17" huis tuin en keuken laptop.

Pagina: 1
Acties:

• Owner
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 19:24
Mijn ouders zijn op zoek naar een nieuwe laptop. Maar dan het liefst 1 met een groot scherm (17 inch).
Ze gebruiken een laptop ongeveer 5-6 jaar.
Hun huidige laptop is de:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus X75VD-TY001V€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

CPU: Intel Core i5-3210M (Ivy Bridge, 2.5GHz)
Resolutie: 1600x900
RAM: 4GB, DDR3
HDD: 500 GB, 5400rpm
Videochip: GeForce GT610M

Wat ga je met je laptop doen?
Ze gebruiken vooral de office programma's, sporadisch fotoboek pakketten, boekhoud pakket.
Maar ze ervaren hun huidige laptop als super traag.

Wat is je budget?
Het liefst rond de € 800,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, ze gebruiken hem 90% van de tijd of in de huiskamer, of studeerkamer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, al had ik wel zelf eerst een mooie gevonden, alleen is die nu €400,- in prijs omhoog geschoten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire Nitro VN7-792G -709C€ 1.249,-€ 1.249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,-

CPU: Intel Core i7-6700HQ (Intel Skylake, 2.6 GHz)
Resolutie: 1920x1080
RAM: 8GB, DDR4
HDD: 128GB SSD & 5400rpm HDD 1TB
Videochip: GeForce GTX 960M

Ik zou hun laptop nu al kunnen upgraden door een SSD, maar dan zal het geheugen en de CPU te kort beginnen te schieten gok ik zo.
De I5 dual core die ze nu hebben bevalt me slecht, ik zit daarom zelf meteen naar een I7 quad core te kijken, maar is dat nou echt reëel beter dan een I5 quad core (2 hard, 2 virtueel) voor een laptop?

• Thomaskrop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-12-2022
Hier is een laptop met dezelfde specs;
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK (80NV00Y7MH)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor hun huidige werkzaamheden zou je de laptop in mijn optiek ook kunnen upgraden met het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Value Select CMSO8GX3M2A1600C11€ 62,96€ 62,96
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,96

Verwijderd

@Owner Ik ben van mening dat je ouders met deze Medion prima uit de voeten kunnen:

pricewatch: Medion Erazer P7643 (30022714, Qwerty)

• Owner
@Thomaskrop , is toch wel een stuk duurder, jammer dat er een 960 in zit en geen 950, dat had hem waarschijnlijk tussen de 800-875 gekregen.

@Verwijderd, eens, maar nu is de accu ook falend + laptop is al wat jaartjes oud, ik zie liever een nieuwe ervoor terug.

@Verwijderd , Ziet er niet verkeer uit. Jammer genoeg wel i5-6200U. Enig idee of er nog meer opslagruimte bij te stoppen is? HDD bijv? ik zie het niet in de spec's terug.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Die Medion van Tusa is idd interssant.

Anders deze: die was beste koop bij de consumentenbond:
pricewatch: Acer Aspire E5-774G-56RD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 15:19
To be honest, ik denk dat je met een ssd al klaar bent hoor. Die i5 is prima voor het gescharrel van oudere mensen en als die 4GB volraakt, stroomt dat door naar de ssd en vertraagt het niet zoveel. Die harde schijf houdt het hele systeem op.

Bron: Jaren ervaring bij Student Aan Huis. Die i5 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cinemaskoop schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 23:58:
Die Medion van Tusa is idd interssant.

Anders deze: die was beste koop bij de consumentenbond:
pricewatch: Acer Aspire E5-774G-56RD
De Medion is toch een stuk sneller door de Solid State Disk (M.2), daar waar de Acer een 'gewone' SSD gebruikt, die tevens ook nog eens erg 'krap' is qua opslagruimte (128GB).

Ik zou daarnaast kiezen voor een externe HDD gebruiken om grote en vooral belangrijke programma's, documenten en/of foto's op te zetten, zodat deze zaken altijd bewaard blijven...zelfs wanneer de laptop het begeeft. Zoiets dus: pricewatch: WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owner schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:35:
@Thomaskrop , is toch wel een stuk duurder, jammer dat er een 960 in zit en geen 950, dat had hem waarschijnlijk tussen de 800-875 gekregen.

@Verwijderd, eens, maar nu is de accu ook falend + laptop is al wat jaartjes oud, ik zie liever een nieuwe ervoor terug.

