Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:20
Ik vroeg me af of ik echt de enige ben die het fijn vindt om een kleinere telefoon in mijn handen te hebben? Heb nu een Sony Xperia Z5 compact wat ik echt een ideaal formaatje vindt. Maar alle nieuwe telefoons zijn minimaal 5.5 inch terwijl de Z5 maar 4.6 inch is.

Ik zou al graag een half jaar een nieuwe telefoon willen uitzoeken, maar er komt echt niets uit wat voor mij interessant is. Met mijn kleine handen is een kleine telefoon ook makkelijker in gebruik en past vooral makkelijker in de broekzak.

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Filter in de Pricewatch op schermen t/m 4.6 inch en er is keuze genoeg:
categorie: Smartphones :9

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 17:54
RoytjuhV schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:49:
Filter in de Pricewatch op schermen t/m 4.6 inch en er is keuze genoeg:
categorie: Smartphones :9
Eigenlijk valt het best tegen, vooral als je een nieuwere telefoon wil.
De enige die qua formaat in de buurt komt en een nieuwer model is: pricewatch: Samsung Galaxy A3 (2017) Zwart

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je >= 3GB RAM wilt en android 6 of 7 verdampt die keuze gelijk. Ik vind het ook jammer. Ik gebruik nu een BQ A4.5, maar die is ook niet echt high-end te noemen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

De XZ1 Compact wordt over twee weken gepresenteerd; [Sony Xperia XZ1 Compact] Ervaringen & Discussie

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Het is mij ook opgevallen, alle midrange-telefoons in de <5" categorie zijn weg. Als je kijkt naar wat er 2 jaar geleden was in die groep, en de opvolgers ervan, zijn er velen een halve of hele inch gegroeid.

Een berg budget-toestellen blijven nog over, en verder is de de Compact reeks van Sony, en de iPhone SE. Dat is letterlijk alles, helaas.

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43
Mijn dochter en vrouw beiden nog een Zuk Z2 gekocht, was het enigste redelijk klein en "deftig" toestel ik kon vinden. 5" wel.

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb dezelfde wens en ben uiteindelijk bij de SE uitgekomen. Ben geen IOS fan, maar het was de enige optie eigenlijk. Hiervoor de Z10 gehad. erg prettige telefoon, wel iets groter dan de SE maar nog steeds veel kleiner dan die mini tablets van de laatste tijd.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:10

P_Tingen

omdat het KAN

I feel your pain, ik heb een Lumia 735 en dat is een 4,7'' windows phone. Hij doet het nog prima, maar als die kapot gaat wil ik toch weer een compacte telefoon. Ik heb een tijdje een Lumia 950 gehad maar die was me domweg te groot en die is 'slechts' 145mm lang. Mijn huidige is 135mm lang en hoewel dat maar 1 cm scheelt was me dat teveel. Mijn filter ligt dan ook niet zozeer op schermgrootte, maar op toestelgrootte. Nou hebben veel telefoons redelijke bezels, maar als je kleine bezels zou hebben á la de s8, dan is een 5'' of zelfs 5,2'' telefoon helemaal prima.

Ik durf het bijna niet te zeggen(*), maar ook de iPhones beginnen nu aantrekkelijk te worden, alleen al vanwege het schermformaat.

In de pw filter ik overigens op een aantal zaken, waaronder lengte, minimaal 2GB memory, 16GB opslag, actuele OS-versie en dan blijft er inderdaad niet veel over. Zou ik dan nog mijn wensen voor Amoled en draadloos laden toevoegen dan blijft er helaas niks over. De Samsung Galaxy A3 (2017) komt dan nog het dichtste bij.

