Vraag

• JeffreyBE
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik ben op zoek naar een goede HiFi of geluidsopstelling in mijn woonkamer van rond 4,5 op 4,5m. Aan elke hoekpunt van mijn woonkamer komt er een geluidskabel vanuit het plafond die aankomt op een centraal punt achter mijn televisie. Deze kabels moeten niet per se gebruikt worden maar ik had wel graag een surround geluidservaring met een sterk kwalitatief geluid. Het toekomstig systeem zal zowel gewoon muziek als films afspelen. Deze films/muziek zal waarschijnlijk al streamend gebeuren via het internet (spotify, netflix etc) en/of via een NAS server. Het luisterpunt ligt in de zetel tussen de achterste muur aan waarboven de achterste speakers zou kunnen komen. Hierbij zocht ik graag advies, meningen etc of welk beste systeem of alternatief ik kan gebruiken?

Mijn zoektocht is begonnen on-line en hierna heb ik enkele HiFi/Surround winkels afgegaan met elkaar keer een ander merk of oplossing. De shortlist is uitgekomen op de volgende 4 mogelijkheden die rond dezelfde prijs hangen:

1) 2 box opstelling met sterk hoogstaande boxen:

Yamaha A-S701/501 + Streamer WXC-50 + 2x Cantara Castor boxen
  • Deze boxen zijn in >50% afslag (oud model), want anders komen ze tegen de 4000 euro aan dus dit is in een opzicht een buitenkans.
  • Kwa geluid zijn deze echt fenomenaal vanwege hun magnetostaten in biradiale opstelling. Alleen twijfel ik of deze niet te veel druk gaan produceren in deze relatief kleine oppervlakte van mijn woonkamer (volume uiteraard laag) en of ik een iets surround gevoel ga krijgen. Ik heb deze in de winkel gehoord waarbij de ruimte veel meer open en groter is. Misschien kan de kwaliteit van deze boxen dit kunnen opvangen maar uiteraard ben ik niet zeker.
2) 4 box + subwoofer surround opstelling:

2a) Yamaha RX-A870 + B&W subwoofer ASW608 + 4 x Dali Fazon Mikro
  • Online lijken de reviews ivm deze Dali speakers niet echt lovend te zijn...
2b) Yamaha RX-A870 + B&W subwoofer ASW608 + 4 x B&W M1 boxen

2c) Yamaha RX-A870 + Subwoofer NS-SW300 + centre speaker 3090 + 4x Q Acoustics 3010 boxen
  • Ondanks Q Acoustics een erg jong bedrijf is, lijkt deze wel goede recenties te hebben. Het spijtige hier natuurlijk is dat de boxen met een serieuze opvang aan het plafond komen & een grote centre speaker. Uiteraard kunnen er op elke hoek geen mini boxen komen, anders zou het geluid niet goed zijn, maar twijfel toch vanwege de omvang (in het zicht van iedereen).
Bovenstaande geeft eigenlijk een vraag ivm de opstelling i.e. 2 box opstelling vs surround opstelling en in het geval van het laatste, welke het beste surround systeem zou zijn.

Bedankt voor je reactie en feedback!

Jeffrey

Alle reacties

Over de speakers kan ik niet zoveel zeggen, dat blijft gewoon persoonlijke keuze. Voor alternatieven kan men wel de hele pricewatch aanraden.

Je maakt nu de keuze tussen een 2.0, 4.1 of 5.1 systeem. Ik zou in geval van surround toch altijd voor een 5.* systeem gaan. De center speaker voegt echt wel wat toe aan de filmbeleving, in die zin dat vooral spraak wat duidelijker is en de actie zich ook echt centraal bevind. Soms kom je wel weg zonder center, maar als eenmaal met gehoord hebt, wil je niet meer zonder. Let er op dat de center van degelijke kwaliteit is. In een surround opstelling is dit zo ongeveer de belangrijkste speaker.