@Verwijderd , Ziet er niet verkeer uit. Jammer genoeg wel i5-6200U. Enig idee of er nog meer opslagruimte bij te stoppen is? HDD bijv? ik zie het niet in de spec's terug.
Je kunt er bij mijn weten geen HDD in plaatsen. i5 is echt genoeg voor hetgeen jouw ouders ermee willen doen. Derhalve mijn opmerking aangaande een externe HDD. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Owner schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:35:
Ja hoor, die is erbij te stoppen. De SSD is M2 en de HDD is een gewone aansluiting. Zie ook een andere variant ervan: pricewatch: Medion Erazer P7643 (30020196/30020387, Qwerty)

Zelf hou ik alleen niet zo van (geluid makende) bewegende onderdelen in mijn laptop, dus persoonlijk zou ik net als @Verwijderd ook voor een externe HDD gaan dan. Maar het kan dus wel. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 05:15:
[...]
De Medion is toch een stuk sneller door de Solid State Disk (M.2), daar waar de Acer een 'gewone' SSD gebruikt, die tevens ook nog eens erg 'krap' is qua opslagruimte (128GB).
De form factor van de SSD (m.2 2280 vs 2,5") zegt helemaal niks over de prestaties (overigens heeft de acer ook een m.2 SSD). De SSD's in die laptops hebben waarschijnlijk allebei een SATA interface. Een M.2 PCIe/nvme kan pas sneller zijn dan een 2,5" SATA en dan nog is dat verschil in de praktijk zelden merkbaar: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk
Ik zou daarnaast kiezen voor een externe HDD gebruiken om grote en vooral belangrijke programma's, documenten en/of foto's op te zetten, zodat deze zaken altijd bewaard blijven...zelfs wanneer de laptop het begeeft. Zoiets dus: pricewatch: WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart.
Als een laptop kapot gaat kan je een interne HDD net zo goed verwijderen en met een SATA -> USB adapter de data eraf krijgen. Los daarvan zou ik er niet vanuit gaan dat je bestanden op een HDD voor eeuwig veilig zijn, die dingen kunnen best binnen enkele jaren kapot gaan. Altijd zorgen dat je een backup hebt dus.

@ TS: Voor de snelheid hoef je geen nieuwe laptop te kopen. Een i5-7200u zal misschien zo'n 20% sneller zijn dan een i5-3210m (wel zuiniger), dat verschil zal je veelal niet merken. Een SSD inbouwen en windows opnieuw installeren zal genoeg om weer snel te kunnen werken. Eventueel de ventilator ook stofvrij maken. Als de laptop voor de rest op is (Behuizing beschadigd, scharnieren lam, aansluitingen/toetsen kapot etc.) is het een ander verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door LukasW op 18-08-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
[...]
De conclusie over de snelheid is echt faliekant fout. M2 is gewoon het slot waar een ssd in zit en zegt werkelijk niets over de snelheid.

M2 kan namelijk zowel Sata zijn als nvme. In nvme zijn snellere ssd's te krijgen. Sata in m2 is gewoon hetzelfde qua snelheid als een 2,5 inch Sata ssd.

De Medion heeft gewoon een M2 Sata ssd en nog niet eens een bijzonder snelle:
productreview: Medion Erazer P7643 (30020576, Qwerty) review door Hawkyscrub

@Owner
- Ik snap echt je prio's niet. Een quad core-processor? Echt nergens voor nodig. Die fotoboek-software is meestal minimaal multitreating, dus draait net zo snel op een dual.
- Een GTX 950/960? Waarom in hemelsnaam? Omdat jij er dan op kunt gamen?

Ik zou eens kijken wat de ruimte is die ze nu gebruiken op de schijf voor hun programma's en foto's.

Aan de hand daarvan zou ik de beslissing maken ssd 128/256/512 en eventueel een externe hdd. (Sowieso moet we natuurlijk iets zijn als backup)

Geheugen 8 GB (lijkt me genoeg en kijk anders even in taakbeheer hoeveel geheugen er nu wordt gebruikt.

Core i5 dual (liefst geen u-variant)

1600x1200 of full-HD scherm (ga even na hoe fijn ze het huidige scherm vinden en informeer of het erg is als het iets kleiner zou worden (kan gedeeltelijk opgelost worden met scaling). Hun ogen worden immers ook ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owner
@White Feather Qua prio's heb je gelijk, ik sta ook volledig achter "Core i5 dual (liefst geen u-variant)" daarom ging ik ook gelijk voor de quadcore i7, maar na wat meer inlezen begon ik pas te merken dat de laptop CPU's aardig afwijken van de desktop CPU's.

een 'dikke' videokaart hoeft van mij ook niet, maar als je in de hogere segmenten van laptops komt zit dit er bijna standaard in. Zo ja, dan liever de 950 dan de 960 vanwege prijs.

