@Verwijderd Als je je eigen GTX 970 verkoopt heb je dus 360 euro voor een nieuwe videokaart. Ik heb niet gezegd dat dat een GTX 1080 Ti moet zijn, alleen dat je daarmee zonder compromis 4K 60fps zou halen, met een goedkopere kaart moet je wat instellingen omlaag schroeven maar is het dus wel ook mogelijk. Met nog wat doorsparen zou je een GTX 1070 kunnen betalen. 4K 60Hz is nu eenmaal niet goedkoop, ik denk dat je in mijn link ook ziet dat voor 4K met very high settings je met GTX 970 SLI 4 jaar geleden al maar 30-40 fps haalde, op recentere games zal dat nog minder zijn.
Een recent voorbeeld uit de review van Tweakers:
reviews: AMD RX Vega: de Vega 64 en Vega 56 getest. In The Witcher 3 in 4K haalt een enkele GTX 970 22 fps, een GTX 1080 Ti haalt net geen 60. Zelfs als je de score van de GTX 970 zou verdubbelen zit je nog een eind van 60fps, en SLI schaalt nooit zo perfect. Als er nu kaarten verkrijgbaar zijn die 60% sneller zijn, neem je beter die want die performance heb je altijd, met SLI heb je 0 tot pakweg 80% extra snelheid.
En zoals ACB2401 terecht opmerkt, je moet ook een moederbord geschikt voor SLI hebben en dat heb ik je nog niet zien vermelden. Als je geen Z170 of Z270 chipset hebt, kun je het al zeker vergeten en dan nog moet de fabrikant het ondersteunen, niet alle Z moederborden ondersteunen SLI. Daarnaast moet je dan ook nog een voeding hebben die voldoende vermogen levert voor een extra videokaart.