Tuintegels niet op afgesproken datum geleverd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 14:16

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik zou vandaag tuintegels geleverd krijgen van een winkel in sierbestrating. 24 juli hebben wij de opdracht gegeven. 25 juli is de opdracht bevestigd. De winkel geeft aan dat het leveren op die datum moet lukken en zal de tegels bestellen. Dit is ook bevestigd per email. Ze gaven aan dat de levering rechtstreeks via de leverancier loopt, dus dat we niet bij de chauffeur konden betalen. We kregen hier een factuur voor.

Lange tijd hebben we niks gehoord. 16 augustus heb ik een mail gestuurd waar de factuur blijft. Die is dezelfde dag verstuurd en ik heb toen meteen betaald. De winkel gaf aan dat alles verder geregeld is.

Vandaag is de leverdag en morgen heb ik twee tuinmannen in opdracht om de tuintegels erin te leggen. Nu belde ik vanmorgen de winkel, omdat ik een email of SMS verwachtte hoe laat ze kwamen leveren. Nu zegt de winkel dat ze in het systeem zien dat de leverancier de tegels niet op voorraad heeft. Levertijd staat nu op 28 augustus. De tegels hadden ze zelf op 10 augustus pas besteld.

Nu heb ik dus een groot probleem. Morgen heb ik twee tuinmannen gehuurd, die ik sowieso moet betalen en ik zit nu weer 2 weken met een zandbak in de tuin. Wat zijn met rechten hierin? Zelfs op de factuur staat de leverdatum aangegeven.

Ik kwam op de consumentenbond website iets vergelijkbaars tegen over het niet op tijd leveren van een keuken. Is dat in dit geval hetzelfde verhaal? M.a.w. mag ik de koop ontbinden en de kosten verhalen op de winkel? (800 euro tuin aanlegkosten)?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:49
Je kunt de tuinmannen gewoon afzeggen of verplaatsen naar een andere datum. Waarom moet je ze betalen? Daar kan jij niets aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Khallouki schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:57:
Je kunt de tuinmannen gewoon afzeggen of verplaatsen naar een andere datum. Waarom moet je ze betalen? Daar kan jij niets aan doen.
Zij hebben een dag voor hem gereserveerd en daardoor een dag mogelijk geen werk door zijn toedoen. Dat het niet goed geregeld is met de tegeltoko is niet hun probleem. IANAL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 07:59
Inderdaad, bij de aanleg van onze achtertuin hadden we pas de tuinman geregeld/afgesproken nadat de tegels geleverd waren. We hielden hem ook op de hoogte van de status van levering van de tegels zodat hij hier ook rekening mee kon houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:06
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49

Gotiniens

Fairly odd Tim

Mar.tin schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:02:
[...]

Imho is het allemaal nogal een klein beetje "strak" geregeld. Waarom niet een week eerder tegels regelen? Dan kan dat vast niet fout lopen.
Ze geven nu aan de 28e te kunnen leveren, dat is anderhalve week later. Met de week die jij aanhoud was het dus ook fout gegaan.
Daarnaast hebben dergelijke winkels vaak uitsluitingen in hun voorwaarden staan die voorkomen dat ze hiervoor aansprakelijk gesteld worden.
voorwaarden zijn leuk, maar zijn ze ook rechtgeldig? (hint: niet altijd)

Ik denk dat dit inderdaad dezelfde situatie is als je op de site van de consumentenbond gevonden hebt. Ik weet alleen niet of je met annuleren van de bestelling veel verder komt. Dan moet je namelijk weer opzoek naar een nieuwe leverancier. Maar de kosten van de tuinmannen mag je ze zeker aanrekenen. IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dit staat in hun Algemene Voorwaarden:

Artikel 4. Levering
4.1 De door XXX opgegeven levertijden zijn slechts indicatief.
Overschrijding van enige leveringstermijn geeft u geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht uw bestelling te annuleren dan wel de overeenkomst te ontbinden, tenzij de overschrijding van de leveringstermijn zodanig is dat van u redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat u de overeenkomst in stand laat.
U bent in dat geval gerechtigd de bestelling te annuleren dan wel de overeenkomst te ontbinden voor zover dat noodzakelijk is.
4.2 De levering van de producten geschiedt op de plaats en het tijdstip waarop de producten gereed zijn voor verzending aan u.
Er wordt afgeleverd met een truck met oplegger met laad/loskraan aan boord.
Er wordt te allen tijde geprobeerd uw bestelling aan huis op de door u aangegeven plek te leveren.
Mocht dit niet lukken dan is dit overmacht, wij kunnen helaas niet beloven dat er altijd gelost wordt op de door de klant aangegeven locatie, die beslissing ligt altijd bij de chauffeur.
De materialen worden naast de vrachtauto gelost en er wordt nooit over trottoirs gereden om de losplaats te bereiken.
Als u op voorhand problemen voorziet voor de levering neemt u dan tijdig contact met ons op.

Ze dekken zich wel in, maar of dat rechtsgeldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Gotiniens schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

Ze geven nu aan de 28e te kunnen leveren, dat is anderhalve week later. Met de week die jij aanhoud was het dus ook fout gegaan.
Nee, want een week van te voren had je die tuinmannen nog wel gratis kunnen verplaatsen.
[...]

voorwaarden zijn leuk, maar zijn ze ook rechtgeldig? (hint: niet altijd)

Ik denk dat dit inderdaad dezelfde situatie is als je op de site van de consumentenbond gevonden hebt. Ik weet alleen niet of je met annuleren van de bestelling veel verder komt. Dan moet je namelijk weer opzoek naar een nieuwe leverancier. Maar de kosten van de tuinmannen mag je ze zeker aanrekenen. IANAL
Het hangt af van de details. Heeft de winkel duidelijk bevestigd dat de tegels op die dag geleverd zouden worden? Toen de winkel twee dagen geleden zei dat 'alles in orde was' hadden ze het toen over de leverdatum of over de financiële afwikkeling, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:06
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dit mailtje is van 25 juli:

Goedemorgen Dennis,

Bedankt voor je bestelling.

Vrijdag 18 augustus moet gaan lukken.
We gaan ze bestellen en op die datum zullen ze bij u afgeleverd worden.

Alvast succes met de aanleg!

Met vriendelijke groeten,
XXX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Een paar weken te laat leveren is echt geen uitzondering in de bouw.

