tomato, I say tomahto" :).

In België worden al decennia lang geen smeltzekeringen meer gebruikt, tenzij hier en daar in een oude woning.
Ik vermoed dat Nederland hierin niet zo heel veel verschilt met België. Ook hier worden smeltveiligheden nauwelijks meer geplaatst. Maar inderdaad, zonder ze nou rariteiten te noemen, zijn we in Nederland vaak geneigd om bij het woord zekering te denken aan smeltpatronen en niet aan installatieautomaten. Goed om niet in spraakverwarringen te verzeilen daar even de aandacht op te vestigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 20-08-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik zou een periplex stekker steken tijdelijk enkel 230 aansluiten aan kookplaat kant en als je 3 fasig hebt de perilex kop
"Correct" aansluiten je hebt dan minder vermogen, echter zou ik op korte termijn toch kijken om om te schakelen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Icekiller2k6 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 19:17:Ik zou een periplex stekker steken tijdelijk enkel 230 aansluiten aan kookplaat kant en als je 3 fasig hebt de perilex kop
Ook dat ligt niet zo eenvoudig in België. Bij een 32A afzekering hoort uiteraard ook een 32A stopcontact. Maximumwaarden Perilex zijn 16A en 25A. Igv een enkelfasig kookfornuis/plaat zie je daarom meestal dit of dit en bij een 3-fasig dit.

Perilex komt hier en daar wel voor maar meestal enkel in garages of hobbywerkplaatsen. Tegenwoordig overigens meestal vervangen door CEE-stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Merion schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 21:15:
[...]
Ook dat ligt niet zo eenvoudig in België. Bij een 32A afzekering hoort uiteraard ook een 32A stopcontact. Maximumwaarden Perilex zijn 16A en 25A. Igv een enkelfasig kookfornuis/plaat zie je daarom meestal dit of dit en bij een 3-fasig dit.

Perilex komt hier en daar wel voor maar meestal enkel in garages of hobbywerkplaatsen. Tegenwoordig overigens meestal vervangen door CEE-stopcontacten.
Ik heb het even na gekeken/gevraagd de perilex 25a verwijst naar smeltzekeringen (vallen hoger als 25a uit) . Dus daar mag een 32a automaat voor.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Icekiller2k6 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:30:
Ik heb het even na gekeken/gevraagd de perilex 25a verwijst naar smeltzekeringen (vallen hoger als 25a uit) . Dus daar mag een 32a automaat voor.
Klopt inderdaad, over het hoofd gezien.
Pagina: 1