Ze hebben nu 500GB HDD, 250GB C-schijf 70% vol, 250GB D-schijf 80% vol.
Dit is wel na flink wat jaren gebruik zonder goed op te schonen.

256GB SSD is mijn voorkeur, HDD wel iets voor de documenten en foto's (500 GB of groter + D-partitie op een andere schijf, voor verkleine van de kans op verlies van data), maar ik wil sowieso voor wat netwerk storage & backup functionaliteit gaan kijken.

Qua scherm hebben ze nu 17" met een resolutie van 1600x900.
Dus als ik nu een laptop voor ze aan zal schaffen met 15,6" scherm, 1920x1080, dan ben ik inderdaad bang dat ik de reactie ga krijgen dat het allemaal wel erg klein is.
Vandaar de voorkeur voor nog steeds 17" (liefst met 1920x1080).

En als ik dan nog steeds onrealistische eisen stel, meld het me, dan leer ik er ook weer wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owner schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:58:
Qua scherm hebben ze nu 17" met een resolutie van 1600x900.
Dus als ik nu een laptop voor ze aan zal schaffen met 15,6" scherm, 1920x1080, dan ben ik inderdaad bang dat ik de reactie ga krijgen dat het allemaal wel erg klein is.
Vandaar de voorkeur voor nog steeds 17" (liefst met 1920x1080).
Tsja, ik denk dat je ouders dan niet blij gaan worden van 1920x1080, als ze nu 1600x900 hebben. Ze gaan dan zeker komen met de opmerking dat alles zo klein lijkt, en dan zal er toch gescaled moeten worden. Tenzij ze nog goede ogen hebben, maar meestal willen wat oudere mensen toch wat grotere iconen en tekst.

Ik dacht zelf eerst ook, 'ik neem wel een 17" met full hd', dan hoef ik niet te scalen. Maar ik merk nu dat ik zelf toch liever iets vergoot beeld heb. Op mijn externe 26" (1920x1200) scherm heb ik pixels per inch (ppi) van 1920x26=73,8. Op mijn 17" laptop een ppi van 112,9. Dus alles is daar veel kleiner. Ik merk dat ik daar ook wil gaan scalen, vooral na een vermoeiende vakantiedag. De huidige laptop van je ouders heeft 1600/17=94 ppi, zit daar tussenin dus. Stel je neemt een 15,6" full hd laptop, dan kan je de scaling op 125% zetten (is ook de setting af-fabriek), dan heeft die laptop effectief 1920/15.6/1.2598=98,4 ppi (en effectief nog 1536 pixels bureaublad in de breedte). En dat is iets kleiner maar bijna net zoiets als de huidige situatie met de 17".

Voor mijn volgende laptop ga ik zelf de volgende keer op 15,6" over met scaling op 125%, i.p.v. van de 17,3" laptops die ik altijd heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29
2 stappen:

SSD van 250 GB plaatsen
8GB RAM

Het verschil zal groot zijn!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:15:
2 stappen:

SSD van 250 GB plaatsen
8GB RAM

Het verschil zal groot zijn!
Eens. Een accu kan je nog wel kopen geloof ik.

Ze kennen hun huidige laptop en dan is het ook prettig deze te blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LukasW @White Feather Dank voor de uitleg.

Weer iets geleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Owner De eisen voor jouw ouders zijn vrij complex. Heb je er derhalve al eens gedacht om zelf een laptop samen te stellen met jouw ouders?

Kijk hier maar eens en bekijk de verschillende mogelijkheden:

https://laptopparts4less.frl/17.3inch-laptop-samenstellen

Anders is het idee van @Tommie12 ook nog niet zo'n gek idee. Accu's zijn relatief goedkoop verkrijgbaar bij deze onlineshop: https://www.replacedirect.../101031/laptop-accus.html

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:15:
@Owner De eisen voor jouw ouders zijn vrij complex. Heb je er derhalve al eens gedacht om zelf een laptop samen te stellen met jouw ouders?
Complex?