Je kan er op 2 manieren mee omgaan:
1) Je personeel pas inplannen/inhuren op het moment dat de materialen binnen zijn.
2) Regelmatig contact houden met de leverancier zodat je snel op de hoogte bent van onoverkoombare vertragingen. Of dat je vertraging helemaal kan voorkomen.

In dit geval heb je beide niet gedaan. En nu kom je achter de consequenties.
Als je de tuinmannen niet meer kan afzeggen, stel ik voor dat je snel iets anders bedenkt dat ze wel al kunnen doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@HellBeast Het lijkt me dan dat je in elk geval de aankoop kan ontbinden zoals de consumentenbond ook al aangeeft.

De schadevergoeding is lastiger omdat er m.i. toch ook een stuk eigen verantwoordelijkheid is. Als de planning zo strak is dan kan van de consument ook wel verlangt worden dat er nog even een paar dagen van te voren geïnformeerd wordt of het allemaal op de afgesproken dag geleverd gaat worden. Mede ook omdat de bevestiging spreekt van 'moet gaan lukken' ipv 'gaat zeker lukken' o.i.d.

Mijn inziens is de volledige € 800 schadevergoeding dan ook niet terecht.

Maar goed, IANAL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:48
Heb je van te voren duidelijke afspraken gemaakt over de levertermijn? Als
b. aflevering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen; of
c. de koper aan de verkoper voor het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld dat aflevering voor of op een bepaalde datum essentieel is
dan is de verkoper zonder ingebrekestelling in verzuim. Anders moet je de verkoper eerst in gebreke stellen en een redelijke termijn geven (vaak wordt 14 dagen gehanteerd) om alsnog de tegels te leveren. Dit is (bij een consumentenkoop) dwingend recht, en daar kan niet in de algemene voorwaarden van worden afgeweken.

Als de verkoper in verzuim is, kun je de overeenkomst ontbinden. Ook heb je recht op schadevergoeding, en m.i. vallen de kosten voor de tuinmannen daar ook onder. Je kan ook proberen elders nog tegels te kopen en het prijsverschil kan je dan verhalen op de winkel: dekkingskoop. Je moet daarbij wel redelijk te werk gaan; als de tegels heel veel duurder zijn (en bijvoorbeeld meer kosten dan het annuleren van de tuinmannen) is dat niet redelijk.

Wat ging er precies vooraf aan dat mailtje van 25 juli? Als daaruit duidelijk is geworden dat levering op 18 augustus essentieel was, zitten ze daar aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:52
Persoonlijk heb ik niet zoveel kennis van wat wettelijk toegestaan is, maar met een boeren verstand zou ik denken dat je hier weinig mee kan doen.

Stel dat ik bij "Webshop X" een wasmachine zou bestellen, zij geven ook aan het product volgende week dinsdag geleverd zal gaan worden. Vervolgens zorg ik dat ik voor de dinsdag iemand inhuur om vervolgens deze wasmachine te installeren en configureren. Eenmaal dichterbij de dinsdag gekomen geeft de webshop aan dat het product toch niet op de dinsdag geleverd kan worden. Natuurlijk baal ik als een stekker, maar het zou wat zijn dat ik de webshop kan aanklagen omdat ze het product niet tijdig leveren? Zoals hierboven al wordt aangegeven heb je vaak bij webshops om dan nog de bestelling kosteloos te annuleren.

Hoe hard het ook klinkt, de volgende keer zou je zoiets toch beter moeten plannen. Vooral met dingen zoals tuintegels had je behoorlijk makkelijk nog een week kunnen wachten voordat de tuinmannen kwamen. Maar natuurlijk is het niet gek dat je die tegels zo snel mogelijk gelegd wil hebben. Ik denk dat dit niet alleen voor tegels geldt, maar alle producten waarbij je bepaalde services voor gekocht hebt. Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik minimaal enkele dagen tot 1 week speling heb voordat iemand mij komt helpen. Wanneer dan de producten niet tijdig geleverd worden, dan heb ik nog genoeg tijd om met de winkel het een en ander te bespreken, en ik heb nog genoeg tijd om bepaalde afspraken te annuleren.

Hopelijk dat je nog tegen geen of weinig kosten de tuinmannen kan verplaatsen. Hou tijdens het verplaatsen van de afspraak er dus rekening mee dat je ze dus niet voor de 28e gaat inplannen.

Wel is het natuurlijk vreemd dat de winkel pas op 10 augustus een bestelling heeft gedaan, dan is het zeker niet vreemd dat je 18 augustus de tegels niet krijgt. Wellicht dat je hier wettelijk iets mee kan, i.c.m. met de gemaakte afspraak. Normaal gesproken lijkt me dat een winkel gelijk dezelfde dag, of in ieder geval dezelfde week een bestelling doet bij de leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door Diigii op 18-08-2017 10:37 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:51

Ypho

Allround Nerd

Diigii schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:31:
Persoonlijk heb ik niet zoveel kennis van wat wettelijk toegestaan is, maar met een boeren verstand zou ik denken dat je hier weinig mee kan doen.

...

Hoe hard het ook klinkt, de volgende keer zou je zoiets toch beter moeten plannen. Vooral met dingen zoals tuintegels had je behoorlijk makkelijk nog een week kunnen wachten voordat de tuinmannen kwamen.

...

Wel is het natuurlijk vreemd dat de winkel pas op 10 augustus een bestelling heeft gedaan, dan is het zeker niet vreemd dat je 18 augustus de tegels niet krijgt. Wellicht dat je hier wettelijk iets mee kan, i.c.m. met de gemaakte afspraak. Normaal gesproken lijkt me dat een winkel gelijk dezelfde dag, of in ieder geval dezelfde week een bestelling doet bij de leverancier.
Precies dat laatste. Als de winkel gewoon tijdig had besteld (25 juli), waren de tegels op tijd met nog een paar dagen speling. Omdat ze zelf ruim 2 weken hebben gewacht met bestellen, zijn ze nu te laat. Voor wat betreft de TS snap ik het wel, die strakke planning, omdat je (zeker met dit mooie weer) zo snel mogelijk je tuin betegeld wilt hebben.

Het probleem is eigenlijk dat de winkel in gebreke is geweest, waardoor TS mogelijk schade lijdt (weet niet of TS al een rekening heeft gehad van de tuinman), en dat dit niet het geval was geweest als de winkel hun afspraak was nagekomen. Maar hoe dit juridisch zit, geen idee.