* P_Tingen denkt dat iOs en hijzelf niet compatible zijn met elkaar

[ Voor 16% gewijzigd door P_Tingen op 18-08-2017 09:21 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• rbeijers
P_Tingen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:19:
I feel your pain, ik heb een Lumia 735 en dat is een 4,7'' windows phone. Hij doet het nog prima, maar als die kapot gaat wil ik toch weer een compacte telefoon. Ik heb een tijdje een Lumia 950 gehad maar die was me domweg te groot en die is 'slechts' 145mm lang. Mijn huidige is 135mm lang en hoewel dat maar 1 cm scheelt was me dat teveel. Mijn filter ligt dan ook niet zozeer op schermgrootte, maar op toestelgrootte. Nou hebben veel telefoons redelijke bezels, maar als je kleine bezels zou hebben á la de s8, dan is een 5'' of zelfs 5,2'' telefoon helemaal prima.

Ik durf het bijna niet te zeggen(*), maar ook de iPhones beginnen nu aantrekkelijk te worden, alleen al vanwege het schermformaat.

In de pw filter ik overigens op een aantal zaken, waaronder lengte, minimaal 2GB memory, 16GB opslag, actuele OS-versie en dan blijft er inderdaad niet veel over. Zou ik dan nog mijn wensen voor Amoled en draadloos laden toevoegen dan blijft er helaas niks over. De Samsung Galaxy A3 (2017) komt dan nog het dichtste bij.

* P_Tingen denkt dat iOs en hijzelf niet compatible zijn met elkaar
Ja inderdaad. Ben zo anti-apple dat ik het overwegen niet eens waard vind haha. Maar die A3 is niet echt beter dan de Z5 compact toch? Qua opslaggrootte en camera...Ik hoorde half jaar geleden dat Sony met een nieuwe telefoon kwam. Ik helemaal blij. Zag ik later dat die ook weer 5.5 inch was....Kijk, 5" mag van mij ook nog wel, maar het moet wel een betere zijn dan wat ik nu heb. Je merkt dat de processor snelheid echt aan zijn max zit namelijk. Zullen de fabrikanten dit bericht ook lezen haha O-)

• rbeijers
stefanmiler schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:10:
Mijn dochter en vrouw beiden nog een Zuk Z2 gekocht, was het enigste redelijk klein en "deftig" toestel ik kon vinden. 5" wel.
Gelijk even gekeken, maar is inderdaad ook niet echt een verbetering dan wat ik nu heb....En volgens mij 5.2"

• rbeijers
Deze inderdaad even in de gaten houden! Sounds good. Maar waarom maar 32 gb intern? Nou ja, zolang er maar een micro sd in kan is dat ook niet een heel groot probleem.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik had hetzelfde. Na een Lumia 735 een moto x play, maar vond hem gewoon te groot. Na veel zoeken maar een chinaphone gehaald, Xiaomi Redmi 4 Pro. 5", 3 gig ram, recente snapdragon en degelijke accu. Enige nadeel is beperkte 4g dekking, maar voorlopig nog geen problemen mee gehad.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-11 23:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

En ik dacht dat ik de enige was... het is waarom ik nu een Samsung Galaxy S4 mini heb met een 4,3 inch schermpje. :P Ben er tot zover toe nog tevreden mee, maar ik merk wel dat ik wel iets beters zou willen mocht dit ooit kapot gaan. Meer opslag en meer geheugen for starters.

Ik snap niet dat er geen high-end 4" modellen zijn. :( 5" is me al veel te groot.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• rbeijers
Trinsec schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:00:
En ik dacht dat ik de enige was... het is waarom ik nu een Samsung Galaxy S4 mini heb met een 4,3 inch schermpje. :P Ben er tot zover toe nog tevreden mee, maar ik merk wel dat ik wel iets beters zou willen mocht dit ooit kapot gaan. Meer opslag en meer geheugen for starters.

Ik snap niet dat er geen high-end 4" modellen zijn. :( 5" is me al veel te groot.
Die Z5 compact is wel echt een aanrader hoor. Is wel een flinke verbetering in vergelijking met je S4 (had ik vroeger ook). En de prijzen zijn niet meer zo hoog. Ik gebruik mijn Z5 compact wel maximaal, dus merk langzaamaan dat ik verbetering nodig ga hebben binnenkort.

