Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He mede-tweakers,

Ik ben mijn thuisbios aan het inrichten en daarvoor ben ik op alle vlakken aan het speuren naar de beste onderdelen. Zoals de topic-titel al aangeeft kom ik er maar niet uit met de AV-reciever.

Marantz AV7703 vs Yamaha RX-A3060 vs Denon AVR-X6300H

Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe 11.2 AV-r, maar, omdat ik niets dan lovende dingen hoor en lees over de Yamaha, staat hij er toch tussen. Ze hebben allemaal ATMOS en HDCP 2.2, HDR en 3D, maar ik ben op zoek naar de X-factor.

Iemand die een van de apparaten heeft staan en kan vertellen wat de kwaliteit is en wat hier de beste keuze zou zijn? Het apparaat moet straks Jamo 608 en 606 fronts en surrounds aansturen samen met 2x Klipsch R-115SW subs. Center is een Jamo C60. Ik ben nog op zoek naar de overige speakers voor aan het plafond en achter. Tips zijn welkom!! Kan ik beter plafondspeakers pakken of zijn die "upward firing" modules ook gewoon prima?

Het beeld gaat naar de LG OLED65E6V en er wordt voornamelijk film op gekeken en gegamed. Eigenlijk geen muziek. Als dat al gedaan wordt dan niet op hoge kwaliteit CD, maar meer youtube en MP3 streamen.

Advies is heel welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vekeerd geformuleerd? Geen reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ten eerste geen budget genoemd.

Ten tweede noem je zelf geen verschillen tussen de receivers; neem toch aan dat op basis van bepaalde sites en de handleidingen je zelf al verschillen/wow-factors hebt kunnen benoemen?

Sowieso is er geluidstechnisch best een verschil tussen een Marantz en een Denon; maar dat is heel persoonlijk en alleen de beoordelen als je de receivers kan beluisteren ergens met, op dat moment, dezelfde speaker-sets aangesloten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Marantz AV7703 is een voorversterker dus daar zal je nog een eindversterker aan moet hangen volgens mij.
Met de Denon AVR-X6300H ben je gelijk klaar die heeft zelf versterkers, en was een paar maanden geleden de einge die zelf 11 speakers aan kon sturen.
De Yamaha RX-A3060 kan max 9 speakers versterken, om op 11 te komen zul je nog een losse versterker nodig hebben.
De beste keus is dus gewoon de denon.

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 21-08-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Budget heb ik niet echt. Alle zouden passen vwb €. Ik heb inmiddels speakers gekocht voor een 7.2.4 opstelling, dus de Yamaha valt al af.

In het verleden (jaar of 5/6 geleden) niet heel positief verrast geweest over Marantz met Jamo, maar dat kan veranderd zijn inmiddels, vandaar de vraag.

Over Onkyo lees ik veel problemen met de HDMI boards, anders was de Onkyo PR-RZ5100 ook een optie geweest. Daarnaast heb ik met Pioneer helemaal geen ervaring, maar staat de Pioneer SC-LX901 nog kandidaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:58

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Bij het uitkiezen van een receiver houd je de volgende stappen aan:

(1) Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 en hoger > jij dus 11.2
(2) Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1 (of meer)
(3) Filter op benodigde opties > True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
(4) Filter op extra opties

In jouw geval ben je op eerder genoemde 3 receivers uitgekomen. Zet ze eens naast elkaar in de Pricewatch (klik bij elk op vergelijken). Op die manier kan je heel goed de verschillen en overeenkomsten zien. Voor filmdoeleinden kan je in elk geval prima receivers kopen van Marantz, Denon of Yamaha, evenals Onkyo, Pioneer of Sony. Duurdere merken kunnen ook, maar die laten vaak dingen als de nieuwste audio codecs of passthrough achterwege. Zelf heb ik bijv. een Marantz SR7011 en dat apparaat bevalt prima.

Houd er rekening mee dat bij een 11.2 receiver (of andere receiver met heel veel kanalen) vaak niet alle speakerkanalen versterkt zijn. Dan heb je bijv. 7 of 9 versterkte kanalen en 2 of meer kanalen die onversterkt zijn. Om die laatste dan goed te benutten heb je een extra versterker nodig. Wil je met een 11.2 receiver bijv. een 7.1.4 of 7.2.4 Atmos opstelling maken, dan moet je even kijken of dit zonder meer kan. Er is in de reacties boven mij al genoemd dat de 7703 een voorversterker is en je sowieso nog een eindversterker nodig gaat hebben.