Consumentenbond zegt (tuurlijk niet geheel neutraal):
Wat zijn je rechten?
Als er een exacte leverdatum is vastgelegd in de koopovereenkomst (bijvoorbeeld: woensdag 20 juni 2012) en de keuken wordt op die datum niet geleverd, dan is de verkoper zijn verplichting niet nagekomen ('in verzuim'). Je hebt dan het recht de overeenkomst te ontbinden en de aantoonbaar geleden schade omdat er niet geleverd is, te claimen bij de verkoper.
Er is dus een exacte datum vastgelegd (via mail), en als de tuinman een rekening stuurt, is er dus aantoonbare schade.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Er is wat meer informatie. Ik heb de ARAG gebeld, omdat ik daar een rechtsbijstandsverzekering heb, om te zien wat mijn rechten zijn. Ze hebben mij verteld dat ik in mijn recht sta als ik de koop wil ontbinden, omdat er een leveringsdatum concreet is opgegeven en bevestigd. Dat ze in de algemene voorwaarden hebben staan dat ze zich niet hoeven te houden aan de levertermijn, omdat deze indicatief is, kan alleen worden bekrachtigd als ze dit ook in de offerte en de factuur aangeven. Dat is in dit geval niet gebeurd, dus daar kunnen ze zich niet op beroepen. De gevolgschade (kosten tuinmannen) moeten ze dan ook betalen. De medewerker van de ARAG gaf ook aan dat consumenten door de wet beschermd worden tegen bedrijven die van alles en nogwat in de algemene voorwaarden stoppen die niet kloppen. Het is puur een afschrikmiddel, die jammer genoeg ook vaak werkt.

Daarna belde de winkel mij en ging zwaaien met argumenten die er niet toe doen. Ze zeiden dat ze nooit bevestigd hadden dat ze ging leveren, omdat ik gisteren geen mailtje/SMS had gehad? Er was interne communicatie foutgegaan en ook met de leverancier van de stenen ging iets niet goed. Daarna kwam hij ook met de Algemene Voorwaarden. Ik heb hem dus verteld dat ik al op de hoogte ben door contact met mijn rechtsbijstandsverzekering en heb hem verteld dat ik weet wat mijn rechten zijn en dat ik niet gediend ben van het zwaaien hiermee. Ik heb aangegeven een oplossing te prefereren boven een conflict. Ik heb hem wel gezegd dat als ik voor morgen geen tegels heb, dat ik de kosten van de tuinmannen sowieso niet zelf ga betalen.

Hij gaat nu bellen en kijken of er nog andere tegels op voorraad zijn. Ik heb hem gezegd dat als ik naar de winkel moet komen om andere tegels uit te zoeken, die wel vandaag kunnen worden geleverd, dat ik dat als een goede oplossing zie, maar dat ik niet wens om meerkosten te betalen.

Dus ik ben nu weer in afwachting van een telefoontje.

Edit:

aanvulling: Ik heb voor de tuinmannen ook al een offerte ondertekend, dus daar zit ik gewoon aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Ypho schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Precies dat laatste. Als de winkel gewoon tijdig had besteld (25 juli), waren de tegels op tijd met nog een paar dagen speling. Omdat ze zelf ruim 2 weken hebben gewacht met bestellen, zijn ze nu te laat. Voor wat betreft de TS snap ik het wel, die strakke planning, omdat je (zeker met dit mooie weer) zo snel mogelijk je tuin betegeld wilt hebben.

Het probleem is eigenlijk dat de winkel in gebreke is geweest, waardoor TS mogelijk schade lijdt (weet niet of TS al een rekening heeft gehad van de tuinman), en dat dit niet het geval was geweest als de winkel hun afspraak was nagekomen. Maar hoe dit juridisch zit, geen idee.

Consumentenbond zegt (tuurlijk niet geheel neutraal):

[...]

Er is dus een exacte datum vastgelegd (via mail), en als de tuinman een rekening stuurt, is er dus aantoonbare schade.
Daarom moet je dus aangeven als een leveringsdatum essentieel is. En of eerdere levering een optie is.
De winkel wil namelijk niet al 26 juli tegels geleverd krijgen die ze pas 18 aug bij jou kwijt kunnen.

Daarnaast valt de bestelling precies in de bouwvak. Goede kans dat de tegelfabriek gewoon gesloten was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-07 19:12

Perkouw

Moderator General Chat
HellBeast schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:52:Ik heb hem dus verteld dat ik al op de hoogte ben door contact met mijn rechtsbijstandsverzekering en heb hem verteld dat ik weet wat mijn rechten zijn en dat ik niet gediend ben van het zwaaien hiermee. Ik heb aangegeven een oplossing te prefereren boven een conflict. Ik heb hem wel gezegd dat als ik voor morgen geen tegels heb, dat ik de kosten van de tuinmannen sowieso niet zelf ga betalen.
Ik lees dit nogal aanvallend richting de verkopende partij. Je lijkt in de aanval te beginnen, dan te zeggen het met elkaar op te willen lossen om vervolgens met een 'dreigement' af te sluiten.

Wellicht dat ik het zo lees en/of dat je dit alleen zo hier neer hebt gezet, maar probeer zo vriendelijk / open mogelijk te communiceren. Ik gok dat je dan ook sneller een oplossing kan treffen met elkaar dan met een conflict te zitten tussen elkaar.

Goed bedoelde tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Dat komt omdat ze niet zelf met een oplossing komen en alle verantwoordelijkheid wegschuiven, door middel van loze argumenten en met de algemene voorwaarden te dreigen. Op dat moment werd ik pissig. Ik los het ook graag anders op, maar ik moet wel zien dat het bedrijf hieraan wil meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik vraag mij af wat je precies wil bereiken, dat is mij niet duidelijk uit de topicstart.
Het tuincentrum heeft de stenen niet, dus de tuinmannen hebben morgen sowieso geen materiaal om mee te werken.

Wil je een schadevergoeding? Dan zit je nog steeds met die twee tuinmannen die morgen verwachten aan het werk te kunnen. Ik zou mij daarop focussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:00

Roozzz

Plus ultra

RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:52:
[...]

Daarom moet je dus aangeven als een leveringsdatum essentieel is. En of eerdere levering een optie is.
De winkel wil namelijk niet al 26 juli tegels geleverd krijgen die ze pas 18 aug bij jou kwijt kunnen.

Daarnaast valt de bestelling precies in de bouwvak. Goede kans dat de tegelfabriek gewoon gesloten was.
Nu heb ik geen idee hoe dit "wettelijk" geregeld is. Maar als er een duidelijke (en bevestigde!) afspraak is dat er op 18 augustus geleverd wordt, dan verwacht ik dat dat ook gebeurt. Hoe de toko dat verder organiseert zou mij als consument worst wezen. Alle punten die jij aandraagt zijn wat mij betreft zaken waar de leverancier rekening mee moet houden om aan de afspraak te voldoen. Dat is dus hun probleem en niet iets waar jij als consument je druk om moet maken.