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik zit/zat met hetzelfde probleem. Toen heeft CLB mij op die nieuwe Sony gewezen :)
Trinsec schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:00:

Ik heb op het moment ook nog een S4 mini, met Lineage OS is hij lekker snel.
Helaas is de microfoon het aan het begeven.

[ Voor 78% gewijzigd door Frosty15 op 18-08-2017 11:39 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

rbeijers schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:32:
[...]
Ik gebruik mijn Z5 compact wel maximaal, dus merk langzaamaan dat ik verbetering nodig ga hebben binnenkort.
Is dat omdat hij trager wordt na verloop van tijd of omdat hij fysiek minder wordt?

• rbeijers
P_Tingen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:38:
[...]

Is dat omdat hij trager wordt na verloop van tijd of omdat hij fysiek minder wordt?
De apps worden zwaarder, waardoor je merkt dat de telefoon het moeilijk ermee gaat krijgen. Ook met multitasken merk je het. En natuurlijk het intern geheugen....Gelukkig is de camera met zijn 20 mp wel nog een van de marktleiders. Accu gaat ook iets achteruit.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

* Kiswum vind zichzelf wel een kenner op het gebied van compacte telefoons. Het aanbod van kleine krachtige telefoons wordt elk jaar ongeveer gehalveerd. Er zijn eigenlijk 3 redelijk compacte telefoons op de markt die in de midrange zitten (high-end markt heeft geen echte compacte varianten):
  • Sony Xperia X compact (ik heb de telefoon tegenover de Z5 Compact gezet, maar de Xc heeft voor mij de strijdt gewonnen.)
  • Samsung Galaxy A3 2017
  • iPhone SE (al is deze eigenlijk al verouderd)
Alles boven de 140*58mm is niet meer compact te noemen. Vanaf 145*60mm zit je ongeveer op 5" smartphones, maar ook daarin zie je nog nauwelijks SD821 of snellere processoren. Een SD625 kan redelijk mee met de high-end cpu's van 2 jaar geleden (SD810), maar hoe toekomstbestendig is dat dan? Ik zie namelijk de snelheid van de Xperia Z5c (SD810 cpu) maandelijks afnemen op de smartphone van mijn vrouw. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid data die op de telefoon staan, aan het OS, het geheugen, maar ook aan de CPU. Als je nu iets koopt, probeer dan de meest krachtige configuratie te kiezen waardoor je 2-4 jaar met een telefoon kan doen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik zou een SD625 inderdaad nog wel overwegen, maar een 425 of vergelijkbaar lijkt me binnen een jaar echt te traag worden.

• Azraelus66
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik ben van een S4 over gegaan op de A3 2017 en ben dik tevreden, lekker vlot en goed formaatje.

• rbeijers
https://versus.com/nl/sam...vs-sony-xperia-z5-compact

Ik zou dan niet zo snel voor de A3 gaan....Nou ja alleen vanwege de prijs misschien. Ik denk dat de z5c aardig mee komt met de echte high end toestellen, en de A3 is dan wel echt een stap terug. .

[ Voor 11% gewijzigd door rbeijers op 18-08-2017 13:11 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

rbeijers schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:10:
https://versus.com/nl/sam...vs-sony-xperia-z5-compact

Ik zou dan niet zo snel voor de A3 gaan....Nou ja alleen vanwege de prijs misschien. Ik denk dat de z5c aardig mee komt met de echte high end toestellen, en de A3 is dan wel echt een stap terug. .
Kies anders even de A3 uit 2017 ;)

https://versus.com/nl/sam...-vs-sony-xperia-x-compact

• rbeijers
Oh scherp. Niet eens naar gekeken haha. Excuse. Nogmaals kijken.... 8)7

Update:
- Maar Sony heeft dan betere camera aan de achterkant, Samsung betere aan de voorkant.
- Sony heeft groter intern geheugen.
- Samsung heeft iets snellere processor.
- Sony heeft betere accu.
- Samsung heeft betere bluetooth.

