iPhone blijft maar muziek afspelen in de auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 21:08
Nadat ik nu voor de derde maand na een dag of 20 van KPN de melding kreeg dat ik bijna door mijn data-bundel heen was, ben ik eens gaan zoeken waar al die data aan opgaat. In iOS de tellers van mobiele data op 0 gezet begin deze maand, maar van de week weer bericht dat ik bijna door mijn data (75% van 5 GB) heen zat. Via het instellingen menu in iOS
erachter gekomen waar de meeste data aan op gaat: Muziek (standaard app), goed voor 3,1GB! Hier begon de verbazing, want ik heb afgelopen 3 weken (weet ik 100% zeker) geen 1 keer muziek geluisterd...

Meer info: Bijna geen van mijn aangekochte nummers / albums staat op mijn iPhone, als ik een keer muziek wil luisteren, dan stream ik dat wel (net zoals ik met Spotify doe). Dus: Ja, de optie 'Mobiele data' staat aan voor deze app... en ja, de optie 'Streaming' ook en ja, ook de optie 'Streamen met hoge kwaliteit' staat aan. Maar dan blijft de vraag nog steeds? Hoe kom ik aan 3,1GB, terwijl ik heel de maand niks geluisterd heb?

Gisteren was ik bijrijder in mijn eigen auto, bij het pakken van mijn telefoon zag ik dat er muziek werd afgespeeld.
Mijn telefoon is via Bluetooth gekoppeld met de auto, handig als ik gebeld wordt wanneer ik onderweg ben, maar blijkbaar is de Bluetooth connectie genoeg om te doen besluiten om muziek af te gaan spelen. Met elke dag woon-werk verkeer en alle andere ritjes (boodschappen, visite etc.) denk ik dat ik wel zo'n 40/50 uur per maand in de auto zit. En al deze tijd loopt mijn iPhone dus blijkbaar lekker te streamen naar mijn autoradio, die daar niks mee doet, want meestal heb ik gewoon de FM-radio aanstaan

Komende maand gewoon maar eens mobiele data of de streaming optie uitzetten voor de muziek app, waarschijnlijk scheelt een hoop data. Maar de vraag blijft dan nog wel... waarom doet mijn telefoon / auto dit? En hoe kan ik dat uitzetten behalve door streaming elke keer met de hand aan en weer uit te zetten wanneer ik toch een keer muziek wil luisteren... Heb het hele instellingen menu van m'n iPhone gehad, maar kan nergens iets vinden. Zoek eigenlijk een soort optie die je aan en uit kunt zetten met: 'Automatisch afspelen bij verbinding Bluetooth' - Ja of Nee. Instellingen in de auto zijn zeer beperkt, daar vond ik ook niks wat dit lijkt te veroorzaken.

Betreft een iPhone SE (64GB) met iOS11 (sinds 3 weken, dus was met iOS10 ook al, gezien de vorige maanden) in combinatie met een Ford Fiesta Mk7 (2012)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Antwoord zit al in je eigen tekst. Zorg dat je gewoon mobiele data uit hebt staan voor je music app en wanneer wil streamen zet je deze even aan.

Je kunt daarnaast eventueel 1 album gewoon downloaden (zoveel ruimte neemt dat nou ook weer niet in) en dan wordt die altijd gestart in je auto.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Falcon schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:25:
Zorg dat je gewoon mobiele data uit hebt staan voor je music app en wanneer wil streamen zet je deze even aan.

Je kunt daarnaast eventueel 1 album gewoon downloaden (zoveel ruimte neemt dat nou ook weer niet in) en dan wordt die altijd gestart in je auto.
Ja, mobiele data uitzetten had ik inderdaad zelf ook al bedacht. Maar vind het een stomme oplossing. Dat betekend dat als ik een keer muziek luister (stream) en ik vergeet om de instelling terug te zetten, ik weer halverwege de maand SMS-jes van KPN krijg met dat ik over m'n limiet heen zit.
Voor de duidelijkheid, het probleem treedt niet op met Spotify (die kan je gewoon afsluiten), maar met de native muziek app in iOS. Ook geforceerd afgesloten begint hij gewoon af te spelen.

Ik heb 3 albums op mijn telefoon gedownload staan, maar hij 'shuffelt' door mijn hele bibliotheek heen, dus ook die oplossing bied helaas geen uitkomst.

De auto geeft mijn geen mogelijkheden dit tegen te gaan, dus ik moet de oplossing toch zoeken in iOS. Ik heb nu beperkingen op CarPlay aangezet. Vanmiddag met naar huis rijden maar eens kijken wat daar het effect van is.

--- EDIT: Weekendje verder, veel getest ---

- Beperking op Carplay heeft geen effect.
- Uitzetten mobiele data voor Muziek wel. Hij speelt dan nog steeds af, maar in ieder geval geen streaming, dus kost geen data.
- Wel opletten dan je niet toevallig Spotify aan had staan, anders krijgt deze de voorkeur boven de standaard Muziek-app en gaat hij alsnog streamen (als dit voor Spotify aanstaat natuurlijk)

Blijkbaar is dus de enige optie: Of mobiele data uitzetten voor zowel Spotify als de Muziek-app. Of voordat je de auto instapt zorgen dat alle apps zijn afgesloten. Of na de auto te hebben gestart de telefoon pakken en op pauze drukken, om het afspelen weer te stoppen. (Of natuurlijk bluetooth uitzetten, maar als ik dan gebeld wordt, dan geen carkit...) Lekker gebruiksvriendelijk dit... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door wnwiigrtz op 21-08-2017 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:47
Ligt dit niet aan je autoradio?

Mijn iPhone is ook altijd gekoppeld en die gaat ook muziek spelen, maar zodra ik naar de radio omschakel of het geluid uit doe, dan gaat de iPhone automatisch op pauze.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Idd duidelijk de autoradio die een commando stuurt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
Inmiddels contact opgenomen met de dealer, die geven inderdaad zelf ook aan dat het een ‘feature’ is in de autoradio. Kan niet uitgezet worden, is gewoon zo.

Andere opties die mij (door de garage) werden geadviseerd waren: - Andere autoradio laten inbouwen
- Apart (los) carkit systeem laten inbouwen
- De nieuwe Ford Fiesta kopen.

Weet nou niet of de dealer echt bezig was mij een oplossing te bieden, of vooral gewoon aan z’n eigen portomonee dacht.

Op dit moment staat mobiele data uit voor de Muziek app en moet ik er gewoon even zelf erg in hebben dat Spotify niet aan staat... mocht ik het een keer vergeten en door m’n data heen zitten koop ik er wel wat MBtjes bij, dat is voorlopig een goedkopere optie dan een nieuwe auto kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:40
Ik kwam toevallig laatst een artikeltje tegen over dit onderwerp.
How to stop the same song from autoplaying every time you plug your phone into a car - The Verge

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

Pagina: 1