Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Wat is en vinden jullie ethisch als je aan het solliciteren bent. Zelf ben ik opzoek naar een nieuwe baan. Dit zijn de stappen die ik heb uitgezet:

- CV gemaild naar een werkgever
- Intake (45min) gehad met een recruiment bureau. Hij zal enkele vacatures door mailen.
- Gesprek gehad met recruiter, hij zal wat lijntjes uitzetten.
- Volgende week gesprek met een interne recruiter. Hiermee heb ik al goed contact. Twee jaar geleden een aanbod gehad maar niet op in gegaan.

In hoeverre speel je open kaart? Spreiden jullie je kansen? Heb is nog echt pril en heb nog niks concreets. Dit keer zet ik mijn CV ook niet online.

Als ik in een procedure loop speel ik wel open kaart. Lijkt mij wel zo transparant richting de werkgever / recruiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Natuurlijk speel je open kaart. Dit heeft niks met ethiek te maken. Het is alleen maar normaal en verstandig om niet al je eieren in hetzelfde mandje te houden. En dat mogen die recruiters ook best weten. Misschien werken ze ook wat harder als ze weten dat je meer opties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Waarom zou je open kaart spelen als er nog niks concreets is? Als jij hebt aangegeven dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, dan weten recruiters / werkgevenden ook wel dat je niet op één paard wedt. Pas als er concrete interesse in jou is kan je, lijkt mij, best open kaart spelen.
Maar dingen zoals een recruitment bureau (waarvan je niet weet wat ze voor jou doen en je net zo goed op een stapel kan belanden) en een CV mailen (waarvan je hopelijk, maar misschien niet) reactie krijgt - zijn het vermelden niet waard.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik snap het nut van die recruiter niet echt.

Waarom niet gewoon zelf de komende tijd de vacaturesites in de gaten houden en je bijvoorbeeld opgeven voor een wekelijkse mailinglist met nieuwe vacatures.

Zorg in ieder geval dat je CV actueel is en laat die nakijken door een ander. Maak in grote lijnen een sollicitatiebrief die je eenvoudig kan aanpassen naar de vacaturetekst.

Tegen de tijd dat ergens verder in de procedure bent en je wil echt die baan hebben dan kun je je werkgever op de hoogte stellen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 22:49

tha_crazy

Mafketel

Tijdens mijn laatste zoektocht heb ik bij elk gesprek aangegeven dat ik zsm een nieuwe baan wilde hebben (zat zonder) en dat ik dus ook op deze manier bezig was.

Er waren momenten dat ik zelfs 2 gesprekken op 1 dag had, het voordeel was dus wel dat er snel geschakeld werd en ik binnen een week 2 gesprekken had bij 1 partij en gelijk een aanbieding erachteraan.

Ik deel dit ook altijd mee als ik geen haast heb, onder het mom van, ik wil gerust voor jullie komen werken, maar laat maar weten waarom ik juist voor jullie moet kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door tha_crazy op 18-08-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik zou altijd adviseren om het te delen, in algemene zin dat je meer sollicitaties hebt uitgestuurd en concreet als je bijv. ergens anders echt in procedure bent. Dat maakt het voor de werkgever helder dat jij nog geen keuze hebt gemaakt. Als het in je zit kun je erover bluffen, maar dat zou niet bij mij passen. Open en eerlijk zijn is denk ik erg belangrijk, daarmee geef je een potentiële werkgever ook beeld van hoe jij als persoon bent.

Je moet er alleen voor waken hoe je het brengt, ik heb een aantal keer het argument gehoord dat we daarom moeten opschieten waardoor we onder druk werden gezet. Daar houd ik niet van. Je kan het echter ook normaal vertellen, zonder een werkgever onder druk te zetten. Zorg dat je intenties helder zijn, iedereen begrijpt dat als je bijv. werkloos thuis zit je niet gaat wachten op de procedure bij één bedrijf en vervolgens pas door gaat. En de werkgevers die daar geen begrip voor hebben zijn wellicht ook niet de werkgevers waar je wil werken (maar dat verschilt natuurlijk per persoon). Mocht je dan toch niet voor de betreffende werkgever kiezen, dan kun je daar op een later moment altijd terugkomen voor een sollicitatie of je hebt er een contact bij voor je netwerk. Als je ze in hun hemd hebt laten zitten, zullen ze er niet zo happig op zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Sja, recruiters, je moet er van houden. Als je zoekt ben je de perfecte kandidaat, als ze met een voorstel komen waar je geen zin in hebt krijg je van die kruisverhoren waarom dan niet, en als je eenmaal geplaatst bent hoor je er nooit meer wat van.

