Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo mede-audio-liefhebber,

In mijn nieuwe woning heb ik helaas niet de mogelijkheid luidspreker kabel te leggen voor de surround speakers. Linksom moet ik langs 2 deuren en een schuif-pui. Rechtsom moet ik door de keuken. Verder ligt er een houten vloer en is er geen kruipruimte.

Om toch de surround speakers aan te sluiten heb ik de Teufel rear station aangeschaft. Je sluit de surround pre-outs van de receiver aan op de zender-unit, deze zend het signaal draadloos naar de ontvanger-unit, waar ik de 2 surround speakers op aansluit. In de ontvanger zit een 30 watt RMS klasse D versterker om het signaal te versterken. Dit lijk erg goed te werken bleek in mijn korte test zojuist. Echter had ik de volgende vraag:

Aangezien de versterker voor de surround kanalen 'maar' 30 watt continue is, zou het schelen als ik de surround kanalen op de primaire receiver versterk (op +10) zet, zodat ik de surround kanalen versterker niet zoveel hoef open te zetten ? Zou ik op die manier een wat hoger 'volume' signaal naar de surround versterker kunnen sturen, waardoor deze niet zo hard hoeft te werken en ik iets meer volume uit de 30 watt haal ?

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken...

De gebruikte apparatuur:
- Anthem MRX 510 receiver
- Axiom QS4 surround speakers
- Teufel Rear Station 4 MKII

[ Voor 0% gewijzigd door Da_Vinz op 18-08-2017 13:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
De versterker is 30 Watt. Met variabelen als de akoestiek van de ruimte, luisterafstand en de gevoeligheid van de speakers komt er een bepaald volume (dB) op de luisterpostie uit. Dit volume wordt niet opeens hoger doordat je de rears een boost geeft. De limiterende factor is en blijft het vermogen indien de 30 Watt te weinig zou zijn. Zit je aan de max van de versterker (Watt) en wil je meer output (dB) dan heb je ook meer vermogen nodig.

Door de waardes van de Pre-Out te verhogen verhoog je ook het vermogen wat de versterker moet leveren. De Pre-Out levert immers alleen signaal en stuurt niet actief de speakers aan, dat doet de Teufel.

Maar ik zou me geen zorgen maken. 30 Watt is echt meer dan voldoende. Zeker met speakers die een gevoeligheid hebben van 94 dB.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 18-08-2017 13:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
FeaR schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:36:
...
Door de waardes van de Pre-Out te verhogen verhoog je ook het vermogen wat de versterker moet leveren. De Pre-Out levert immers alleen signaal en stuurt niet actief de speakers aan, dat doet de Teufel.
....
@FeaR thanks voor je snelle reactie :)

Dus dan kan ik de Teufel Rear Station dus het best op half volume zetten, Anthem ARC draaien om te kijken wat deze aangeeft qua relatief volume (tov de andere speakers) en op die manier het volume op de Teufel versterker regelen..

En inderdaad met 30 watt kun je al behoorlijk luid spelen. Vooral aangezien de surround speakers maar tot 80-100 hz (hoeven te) gaan vanwege de aanwezig subwoofer.