Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Storing WiFi: Slimme meter netbeheerder?

Pagina: 1
Acties:

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-11 20:46
Ha medetweakers,

De laatste weken was het WiFi-netwerk bij mijn ouders thuis ineens enorm instabiel. Aangezien ik daar niet dagelijks kom viel het me niet direct op, maar gezien ze er zelf over klaagden dat 4G beduidend sneller was dan WiFi, ben ik er maar eens ingedoken.

Ze hebben een 160/16 abonnement van Ziggo, wat tot nu toe met de Archer C7 die ik destijds voor ze aangeschaft heb op zijn maximum presteerde (download haalde 154, upload 16). Maar sinds kort haalden ze niet meer dan 40/10, met regelmatig volledig wegvallen van snelheid.

Bij het resetten van het modem (wat in de meterkast hangt, want coax komt daar binnen), viel mij op dat er sinds een aantal weken dus een slimme meter hangt. De router staat aan de andere kant van een muur, maar wel dichtbij deze meterkast.

Nadat ik de router verplaatst hebt, werkt het 5ghz netwerk weer op zijn maximale, maar 2.4 blijft nog steeds instabiel en traag.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Zo ja, wat hebben jullie gedaan om het te verbeteren/op te lossen?

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 09:39
Zou niet verwachten dat de slimme meter daar invloed op heeft. Denk eerder dat je Archer aan het overleiden is, of Ziggo knijpt de boel.

Wat je kunt doen is een andere router of access point even er aan hangen om te kijken of daarmee wel hogere snelheden gehaald kan worden. Je kunt de modem (neem aan bridge mode aangezien eigen router) even van de stroom halen en kijken of dat helpt

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
De TP-link even updaten en opnieuw configureren, zou ik zeggen.
Dit komt niet door de slimme meter.

PVO

• Ardj
Bedraad haal ik op zowel het Ziggo modem als de Archer volledige snelheden. Ik heb beide apparaten al gereset, dat maakte geen verschil. Updates zijn er niet meer voor de Archer, hij draait al op de laatste versie van de firmware sinds deze 1.5 jaar geleden uitkwam.

Hoe verklaren jullie dat verplaatsen wel ineens hogere snelheid oplevert op 5ghz?

En vergeten te vermelden: Het Ziggo-modem heeft net zo'n brak netwerk als de 2.4ghz van de Archer.

Allicht een goed idee, even een modem halen bij de plaatselijke elektroboer, om overlijden van de Archer te testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardj op 18-08-2017 14:14 ]

• wolly_a
  • Niet online
De buurman heeft zijn wifi netwerk aanzienlijk verbeterd? Of, zoals ik had, de buurman heeft zich op de rommelmarkt een 2,4Ghz videozender gekocht van het merk Tjinkietjonkie die even de hele 2,4Ghz band volblaft... Zou dat mogelijk kunnen zijn?

• Ardj
wolly_a schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:16:
De buurman heeft zijn wifi netwerk aanzienlijk verbeterd? Of, zoals ik had, de buurman heeft zich op de rommelmarkt een 2,4Ghz videozender gekocht van het merk Tjinkietjonkie die even de hele 2,4Ghz band volblaft... Zou dat mogelijk kunnen zijn?
Netwerk kan het eigenlijk niet zijn, dichtstbijzijnde huis aan alle kanten staat op minimaal 25 meter van het modem. Ik ontvang binnen ook maar gemiddeld 1 zwak 'vreemd' netwerk.

Videozender zou kunnen, is er een manier om daar achter te komen voor ik de buurman vraag of hij een of ander bami-apparaat heeft neergezet?

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kijk even met de Wifi analyzer app wat er binnenkomt en op welke kanalen er word uitgezonden misschien valt je gelijk iets "vreemds" op ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• wolly_a
  • Niet online
Ardj schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Netwerk kan het eigenlijk niet zijn, dichtstbijzijnde huis aan alle kanten staat op minimaal 25 meter van het modem. Ik ontvang binnen ook maar gemiddeld 1 zwak 'vreemd' netwerk.