Als de onderdelen van gelijke kwaliteit zijn hoor je maar weinig verschil tussen receivers te horen. Het is immers hoofdzakelijk een digitaal signaal wat je voor je films krijgt aangeleverd (hdmi vanaf tv, blu-rayspeler, mediaspeler of console bijvoorbeeld) dat in de receiver wordt omgevormd tot een analoog signaal voor je speakers. Een verschil in speakers zul je veel meer merken dan een verschil in receivers. De ingebouwde DAC (digital analog converter) kan een slecht of goed signaal niet nog beter maken. Een losse DAC trouwens ook niet. Er zit ook gewoon een max aan wat chiquere onderdelen doen. Elfenkabels werken niet beter dan gewone kabels en ook bij DAC's is er een hoop sprookjeswerk.

V.w.b. de plaatsing van de speakers: als je de mogelijkheid hebt om voor echte speakers te gaan, klinkt dit altijd beter, dan voor weerkaatsende speakers. Denk bij die laatste maar eens aan een soundbar. Die klinkt veel beter dan de speakers uit je tv en het lijkt alsof het ruimtelijk is. Vergelijk je hem echter met een echte 5.1 opstelling dan hoor je onmiddelijk dat het geluid daar natuurlijker en mooier klinkt en echt vanaf die plekken komt. Dat geldt voor weerkaatsende upfiring Atmos speakers net zo als je ze vergelijkt met speakers die echt aan je plafond hangen. Zolang je center en de frontspeakers van het zelfde merk en liefst ook dezelfde serie zijn, maakt het niet zo veel uit van welk merk of serie je surround-, achter- en hoogtespeakers zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Veel van die dingen al gedaan, maar ik zoek toch altijd extra informatie uit ervaring bij anderen.

Inmiddels heb ik Jamo C93 speakers bijgekocht voor de ATMOS en rear speaker-posities in te vullen. Ook de 2 Klipsch r-115SW zijn besteld. Dit omdat ik echt voor de 7.2.4 opstelling wil gaan. Ik ben er nog niet uit met de reciever.

Wat mijn nog opvalt is dat de Denon geen 2.0a HDMI heeft waar de Onkyo PR-RZ5100 en de Pioneer SC-LX901 dat wel hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou bij de aankoop van een nieuwe receiver wel voor HDMI 2.x gaan met HDCP 2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:45:
Over Onkyo lees ik veel problemen met de HDMI boards, anders was de Onkyo PR-RZ5100 ook een optie geweest. Daarnaast heb ik met Pioneer helemaal geen ervaring, maar staat de Pioneer SC-LX901 nog kandidaat.
De issues met HDMI boards zijn toch al enkele jaren over bij Onkyo. Niet dat het issue niet meer voorkomt, maar het is niet meer zo extreem als het vroeger was. Onkyo heeft hier wel consessies voor moeten doen door bijvoorbeeld Audyssey te laten vallen. Overigens is de Onkyo PR-RZ5100 net als de Marantz AV7703 een pre/pro en moet er dan nog een eindversterker bij. Als je een eindversterker wilt voor elf kanalen gaat het toch wel in de papieren lopen. Niet alleen omdat een eindversterker met elf kanalen zeldzaam is, maar ook omdat je met een pre/pro een niche-product hebt en daarmee al duurder uit bent dan een receiver.

Als budget geen issue is en je 11 versterkte kanalen wilt kan je ook nog de Anthem MRX 1120 op je lijstje zetten. Zit je qua Room EQ sowieso al heel goed met ARC (niet te verwarren met HDMI ARC!)
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:16:
Wat mijn nog opvalt is dat de Denon geen 2.0a HDMI heeft waar de Onkyo PR-RZ5100 en de Pioneer SC-LX901 dat wel hebben.
De AVR-X6300H heeft ook HDMI 2.0a met HDCP 2.2.

Letterlijk citaat van Denon over de X6300H:
"....the AVR-X6300H’s advanced video section is fully compatible with the latest HDMI 2.0a and HDCP 2.2 specifications on all 8 HDMI inputs, with support for 4K Ultra HD 60Hz video, 4:4:4 Pure Color sub-sampling, High Dynamic Range (HDR), 21:9 video, 3D, and BT.2020 pass-through support."

