NAS - instapper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bdek
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-11-2021
Beste Tweakers,

Mijn moeder wil graag een harde schijf kopen van hooguit 2 TB en aangezien ze veel reist en het niet altijd mee wil nemen raadde ik haar aan een NAS te kopen. Echter weet ik zelf niet goed waar ik op moet letten bij een NAS, ik heb wat gelezen over btrfs, over zfs, dnla, maar ben nog niet veel wijzer. Vervolgens heb ik geprobeerd op de vraag&aanbod wat te zoeken, maar dan werd het vrij duur en weet ik niet zeker of ik geen onnuttige zaken heb aangevinkt.

We zijn op zoek naar een NAS die het volgende kan: opslag en backup; persoonlijke cloud; voor thuisgebruik en via het internet (toegang vanuit twee huizen en vanuit meerdere computers); gedownloade film bekijken op een andere locatie (of is dit duur?); goed beveiligd (is dit duur of zit dit er standaard bij?) .

Is het verder zo dat je als het ware verschillende accounts hebt waarmee je inlogt op/connectie maakt met de NAS zodat anderen het ook kunnen gebruiken?

Relevante software en hardware die mijn moeder gebruikt zijn Windows 10, 64x en Microsoft Office.

Alvast bedankt, Bdek
...

Beste antwoord (via bdek op 21-08-2017 00:56)

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
Gezien je budget zou je dan op een single bay Synology uitkomen (als dat budget tenminste incl schijven is) Dus de DS116j of iets dergelijks met een 2 of 3 TB disk er in. Misschien lukt een 2 bay ook wel bij nader inzien

Voldoet voor de rest aan al je wensen en is per user in te stellen

[ Voor 9% gewijzigd door SpoekGTi op 18-08-2017 10:28 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Alle reacties

• SpoekGTi
Gezien je over te duur begint.....wat is je budget?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik snap dat je moeder niet met een zware externe harde schijf wil rondslepen, maar misschien is een mooi compacte Samsung T3 of T5 externe SSD wel handig? Die dingen zijn ongeveer net zo groot als een telefoon, dus makkelijk in een handtas mee te nemen (de meeste vrouwen hebben wel zo'n handtas :P).
Ik snap dat meenemen niet altijd handig is, maar het zou best eens de goedkoopste, snelste oplossing kunnen zijn, zonder ingewikkelde NAS systemen etc. Ik weet niet hoeveel je van computers weet, wie het onderhoud doet etc, maar voor mijn ouders heb ik ook gewoon zo'n mooi klein schijfje aangeschaft. Ideaal, knetter snel voor de backups en makkelijk mee te nemen :).

• bdek
Dank voor de antwoorden.

Budget tot ongeveer 250, evt 300, en hoe handig een meeneembare harde schijf ook zou zijn; de gedachte aan een apparaat dat op één plek kan staan en een eigen cloud is, spreekt heel erg aan. Het vertrouwen in de www cloud is niet zo groot... Big brother spreekt niet zo aan. Privacy voelt beter.
Daarnaast heeft moeders geen handtasjes..., wel een rugtas en vier kinderen die kunnen ondersteunen bij computeronderhoud.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Kijk eens voor een Synology nas.
Lees veel reviews, zodat je weet wat de nas kan, en of bijv je cloud goed werkt, of hoe cloud werkt.

Acties:
  • Beste antwoord

• SpoekGTi
Gezien je budget zou je dan op een single bay Synology uitkomen (als dat budget tenminste incl schijven is) Dus de DS116j of iets dergelijks met een 2 of 3 TB disk er in. Misschien lukt een 2 bay ook wel bij nader inzien

Voldoet voor de rest aan al je wensen en is per user in te stellen

[ Voor 9% gewijzigd door SpoekGTi op 18-08-2017 10:28 ]

• bdek
Dank, ik ga kijken, klinkt goed.
Pagina: 1