Feit is gewoon dat er een afspraak is en dat deze zonder enige kennisgeving niet nagekomen is. Dat er (goede) redenen zijn waarom dit gebeurt is doet niet zoveel meer ter zake. TS mag in mijn optiek hier zeker ontstemd over zijn, dit bagatelliseren voegt weinig toe.

@HellBeast Al contact opgenomen met de tuinmannen? Je moet deze in ieder geval afbellen, want het lijkt me sterk dat je vandaag nog tegels naar wens gaat regelen. Waarschijnlijk valt met hen wel iets te regelen om de werkzaamheden te verschuiven evt met een tegemoetkoming oid (die je vervolgens kan neerleggen bij de tegelclub).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik zou wel contact opnemen met je twee tuinmannen dat de tegels er niet zullen zijn en dat deze naar verwachting ca. 2 weken later komen. Linksom of rechtsom de tegels zullen vandaag niet komen.
Hoe het rechtsgeldig zit weet ik niet.

Wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als hij nu opgediend wordt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik werd net weer teruggebeld door de winkel. Het schijnt dat ze een levering hebben staan op hun eigen terrein voor een andere klant met dezelfde tegels. De leverdatum voor die klant staat later en hij kan onze tegels leveren uit deze voorraad. Hiermee schuiven ze volgens mij het probleem alleen maar op, maargoed, dat moeten ze zelf weten.

Vanmiddag om 14:00 regelen ze een levering met de tegels, dus mijn probleem is dan wel opgelost. Ik heb nog wel even gemeld dat ik het jammer vond dat ik eerst een heel pittig gesprek moest voeren om ze aan te sporen tot actie. Hij gaf aan dat dit intern bij ze besproken zal worden.

Dit was dus de gunstigste uitkomst, toch nog levering vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Gismo1979 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:15:
Ik zou wel contact opnemen met je twee tuinmannen dat de tegels er niet zullen zijn en dat deze naar verwachting ca. 2 weken later komen. Linksom of rechtsom de tegels zullen vandaag niet komen.
Hoe het rechtsgeldig zit weet ik niet.

Wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als hij nu opgediend wordt.
Mee eens, ik zie dat het nu wordt opgelost door de tegelleverancier. Maar wat zeiden de bestraters toen je ze belde om te vertellen dat het misschien niet door kan gaan morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

jongetje schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Mee eens, ik zie dat het nu wordt opgelost door de tegelleverancier. Maar wat zeiden de bestraters toen je ze belde om te vertellen dat het misschien niet door kan gaan morgen?
Ja want je zit te wachten op 2 weken nog een zandbak voor de deur en dan maak je van het probleem van je leverancier hun probleem....... hun zijn geen partij in principe.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
cactusman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:35:
[...]

Ja want je zit te wachten op 2 weken nog een zandbak voor de deur en dan maak je van het probleem van je leverancier hun probleem....... hun zijn geen partij in principe.
Natuurlijk zijn ze formeel geen partij. Maar misschien hebben ze nog een andere klus achter de hand en/of willen ze je tegemoet komen. Zijn soms net mensen. (en nee heb je, ja kun je krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik had ze nog niet ingelicht, omdat ik dacht dat er nog een mogelijkheid was om andere tegels geleverd te krijgen door de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 21:08

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Dit is vrij normaal in deze branche, ik zit er zelf ook in. Waarom plan je niet met meer ruimte, transport en leveringen zijn gigantisch onderhevig aan vertragingen zeker in deze periode.

Dat ze met een juiste oplossing moeten komen vind ik ook, er zijn genoeg dingen binnen een dag te regelen. Maar je moet hier wel voor open staan, als je direct met rechtsbijstand dreigt snap ik dat ze minder behulpzaam zullen/willen zijn.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:23

VW-Arjan

★★★★★

RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:27:
Een paar weken te laat leveren is echt geen uitzondering in de bouw.

Je kan er op 2 manieren mee omgaan:
1) Je personeel pas inplannen/inhuren op het moment dat de materialen binnen zijn.
2) Regelmatig contact houden met de leverancier zodat je snel op de hoogte bent van onoverkoombare vertragingen. Of dat je vertraging helemaal kan voorkomen.

In dit geval heb je beide niet gedaan. En nu kom je achter de consequenties.
Als je de tuinmannen niet meer kan afzeggen, stel ik voor dat je snel iets anders bedenkt dat ze wel al kunnen doen.
Als het gebruikelijk is dan had de leverancier dat op zijn minst wel mogen vermelden.
Maar helaas gaat het zoals meestal bij verkopen. Op moment van aankoop kan alles en is alles mogelijk.
Totdat het geld binnen is.

Wij hebben hetzelfde gehad maar dan nog strakker gepland.
Tussen 12:00 en 16:00 uur zou men leveren en om 17:00 uur zouden er 2 tuinmannen de boel aan komen leggen.

in de zomer, dus retedruk en blij dat er uberhaupt nog plek was.
Wordt ik om 16:15 gebeld dat de tegels er niet zijn :( Heb in het traject meerdere keren contact gehad en was telkens geen probleem.

Na wat gescheld en getier zijn er andere (duurdere) tegels geleverd om 16:45.

Ik snap de TS helemaal, want je hebt (wij iig) een grote zandbak, heel je huis kun je 6x per dag stofzuigen.
Dat nog 2 weken extra is idd een hel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
master_viper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:29:
Dit is vrij normaal in deze branche, ik zit er zelf ook in. Waarom plan je niet met meer ruimte, transport en leveringen zijn gigantisch onderhevig aan vertragingen zeker in deze periode.
En TS moet dat beter weten dan de winkel?

Ik heb er begrip voor dat dat zo is, maar het is aan de winkel om aan te geven dat die vertraging mogelijk is, niet aan de TS om dat ondanks herhaaldelijke bevestiging van de winkel toch te verwachten. Als de winkel ervoor kiest om (misschien uit schrik dat TS nog ergens anders ging kijken) verzekert dat die tegels er zullen zijn, moeten de gevolgen als dat niet het geval zou zijn ook hun probleem worden.