[ Voor 104% gewijzigd door FeaR op 21-08-2017 14:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zie het. Ik ben niet genoeg thuis in voorversterker en eindversterker etc om daar aan te beginnen. Ik moet een AV-reciever hebben welke 11 kanalen versterkt, HDMI 2.0a heeft en HDCP 2.2. Ik moet mijn 7.2.4 Atmos set-up kunnen maken namelijk.

Oh. En 3D natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:25:
Ja ik zie het. Ik ben niet genoeg thuis in voorversterker en eindversterker etc om daar aan te beginnen. Ik moet een AV-reciever hebben welke 11 kanalen versterkt, HDMI 2.0a heeft en HDCP 2.2. Ik moet mijn 7.2.4 Atmos set-up kunnen maken namelijk.

Oh. En 3D natuurlijk.
3D is al mogelijk vanaf HDMI 1.4 (al dan met beperkte resolutie), dus daar hoeft je niet specifiek op te zoeken als je vasthoudt aan de HDMI 2.0a (of wachten op HDMI 2.1...) met HDCP 2.2 om voor nu up-to-date te zijn. Maar de keuze voor een receiver met elf eindversterkers is zo groot niet, dus die shortlist wordt vanzelf erg eh..short :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er blijft ook niet veel over nee. Dit helpt wel, zo heen en weer. Thnx!

Ik ben de Denon nog eens aan het bekijken, waarbij mij dit opvalt;

[quote]
Dolby Atmos en DTS:X (tot 7.1.4); upgradebaar naar Auro-3D: Unieke mogelijkheden voor 3D-geluid met overheadeffecten
[/quote]

Waar blijft mijn 2e subwoofer? Wat wel mogelijk is met Atmos, want Dolby geeft het zelf aan in de set-up guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Dolby ATMOS en DTS:X werken anders, die kan je niet zo vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het stukje over Dolby Atmos op de site van Denon geeft dit aan;
Dolby Atmos
De revolutionaire Dolby Atmos-technologie van Dolby maakt de decennialang gebruikte kanaalgebaseerde audiocodering overbodig ten gunste van geavanceerdere objectgebaseerde audiocodering, waarmee de audiotechnicus geluiden nauwkeurig op elke gewenste plek in de driedimensionale ruimte kan positioneren. Met de AVR-X6300H kun je nu ook thuis genieten van deze bekroonde technologie. Je kunt een 7.1.4-surroundsoundsysteem aansluiten en er voor de ultieme home-cinemaervaring vier overheadspeakers of Dolby Atmos-hoogtespeakers aan toevoegen.
https://www.denon-hifi.nl...nema/avreceiver/avrx6300h

Waarom hebben ze het hier over 7.1.4, waar Dolby zelf aangeeft dat 7.2.4 mogelijk is. Alleen Denon en moet ik dan op zoek naar een andere reciever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dolby Atmos ondersteunt zelfs veel meer speakers dan een 7.2.4. Het ligt eraan of je receiver tot 2 subwoofers ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, maar de x6300H dus niet in Atmos zo te lezen. Dan kom ik uit bij de Pioneer SC-LX901. Maar ik heb echt 0 ervaring met Pioneer.

De Onkyo TX-RZ3100 kan het ook, maar die zie ik nog niet in de winkels hier, of op Tweakers.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Er zitten 2 subwoofer uitgangen op de x6300 dus daar gaat gewoon geluid uit komen hoor.
Niks met atmos te maken dat regelt de versterker zelf.
In atmos worden echt geen 2 subs apart aangestuurd sublaag is geen stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denon geeft specifiek aan dat het TOT 7.1.4 gaat. Waar Pioneer en Onkyo beide aangeven wel 7.2.4 te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Je kan wel 4 subs of meer aansluiten op een versterker ook op die denon
Wel krijgen ze gewoon allemaal hetzelfde signaal dus het blijft eingenlijk gewoon de 7.1.4 opstelling al sluit je er 8 subwoofers op aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Goofy1978 op 21-08-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie/lees dat ik ze kan aansluiten, maar in de Atmos mix (huidig of toekomstig) ondersteund de Denon 7.1.4 en geen 2e subwoofer. Dat er geluid uitkomt zal vast, maar waarom het verschil met Pioneer en Onkyo, die specifiek aangeven dat ze 7.2.4 Atmos ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Multisubs zijn voor betere verdeling van het laag in de ruimte maar zijn geen apart aangestuurde kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik denk dat de Denon receiver intern het subwoofer kanaal splitst naar beide uitgangen, waar de andere twee daadwerkelijk twee subwoofer kanalen ondersteunen.

