Windows 7 tools tegen virussen en dergelijke

Pagina: 1
Acties:

• Folivora
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-09 00:40
Hey beste tweakers,

Zelf totaal geen windows (7) gebruiker, maar mijn ouders wel. Laatste hebben ze geprobeerd oude software in de tijd van windows xp werkend te krijgen en ik raadde ze aan om het op internet te zoeken om problemen op te lossen (Zo los ik normaal problemen op).

Ik weet zelf niet wat ze allemaal gedaan hebben (dat weten ze niet meer), maar er poppen steeds vieze website op tijdens het browsen (alleen firefox gebruikt).

Tot nu toe heb ik firefox verwijdert en opnieuw geinstalleerd (via ninite.com), een avg(free) virusscan gedraaid en ccleaner zn ding laten doen. Het probleem is helaas nog niet weg en ik heb geen idee meer.

Iemand hier met ervaring of tips om het te verhelpen? Tips om zulke zooi te voorkomen ook graag welkom. Programma is overigens niet meer nodig, dus gaat alleen om de poppups.

Alvast bedankt, Folivora

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Adwcleaner en malwarebytes draaien. Als het dan nog niet weg is uithuilen en opnieuw beginnen.

I reject your reality and substitute my own

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je topic even van Windows Clients naar Beveiliging & Virussen. Dat past beter.

Belangrijk: Firefox verwijderen betekent nog niet dat de instellingen / het profiel zijn verwijderd. Dat wil je dubbelchecken. Loop ook even wat bestaande topics hier in BV langs, dan zal je al diverse tips tegenkomen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Nakijken welke programma's mee opstarten en alles wat er niet hoort uitzetten voordat je AdwCleaner / MBAM draait. Hierdoor krijg je minder last van vertraging etc van deze programma's tijdens het schoonmaken.

Daarnaast is t ook handig om t internet uit te zetten tijdens dat soort operaties, kunnen ze daar ook geen vreemde dingen op doen.

• rain2reign
  • Laatst online: 17:21
Ik raad het volgende aan om eerst uit te proberen:
  1. Druk op start en selecteer uitvoeren of Windows+R hotkeys. Vervolgens type je 'msconfig' (zonder aanhalingstekens), druk op OK en ga je naar het tab genaamd 'opstarten'. Vink (alles) uit wat er niet hoort! Wanneer je klaar bent druk je op Toepassen en daarna op OK.
  2. Nu deïnstalleer je alles wat je kan vinden wat er niet hoort via Windows programma's verwijderen zoals je dat normaal doet. Ik zelf gebruik Geek Uninstaller die zoekt iets verder in het register, lege (programma geassocieerde) folders, maar dat maakt niet zoveel uit en het werkt standaard zonder installeren (ook op USB).

Ik raad ook aan om Firefox te verwijderen en tijdens het verwijderen een vinkje te plaatsen wanneer het vraagt of jij 'je profiel en instellingen' ook wilt verwijderen. Dan begin je ook echt 'schoon', als je besluit om Firefox achteraf weer (terug) erop te zetten.

** verwijderen, niet via ninite opnieuw installeren. Dat kan later wel **
  3. Download vervolgens de programma's AdwCleaner en Emsisoft Emergency Kit (dit laatste kan je ook door Malwarebytes Anti-malware vervangen naar keuze). Die kun je beide vanaf USB uitvoeren zonder installatie.
  4. Voer eerst AdwCleaner uit en kijk goed wat hij vindt. Hij zal om een herstart vragen wanneer jij aangeeft om alle gevonden object op te schonen. Doe daarna een grondige scan met de Emsisoft Emergency Kit (of Malwarebytes) en schoon op waar nodig is.
  5. En als je toch bezig bent schoon via Ccleaner of Windows schijfopruiming je cookies en je cache ook maar even op.
Als het bovengenoemde niet werkt, kan ik je alleen maar een systeemherstel aanraden van voor je het probleem kreeg (als die gemaakt is dan), anders zelfs een complete, 'schone' herinstallatie van Windows (zonder windows.old folder).
Tips om zulke zooi te voorkomen ook graag welkom. Programma is overigens niet meer nodig, dus gaat alleen om de poppups.
Je kan in Firefox ergens in de instellingen aangeven om helemaal geen popups en redirects toe te laten zonder toestemming. Je krijgt dan wel bij redirects alleen een blanko tab met een grijze balk dat vraagt 'toestaan'.