2.0 vind ik persoonlijk geen optie wanneer je de set niet puur voor muziek wilt gebruiken. Bij de surround set kun je namelijk gewoon zorgen dat de twee front speakers van hogere kwaliteit zijn en je bereikt deels hetzelfde effect.

Voor wat betreft subwoofers, weet dat het vooral de ruimte is die je hoort. Daarmee bedoel ik dat de akoestiek van de ruimte bepaald hoe de subwoofer klinkt. De specificaties van de subwoofer zijn leuk en aardig, maar dat moet je zien als een soort "best-case-scenario". In de praktijk presteert de sub altijd anders dan de specificaties en dan ook nog eens verschillend per locatie. In het subwoofer topic wordt wat informatie gegeven over het hoe en waarom. Als je zin hebt er tijd en energie in te steken, dan loont het om niet voor 1, maar voor 2 (of 4) subs te gaan en deze af te stellen met een minidsp. Dit vergt wel wat trial&error, maar als het uiteindelijk goed is gelukt dan haal je aanzienlijk meer uit de subwoofers dan wat met een enkel exemplaar mogelijk is. Meestal ook nog beter dan wat de specificaties aangeven. Voordeel is dat je dan ook een mooi resultaat kunt bereiken met relatief goedkope subwoofers. Hieronder een voorbeeldje van JvS zijn set:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8pL8Z2SEnYigHMfztpum5J7f/full.jpg
Hier zie je de resultaten van een enkele sub op 3 verschillende luisterposities. Wat je ziet is de volume-verschillen per frequentie op een specifieke luisterpositie. Het ingangssignaal van de sub is gewoon vlak, zeg 75db. Door de akoestiek van de kamer worden bepaalde frequenties versterkt en andere verzwakt, waardoor je een grillige lijn krijgt zoals hier te zien. Idealiter wil je een zo vlak mogelijke lijn zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gPNndOOC2nwg0991jdwHo0xS/full.png
Hier zie je de resultaten wanneer de 4 subs samen spelen. Zonder correcties is het niet echt beter dan een enkele sub, maar je ziet wel duidelijk de verschillen tussen verschillende luisterposities (elke lijn is een bepaalde luisterpositie). Diezelfde verschillen zul je zien bij verschillende subwoofer locaties op een enkele luisterpositie. Als we doen alsof dit de resultaten zijn van 3 verschillende subwooferlocaties op een enkele luisterpositie, dan zie je dat waar de ene subwoofer een dip kent, een andere subwoofer wél op volume blijft. Zo kan de ene subwoofer dus de tekortkoming van de ander compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ipyRGHJ5D15To7IwDQG7L1BD/full.jpg
Tot slot zie je het eindresultaat na alle noodzakelijke optimalisaties. Ook hier representeren de lijntjes afzonderlijke luisterposities. Bijna elke lijn is nagenoeg vlak (een verschil van 3db +/- is zeer goed). Deze opstelling resulteert in een mooi egaal sublaag tot voorbij de 20hz, in tegenstelling tot een enkele subwoofer die al ergens tussen de 40 en 65hz zou afzwakken en hierboven een grillig verloop geeft met "bonken" als gevolg.

Ik geloof dat JvS gebruik heeft gemaakt van 4 zelfbouw subwoofers met een Peerless XLS-10. Niet de goedkoopste subs, maar ook zeker niet de duurste. In het subwoofertopic staan ook de resultaten van 4 goedkope Jamo Sub 210 sub's á €150,- /stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
JeffreyBE schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:20:
Ik ben op zoek naar een goede HiFi of geluidsopstelling in mijn woonkamer van rond 4,5 op 4,5m.
Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Het topic is dus die kant op gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@JeffreyBE In een situatie waarin je films wilt kijken, zou ik inderdaad niet voor een 2.0 opstelling gaan; tenzij je wil gaan sparen en stap-voor-stap gaat upgraden van 2.0 naar 5.1. Tussenstap zou dan een 3.0 opstelling kunnen zijn (stereo + center).

