Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 21:32
Ik heb een vast contract bij een bedrijf waar ik op projecten als wtb werkvoorbereider en scheduler ingezet wordt.
Vanaf september ga ik op eigen initiatief een HBO deeltijd engineering opleiding starten. (Duur 3,5 jaar)
De kosten hiervan betaal ik zelf. (Regulier HBO collegegeld)
De contacturen zijn qua tijd zo gunstig dat mijn werkuren hierdoor niet beïnvloed worden.
Mijn werkgever weet van mijn plannen en had als aanbod de kosten over te nemen met een bijbehorend studie contract, ik kies echter ervoor deze zelf te betalen.
Eind deze maand heb ik wel nog een gesprek waarin ik een voorstel wil doen om iets qua studiedagen te regelen.

Waar zouden jullie op inzetten ?
Zit er iemand in een soortgelijke situatie en wat hebben jullie gedaan ?
Wat zijn gangbare voorstellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou natuurlijk wel kunnen gaan voor dat studiecontract en het geld dat je daar mee bespaard opzij zetten. Als je dan toch weg gaat kun je het in een keer terug betalen. Voor een goede regeling kun je er misschien eens een willekeurig cao op naslaan.

Verder zou ik afspraken maken over vaste studiedagen, als deze vast zijn tenminste. Nog een belangrijke is de dagen dat je examens hebt. Deze dagen moet je vrij kunnen nemen... misschien de dag er voor ook om nog even goed voor te bereiden. Hierdoor hou je wel minder verlofdagen over. Mogelijk kun je deze compenseren met overuren of onbetaald verlof, wel iets om even te bespreken.

Daarnaast zou ik aangeven dat je bij nood wel flexibel kunt zijn door eens een lesdag over te slaan als het echt moet. Kans is klein dat het voor gaat komen maar het gebaar naar je werkgever is goed. Geen toetsdagen overslaan.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
dutchman1979 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:08:
Ik heb een vast contract bij een bedrijf waar ik op projecten als wtb werkvoorbereider en scheduler ingezet wordt.
Vanaf september ga ik op eigen initiatief een HBO deeltijd engineering opleiding starten. (Duur 3,5 jaar)
De kosten hiervan betaal ik zelf. (Regulier HBO collegegeld)
De contacturen zijn qua tijd zo gunstig dat mijn werkuren hierdoor niet beïnvloed worden.
Mijn werkgever weet van mijn plannen en had als aanbod de kosten over te nemen met een bijbehorend studie contract, ik kies echter ervoor deze zelf te betalen.
Eind deze maand heb ik wel nog een gesprek waarin ik een voorstel wil doen om iets qua studiedagen te regelen.

Waar zouden jullie op inzetten ?
Zit er iemand in een soortgelijke situatie en wat hebben jullie gedaan ?
Wat zijn gangbare voorstellen ?
Ik volg ook een HBO studie naast mijn werk. Ik werk 4*9. De 'vrije' dag is mijn schooldag en kost mij dus eigen tijd. Vanuit mijn werk heb ik jaarlijks 100 uur aan studie uren. Deze studie uren gebruik ik voor tentamenvoorbereiding en projecten. Het kost hoe dan ook eigen tijd in het weekend, maar met deze studie uren geven net dat beetje extra lucht om de tentamens goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
Dank voor de reacties.
De betaling neem ik zelf voor mijn rekening, regulier hbo collegeld is goed te doen.
Qua studiedagen wil ik inzetten op 4x9 werken of de week de maandag vrij om te studeren.
Lijkt jullie dat een acceptabel voorstel ?
De contacturen zijn altijd na mijn werk en dus in eigen tijd, de examen momenten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Wat de kosten betreft, die zijn voor jou én jouw werkgever aftrekbaar. Dat betekend dat als jij het zelf betaald, je dit kan opgeven bij jouw belastingaangifte, en je een deel terug krijgt. Voor bedrijven zijn dit soort kosten ook aftrekbaar, waardoor het voor jouw werkgever gunstig kan zijn om het aan te bieden. Het is echter maar één maal aftrekbaar, dus als jouw werkgever alles vergoed, kan je het niet zelf nog een keer aftrekken. Tenzij je constructies krijgt waar de helft door jouw werkgever wordt vergoed, en jij de andere helft betaald, dan is de helft dus aftrekbaar. Dat geld voor collegegeld, studieboeken en andere zaken die je nodig hebt voor je studie, met uitzondering van laptops etc.