Dat of er wordt vooral dsp bedoeld. De Denon zal dan dezelfde correcties uitvoeren voor beide subwoofer uitgangen, terwijl de andere twee het signaal van beide uitgangen afzonderlijk kunnen corrigeren. Het voordeel zit em dan in dat laatste, omdat je zo de subs beter op elkaar af kunt stemmen (door Audyssey?) om zo een betere prestatie op de primaire en overige luisterposities te krijgen.

Wellicht dat het in de handleiding staat benoemd, maar dat mag je zelf even nakijken ;)

@Goofy1978 multisubs zorgen enkel voor betere verdeling van het laag juist wanneer ze beide afzonderlijk aangestuurd worden. Als ze beide hetzelfde signaal krijgen is de meerwaarde maar beperkt.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 21-08-2017 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
klopt idd maar ik bedoelde dat hetzelfde geluid weergegeven word, dat er correctie op zit in verband met afstand van subs en volume rekende ik niet mee.
een denon x4300 heeft al sofware voor 2 subs in te regelen meen ik, dan zal de x6300 dat ook wel hebben.

https://www.denon-hifi.nl...nema/avreceiver/avrx6300h

Jep ie heeft het de meest uitgebreide versie van inregelsoftware van denon, ook meerdere subs regelt ie in :)

Audyssey Sub EQ HT laat je het DPS-filter van elk van de twee onafhankelijke subwoofers apart instellen voor diepere bassen met een verbeterde definitie ten opzichte van een opstelling met een enkele subwoofer.

[ Voor 45% gewijzigd door Goofy1978 op 21-08-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 19:27
Weet iemand trouwens wat de praktische verschillen zijn tussen de Marantz 7011 en de Denon 4300? Ik kan ze namelijk beiden voor dezelfde prijs krijgen. Ook kon ik niet echt verschillen vinden tussen de 7011 en 6011, behalve het ontbreken van Heos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Heb je uiteindelijk je keuze kunnen maken?

@IMWhizzle Volgens mij waren er niet heel veel verschillen. Zelf heb ik ook voor die keuze gestaan. Ik ben uiteindelijk voor de 7011 gegaan, omdat die volgens reviews "iets muzikaler zou zijn" (voor zover dat geen onbestaand audiofiel geneuzel is) en een paar hoogwaardigere onderdelen zou hebben. Voor de rest zijn Denon en Marantz in 2002 gefuseerd en vallen ze in dezelfde klasse, dus zullen de verschillen waarschijnlijk marginaal zijn. Zie ook: smokeintheface in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic"

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 05-10-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekozen voor een Denon X6400H. Dit vanwege de 11 versterkte kanalen en overige functionaliteiten. Ook voor maar €2000 op kunnen pikken bij Foka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 19:27
Jorgen schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:24:
@Verwijderd Heb je uiteindelijk je keuze kunnen maken?

@IMWhizzle Volgens mij waren er niet heel veel verschillen. Zelf heb ik ook voor die keuze gestaan. Ik ben uiteindelijk voor de 7011 gegaan, omdat die volgens reviews "iets muzikaler zou zijn" (voor zover dat geen onbestaand audiofiel geneuzel is) en een paar hoogwaardigere onderdelen zou hebben. Voor de rest zijn Denon en Marantz in 2002 gefuseerd en vallen ze in dezelfde klasse, dus zullen de verschillen waarschijnlijk marginaal zijn. Zie ook: smokeintheface in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic"
Dank je wel voor de uitleg. Als ik het zo hoor trekt de Marantz mijn aandacht. Het enige waar ik dan mee zit is het bekrompen kleine Display tenzij je m openklapt. Bij de Denon is het overzichtelijker.

Enig idee welke onderdelen hoogwaardiger zijn bij de Marantz? En welk voordeel hebben ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@IMWhizzle Volgens die post van smoketintheface, is het dit:
HDAM modules voor schijnbaar beter geluid
Zo heeft hij een HD radio tuner.
Een fijnere en mooiere remote
En nog iets met multi analog inputs
Ik merk dat ik mijn displayklep altijd dicht heb, behalve als ik een radiozender uit mijn favorietenlijst uitkies of als ik een film/serie kijk; dan wil ik graag weten naar welke audio-codec ik luister. Uiteindelijk zal daar (dolby, dts) het nieuwe ook vanaf zijn en heb ik genoeg aan het kleine ronde venster met daarin enkel de bron en het volume.

Pagina: 1