Win 10 licentie van virtual machine naar host verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:05
Mijn vraag

Ik gebruik een win 10 licentie in een virtual machine op een linux host.
Omdat daarmee niet alle software functioneert die ik nodig heb wil ik windows gaan gebruiken om op dezelfde machine te dual booten. De virtual machine hoef ik dan niet meer te gebruiken.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win10, virtualbox en ubuntu mate 16.04
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Alle posts die ik in dit kader tegenkom gaan over andere zaken dan het verplaatsten van een licentie van een virtual machine op een pc naar de nieuwe host op dezelfde pc.

Ik wil dus dezelfde pc blijven gebruiken.

Wat hier misschien wel een probleem is:
De pc (lenovo x220) waarop de virtual machine is aangemaakt is daarna onder garantie vervangen door een andere van hetzelfde model.
Het moederboard is dus niet meer dezelfde en naar ik begrepen heb is dat de basis van een normale instalatie.
Ik heb meen ik bij het installeren van de virtual machine de licentiecode van de oude pc gebruikt bij activatie en van de nieuwe pc heb ik uiteraard een andere activatie.

Op zich kan ik natuurlijk ook win 7 herinstalleren maar ben inmiddels wel een beetje gewend geraakt aan win 10.

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als jij een retail licentie hebt van Windows 10 kan en mag je deze gewoon overzetten. Je moet dan wel je VM offline zetten en mogelijk moet je voor het activeren met Microsoft bellen.

Invoegen doe je zo!

• SvenHe
Geen retail, is gewoon een oem licentie. Tenminste, dat is toch wat je met de pc meegeleverd krijgt?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die mag je officieel niet naar een andere PC overzetten (dus ook niet naar een VM), als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Lukt het activeren niet, dan bel je Microsoft met het verhaal dat je je moederbord hebt vervangen.

Doet Microsoft lastig, dan kan je via de Pricewatch winkels vinden die voor 2 tientjes een W10 Pro licentie verkopen.

Invoegen doe je zo!

• SvenHe
Ah, dat heeft weer een stapje verder geholpen.

Ben even gaan zoeken naar "Microsoft bellen" en kwam toen de virtuele assistent tegen.

Die gaf de volgende:
https://answers.microsoft...26-497f-b6d2-bd83d7317a12

Ik speur weer verder, dank zover!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Geen probleem. Ik heb eerst ook mijn licentie op een mac gebruikt in een VM en later op een gewone desktop pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
@Lennyz Maar was dat een oem licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Er zijn hier twee vragen:

1. Mag het?

Nee. Het mag niet. Je OEM licentie is gebonden aan een machine. Ook een VM is een machine.

2. Kan het?

Daar is een heel eenvoudige manier om er achter te komen: Gewoon proberen. Het ergste wat je kan gebeuren is dat de key geweigerd wordt en dan heb je een volledige werkende Win10 waarvan je de desktop achtergrond niet kunt aanpassen. Dat is, letterlijk, de enige beperking. Tijd genoeg dus om naar een andere oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Nee dat was een educational licentie. Maar ook die mag maar op 1 systeem draaien.
Croga schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 06:37:
Er zijn hier twee vragen:

1. Mag het?

Nee. Het mag niet. Je OEM licentie is gebonden aan een machine. Ook een VM is een machine.
Het gaat er toch om of Windows op hetzelfde systeem gebruikt worden. Tenminste voor zover ik kan vinden. De licentie is namelijk gekoppeld aan je moederbord. Of deze dan draait in een VM of normaal maakt dan volgens mij niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Lennyz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:09:
Het gaat er toch om of Windows op hetzelfde systeem gebruikt worden. Tenminste voor zover ik kan vinden. De licentie is namelijk gekoppeld aan je moederbord. Of deze dan draait in een VM of normaal maakt dan volgens mij niet zoveel uit.
Ja, het gaat om hetzelfde systeem, niet om dezelfde hardware. Een VM is een ander systeem dan zijn host. Anders zou je ook meerdere VMs met dezelfde licentie kunnen draaien en dat is ook niet zo.

De licentie is gekoppeld aan de BIOS. Een VM heeft zijn eigen BIOS en is daarmee een andere machine dan de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
Croga schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:17:
[...]

Ja, het gaat om hetzelfde systeem, niet om dezelfde hardware. Een VM is een ander systeem dan zijn host. Anders zou je ook meerdere VMs met dezelfde licentie kunnen draaien en dat is ook niet zo.

De licentie is gekoppeld aan de BIOS. Een VM heeft zijn eigen BIOS en is daarmee een andere machine dan de host.
Windows licenties worden altijd gekoppeld aan een fysieke machine, als je in een VM installeert dan wordt deze dus licentie technisch gezien gekoppeld aan de host (de activatie zal echter wel gekoppeld worden aan de VM). Als je 2 VM's wil draaien moet je gewoon zorgen voor 2 licenties.

Hij mag dus prima deze OEM licentie hergebruiken op dezelfde laptop/desktop als waar de VM op staat. Zolang hij de VM nooit meer start / verwijderd. Wel kan het zijn dat hij telefonisch moet activeren ivm het feit dat de licentie nu gekoppeld is aan de VM qua activatie.