In de winkels waar ik de laatste jaren dergelijke zaken kocht, werd telkens duidelijk vermeld dat het bijvoorbeeld "volgende week bij hen zou zijn als de leverancier het op voorraad had, en anders waarschijnlijk 4 tot 8 weken zou duren". In zo'n geval kan ik dan kiezen om ergens anders te gaan kijken of ik iets in stock kan vinden dat aan mijn wensen voldoet of weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:23

VW-Arjan

★★★★★

indigo79 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

En TS moet dat beter weten dan de winkel?
Precies mijn punt.
Wij waren nog zo goochem om zelf te zeggen: Maar maakt het dan niet uit dat het bouwvak is?
Antwoord: Nee, geen enkel probleem, de fabriek draait gewoon door.
En dan vervolgens na het verstrijken van het levermoment : Ja sorry, de fabriek is dicht, vakantietijd he.

Voor TS iig fijn dat het toch nog goed is gekomen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

HellBeast schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:52:
Er is wat meer informatie. Ik heb de ARAG gebeld, omdat ik daar een rechtsbijstandsverzekering heb, om te zien wat mijn rechten zijn. Ze hebben mij verteld dat ik in mijn recht sta als ik de koop wil ontbinden, omdat er een leveringsdatum concreet is opgegeven en bevestigd. Dat ze in de algemene voorwaarden hebben staan dat ze zich niet hoeven te houden aan de levertermijn, omdat deze indicatief is, kan alleen worden bekrachtigd als ze dit ook in de offerte en de factuur aangeven. Dat is in dit geval niet gebeurd, dus daar kunnen ze zich niet op beroepen. De gevolgschade (kosten tuinmannen) moeten ze dan ook betalen. De medewerker van de ARAG gaf ook aan dat consumenten door de wet beschermd worden tegen bedrijven die van alles en nogwat in de algemene voorwaarden stoppen die niet kloppen. Het is puur een afschrikmiddel, die jammer genoeg ook vaak werkt.

Daarna belde de winkel mij en ging zwaaien met argumenten die er niet toe doen. Ze zeiden dat ze nooit bevestigd hadden dat ze ging leveren, omdat ik gisteren geen mailtje/SMS had gehad? Er was interne communicatie foutgegaan en ook met de leverancier van de stenen ging iets niet goed. Daarna kwam hij ook met de Algemene Voorwaarden. Ik heb hem dus verteld dat ik al op de hoogte ben door contact met mijn rechtsbijstandsverzekering en heb hem verteld dat ik weet wat mijn rechten zijn en dat ik niet gediend ben van het zwaaien hiermee. Ik heb aangegeven een oplossing te prefereren boven een conflict. Ik heb hem wel gezegd dat als ik voor morgen geen tegels heb, dat ik de kosten van de tuinmannen sowieso niet zelf ga betalen.

Hij gaat nu bellen en kijken of er nog andere tegels op voorraad zijn. Ik heb hem gezegd dat als ik naar de winkel moet komen om andere tegels uit te zoeken, die wel vandaag kunnen worden geleverd, dat ik dat als een goede oplossing zie, maar dat ik niet wens om meerkosten te betalen.

Dus ik ben nu weer in afwachting van een telefoontje.

Edit:

aanvulling: Ik heb voor de tuinmannen ook al een offerte ondertekend, dus daar zit ik gewoon aan vast.
Allereerst: fijn dat het is opgelost. Ik kan me inderdaad voorstellen dat als de winkel je afwimpelt met voorwaarden, dat het gesprek dan pittiger wordt. Ook al is het niet echt meer relevant, leek het me bruikbaar wat meer de achtergrond uit te diepen van hoe het wettelijk zit. De rechtsbijstand lijkt wat bochten af te snijden, wat raar is want meestal staan ze juist niet te springen om ingeschakeld te worden :+

Annuleren van een aankoop op afstand (aangenomen dat je telefonisch / online besteld hebt), kan sowieso als er niet binnen 30 dagen geleverd wordt tenzij anders afgesproken. Met de vertraging die ze noemen, zou je daarmee van de aankoop afkunnen. Voorwaarden kunnen dit niet uitsluiten.

Ten aanzien van de schadeplicht door niet op tijd te leveren, hangt het zeer af van wat concreet is afgesproken. Concrete afspraken gaan voor Algemene Voorwaarden - daarom zijn ze ook *algemeen* ;)
Ik zie wel een mail terug dat de 18e moet gaan lukken, hoewel die uitspraak in het regulier verkeer ook gezien kan worden als "We dénken van wel" - en dat is niet echt een harde toezegging.

Maar, de hoofdvraag is meer hoe duidelijk het de winkel had moeten zijn wat de gevolgen zouden zijn als ze de deadline niet zouden halen. Ofwel, hoe duidelijk heb jij gecommuniceerd hoe belangrijk de 18e was. En als het zo belangrijk was, zal ook gekeken worden of je er zelf bijvoorbeeld nog eens achteraan bent gegaan om te valideren.

Als dat namelijk niet duidelijk genoeg is, dan heb je de winkel geen mogelijkheid gegeven een afweging te maken wat wel en niet toe te zeggen of zelfs te besluiten onder die condities niet te willen leveren.

Daarom raad ik aan om bij deadline gevoelige zaken, ondubbelzinnig duidelijk te maken en nogmaals te laten bevestigen dat ze begrijpen wat de belangen zijn. Op die manier zal een rechter ook een groter deel van eventuele schade toekennen. Al dat soort zaken wordt meegewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik ben overigens ook benieuwd of de winkel nog een soort signaal zou hebben afgegeven op het moment dat TS niet een dag van tevoren gebeld zou hebben, of dat TS en bestraters dan op de dag zelf 's ochtends met een kopje koffie zaten te wachten en überhaupt niets zouden horen. Je zou denken dat je een bestelsysteem koppelt aan klantafspraken en hoe dan ook ruimer van tevoren je klanten op de hoogte houdt van eventuele vertragingen, ipv dat die daar zelf om moeten leuren.

NB: En ja, ik weet hoe de wereld werkt, dus zelf bellen is altijd beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:24
Fijn dat het is opgelost. Maar lees allerlei dingen over rechtsbijstand. Wellicht geheel terecht gezien gemaakte afspraken niet nagekomen worden, maar ik zou rechtsbijstand pas inschakelen als er niets meer mogelijk is.