Dus overall, denk ik dan nog steeds dat Sony beter is.... O-)

[ Voor 31% gewijzigd door rbeijers op 18-08-2017 13:20 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Sommige specs kloppen niet zoals: LTE (34) dat hebben ze alle drie, filmen met verlichting (46 + 47), want dat is bij al die toestellen mogelijk en de camera / hardwareknop deze zit zowel op de Z5c als Xc.

De specs zijn 1 keer opgegeven en wellicht daarna niet meer aangepast. Bekijk dus goed welke dingen belangrijk zijn en check het ook even.

Update
  1. - Maar Sony heeft dan betere camera aan de achterkant, Samsung betere aan de voorkant.
  2. - Sony heeft groter intern geheugen.
  3. - Samsung heeft iets snellere processor.
  4. - Sony heeft betere accu.
  5. - Samsung heeft betere bluetooth.
1. Meer MP wil niet zeggen beter.
2. Niets aan toe te voegen
3. Het is een andere processor, ik weet niet of die in de praktijk sneller zal zijn.
4. Een grotere accu, maar helaas gaat de Z5c en X niet langer mee dan 1,5 dag. Vroeger was dit ongeveer 2 dagen met een minder grote accu. Optimalisatie, dat moet de kracht zijn. Ik vermoed dat de A3 ook op ongeveer 1,5 zal zitten.
5. Het andere apparaat moet de nieuwere versie wel ondersteunen, maar het is in ieder geval toekomst bestendiger ;)

6. De prijs
7. Samsung heeft nu nog 2 jaar lang updates, de Z5c is afgeschreven voor Sony (wellicht komen er alleen enkele beveiligingsupdates)

[ Voor 58% gewijzigd door Kiswum op 18-08-2017 13:26 ]

• rbeijers
Kiswum schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:21:
Sommige specs kloppen niet zoals: LTE (34) dat hebben ze alle drie, filmen met verlichting (46 + 47), want dat is bij al die toestellen mogelijk en de camera / hardwareknop deze zit zowel op de Z5c als Xc.

De specs zijn 1 keer opgegeven en wellicht daarna niet meer aangepast. Bekijk dus goed welke dingen belangrijk zijn en check het ook even.

Update

[...]

1. Meer MP wil niet zeggen beter.
2. Niets aan toe te voegen
3. Het is een andere processor, ik weet niet of die in de praktijk sneller zal zijn.
4. Een grotere accu, maar helaas gaat de Z5c en X niet langer mee dan 1,5 dag. Vroeger was dit ongeveer 2 dagen met een minder grote accu. Optimalisatie, dat moet de kracht zijn. Ik vermoed dat de A3 ook op ongeveer 1,5 zal zitten.
5. Het andere apparaat moet de nieuwere versie wel ondersteunen, maar het is in ieder geval toekomst bestendiger ;)

6. De prijs
7. Samsung heeft nu nog 2 jaar lang updates, de Z5c is afgeschreven voor Sony (wellicht komen er alleen enkele beveiligingsupdates)
Denk dat ik iets te kort door de bocht was misschien haha. Maar blijf toch hopen op meer kleine high ends telefoons haha

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

rbeijers schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Denk dat ik iets te kort door de bocht was misschien haha. Maar blijf toch hopen op meer kleine high ends telefoons haha
Ik hoop daar ook op, maar ik ben toch voor de bijl gegaan en heb gekozen voor de Xiaomi Mi6. Als de Sony Xperia Xz1 compact komt, dan ga ik er zeer waarschijnlijk 1 aanschaffen om te testen voor mezelf en/of mijn vrouw. Het formaat van mijn huidige telefoon is op zich wel te doen, maar ik ben vooral erg content met de dubbele camera opstelling waardoor ik mooie foto's overdag kan maken. Ik ben bang dat Sony daarmee gaat verliezen met een enkele camera opstelling.

• rbeijers
Kiswum schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32:
[...]