Wat licentie technisch gezien niet mag is een nieuwe desktop kopen en daar deze licentie opnieuw op gaan gebruiken (al dan niet in een VM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Croga schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:17:
[...]

Dennism schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:25:
[...]

Windows licenties worden altijd gekoppeld aan een fysieke machine, als je in een VM installeert dan wordt deze dus licentie technisch gezien gekoppeld aan de host (de activatie zal echter wel gekoppeld worden aan de VM). Als je 2 VM's wil draaien moet je gewoon zorgen voor 2 licenties.

Hij mag dus prima deze OEM licentie hergebruiken op dezelfde laptop/desktop als waar de VM op staat. Zolang hij de VM nooit meer start / verwijderd. Wel kan het zijn dat hij telefonisch moet activeren ivm het feit dat de licentie nu gekoppeld is aan de VM qua activatie.

Wat licentie technisch gezien niet mag is een nieuwe desktop kopen en daar deze licentie opnieuw op gaan gebruiken (al dan niet in een VM).
Hier zijn de licentievoorwaarden.

https://www.microsoft.com..._OEM_Windows_10_Dutch.htm

Artikel 1:

a. Deze overeenkomst is van toepassing op de Windows-software die is voorgeïnstalleerd op uw apparaat, of die is verkregen van een winkelier en door u is geïnstalleerd[..].

Artikel 2:

a. Licentie. De software wordt niet verkocht, maar in licentie gegeven. Op grond van deze overeenkomst verlenen wij u het recht om één instance van de software te installeren op uw apparaat (het gelicentieerde apparaat), voor gebruik door één persoon tegelijk, mits u voldoet aan alle voorwaarden van deze overeenkomst. [...]

b.Apparaat. In deze overeenkomst betekent “apparaat” een hardwaresysteem (fysiek dan wel virtueel) met een intern opslagapparaat waarop de software kan worden uitgevoerd. Een hardwarepartitie of blade wordt beschouwd als een apparaat.

d.
(iv) Gebruik in een gevirtualiseerde omgeving. Met deze licentie kunt u slechts één instance van de software installeren voor gebruik op één apparaat, ongeacht of dit apparaat fysiek of virtueel is. Indien u de software wilt gebruiken op meer dan één apparaat, dient u een afzonderlijke licentie te verkrijgen voor elke instance.

Zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:56
Lennyz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:36:
[...]

[...]

Hier zijn de licentievoorwaarden.

https://www.microsoft.com..._OEM_Windows_10_Dutch.htm

Artikel 1:

a. Deze overeenkomst is van toepassing op de Windows-software die is voorgeïnstalleerd op uw apparaat, of die is verkregen van een winkelier en door u is geïnstalleerd[..].

Artikel 2:

a. Licentie. De software wordt niet verkocht, maar in licentie gegeven. Op grond van deze overeenkomst verlenen wij u het recht om één instance van de software te installeren op uw apparaat (het gelicentieerde apparaat), voor gebruik door één persoon tegelijk, mits u voldoet aan alle voorwaarden van deze overeenkomst. [...]

b.Apparaat. In deze overeenkomst betekent “apparaat” een hardwaresysteem (fysiek dan wel virtueel) met een intern opslagapparaat waarop de software kan worden uitgevoerd. Een hardwarepartitie of blade wordt beschouwd als een apparaat.

d.
(iv) Gebruik in een gevirtualiseerde omgeving. Met deze licentie kunt u slechts één instance van de software installeren voor gebruik op één apparaat, ongeacht of dit apparaat fysiek of virtueel is. Indien u de software wilt gebruiken op meer dan één apparaat, dient u een afzonderlijke licentie te verkrijgen voor elke instance.

Zeg het maar.
Hmm, dan hebben ze dat mogelijk aangepast :o, dit was voorheen nooit zo meen ik. Of het moet specifiek zo zijn voor OEM client OS versies.

Maargoed, dan kan TS nog steeds terug naar zijn originele situatie als ik het goed begrijp. Want daar de licentie die in de VM gebruikt is zoals TS het uitlegt met het systeem meegekomen is had hij deze dan nooit in de VM mogen gebruiken, want al gekoppeld aan de lenovo machine daar deze daarbij is meegeleverd. Verwijderd hij dan de VM en gaat hij terug naar Windows 10 op de machine waarbij deze meegeleverd is geweest brengt hem dan enkel terug naar de oorspronkelijke, legale situatie. In plaats van de situatie nu die dan licentie technisch eigenlijk niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Wow, dat zijn goede antwoorden mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 09:22
Laatst andersom het bovengenoemde meegemaakt. Windows 10 (win7 + gratis update) eerst geïnstalleerd op de fysieke computer. Later met qemu windows geïnstalleerd in een vm. Tijdens het installeren van Windows aangegeven dat ik geen product code had, Windows was daarna automatisch geactiveerd.
Mogelijk dat het andersom ook zo werkt?
Pagina: 1