-core i3/i5-je
-17" 1600x1200+ beeldscherm
-Een gigje of 8 geheugen
-Een 256 GB ssd

Kan natuurlijk al prima op de huidige laptop als daar een ssd ingaat en 8 GB. Maar dat wil TS niet.

Op basis van bovengenoemde eisen, met minimale processorsnelheid 2.8 GHz (hoewel ik zeer betwijfel of de cpu in de huidige laptop echt aan het werk gezet wordt):

38 stuks met een prijs onder de € 1.200.

categorie: Laptops

@Owner
De I5 dual core die ze nu hebben bevalt me slecht, ik zit daarom zelf meteen naar een I7 quad core te kijken, maar is dat nou echt reëel beter dan een I5 quad core (2 hard, 2 virtueel) voor een laptop..
Waarom zou hier die i5 niet voldoen?
Dat ding loopt 90% van de tijd uit zijn neus te vreten.

Mijn vriendin heeft ook een quad-core i7 in haar laptop (3720q) en dat ding is bij het uploaden van foto's in Albelli gelimiteerd door de single core-performance.

Ik ben er 99% zeker van dat hier de hdd veruit de vertragende factor is en daarna het geheugen. Een ssd zal dit aanzienlijk versnellen, met factor tig.

Heb je wel eens gekeken waar nu daadwerkelijk de bottleneck ligt?

[ Voor 26% gewijzigd door White Feather op 18-08-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owner
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Ik dacht zelf eerst ook, 'ik neem wel een 17" met full hd', dan hoef ik niet te scalen. Maar ik merk nu dat ik zelf toch liever iets vergoot beeld heb. Op mijn externe 26" (1920x1200) scherm heb ik pixels per inch (ppi) van 1920x26=73,8. Op mijn 17" laptop een ppi van 112,9. Dus alles is daar veel kleiner. Ik merk dat ik daar ook wil gaan scalen, vooral na een vermoeiende vakantiedag. De huidige laptop van je ouders heeft 1600/17=94 ppi, zit daar tussenin dus. Stel je neemt een 15,6" full hd laptop, dan kan je de scaling op 125% zetten (is ook de setting af-fabriek), dan heeft die laptop effectief 1920/15.6/1.2598=98,4 ppi (en effectief nog 1536 pixels bureaublad in de breedte). En dat is iets kleiner maar bijna net zoiets als de huidige situatie met de 17".

Voor mijn volgende laptop ga ik zelf de volgende keer op 15,6" over met scaling op 125%, i.p.v. van de 17,3" laptops die ik altijd heb gehad.
@Verwijderd Dat is netjes uitgelegd, dankje voor de info.
White Feather schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:51:
[...]
Waarom zou hier die i5 niet voldoen?
Dat ding loopt 90% van de tijd uit zijn neus te vreten.

Mijn vriendin heeft ook een quad-core i7 in haar laptop (3720q) en dat ding is bij het uploaden van foto's in Albelli gelimiteerd door de single core-performance.

Ik ben er 99% zeker van dat hier de hdd veruit de vertragende factor is en daarna het geheugen. Een ssd zal dit aanzienlijk versnellen, met factor tig.

Heb je wel eens gekeken waar nu daadwerkelijk de bottleneck ligt?
@White Feather Nee dat heb ik niet. Aanname: HDD 5400 RPM, dus ik gok die als eerst.
Daarna 4GB DDR3 en dan de CPU.

Nog tips om mijn hypothese te verifiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Geheugen en processor zijn natuurlijk prima te bekijken in Windows Taskmanager.

Als de laptop traag is en de processor staat niet vol te stampen (en je geheugen staat niet vol), dan is het je hdd.
Het hdd-lampje is een goede indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
[...]
De Formfactor van een SSD zegt absoluut niets over de snelheid. Een NVME / PCI-E SSD is wel een stuk sneller. Die zijn m.2. Maar een m.2 is niet altijd PCI-E/NVME. De meeste m.2 SSD's hebben gewoon een SATA interface. Qua snelheid maakt het dus niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owner
Na jullie advies toch nog maar eens met mijn ouders overlegd en ik mag de poging wagen om hun laptop te upgraden.