Ik werk trouwens gewoon 5x8 en neem meestal de vrijdagmiddag vrij om naar school te gaan. Maar ik hoef niet elke vrijdag aan te treden op school, dus het kost niet zoveel uren, en geeft soms nét even wat meer vrije tijd wat soms prettig uitkomt. Je moet kijken wat voor jou prettig werkt, dus ik zou proberen om deze afspraken niet meteen in beton te gieten, maar eerst even uit te proberen wat lekker werkt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 15:28
dutchman1979 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:31:
Dank voor de reacties.
De betaling neem ik zelf voor mijn rekening, regulier hbo collegeld is goed te doen.
Qua studiedagen wil ik inzetten op 4x9 werken of de week de maandag vrij om te studeren.
Lijkt jullie dat een acceptabel voorstel ?
De contacturen zijn altijd na mijn werk en dus in eigen tijd, de examen momenten ook.
Je kan wel vragen of het mogelijk om bruto/netto te verrekenen. Dan kan je de factuur indienen en wordt het bruto ingehouden op je salaris en netto uitbetaald. Dat scheelt bij de belastingopgave dat je niet meer over de drempel hoeft (en daar ook geen aftrek op hebt). Daarnaast is er sprake van dat deze aftrekpost op termijn gaat verdwijnen, dus dan is dit altijd gunstiger.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
Wat ik vooral wil weten is wat de gangbare regelingen mbt de studiedagen zijn.
De kosten (collegegeld en boeken e.d.) vind ik minder interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22
Bij ons betaalt de werkgever de kosten van mijn master en doe ik het in eigen tijd. Men is flexibel wanneer ik aangeef op korte termijn ochtenddelen of hele dagen vrij te nemen om te studeren. Uiteraard hou ik zelf al rekening ermee dat mijn werkzaamheden niet in het geding moeten zijn. Verder een terugbetaalregeling als ik binnen korte tijd na afronden vertrek.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:09
Je kunt ook voorstellen dat zij het betalen. Zij krijgen daar belastingvoordeel van. Als dat netto geminderd wordt vanuit je salaris betaal je het uiteindelijk zelf en hoef je daar ook geen loonbelasting over te betalen. Dat is win-win, toch?

Qua uren heb ik zelf altijd 32-50 uur gewerkt langs mijn deeltijdstudie. Ik had ervoor gekozen om qua tijdsbesteding voor het werk hoog in te zetten, en als het niet langer ging daarin terug te schroeven naar een lager aantal uren.Ook spaarde ik mijn complete vakantie op voor mijn studie.. maar het is maar net waar je je prioriteiten legt.

Heb je kinderen en een vrouw dan kan ik mij voorstellen dat je op meerdere punten andere prioriteiten hebt. Daarnaast merk ik ook dat sommige mensen het fijn vinden om in de avond te studeren en andere leveren hier liever het weekend voor in. In deeltijd studeren moet je eigenlijk altijd wel rekening houden met je beschikbare tijd en wat voor je het beste werkt.

Daarnaast merk ik bij mijn mede collega's soms ook op dat zij standaard een aantal uur per week ruimte krijgen om naar hun studie te kijken. Dat zijn natuurlijk afspraken tussen werknemer en wergever.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
Dank voor de reacties.
Ik heb inderdaad een vrouw en kinderen, dus in die zin is mijn tijd al redelijk schaars.
Kun je tegenover een terug betaal regeling een loonsverhoging vragen na het behalen van een aantal cursussen die meerwaarde voor zowel mij persoonlijk als mijn werkgever hebben ?
Pagina: 1