Wat ik bij mijn ouders op de browser hebt gezet is Bitdefender Traffic Light. Naar mijn en hun ervaring heeft dit wel tot een zekere zin wel geholpen.

Apart daarvan misschien eerst goed lezen op de betreffende websites en installatie schermen om zeker te zijn dat niks meeneemt wat je niet wilt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door rain2reign op 17-08-2017 17:33 . Reden: Een paar tips toegevoegd. ]

• Folivora
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-09 00:40
rain2reign schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:21:
Ik raad het volgende aan om eerst uit te proberen:
  1. Druk op start en selecteer uitvoeren of Windows+R hotkeys. Vervolgens type je 'msconfig' (zonder aanhalingstekens), druk op OK en ga je naar het tab genaamd 'opstarten'. Vink (alles) uit wat er niet hoort! Wanneer je klaar bent druk je op Toepassen en daarna op OK.
  2. Nu deïnstalleer je alles wat je kan vinden wat er niet hoort via Windows programma's verwijderen zoals je dat normaal doet. Ik zelf gebruik Geek Uninstaller die zoekt iets verder in het register, lege (programma geassocieerde) folders, maar dat maakt niet zoveel uit en het werkt standaard zonder installeren (ook op USB).

Ik raad ook aan om Firefox te verwijderen en tijdens het verwijderen een vinkje te plaatsen wanneer het vraagt of jij 'je profiel en instellingen' ook wilt verwijderen. Dan begin je ook echt 'schoon', als je besluit om Firefox achteraf weer (terug) erop te zetten.

** verwijderen, niet via ninite opnieuw installeren. Dat kan later wel **
  3. Download vervolgens de programma's AdwCleaner en Emsisoft Emergency Kit (dit laatste kan je ook door Malwarebytes Anti-malware vervangen naar keuze). Die kun je beide vanaf USB uitvoeren zonder installatie.
  4. Voer eerst AdwCleaner uit en kijk goed wat hij vindt. Hij zal om een herstart vragen wanneer jij aangeeft om alle gevonden object op te schonen. Doe daarna een grondige scan met de Emsisoft Emergency Kit (of Malwarebytes) en schoon op waar nodig is.
  5. En als je toch bezig bent schoon via Ccleaner of Windows schijfopruiming je cookies en je cache ook maar even op.
Als het bovengenoemde niet werkt, kan ik je alleen maar een systeemherstel aanraden van voor je het probleem kreeg (als die gemaakt is dan), anders zelfs een complete, 'schone' herinstallatie van Windows (zonder windows.old folder).

[...]

Je kan in Firefox ergens in de instellingen aangeven om helemaal geen popups en redirects toe te laten zonder toestemming. Je krijgt dan wel bij redirects alleen een blanko tab met een grijze balk dat vraagt 'toestaan'.

Wat ik bij mijn ouders op de browser hebt gezet is Bitdefender Traffic Light. Naar mijn en hun ervaring heeft dit wel tot een zekere zin wel geholpen.

Apart daarvan misschien eerst goed lezen op de betreffende websites en installatie schermen om zeker te zijn dat niks meeneemt wat je niet wilt. :)
Echt super bedankt! volgens mij is alles nu verholpen. De directe linkjes waren erg handig.

Sorry voor verkeerde plaatsing, per ongeluk door stress over het hoofd gezien denk ik.

• rain2reign
  • Laatst online: 17:21
Folivora schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:56:
[...]

Echt super bedankt! volgens mij is alles nu verholpen. De directe linkjes waren erg handig.

Sorry voor verkeerde plaatsing, per ongeluk door stress over het hoofd gezien denk ik.
Graag gedaan. Ik hoop dat het hiermee verholpen is. :)
Pagina: 1