Heb je het verhaal ook voorgelegd aan de tuinmannen die komen? Als ze een beetje flexibel zijn hadden ze misschien wel wat kunnen schuiven in hun planning. Klant waar ze bijv. dag na jou heen zouden gaan bellen of ze een dag eerder kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Annuleren van een aankoop op afstand (aangenomen dat je telefonisch / online besteld hebt), kan sowieso als er niet binnen 30 dagen geleverd wordt tenzij anders afgesproken. Met de vertraging die ze noemen, zou je daarmee van de aankoop afkunnen. Voorwaarden kunnen dit niet uitsluiten.
Het was geen koop op afstand. Ik ben naar de winkel geweest, daar hebben ze een offerte gemaakt en daar hebben wij gebruik van gemaakt.
maussert schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:22:
Fijn dat het is opgelost. Maar lees allerlei dingen over rechtsbijstand. Wellicht geheel terecht gezien gemaakte afspraken niet nagekomen worden, maar ik zou rechtsbijstand pas inschakelen als er niets meer mogelijk is.
Ik ben juist heel blij dat ik had gebeld met de rechtsbijstand, omdat ik wilde weten waar ik juridisch stond als de winkel mij zou proberen af te wimpelen. En dat was ook gebeurd. Als ze dat niet hadden gedaan en lieten blijken dat ze een oplossing gingen zoeken, in plaat van te wapperen met de algemene voorwaarden, dan was het ook nooit ter sprake gekomen.

Maar uit ervaring weet ik dat je goed voorbereid dit soort dingen moet afhandelen, anders trek je zelf aan het kortste eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 07:51
Valorian schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:04:
Ik ben overigens ook benieuwd of de winkel nog een soort signaal zou hebben afgegeven op het moment dat TS niet een dag van tevoren gebeld zou hebben, of dat TS en bestraters dan op de dag zelf 's ochtends met een kopje koffie zaten te wachten en überhaupt niets zouden horen. Je zou denken dat je een bestelsysteem koppelt aan klantafspraken en hoe dan ook ruimer van tevoren je klanten op de hoogte houdt van eventuele vertragingen, ipv dat die daar zelf om moeten leuren.

NB: En ja, ik weet hoe de wereld werkt, dus zelf bellen is altijd beter ;)
Hier kampen zoveel bedrijven mee. Gewoon even een belletje dat een levering later komen is te moeilijk.
Als klant moet je zelf er achteraan gaan.

offtopic:
Onlangs is mijn voorruit gesneuveld binnen glas is nog heel maar buitenglas zit een flinke ster in. Nou goed, glasboer laten komen, heeft offerte opgesteld. Voor mijn vakantie heb ik de offerte bevestigd dmv post. Verwachte nu wel een teken van leven, bedank voor bevestiging of wat dan ook, helemaal niks.
Maar even gebeld, vertelde mij dat het zo'n 5 weken zou duren. Geen probleem natuurlijk maar bel of mail even dat je het hebt ontvangen en niet 5 weken radiostilte waar ik niet eens weet of ze het hebben ontvangen.

Dezelfde dag als dat ik de offerte heb bevestigd heb ik de schadeformulieren doorgestuurd naar de verzekering. Deze hebben het wel netjes gemeld. Dus het kan wel.

Mijn tuinmannen waren gewoon flexibel, die pakte gewoon een andere klus (eerder) op bij iemand anders toen bleek dat mijn schuttingleverancier verkeerde scharnieren had geleverd. Koste alleen de daadwerkelijke uren dat ze hebben gewerkt bij mij. Ik gok dat zulke dingen wel vaker voorkomen? En dat dit risico van het vak is? Of heb toevallig goede tuinmannen gevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:24
HellBeast schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:31:
[...]

Het was geen koop op afstand. Ik ben naar de winkel geweest, daar hebben ze een offerte gemaakt en daar hebben wij gebruik van gemaakt.

[...]

Ik ben juist heel blij dat ik had gebeld met de rechtsbijstand, omdat ik wilde weten waar ik juridisch stond als de winkel mij zou proberen af te wimpelen. En dat was ook gebeurd. Als ze dat niet hadden gedaan en lieten blijken dat ze een oplossing gingen zoeken, in plaat van te wapperen met de algemene voorwaarden, dan was het ook nooit ter sprake gekomen.

Maar uit ervaring weet ik dat je goed voorbereid dit soort dingen moet afhandelen, anders trek je zelf aan het kortste eind.
Ja dat snap ik ook wel en ben ik met je eens, het ging mij er echter om of je met de tuinmannen gesproken had. Als jij het verhaal had uitgelegd en zei hadden gezegd "geen probleem, komen we eind augustus terug" dan had het een boel gezeur gescheelt. :)

Zoals ook EdjeCageman aangeeft..
EdjeCageman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:40:
[...]

Mijn tuinmannen waren gewoon flexibel, die pakte gewoon een andere klus (eerder) op bij iemand anders toen bleek dat mijn schuttingleverancier verkeerde scharnieren had geleverd. Koste alleen de daadwerkelijke uren dat ze hebben gewerkt bij mij. Ik gok dat zulke dingen wel vaker voorkomen? En dat dit risico van het vak is? Of heb toevallig goede tuinmannen gevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gelukkig heeft de tegelhandel nog kunnen leveren! Onderstaande zou ik anders geadviseerd hebben.

Het is voor jezelf goed om in eerste instantie op een rijtje te hebben welke overeenkomsten tussen welke partijen een rol spelen, en mn die waar jij een partij bent.

Voor zover ik zie, zijn dat:
1 Tussen jou en de tegelhandel.
2 Tussen jou en de tuinman.

Vervolgens kan je bekijken welke overeenkomst niet wordt nagekomen en door welke partij. Hier kan natuurlijk discussie over ontstaan.

1 Hier komt de tegelhandel de overeenlomst niet na, door niet op het afgesproken tijdstip te leveren.
2 Hier kom jij de overeenkomst niet na, als je ze afzegt en niet betaalt.

Dan ga je eens kijken wat de andere partij als mogelijke schade heeft. Bij de poging om de schade te verhalen kan natuurlijk ook de nodige discussie ontstaan.

1a Jij hebt als schade dat je langer in de troep zit.
1b Je moet een tuinman betalen zonder tegenprestatie. Vooral hier kan veel discussie ontstaan, aangezien de tuinman geen partij is in deze overeenkomst.
2 De tuinman heeft mogelijk als schade dat hij niet betaald wordt.

Het levert het minste gedoe op als je de schade zoveel mogelijk kunt beperken:
Zou de tuiman de volledige tijd met de tegels bezig zijn? Zo nee, dan valt dat alweer mee.
Misschien is de tuinman wel enigszins coulant door geen volledige rekening te sturen voor de overige uren. Je kunt het altijd vragen.
Misschien kan je de situatie op een vriendelijke manier uitleggen aan de tegelhandel. Wie weet is er nog e.o.a. korting te bedingen op de tegels.
Misschien kan je zelf wel leven met 2 weken uitstel.
Misschien valt het restant schadebedrag wel mee, en kan je het als leergeld zien.