In ieder geval zou ik NIET die 2 A-S501/701 receivers / versterkers kopen, aangezien daar géén HDMI-ingangen inzitten. Dat betekent dus dat je moeilijker je media-apparaten (spelcomputer, blu-rayspeler, tv-ontvanger, mediaspeler, etc) kunt aansluiten. Of met een beetje pech zelfs helemaal niet. Ook missen deze apparaten over het algemeen de belangrijke geluidscodecs als Dolby True HD, Dolby Atmos, DTS HDMA en DTS:X. Hetzelfde geldt voor beeldverwerkingsdingen als 4k passthrough, 3D, enz. Voor films afspelen zijn deze dus geen optie.

Hetzelfde is van toepassing op de streamer WXC-50. Voor films heb je hier niks aan! Hij streamt alleen audio en er zijn ook geen beeld-ingangen beschikbaar (wederom mist HDMI). Nu zitten er allerlei luxe klinkende onderdelen in voor mooie audio en als je veel muziek luistert kan ik me voorstellen dat dit leuk is. Echter, als je een iets duurdere receiver koopt met HDMI en ondersteuning voor Spotify en Tidal, vraag ik me af of je het verschil wel hoort ten opzichte van die dure streamer. Is het je puur en alleen te doen om je versterker smart te maken, koop dan een iets duurdere receiver of combineer met een veel goedkopere mediaspeler. Je kunt dan heel veel meer.

De Yamaha RX-A870 die je als alternatief noemt, is dan een veel en veel betere keuze als je er ook films mee wilt bekijken. Ondersteuning voor streaming audio (dus de streamer niet nodig) en ondersteuning voor audiocodecs zoals True HD. Hij mist zo te zien wel Atmos, dus als je gewoon normale surround wil (ondersteuning tot 7.2) kan dat. Atmos en DTS:X met hoogtekanalen gaat dan niet meer werken.

Voordat je deze receiver koopt, zou ik eerst eens kijken wat je écht wil kunnen met je receiver en hoeveel apparaten je erop gaat aansluiten. Koop altijd een apparaat met 1 of meer HDMI-aansluitingen dan je nu nodig hebt. Anders heb je na 1 aankoop het probleem dat je receiver niet geschikt meer is en je allerlei tussen oplossingen moet kopen of je receiver moet vervangen. Hetzelfde geldt voor speakeraansluitingen en extra opties. Een receiver kopen is op zich niet zo moeilijk. Dat kun je vrij eenvoudig doen in de Pricewatch van Tweakers.

(1) Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 en hoger
(2) Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1
(3) Filter op benodigde opties > True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
(4) Filter op extra opties

Van degene die overblijven vergelijk je de specs en lees je reviews. Degene die het meest aanspreekt én kan wat jij wil, die kan je gerust kopen. Je hebt niet perse dure merken als Cambridge, NAD, Anthem of Arcam nodig. Dat kan wel, maar die missen vaak opties die je voor film kijken wel nodig hebt. Wattages zeggen overigens helemaal niks.

Voor wat betreft je speakerkeuze: reviews lezen is prima, maar gebruik dat dat als begin om te gaan luisteren. Als B&W je aanspreekt, begin dan daar en laat je in een goede winkel adviseren over de alternatieven en beluister deze allemaal! Zo dacht ik na het lezen van topics op Tweakers en het lezen van veel reviews online dat ik met Kef of B&W naar huis zou gaan. De merken spraken me aan en de reviews waren lovend. Uiteindelijk bleek het geluid totaal mijn smaak niet te zijn en ben ik met een 5.1 opstelling van Focal naar huis gegaan.

Mijn receiver is overigens Marantz SR7011. Door een beetje te onderhandelen heb ik daar minder dan duizend Euro voor betaald, wel in combinatie met de aanschaf van mijn speakers. Die RX-A870 moet je in de winkel ook goedkoper kunnen krijgen, zeker als je je speakers bij dezelfde winkel zou aanschaffen.

Your Friendly Neighborhood Moderator