Ik hoop daar ook op, maar ik ben toch voor de bijl gegaan en heb gekozen voor de Xiaomi Mi6. Als de Sony Xperia Xz1 compact komt, dan ga ik er zeer waarschijnlijk 1 aanschaffen om te testen voor mezelf en/of mijn vrouw. Het formaat van mijn huidige telefoon is op zich wel te doen, maar ik ben vooral erg content met de dubbele camera opstelling waardoor ik mooie foto's overdag kan maken. Ik ben bang dat Sony daarmee gaat verliezen met een enkele camera opstelling.
Ja zit er zonet even naar te kijken. Wel aardige specs idd. Hoe bevalt hij verder? Zoals accu en snelheid?

Update:
Lees zonet dat hij geen 3,5 mm aansluiting heeft en idd wat je al eerder zei dat minder goede 4g bereik.

Update2:
Die Xperia Xz1 compact ziet er wel veelbelovend uit!

[ Voor 10% gewijzigd door rbeijers op 18-08-2017 13:38 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Telefoon bevalt goed. Hij voelt niet al te groot aan, zelfs niet met het meegeleverde hoesje. Al snap ik als geen ander dat een kleine groep gebruikers een zo'n klein mogelijk smartphone wil hebben.

Alle nieuwe snufjes zitten erop en dat komt niet meer vaak voor bij 5,2" smartphones of kleiner.
Hij is lekker snel en met Miui9 is ie iets sneller, maar er zitten nog bugs in de huidige betaversies. Een dubbele omgeving is ook wel ideaal, vooral in combinatie met een extra simkaart. Hierdoor kan ik mijn werk en privé prima gescheiden houden en hoef ik maar 1 telefoon mee te nemen.

De SD835, 6GB werkgeheugen, (slechts) Full-HD 5,15" scherm en waterafstotende coating maken het voor mij een telefoon die bijna perfect is. Software ondersteuning is ongeëvenaard voor Android smartphones en ligt rond de 4 jaar. De accu gaat nog geen 1,5 dag mee en ik vind dat elke telefoon minimaal 2 dagen mee moet kunnen draaien met mijn "middelmatige" gebruik. Verder is het importeren en configureren van een Xiaomi niet voor iedereen te doen.

Update:
Wat betreft 4G, Ik heb genoeg aan een verbinding op 3G van max 15Mbit. Met Vodafone en T-Mobile ervaar ik geen slechtere verbinding dan mijn vrouw met haar Z5c in vakantie land Hongarije.

Hier in Nederland is de verbinding ook ongeveer gelijk. Tegenwoordig is band 20 niet meer zo belangrijk als je thuis of op het werk gebruik maakt van Wifi. Althans, dat vind ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kiswum op 18-08-2017 13:51 ]

• cowboyhenkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 17:16
Ben inmiddels al maanden op zoek naar een kleine camera. Formaat + vormgeving iPhone SE is perfect! Helaas is die verouderd en kun je er geen Android op knallen.

Hopelijk komt er binnenkort iets nieuws op de markt want de Sony telefoons vind ik spuug lelijk en de Samsung A3 zit vol met Samsung rommel + 2GB geheugenl.

Lenovo/Motorola, maak me gek!

Trouwens, vanmiddag in de Mediamarkt stond er een hele rij van klanten die vroegen naar kleinere telefoons, de vraag lijkt er wel degelijk te zijn!

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Azraelus66 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:57:
Ik ben van een S4 over gegaan op de A3 2017 en ben dik tevreden, lekker vlot en goed formaatje.
Hoe zit het met navigatie eigenlijk? Sygic bijv.

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
cowboyhenkie schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:14:
Ben inmiddels al maanden op zoek naar een kleine camera. Formaat + vormgeving iPhone SE is perfect! Helaas is die verouderd en kun je er geen Android op knallen.

Hopelijk komt er binnenkort iets nieuws op de markt want de Sony telefoons vind ik spuug lelijk en de Samsung A3 zit vol met Samsung rommel + 2GB geheugenl.

Lenovo/Motorola, maak me gek!

Trouwens, vanmiddag in de Mediamarkt stond er een hele rij van klanten die vroegen naar kleinere telefoons, de vraag lijkt er wel degelijk te zijn!
Jammer van die A3. Maar ik ga het alleen gebruiken voor browsen, whatsapp en navigatie vooral. Hoe zou dit zijn denk je?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is hier compact aan ?