Nu zit ik zelf te denken aan het volgende:
Het huidige ram geheugen wat erin zit is: OnBoard Memory 4 GB, DDR3 1600/1333 MHz SDRAM.
Dus wil ik er een stick bij plaatsen van 4 GB:
Optie 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair SX4GX3M1A1600C9€ 30,75€ 30,75
Optie 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CMSX4GX3M1A1600C9€ 32,49€ 32,49

Nu willen ze wel ongeveer dezelfde hoeveelheid aan diskruimte, dus ik denk aan de volgende SSD:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,-€ 155,-

Jullie nog tips, of ben ik hiermee wel goed op weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede keuzes qua upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Uit ervaring weet ik dat je voor geheugen van een laptop - ondanks dat je denkt dat je het goede type hebt - toch niet werkt. HP (o.a.?) heeft daar een handje van. Ik ga dan voor geheugenuitbreiding voor een laptop meestal naar een 2e hand club. Qua prijs ben je dan bijna net zo duur uit als nieuw, maar het werkt dan wel. Als je na 2 of 3 pogingen nieuw bestellen, werkt niet, retourneren via nieuw geheugen het nog steeds niet werkt, wordt en jij en de leverancier chagrijnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owner
@Verwijderd Thanks!

@kdekker Jammer genoeg is het huidige geheugen ingebakken op het mainboard, dus ik moet wel een stick kopen (tenminste, ik neem aan dat je bedoeld: zelfde laptop 2e hands het geheugen eruit halen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Owner schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:04:
@Verwijderd Thanks!

@kdekker Jammer genoeg is het huidige geheugen ingebakken op het mainboard, dus ik moet wel een stick kopen (tenminste, ik neem aan dat je bedoeld: zelfde laptop 2e hands het geheugen eruit halen?).
Als je alleen maar vastgesoldeerd geheugen hebt, is het niet uit te breiden. Main geheugen kan niet vanaf een stick (dat is een heel ander soort geheugen). Weet je zeker dat er geen reepje bij te zetten is?

De specs van pricewatch: Asus X75VD-TY001V tonen dat het geheugen uit te breiden is naar 8GB. Ik zou zeggen: ga bij een lokale PC boer langs, en laat hem het geheugen uitbreiden. Kost je misschien een paar euro meer, maar dan werkt het ook. Meestal kun je (bij Asus) toch wel 1 reepje erbij doen, wat dan samen met het vastgesoldeerde geheugen te gebruiken is.

Letterlijk bij Asus: 1 socket available for expansion, zie: https://www.asus.com/Laptops/X75VD/specifications/

[ Voor 34% gewijzigd door kdekker op 23-08-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Zo te zien zit er gewoon een klepje onderop die met 1 schroef vastzit. Daaronder zit direct het (als het goed is vrije) ram slot. Daarvoor hoeft TS toch zeker niet naar de computerwinkel? Ja, je moet inderdaad zorgen dat je compatible geheugen uitzoekt. Ja, je kan inderdaad pech hebben dat het geheugen wat je hebt uitgezocht toch niet werkt en je het terug moet sturen. Tenzij TS echt niet handig is of geen zin heeft om er tijd in te steken, lijkt me dit prima zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owner
@kdekker Ik heb je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde: "om zeker te zijn dat het goed gaat, ga naar een 2e hands winkel, pak dezelfde laptop, haal het geheugen eruit, stop het in je eigen laptop."
Maarja dat gaat niet omdat het geheugen inderdaad gesoldeerd zit.

Maar om niet meer langs elkaar heen te praten: ja er is een geheugenslot beschikbaar voor een uitbreiding van 4 GB. Ik ga het eerst zelf proberen (leuker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
LukasW schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:22:
Zo te zien zit er gewoon een klepje onderop die met 1 schroef vastzit. Daaronder zit direct het (als het goed is vrije) ram slot. Daarvoor hoeft TS toch zeker niet naar de computerwinkel? Ja, je moet inderdaad zorgen dat je compatible geheugen uitzoekt. Ja, je kan inderdaad pech hebben dat het geheugen wat je hebt uitgezocht toch niet werkt en je het terug moet sturen. Tenzij TS echt niet handig is of geen zin heeft om er tijd in te steken, lijkt me dit prima zelf te doen.
Als het goed gaat niet. Ik had alleen met een HP na 2 pogingen (+ porto kosten) heen en weer sturen m'n buik vol van. HP doet, ondanks dat het 'normaal D-RAM was' genoeg moeite, waardoor gewoon Kingston RAM niet herkend werd. Het systeem bleef na vervangen in de BIOS post mode hangen. Ik hoop/denk dat Asus iets minder vaak dit soort vuile streken uithaalt, want het is gewoon een manier op (een stuk duurder) HP-only memory te verkopen.
Pagina: 1