AMD Crossfire en moederbord PCI-e configuratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:57

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Topicstarter
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. Crossfire de afgelopen tijd, voornamelijk bij moederborden met een x4/x16 configuratie. In de pricewatch wordt nog steeds aangegeven dat veel moederborden met een x16/x4 (2 maal fysiek x16, waarvan 1 in x4 modus draait) Crossfire ondersteunen. Ook op de websites van fabrikanten wordt trots aangegeven dat 2 AMD kaarten op 1 mamplank in deze modus prima kan.

Echter wordt bij AMD zelf gesproken van een x8 snelheid als minimum. https://community.amd.com...MD_CrossFire_on_my_system
"2. Check with your motherboard manufacturer that your motherboard is AMD CrossFire compatible with the required number of PCIe x16 slots available (running at a minimum of PCIe x8 speed)."

Dit heb ik met een pricewatch: MSI Z170A-G43 PLUS ondervonden, ondanks de "crossfire ready" certificatie kon ik de tweede GPU niet aan de praat krijgen. :/ Ze werden beiden wel herkend, maar in Radeon settings kwam de crossfire optie niet naar boven.

De beide kaarten heb ik inmiddels niet meer, dus met advies/tips kan ik helaas niks.
Dit topic is meer bedoeld om een discussie te starten over de certificering zelf:

Hebben jullie het wel voor elkaar gekregen om 2 GPU's in x16/x4 draaiend te krijgen?

Anoniem: 263284

Denk dat dit topic beter op z'n plaats is in: Videokaarten & Beeldschermen

Anoniem: 660294

CF werkt met x16/x4 maar ideaal is het niet. Omdat de 2e kaart op 4 relatief trage chipsetlanes draait is de prestatiewinst van de 2e videokaart erg klein. Het liefst wil je dat de 2e kaart op 8 cpulanes draait wat alleen maar kan op moederborden die de cpulanes over meerdere sloten kan verdelen. Dat zijn de moederborden die naast CF ook SLI ondersteunen.

Met welke videokaarten heb je CF geprobeerd? Bij oudere AMD videokaarten heb je een CF-brug nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 17-08-2017 10:41 ]

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij mij was het zelfs standaard al geactiveerd met een RX580 + RX480 op een B350 bord. Ik merkte het in eerste instantie niet eens maar dat kwam waarschijlijk omdat Rocket League op 1080p niet zoveel van de GPU vraagt. :+ Daarna maar weer uitgezet omdat de RX580 zelf krachtig genoeg is.

16x/4x is meestal trouwens praktisch 16x/2x omdat het 2e slot PCI-e 2.0 is (op een B350 bord in ieder geval).

• Richardus27

Richardus27

Topicstarter
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:38:
CF werkt met x16/x4 maar ideaal is het niet. Omdat de 2e kaart op 4 relatief trage chipsetlanes draait is de prestatiewinst van de 2e videokaart erg klein. Het liefst wil je dat de 2e kaart op 8 cpulanes draait wat alleen maar kan op moederborden die de cpulanes over meerdere sloten kan verdelen. Dat zijn de moederborden die naast CF ook SLI ondersteunen.

Met welke videokaarten heb je CF geprobeerd? Bij oudere AMD videokaarten heb je een CF-brug nodig.
Was met 2x 7950's, CF bridge heb ik erbij gebruikt.
Werden wel herkend, ook in de AMD drivers, maar de knop voor Crossfire activeren verscheen niet.

Op AMD fora hadden een paar mensen dezelfde problemen, daar werd aangegeven dat bij minder dan 8 lanes CF sowieso niet werkt.

4x leek mij geen probleem gezien de test van TPU:
https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html

[ Voor 7% gewijzigd door Richardus27 op 17-08-2017 12:32 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bij mij werkt het redelijk goed op een asus prime b350 plus alleen in benchmarks zoals Valley mis ik 30 tot 50 puntjes bij de eindscore.
Dus heb de gpu's nog 25MHz op de core bij gegeven om op gelijke stand te komen als mijn vorige configuratie met 16/16 lanes
Ik heb wel 2 wat tragere gpu's ,R7 370 4g

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Richardus27

Richardus27

Topicstarter
mstx schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:29:
Bij mij was het zelfs standaard al geactiveerd met een RX580 + RX480 op een B350 bord. Ik merkte het in eerste instantie niet eens maar dat kwam waarschijlijk omdat Rocket League op 1080p niet zoveel van de GPU vraagt. :+ Daarna maar weer uitgezet omdat de RX580 zelf krachtig genoeg is.