En een iPhone SE 32gb, is een prima toestel voor een klein budget ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-11 20:40
Hackus schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:45:
[...]

Wat is hier compact aan ?

En een iPhone SE 32gb, is een prima toestel voor een klein budget ;)
Het is een high end toestel, met een klein scherm, tov andere high end toestellen.

Wat is een iPhone voor een Android?

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

• cowboyhenkie
Tosun schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:33:
[...]

Jammer van die A3. Maar ik ga het alleen gebruiken voor browsen, whatsapp en navigatie vooral. Hoe zou dit zijn denk je?
Het zal vast prima werken. Vraag me alleen af of je met die 2GB over een half jaar nog steeds soepel kunt navigeren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

reyals schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:33:
[...]

Het is een high end toestel, met een klein scherm, tov andere high end toestellen.

Wat is een iPhone voor een Android?
Een klein toestel is in mijn ogen ook kleiner van formaat. en de iPhone werd eerder aangehaald, vandaar mij reactie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 23:07
Ik heb hetzelfde als de OP. Anderhalf jaar een Oneplus 3 gebruikt en afgelopen maand tijdelijk een iPhone 7. Qua batterijverbruik en formaat ben ik er verliefd op geworden maar ios is toch niet mijn ding.

Nu weer terug bij m'n oneplus 3 maar het formaat vind ik nu te groot. Qua android toestellen met goede specs en klein formaat (5inch en kleiner) valt het inderdaad tegen.
Google pixel vind ik te duur op het moment en bijvoorbeeld Sony Xperia zx 1 schijnt wat bugs te hebben en slechte camera.

Lijkt net of in Android wereld geldt: Go big or go extinct :p

• cowboyhenkie
De Sony Xperia XZ1 Compact komt toch aardig goed uit de test.

Hoewel ik door de tegenvallende camera en het lelijke design (persoonlijk) toch nooit om zou gaan met zo'n hoge prijs.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 14:33
ninc schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:06:
Ik heb hetzelfde als de OP. Anderhalf jaar een Oneplus 3 gebruikt en afgelopen maand tijdelijk een iPhone 7. Qua batterijverbruik en formaat ben ik er verliefd op geworden maar ios is toch niet mijn ding.

Nu weer terug bij m'n oneplus 3 maar het formaat vind ik nu te groot. Qua android toestellen met goede specs en klein formaat (5inch en kleiner) valt het inderdaad tegen.
Google pixel vind ik te duur op het moment en bijvoorbeeld Sony Xperia zx 1 schijnt wat bugs te hebben en slechte camera.

Lijkt net of in Android wereld geldt: Go big or go extinct :p
Hoe compact wil je gaan. De S8 is alleen iets langer maar dezelfde breedte als de iPhone.

De A3 is 2mm smaller maar is eigenlijk een budget toestel. Voor social media is het snel genoeg alleen de camera is niet zo heel goed en scherm is laag resolutie. Gezien de prijs kun je elk jaar een nieuwe kopen tov een high-end toestel waar je misschien twee jaar mee doet.

De Xperia Compact is eigenlijk de enige high end phone in Android land.

Dus veel keuze is er niet. Denk dat de bugs bij de XZ1 uiteindelijk wel met een update opgelost gaat worden maar hoe lang dat gaat duren is de vraag. Misschien beter om de voorganger te nemen vanwege de prijs.

• cowboyhenkie
En ze blijven maar groter worden...

Lijkt me dat er toch wel een flinke markt moet zijn voor kleine telefoon. Ik sta op het punt om een iphone SE aan te schaffen, terwijl ik niet heb met apple :(

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Xz2 compact misschien iets voor je?