Het is maar een suggestie. Juridische conflicten zijn soms kostbaar en.langzaam. En succes is niet gegarandeerd. Voor kleinere bedragen loont het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door KopjeThee op 18-08-2017 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-07 14:31
maussert schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:46:

Ja dat snap ik ook wel en ben ik met je eens, het ging mij er echter om of je met de tuinmannen gesproken had. Als jij het verhaal had uitgelegd en zei hadden gezegd "geen probleem, komen we eind augustus terug" dan had het een boel gezeur gescheelt. :)
Precies dit, het is nu goed gekomen. Maar blijven hopen op een andere oplossing en als dat niet was gelukt pas om 17:00 de tuinmannen bellen? Dan is er helemaal niks meer mogelijk. Naast dat ik het wel erg strak gepland vind moet je, vind ik, de andere partijen al op de hoogte brengen van een mogelijk naderend probleem. Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt.

Maar eind goed, al goed!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Een tip voor de volgende keer, bestel je stenen via je tuinman/stratenmaker. Behalve dat zij vaak goedkoper zijn (meer volume == meer voordeel) leg je dan ook het planningsprobleem daar neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:21:
Een tip voor de volgende keer, bestel je stenen via je tuinman/stratenmaker. Behalve dat zij vaak goedkoper zijn (meer volume == meer voordeel) leg je dan ook het planningsprobleem daar neer.
Moet dat wel kunnen. Mijn stratenmaker wilde dat ik zelf de stenen bestelde. Daarnaast snap ik de TS wel. Als je geen eigen oprit hebt wil je die stenen ook niet weken op een parkeerplaats aan de openbare weg hebben. Zeker als er al weinig parkeerplek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-07 17:38
HellBeast schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:24:
Ik werd net weer teruggebeld door de winkel. Het schijnt dat ze een levering hebben staan op hun eigen terrein voor een andere klant met dezelfde tegels. De leverdatum voor die klant staat later en hij kan onze tegels leveren uit deze voorraad. Hiermee schuiven ze volgens mij het probleem alleen maar op, maargoed, dat moeten ze zelf weten.

Vanmiddag om 14:00 regelen ze een levering met de tegels, dus mijn probleem is dan wel opgelost. Ik heb nog wel even gemeld dat ik het jammer vond dat ik eerst een heel pittig gesprek moest voeren om ze aan te sporen tot actie. Hij gaf aan dat dit intern bij ze besproken zal worden.

Dit was dus de gunstigste uitkomst, toch nog levering vandaag.
Nee, ze schuiven het probleem niet door. Waarom materiaal op voorraad leggen voor een toekomstige order, en nu nee-verkopen. Dat ze wél een probleem hebben in het voorraadbeheer, of in ieder geval interne en externe communicatie, mag duidelijk zijn. Maar best practices betreffende voorraadbeheer zal je sowieso niet in B2C handel vinden, maar bij B2B handel.

Inderdaad spijtig dat een pittig gesprek nodig was om in te zien dat ze nutteloze voorraad hebben om jou bijna een nee te verkopen, maar in ieder geval fijn dat het is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:13
Wat ik nergens lees: Heb je de stratenmakers wel gebeld :?

Misschien was het voor hen wel ideaal uitgekomen omdat een klus uitliep of dat moeders de vrouw graag een dagje met de familie weg wilde gaan.
Dat ene belletje had je een hoop gestress en discussie gescheeld (en 2 weken zandbak, naja, so be it, kan t mooi nog een beetje inklinken :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 21:08

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:21:
Helaas, dit gaat niet op. De tuinman/stratenmaker krijgt zelf een x bedrag korting, deze geven zij soms 'weg' aan de klant. Echter lang niet altijd. Plannings-technisch is het wel een stuk verstandiger.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij bouwmaterialen gewoon heel duidelijk aangeven dat levering op dag X essentieel is, in verband met in te huren vakmensen. Nou vind ik 1 dag speling wel krap hoor, maar je wil dat spul niet weken vooraf hebben Dat spul ligt alleen in de weg, want je bent dan nog met andere klussen bezig.

En je ziet het: als er weerwoord komt en het geld kan gaan kosten, kan er ineens binnen een paar uur geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongetje schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:25:
[...]

Moet dat wel kunnen. Mijn stratenmaker wilde dat ik zelf de stenen bestelde. Daarnaast snap ik de TS wel. Als je geen eigen oprit hebt wil je die stenen ook niet weken op een parkeerplaats aan de openbare weg hebben. Zeker als er al weinig parkeerplek is.
Een paar dagen stenen op de stoep/straat is voor niemand een probleem. Natuurlijk moet het geen weken duren, maar als je op zaterdag gaat straten is het heel normaal om woensdag of donderdag de materialen geleverd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Een paar dagen stenen op de stoep/straat is voor niemand een probleem. Natuurlijk moet het geen weken duren, maar als je op zaterdag gaat straten is het heel normaal om woensdag of donderdag de materialen geleverd te krijgen.
Hier wel hoor. De stoep is hier niet zo breed, dat je er even een partijtje stenen neer kunt zetten. Dan kan er niemand met een wandelwagen of scootmobiel meer langs. Je kunt ze wel even kwijt, maar dat zal niet pal voor je deur zijn. Het nadeel van stenen is het gewicht. Als je het een halve week op het gras zet en het gaat een keer goed regenen, dan zakt het spul weg en gaat het gras eraan.

Het is hier dus even een beetje behelpen, maar het kan wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2017 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 07:51
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Begin zomer m'n tuin verbouwd, eerst werkdag 2 parkeerhavens bezet (1 voor stenen en 1 voor container).
Container was vrijdag geleverd en maandag weer weg. Maar het vak met de stenen heb ik 3 weken bezet gehouden.
Dit heb ik wel van te voren aangekondigd bij de buren, allemaal geen probleem natuurlijk.

Het toverwoord is dan meestal ook communiceer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Vreemd dat de meeste hier vinden dat de fout bij de TS ligt. Als je een datum afspreekt voor levering moet er geleverd worden. Alle kosten die je hebt doordat er niet geleverd wordt moet dan vergoed worden. Als je dat als bedrijf niet wilt moet je maar geen harde datum afgeven. Afspraak = afspraak.