Maar goed - om terug te komen op jouw vraag. Over sommige dingen ben ik wel eerlijk en open, andere dingen wat minder. Vragen zoals "wat is je huidige salaris" beantwoord ik met een salaris dat ik wil gaan verdienen, wat ik nu verdien doet er niet toe. Wat m'n hobbies zijn, wat mn interesses zijn, waar ik naar toe wil groeien, of ik meer sollicitaties heb lopen, dat zijn dingen waar ik wel open en eerlijk over doe. Uiteindelijk moet er een werkbaar klimaat ontstaan als je bij zo'n toko aan de slag gaat, en als je over dat soort zaken niet eerlijk bent ondermijn je dat. Das niet verstandig :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

tja mijn laatste ervaring met recruiters, was dat hij mijn salaris indicatie doorgaf aan de potentiele nieuwe werkgevers. Ik had het hem verteld zodat hij kon selecteren, niet om mijn onderhandelings positie te verzwakken. Verder loog ie tegen mij, daar kon ik ook niet tegen.

als je met een bedrijf of recruiter praat, zeg dan alleen dat ze niet de enige bent met wie je praat (dus niet exclusief met hen). als ze meer willen weten of exclusiviteit willen, vragen ze maar. maar ik zou niets zeggen, het spreekt voor zich, als je op zoek bent naar een andere baan. Zelfs als je onderhandelt of in proceduren bent bij een bedrijf dan is dat niet automatisch exclusief.

Bij mijn eerste baan wisseling, had ik twee aanbiedingen op zak

Ps het doel van een recuiter is niet jou een goede baan te bezorgen, maar zijn bonus te scoren (op zich is daar niets op tegen, maar wees er open over en bezorg de sollicitant een goede baan)

Als je gebruik maakt van een recruiter, en hij komt met een bedrijf aan, waar je al solliciteert, ook al is de functie anders, meld dan dat je daar al een contact hebt. Hoe je dan verder gaat is een kwestie van bespreken.

[ Voor 26% gewijzigd door jeanj op 18-08-2017 21:10 ]

Everything is better with Bluetooth

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
Leg je carrièreverloop niet volledig in handen van recruiters. Ga ook zélf op zoek naar vacatures. En ja, open kaart spelen naar recruiters en werkgevers is imho altijd verstandig. Niets vervelender voor een werkgever dan iemand een baan aanbieden en dan de volgende reactie krijgen:
"Ja, uhm... ik heb over twee weken nog een gesprek bij een ander... en dat gesprek wil ik eigenlijk nog even afwachten..." Als je tijdens een gesprek de vraag krijgt "ben je nog elders aan het solliciteren?" kan je daar gewoon open op antwoorden, die werkgever praat ook niet exclusief met jou. En omdat een ándere sollicitatie invloed kan hebben op je datum indiensttreding, is het voor de werkgever best wel fijn om te weten.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Wat ik normaliter doe is proberen potentiele kandidaten (bedrijven dus) terug te brengen naar een short-list van een stuk of drie waarin ik echt heel erg geinteresseerd ben. Met die drie ga ik dus de riedel door van eerste naar tweede naar derde gesprek tot het aanbod aan toe. Meestal vragen ze wel of ik ook andere procedures heb lopen en daar antwoord ik vrijwel altijd gewoon ja op. Als ze vragen of ik een voorkeur heb antwoord ik nee. En als ze vragen bij wie dan geef ik aan dat ik dat graag voor me houdt.

Waarom ik het zo doe: het is een machtspositie. Ik weet meer dan zij. Ze moeten dus maar gokken hoe serieus die andere twee zijn (en die zijn gewoon serieus, ik ga die riedel niet door met bedrijven waar ik niet wil werken) en ze worden min of meer gedwongen echt een serieus bod te doen en hier niet te lang mee te wachten. Ze hebben concurrentie van anderen en willen geen slechte eerste indruk maken. Daarnaast geeft het me de mogelijkheid te onderhandelen: als bedrijf A m'n voorkeur heeft maar bedrijf B significant meer biedt heb ik er geen probleem mee om bedrijf A te vragen dit bedrag te counteren. Sterker nog; dit doen bedrijven uit zichzelf al vaak.

Don't put all your eggs in the same basked gaat absoluut op voor dit soort processen die immens veel impact hebben op je leven.

https://niels.nu

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Frostbite schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:55:
Ik snap het nut van die recruiter niet echt.

Waarom niet gewoon zelf de komende tijd de vacaturesites in de gaten houden en je bijvoorbeeld opgeven voor een wekelijkse mailinglist met nieuwe vacatures.

Zorg in ieder geval dat je CV actueel is en laat die nakijken door een ander. Maak in grote lijnen een sollicitatiebrief die je eenvoudig kan aanpassen naar de vacaturetekst.

Tegen de tijd dat ergens verder in de procedure bent en je wil echt die baan hebben dan kun je je werkgever op de hoogte stellen.
Ik begreep het ook nooit. Maar er zijn genoeg bedrijven die geen vacature online plaatsen maar een recruiter inschakelen. Ja, dat kost ze € 5.000 (of 2 maandsalarissen van degene die aangenomen wordt uiteindelijk) maar het scheelt ze zelf een compleet werving & selectieproces.
Zo verkeerd hoeven die recruiters dus nog niet te zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Tehh schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:41:
[...]

Ik begreep het ook nooit. Maar er zijn genoeg bedrijven die geen vacature online plaatsen maar een recruiter inschakelen. Ja, dat kost ze € 5.000 (of 2 maandsalarissen van degene die aangenomen wordt uiteindelijk) maar het scheelt ze zelf een compleet werving & selectieproces.
Zo verkeerd hoeven die recruiters dus nog niet te zijn.
5k? Een beetje serieuze functie vervullen kost je zo 25% bruto jaarsalaris hoor. En dan leveren ze vooral kwantiteit aan. Er zijn maar weinig goede recruiters (als in kwaliteit leveren voor een faire prijs)
Pagina: 1