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-11 23:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ben zelf tijdens de Mediamarkt BTW-dagen voor de A3 gegaan. Ik vind het een heerlijk toestel. Mocht wel ietsje kleiner, maar voor die prijs is het prachtig en is nog steeds ruim onder de 5". Het is een heel stuk sneller dan de S4 mini dat ik hiervoor had. De 2017-model is prima. Ik vind er weinig 'budget' aan.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• cowboyhenkie
Kiswum schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:27:
Xz2 compact misschien iets voor je?
Oh de Sony telefoons vond ik erg lelijk, maar deze ziet er best ok uit! Wel slechte beoordeling van de camera.

De A3 ziet er ook prima uit en is erg aantrekkelijk geprijsd.

Beiden alsnog meer dan 10mm groter dan de SE :(

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

De XZ1 compact anders? De XZ2c is vergeleken met andere smartphones in die prijsklasse zoals de S8 bijvoorbeeld. Ik verwacht dat die camera veel beter zal zijn dan de A3 2018 editie.
Xz1c en Xz2c hebben overigens dezelfde camera.

• cowboyhenkie
Kiswum schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:46:
De XZ1 compact anders? De XZ2c is vergeleken met andere smartphones in die prijsklasse zoals de S8 bijvoorbeeld. Ik verwacht dat die camera veel beter zal zijn dan de A3 2018 editie.
Xz1c en Xz2c hebben overigens dezelfde camera.
Ik vind de XZ2 erg duur en de XZ1 super lelijk. Momenteel ben ik voorzien van een S8, maar deze vind ik dus al te groot (kan met 1 hand niet lekker het hele scherm besturen).

Mijn vraag is meer waarom er zo weinig kleine telefoons worden gemaakt. De grootte van het scherm maakt mij niets uit. Ik heb liever een goede camera + goede accuduur en ga er dan voor het gemak even vanuit dat ik vast niet de enige ben. Jammer dat alle fabrikanten alleen maar één kant uit lijken te varen.

In bijna alle reacties op de Sony reeks + de iPhone SE is aangegeven dat het formaat prettig is voor besturen met 1 hand + prettiger in de broekzak. Dat moet een telefoonbouwer toch opvallen?

[ Voor 10% gewijzigd door cowboyhenkie op 30-05-2018 08:59 ]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

De productie zal wat duurder zijn denk ik, omdat het een niche markt is. Tevens is een goede camera direct gekoppeld aan een high end processor. Veel fabrikanten willen die combinatie het liefst bij een duurdere flagships en duur betekend bij hen ook altijd: groot.

Grote telefoons zijn er in allerlei prijscategorieën, mede daardoor kunnen de schermfabrikanten de schermen met 100.000den kwijt aan diverse afnemers. Als men over moet gaan naar kleinere smartphones, dan kunnen ze de schermen slechts per 10.000 leveren aan enkele afnemers en dat zal per scherm waarschijnlijk duurder zijn voor de afnemer = smartphone fabrikant. Mede daardoor heeft Sony vele jaren dezelfde schermen gebruikt voor de z3c, z5c en waarschijnlijk ook voor de xc + xz1c.

Ik heb nu bijna een jaar een Xiaomi Mi6 en dat was op dat moment de snelste telefoon met een redelijk formaat. Groter dan ik had gewild, maar achteraf gezien vind ik hem beter dan de x1 compact en dat komt met name door de dagfoto's en dubbele lens.
Het formaat blijft een nadeel, maar dit was de beste optie uit de slechtere opties :D

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De pricewatch: Nokia 8 Sirocco Zwart heeft zo ongeveer alles wat een telefoon moet hebben voor mij; OLED, compact, draadloos laden. Alleen die prijs... :(

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

P_Tingen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:14:
De pricewatch: Nokia 8 Sirocco Zwart heeft zo ongeveer alles wat een telefoon moet hebben voor mij; OLED, compact, draadloos laden. Alleen die prijs... :(
De hoogte is redelijk compact, met die breedte :F

Ik ben wel erg benieuwd naar de camera, want het blijkt dat de camera hetzelfde is als ze bij hun middenklasser hebben gebruikt, de Nokia 7 plus en die legt het af tegen de OnePlus 5t.

reviews: Nokia 7 Plus - Fijn, vlot en zuiver

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet sowieso niet zo goed hoe ik camera's moet inschatten. Ik heb nu een Lumia 735 van drie jaar oud, dus hoe goed is die camera vergeleken met de nieuwere modellen?

