Sub gezocht voor home theater

Pagina: 1
Acties:

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Ik zoek een?
Een subwoofer om toe te voegen aan m'n set home cinema set.

Wat is je budget?
Ideaal zou zijn rond de 300-350 euro, ik wil wel een beetje duurder gaan voor beter maar niet ineens er nog eens 250 euro bij.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dient 100% voor enkel films en series. Muziek zal hier niet op geluisterd worden. Nu is de ruimte waarin ik mij bevind alles behalve groot, +- 4 x 2,5 meter. En met mensen die ook onder mij wonen (ik woon nog thuis). Dus de sub hoeft niet het gehele huis op z'n grondvesten te laten daveren. Ik heb liever een strakke, subtielere bas want zelfs logitch subs kunnen gebruikt worden als het enkel maar luid moet zijn en bonken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb vroeger al eens een SVS PB1000 gehad maar die leek mij toch net wat te groot en zwaar voor de ruimte waarin ik mij begin (heb 'm jammer genoeg nooit kunnen gebruiken). Ik heb wat goede dingen gelezen over onderanderen de Rel Quake mk2 en Klipsch R-10SW.

Welke vragen heb je hier nog over?
De subwoofer zou toegevoegd worden aan de volgende setup:

- Denon AVR X-3000
- 2 x Q Acoustics 3020
- 1 x Q Acoustics 3090c

alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik heb mezelf hier ook op verkeken, maar een dure/goede subwoofer betekent niet altijd dat je van dergelijke gebonk af bent. Het probleem met subwoofers is dat het geluid bepaald wordt door de ruimte. Misschien is het je bij je oude sub wel eens opgevallen wanneer je door de kamer loopt dat op de ene plek je "gebonk" hoort en op de andere plek bijna niets hoort (alsof de sub uit staat). Dat komt door reflecties van de geluidsgolven en de staande golven die hiermee gepaard gaan. Oftewel de akoestiek van de ruimte.

Dit is een onvermijdelijk euvel en geldt voor alle subwoofers (van €100,- tot €100.000,-). Duurdere/betere subwoofers hebben van zichzelf wel een betere frequency response (lees; een vlakke output op alle frequenties zonder veel pieken en dalen qua volume), maar dat is een best-case-scenario. In de praktijk krijg je nooit die vlakke lijn die de fabrikant opgeeft.

Ben je 100% vrij in de plaatsing en neem je genoegen met een goed resultaat op 1 enkele luisterpositie, dan kun je nog beste en goed resultaat krijgen met audyssey (correctiesoftware in de Denon receiver).
In dat geval kun je eens kijken naar een svs sb1000, BK P12-300, BK xls200 of een BK Gemini II. Deze worden doorgaans geroemd om hun prijs/prestatie verhouding, waarbij je nu bij die laatste drie extra profiteert door de gunstige pond-euro koers. Klipsch en in mindere mate Rel mogen ook genoemd worden.

Ben je niet 100% vrij in de plaatsing of wil je toch een goed resultaat op meerdere luisterposities, dan ben je bijna genoodzaakt om niet 1, maar 2 (of meer) subs te nemen en deze in te regelen met een minidsp. Dit brengt wel iets meer kosten met zich mee, hoewel je wel wat kunt besparen op de subs, doordat de ene sub de tekortkomingen van de ander kan compenseren. Deze optie vergt wel wat tijd en energie.

In het subwoofer topic staan een paar praktijk resultaten van Jag en JvS. Ik mag mezelf binnenkort ook aan dat rijtje toevoegen, wanneer ik m'n beide BK XXLS400's heb ingeregeld.