Videozender zou kunnen, is er een manier om daar achter te komen voor ik de buurman vraag of hij een of ander bami-apparaat heeft neergezet?
Het is niet makkelijk te meten. Een kennis is toevallig radioamateur en heeft een frequentiemeter. Een soort van hele breedbandige ontvanger waarmee zendsignalen inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Hiermee konden we een continue signaal meten dat sterker werd als we richting de buurman gingen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
wolly_a schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:32:
[...]

Het is niet makkelijk te meten. Een kennis is toevallig radioamateur en heeft een frequentiemeter. Een soort van hele breedbandige ontvanger waarmee zendsignalen inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Hiermee konden we een continue signaal meten dat sterker werd als we richting de buurman gingen.
Zolang het om 2,4Ghz gaat kan elke smartphone dat ook.

Niet alleen je WiFi werkt op 2,4 GHz. Het is een openbare frequentie die ook door een hoop andere dingen kan worden gebruikt. Dingen als een babyfoon of een draadloze deurbel die niet helemaal aan de normen voldoen kunnen al voor problemen zorgen.

TheS4ndm4n#1919

• wolly_a
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Zolang het om 2,4Ghz gaat kan elke smartphone dat ook.

Niet alleen je WiFi werkt op 2,4 GHz. Het is een openbare frequentie die ook door een hoop andere dingen kan worden gebruikt. Dingen als een babyfoon of een draadloze deurbel die niet helemaal aan de normen voldoen kunnen al voor problemen zorgen.
Da's niet helemaal waar. Je telefoon kan een ander signaal alleen zien wanneer het een wifi signaal is. Een willekeurige 2,4 Ghz zender, zoals bijvoorbeeld zo'n tv zender worden niet gezien door je mobiel.

Verwijderd

Die slimme meter heeft hier niets mee te maken. Deze werkt met een GSM / UMTS kaart van Vodafone. Dus niets met WiFi.

Maar wat vele zeggen: Ga eerst eens een survey doen met een laptop. Een programma die je daarvoor kan gebruiken is InSSID-er. Is simpel en doet wat hij hoort te doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:59:
Die slimme meter heeft hier niets mee te maken. Deze werkt met een GSM / UMTS kaart van Vodafone. Dus niets met WiFi.

Maar wat vele zeggen: Ga eerst eens een survey doen met een laptop. Een programma die je daarvoor kan gebruiken is InSSID-er. Is simpel en doet wat hij hoort te doen.
...en dat is enkel en alleen WiFi-netwerken identificeren :o

Als er 25m is tussen huis ouders TS en buren verwacht ik daar weinig problemen. Dit is vrijwel zeker interferentie in de 2.4GHz en hoogstwaarschijnlijk non-WiFi. Dat zie je niet terug met een tool als InSSIDer, daar heb je een spectrum analyzer voor nodig, en dat is (vaak prijzige) hardware.

Maar goed, eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar het door komt. 2.4GHz is onbruikbaar door verstoring. Dus moet je over op bedrade aansluitingen danwel 5GHz. Veel mooier kunnen we het niet maken.

Oslik blyat! Oslik!

• Ardj
Nogal late reactie; vakantie gehad.

Ik ben nu op zoek naar iemand in mijn omgeving met een spectrum analyzer, eens kijken of daar iets uit komt. Aanschaffen gaat me nogal ver.

Bedankt voor jullie reacties!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan, maar vraag blijft wat je ermee kunt als je weet wat er stoort. Het is een vrije band waarbinnen iedereen binnen vrij ruime grenzen mag zenden, en WiFi is veruit meest kwetsbare techniek die erbinnen gebruikt wordt.

Ben gisteravond bij zo'n geval met spectrum analyzer langsgeweest bij vriend van me. Verstoring geconstateerd, leek sterk op AV-zender. Zat niet in zijn huis. Tja, einde verhaal, 2.4 is dus vervuild en hij kan er niets aan doen. 5GHz of draad. En dat weet je zonder spectrum analysis ook al.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1