Ik ben zo links en rechts aan het kijken naar een vervanger voor mijn 735. Ik moet al van Windows af naar Android, want Apple en ik zijn niet compatible. Maar de keuze is lastig.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Kiswum schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:27:
Ik ben wel erg benieuwd naar de camera, want ...
Ik vind het nog steeds een vrij absurde keuze dat ze die camera set-up gebruikt hebben in zo'n duur device.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

P_Tingen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:40:
Ik weet sowieso niet zo goed hoe ik camera's moet inschatten. Ik heb nu een Lumia 735 van drie jaar oud, dus hoe goed is die camera vergeleken met de nieuwere modellen?

Ik ben zo links en rechts aan het kijken naar een vervanger voor mijn 735. Ik moet al van Windows af naar Android, want Apple en ik zijn niet compatible. Maar de keuze is lastig.
Als je keuze afhangt van een kleine smartphone, dan is er weinig keuze. Als het formaat van de telefoon minder van belang is, maar de camera wel, dan ga je al gauw richting de smartpone met een 6" formaat en 18:9 /19:9 scherm verhouding. Hierdoor zit je eigenlijk rond het formaat van de "oude" 5,5" smartphones en zal het rond de 155/75mm uitkomen. Een compacte smartphone zit rond de 140/68mm.

Mijn shortlist voor (redelijk) compacte smartphones van het afgelopen jaar ligt op:
Sony Xperia XZ1 compact
Sony Xperia XZ2 compact
Essential Phone PH1
Apple iPhone 8
Apple iPhone X (Al zou ik die nooit voor de huidige prijs aanraden)

De ene telefoon is beter dan de ander, maar de processor is in deze gevallen high-end en het algehele formaat van de telefoon is redelijk tot perfect.
CLB schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:41:
[...]

Ik vind het nog steeds een vrij absurde keuze dat ze die camera set-up gebruikt hebben in zo'n duur device.
Als Nokia specalist, kan het zijn dat het algoritme en de lens anders is bij de Nokia 8 Sirocco of is het inderdaad exact hetzelfde als het broertje die 2x zo goedkoop is?

[ Voor 13% gewijzigd door Kiswum op 30-05-2018 11:11 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn dochter heeft een Xperia Compact en dat is op zich best een mooi ding (de Xperia dus :) ) maar de camera is niet optimaal daarvan lees ik overal. Dochter zegt ook dat hij binnen inderdaad niet altijd mooie plaatjes schiet.

Een telefoon moet eigenlijk voor mij niet groter zijn dan 140mm, OLED hebben en op zijn minst een redelijke camera. De rest is optioneel, dus graag draadloos laden, lange accuduur, vingerafdrukscanner en vul maar aan. Zware dingen doe ik er niet mee, dus snel zat zijn ze allemaal wel. Momenteel denk ik ook nog over een Galaxy S7, want die voldoet aardig aan mijn eisen, maar mijn huidige telefoon kan vervangen worden in feb 2019 en dan is de s7 ook al weer drie jaar oud.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Tegen die tijd kun je voor de A5 (2018) kunnen kiezen als deze dezelfde upgrade krijgt al de A8 (2018), misschien heeft die straks hetzelfde formaat als de S7 (die zou ik in 2019 ook niet meer aanschaffen).

Als ik het zo lees, heb je in ieder geval nog minimaal een half jaar de tijd om een keuze te maken. Ik verwacht dit jaar naar de IFA in Berlijn te gaan en ik zal de kleine smartphones zeer zeker in de gaten houden.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De A5 staat inderdaad op de shortlist, maar is met 146mm eigenlijk al aan de grote kant. Maar goed: keuzes, keuzes. Scherm is voor mij het belangrijkste, dan formaat. Nu alleen hopen dat de A5 2019 niet groter wordt, maar kleiner. Of dat er een A3 2019 komt, zou zo mogelijk nog leuker zijn.

Pagina: 1