Geldt niet alleen voor dit voorbeeld maar voor alle type bedrijven.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 11:53

juggle

Papa, ondernemer, gamer

worldfastest schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:45:
Vreemd dat de meeste hier vinden dat de fout bij de TS ligt. Als je een datum afspreekt voor levering moet er geleverd worden. Alle kosten die je hebt doordat er niet geleverd wordt moet dan vergoed worden. Als je dat als bedrijf niet wilt moet je maar geen harde datum afgeven. Afspraak = afspraak.

Inderdaad, en sowieso vreemd dat mensen als argument aangeven dat je dan niet zo strak moet plannen en dat dit heel gangbaar is in de bouw. Dat slaat natuurlijk nergens op. Er is ruim op tijd besteld en genoeg communicatie over geweest.

Afspraak is afspraak als je meerdere toezeggingen hebt gehad dat er geleverd gaat worden kun je gewoon verwachten dat je geleverd gaat krijgen.

In de communicatie had het bedrijf direct al kunnen aangeven dat het mogelijk is dat de tegels niet geleverd worden en je dus geen strakke deadlines moet hanteren. Dan is het aan de kopende partij om dan wel of niet met het bedrijf in zee te gaan.

Dit is gewoon eerlijk zakendoen. Je wilt een product op een bepaalde tijd geleverd hebben. In eerlijke communicatie zegt de verkopende partij of dit haalbaar is. Zo niet dan is het aan de kopende partij om daarmee akkoord te gaan of een andere aanbieder te zoeken. As easy as that.

Nu met de algemene voorwaarden gaan schermen zou mij ook behoorlijk pissig maken en ik snap de TS reactie dan ook volledig. Afspraak is afspraak. Punt.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

En TS, liggen je tegels er mooi bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Jazeker! Ik zal nog wel een foto maken, maar eerst moet het voegzand nog een tijdje ingebezemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

worldfastest schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 07:45:

Ik deel het gedachtegoed enigzins, maar zo simpel ligt het niet. Laten we namelijk de zaak eens wat extremer trekken. Stel dat door de te late levering niet alleen de tuinmannen, maar een hele serie stappen in een grotere verbouwing mislopen en allemaal moeten opschuiven. Laten we stellen dat dit de bouw van een huis compleet doet mislukken, met 50K aan extra kosten.

Een theoretisch geval, maar puur om aan te geven dat een leverancier van stenen niet de verantwoordelijkheid van de hele wereld draagt. Tenzij dit keihard afgesproken is en duidelijk vastligt.

Er is ook nog zoiets als redelijkheid. Ik heb een aantal vrienden die zelf een huis hebben gebouwd van A tot Z en dit soort problemen zijn schering en inslag. Bijna altijd kwam dat er op neer dat het gewoon hun probleem is. Stel dat niet goederen maar mensen te laat zijn. De stukadoor was ziek dus de elektricien kan niet vooruit. Dat is in de praktijk toch echt jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Laten we het wel netjes houden

Afspraak is afspraak en het interesseert mij niks in welke branche dat wel of niet werkt. Als je een afspraak maakt als winkel of bedrijf of wie dan ook dan zorg je maar dat je die na komt en anders informeer bijtijds je klanten. Zo niet dan ben ik niet bang om je een enorme schop onder je hol te geven, je aan de schandpaal te nagelen of andere gerichte acties te nemen.

En als iemand ziek wordt is dat wat anders dan moedwillig de zaak verklooien. Maar dan nog mag je van een bedrijf enige professionaliteit en verantwoording verwachten. Het is hun corebusiness om te zorgen dat ze hun afspraken na komen. Als ze dat al niet lukt kunnen ze maar beter stoppen.

Het is duidelijk dat deze winkel het allemaal niet zo serieus neemt en als er gedreigd wordt kan het ineens wel en wordt een andere klant met het probleem opgezadeld. Dit moet toch een hint zijn dat je hier in het vervolg beter geen bestellingen meer kunt doen. Dit bedrijf verdiend een slechte review om andere te waarschuwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 22-08-2017 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:38
Terrestrial schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:28:
Afspraak is afspraak en het interesseert mij niks in welke branche dat wel of niet werkt. Als je een afspraak maakt als winkel of bedrijf of wie dan ook dan zorg je maar dat je die na komt en anders informeer bijtijds je klanten. Zo niet dan ben ik niet bang om je een enorme schop onder je hol te geven, je aan de schandpaal te nagelen of andere gerichte acties te nemen.

En als iemand ziek wordt is dat wat anders dan moedwillig de zaak verklooien. Maar dan nog mag je van een bedrijf enige professionaliteit en verantwoording verwachten. Het is hun corebusiness om te zorgen dat ze hun afspraken na komen. Als ze dat al niet lukt kunnen ze maar beter stoppen.

Het is duidelijk dat deze winkel het allemaal niet zo serieus neemt en als er gedreigd wordt kan het ineens wel en wordt een andere klant met het probleem opgezadeld. Dit moet toch een hint zijn dat je hier in het vervolg beter geen bestellingen meer kunt doen. Dit bedrijf verdiend een slechte review om andere te waarschuwen.
Ben het met je eens dat afspraak afspraak is. Maar wanneer je alles dicht op elkaar plant kan je voor verrassing staan. Wat als de truck een ongeluk krijgt? Of de stenen dus danig beschadigt dat de hele batch terug moet? Er zijn altijd redenen waarom het niet lukt om iets op de afgesproken tijd te leveren. En dan kan een erg strak schema nadelig zijn. En zou ze zelf dan ook liever niet zo strak plannen. Maar dat komt misschien omdat ik dat al geleerd heb de afgelopen jaren. Het zorgt alleen voor stress en hoofdpijn.

En je weet niet of een andere klant de dupe gaat worden van dit verhaal. Als de TS stenen binnen zijn voor de andere klant ze nodig heeft is er niets aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 22-08-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 11:09
*knip* Deze offtopic-reactie voegt niets toe aan de discussie. Als de TS met een update wilt komen, komt die vanzelf wel.

[ Voor 78% gewijzigd door Yorinn op 23-08-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 937633

*knip* Een (redelijk jong) topic kicken alleen om een samenvatting van TS te posten is niet de bedoeling.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 12-09-2017 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HellBeast schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:42:
Jazeker! Ik zal nog wel een foto maken, maar eerst moet het voegzand nog een tijdje ingebezemd worden.
Levering van je bezem uitgesteld? :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Nee hoor, die had ik al. :-)

Foto's volgen nog.

Pagina: 1