uitval videokaart bij specifieke temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tailp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 22:17
Hi Iedereen,

Ik heb een beetje vreemde situatie met de pc van mijn broertje, hij maakt nog gebruik van een (ondertussen al lekker op leeftijd rakende) GTX 550Ti (Club3d), welke lijkt uit te vallen als de GPU 65°C bereikt.

De Kaart doet eigenlijk wat je verwacht, speelt spelletjes, doet benchmarks, tot de temperatuur 65°C bereikt (getest met realtemp, hwinfo64 en furmark's temperatuur meter), op dat moment lijkt het alsof de grafische kaart uitvalt, zwart scherm met de melding "please connect your monitor", rest van het systeem gaat gewoon door, muziek of videospelletje, alleen geen beeld. Ook geen rare meldingen in de Windows event viewer.

We hebben de kaart al uit elkaar gehad en de koelpasta vervangen voor vers spul, met meerdere drivers gespeeld, maar allemaal lijkt het niet te helpen. Met het aanpassen van de fancurve is het wel ietsje beter geworden, maar dat is meer omdat het dan langer duurt om op die 65°C te komen.

Zojuist de kaart even in mijn eigen systeem gestoken, gezien die een stevigere voeding heeft en prima werkt m'n GTX1070, maar ook dan doet de kaart exact hetzelfde, 65°C -> einde oefening.

Herkent iemand hier dit gedrag? of weet iemand iets wat ik nog niet geprobeerd heb? :)

(dit is mijn eerste forumpost, mocht ik dit verkeerd geplaatst hebben, excuus!)

Edit:
Helemaal vergeten om de rest van het systeem erbij te zetten :9
Intel i3-6100
Gigabyte h110m-s2h-cf
8GB RAM
GTX 550 Ti
Corsair CX430 PSU
Windows 10 Pro

[ Voor 6% gewijzigd door Tailp op 17-08-2017 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Ik heb hetzelfde probleem met een HD 6850.

Ik heb toen alles geprobeerd (koelpasta en thermale pads vervangen) maar bij mij bleek de kaart gewoon kapot te zijn.

Het kan zijn dat een van de spoortjes op het PCB gewoon kapot is/zijn en dat door uitzetting door de warmte het spoortje onderbroken wordt.

Als het daadwerkelijk dat probleem zou zijn dan zou je de kaart kunnen bakken in de oven, maar dit is geen aanrader en ik zou eerst alle andere mogelijke oplossingen proberen alvorens je videokaart te gaan bakken. Het is ook niet gegarandeerd dat dit een oplossing zal zijn voor je probleem.
(http://www.instructables....aphics-Card-by-baking-it/)

Stopt ie echt op exact 65 graden? Of ook wel eens meer of minder?

[ Voor 53% gewijzigd door thomas.vantuijl op 18-08-2017 01:10 ]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht net iets te onstabiel geworden door leeftijd. Je zou eens kunnen proberen de core en/of het geheugen iets terug te clocken, en dan weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tailp
Als ik me niet vergis viel de kaart gisteren een keer uit op 63 graden, dat was met de fan op 100%, en de derde achtereenvolgende furmark ronde. Verder is het altijd exact 65°c.
Videokaarten bakken in de oven had ik nog nooit van gehoord, leuk om te lezen :)

Terug clocken had ik nog niet geprobeerd, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

AFAIK word het bakken van een kaart gedaan om de nietloodhoudende gebroken soldeerverbinding te herstellen.
Het op deze manier herstellen van een printbaan is voor het eerste dat ik dat hoor en twijfel of dat ook werken gaat.
Een gebroken spoor kan je repareren door de toplaag weg te krassen zodat het koper blootligt en daar dan wat soldeer op doen of een draadverbinding te leggen tussen 2 eilandjes/vias die aan elke zijde van de breuk op dezelfde baan zitten/zaten.

Dat gezegt, de kaart zou je nu al als defect afgeschreven kunnen bestempelen, ergo een keertje bakken om kan dan geen kwaad.

Afhankelijk van het gebruikte soldeer kan het smeltpunt hoger liggen dan dat een keukenoven aankan.
Soldeer die een glanzend/vloeibaar uiterlijk heeft is heet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Bakken helpt alleen bij microbreukjes, en dan nog is het een tijdelijk lapmiddel.
Denk niet dat het hier zal helpen.

Zelf heb ik een soortgelijk probleem gehad met een Radeon 5770. Ging altijd op zwart op 70ºC , als je het presteerde om de kaart op 69ºC te houden kon die (bij wijze van) uren draaien, maar 70ºC > instant black screen.

Bij mij lag het toen gek genoeg aan de combinatie van die kaart met een bepaalde voeding.
Andere voeding eraan , geen problemen meer (kaart was goed, voeding was goed, maar die 2 samen gaf problemen...makes no sense at all).

Nu moet ik er wel bij zeggen dat die Radeon 5770 die ik had wel een bijzonder problemenkindje is, alle mogelijke problemen die je met een kaart kan hebben, heeft dat ding ook.
offtopic:
moet nu weer zien dat ik de 'stuck at 500Mhz bug' weer oplos....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:12
Ik denk dat je broertje het beste afscheid kan nemen van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tailp
Zojuist met msi afterburner de kaart flink terug geclockt maar ook dat lijkt niet te helpen.

Om te kijken of het helpt kunnen we nog eens kijken om de kaart te bakken. Maar ik denk dat het gewoon tijd is voor een nieuwe videokaart.

Bedankt voor alle tips en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kan via de V&A al een redelijke upgrade voor weinig krijgen als je budget wat krap is. Mensen onderschatten vaak hoe goed een tweedehandsje nog kan werken.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Tailp schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:14:
Zojuist met msi afterburner de kaart flink terug geclockt maar ook dat lijkt niet te helpen.

Om te kijken of het helpt kunnen we nog eens kijken om de kaart te bakken. Maar ik denk dat het gewoon tijd is voor een nieuwe videokaart.

Bedankt voor alle tips en info!
Je zou de kaart kunnen proberen te bakken maar het is een garantie dat ie het weer doet.
2e handsje via v&a is je beste optie.

Veel succes verder!

En nog een tip, ja kan een kapotte kaart op v&a zetten in een veiling. Soms haal je er dan nog wat geld uit. :)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
50 euro heb je een gtx 660, dat ga je er voor weinig geld al wat op voorruit als je geen budget hebt. die i3 moet nog wel zwaardere videokaarten aankunnen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1