16x/4x is meestal trouwens praktisch 16x/2x omdat het 2e slot PCI-e 2.0 is (op een B350 bord in ieder geval).
Daarom vind ik het dus zo apart dat AMD 8x als minimum aanhoudt bij elk mobo.
Misschien een leuk excuus om ook naar Ryzen over te stappen :P
Speedy-J schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:32:
Bij mij werkt het redelijk goed op een asus prime b350 plus alleen in benchmarks zoals Valley mis ik 30 tot 50 puntjes bij de eindscore.
Dus heb de gpu's nog 25MHz op de core bij gegeven om op gelijke stand te komen als mijn vorige configuratie met 16/16 lanes
Ik heb wel 2 wat tragere gpu's ,R7 370 4g
Volgende keer dus eerst vragen op T.net of iemand oplossingen weet, in plaats van de handdoek in de ring te gooien :+
Wel apart dat het bij AMD mobo's wel werkt, misschien dat Intel de lanes anders verdeelt via de chipset o.i.d?

[ Voor 33% gewijzigd door Richardus27 op 17-08-2017 12:36 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
16x/4x zou gewoon moeten werken, zowel op Intel als op AMD.

De pagina die je aanhaalt is uit 2015/2016. Crossfire bestaat al sinds 2005.

Dat AMD nu (eindelijk) aangeeft dat Crossfire alleen op 8x werkt, wil niet zeggen dat dat eerder al de requirements waren.

Er is jarenlang discussie geweest over 8x/8x vs 16x/4x.

Als er problemen waren met stottering was dat in 99% van de gevallen in een 16x/4x-combi. Het forum stond er vol van.

Nvidia heeft gewoon gezegd dat er minimaal 8x beschikbaar moet zijn, wat dus betekent dat het altijd via de cpu gaat en niet via de chipset.(Behalve op platformen die geen cpu-lanes hebben, zoals X58). Daarom zijn daar ook veel minder problemen mee. Blijkbaar heeft AMD dit ook eindelijk begrepen en is ook over gegaan naar 8x als minimum. Dat betekent dus in de praktijk dat er altijd cpu-lanes aan het werk zijn die een veel lagere latency hebben dan via de chipset.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 17:53
Crossfire scaling is in veel games niet fantastisch, met pcie x4 wordt dat alleen nog maar minder dus de moeite niet waard. Weet niet wat het voor effect heeft als het op stotter aan komt.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-04 20:29

Nemesizz

Untouchable

Richardus27 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:30:
[...]

Was met 2x 7950's, CF bridge heb ik erbij gebruikt.
Werden wel herkend, ook in de AMD drivers, maar de knop voor Crossfire activeren verscheen niet.

Op AMD fora hadden een paar mensen dezelfde problemen, daar werd aangegeven dat bij minder dan 8 lanes CF sowieso niet werkt.

4x leek mij geen probleem gezien de test van TPU:
https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html
Die test in de link is met een enkele kaart (immers, SLI werkt niet op 4x lanes).
Het probleem is de communicatie tussen 2 kaarten, waarbij het 4x slot (omdat het via het chipset gaat) dusdanig trager is dat het voor problemen zorgt.

In synthetische benchmarks gaan je scores vaak wel omhoog, maar de ervaring tijdens gamen is dan vaak slechter dan met een single kaart (kan overigens ook nog gebeuren als je wel gewoon een 8x 8x of 16x 16x setup hebt).

Zo kan het dus zijn dat je met een single kaart 'maar' 60 FPS haalt, maar dat het soepeler aan voelt dan wanneer je een crossfire setup hebt (met een 16x 4x combi) waar je dan bijvoorbeeld 80FPS haalt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondanks dat PCIe slots op een moederbord zitten gaat dit uitsluitend over videokaarten, dus ik verplaats alsnog even naar Videokaarten & Beeldschermen

Move PMG -> VB

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1