PC blijft hangen op BIOS scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-06 10:05
Mijn probleem

Sinds vandaag wil mijn PC niet meer opstarten, hij blijft hangen op het BIOS laad scherm. Hij reageert ook niet meer op het toetsen bord.
Het betreft een systeem van ongeveer 5 jaar oud.

Drie weken terug heb ik een 2e GPU (GeForce GT 710) bijgeplaatst zodat ik Windows kon virtualiseren met pci passthrough.
Van te voren ben ik nagegaan of mijn voeding toereikend was, mbv https://outervision.com/power-supply-calculator, deze gaf aan dat ik ca 365 Watt nodig had.

Het inbouwen ging niet geheel zonder problemen, pc bleef op het bios hangen. GeForce verwijderd en pc werkte weer, daarna weer terug geplaatst en alles werkte weer.

Tijdens het gebruik merkte ik dat mijn virtuele machine elke eerste keer niet goed wou starten, pas bij de 2e keer startte deze wel goed op.

Tot gister avond, toen kon ik mijn systeem niet meer normaal afsluiten of herstarten, alleen een reset wou helpen. Ook was mijn netwerk weg, de kernel module van mijn ethernet adapter wou niet meer laden.

Niet veel later begonnen de fans van de HD7950 opeens vol te blazen, pc daarna meteen afgesloten. Mogelijkerwijs was het niet erg slim om de pc weer te starten, na een minuut of vijf weer het zelfde probleem. Daarna meteen afgesloten.

Vandaag wou mijn pc helemaal niet meer starten.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 264,99€ 264,99
1Gigabyte GA-H77-D3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 31,-€ 31,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,-€ 85,-
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 119,35€ 119,35
1Antec HCG-520M€ 85,16€ 85,16
1Samsung 830 series 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,50

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

* HD7950 verwijderd.
* Cmos gereset door de batterij te verwijderen, na een paar minuten weer terug geplaatst. (Dit volgens handleiding moederbord).
* Cmos batterij verwijderd, SSD's los gekoppeld.

Dit alles helaas zonder resultaat.

* Wat zou ik eventueel nog kunnen proberen?
* Wat zou het probleem kunnen zijn, voeding niet toereikend, of toevallig vandaag overleden? PC is ongeveer 5 jaar oud.

[ Voor 2% gewijzigd door Floydian op 18-08-2017 23:13 . Reden: Probleem en sympthonen beter omschreven ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-03 21:05
Hmm... Altijd vervelend.

Wat ik in eenzelfde situatie vaak doe is de pc buiten de kast weer opbouwen op een kartonnen doos. Zo sluit je alle mogelijkheden tot kortsluiting met de kast uit en zo kan je ook makkelijk componenten vervangen en of weglaten bij het testen.

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Vaak blijkt de boosdoener toch de voeding te zijn, ik zou gewoon beginnen met eerst een andere voeding aan te sluiten.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
@thomas.vantuijl
Dat zal ik morgen proberen.

@Dracoz
Een andere voeding heb ik helaas niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Floydian schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 02:04:
@thomas.vantuijl
Dat zal ik morgen proberen.

@Dracoz
Een andere voeding heb ik helaas niet voorhanden.
Als ik jou was zou ik dan toch kijken of je eventueel 1 van een vriend/familie/kennis kan lenen, scheelt een hoop gedoe en je kan iig dingen uitsluiten.

Het blijft altijd trial & error.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-10-2022
Domme suggestie:
Wellicht heb je een jumper per ongeluk los getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
Zonet nog geprobeerd om steeds een geheugen module per bank te plaatsen, dit helaas ook zonder resultaat.

Wel merkte ik dat de CPU fan niet direct wou starten, pas na een seconde of vijf. De fan die ik dus eerst hoorde starten is waarschijnlijk dus de CPU fan is geweest.

Mijn voorlopige conclusie is dus dat mijn CPU dood is.
Maandag kan ik in ieder geval controleren of mijn geheugen en GPU in een ander systeem wel willen werken, zodat ik het een en ander kan aansluiten.

Iedereen bedankt voor het meedenken naar een oplossing.
Het goede nieuws is dat ik nu een goede reden heb om een nieuw systeem te samen stellen :)

Update!
Ik kom weer het bios in! Uiteindelijk de HD7950 weer terug gezet, en de GT 710 verwijderd.
Als ik de GT 710 weer terug zet dan start mijn PC helemaal niet meer, RMA of is de voeding niet toeriekend?

P.S.
Het was mijn bedoeling om een topic in CSL te plaatsen, aangezien dat volgens het beleid niet mocht heb ik het hier geplaatst, vanwege het vermoeden dat het aan de GPU lag.

[ Voor 11% gewijzigd door Floydian op 19-08-2017 03:01 . Reden: Hij doed het weer? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Als de pc het met een HD 7950 wel doet en met een GT 710 niet, dan ligt het er waarschijnlijk niet aan de dat voeding het niet aan kan. Een 7950 verbruikt namen 10x zoveel stroom dan een GT 710.

Wat mogelijk nog helpt is om je moederbord een BIOS update te geven. Een GT 710 kwam pas een hele tijd na dat je moederbord al bestond op de markt, terwijl een 7950 toen al bestond. De (Niet Beta) BIOS update van 2013/11/14 heeft als beschrijving:
Improve System compatibility

Als je die versie al hebt heeft het weinig zin natuurlijk, maar wellicht kun je dan de Beta BIOS die daar ook staat nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 20:58
Als je PC niet meer start na het bijplaatsen van de GT710 dan zou het ook aan de GT710 kunnen liggen.

Wat gebeurd er als je de HD7950 er uit laat en alleen de GT710 installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
Met alleen de GT710 start de pc wel, maar komt niet verder dan het bios laad scherm.

Met alleen de HD7950 start de pc en kan ik ook in het bios komen.

Het valt me wel op dat de cpu fan pas na een seconde of 10 gaat draaien, (de andere fans starten wel meteen automatisch) pas dan wordt het bios geladen.
Pagina: 1