Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding volledig van netstroom na uitschakelen slecht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ScantraxX26
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-01-2024
Beste Tweakers,

Wat is nou beter voor je pc nadat je hem hebt afgesloten, je voeding van de netstroom halen dmv de knop, of de knop gewoon aan laten?

Ik heb het een en ander al gelezen, maar de een zegt dat het geen kwaad kan, terwijl de ander aangeeft dat de piekstroom iedere keer niet goed zou zijn voor de hardware. Met name de elcos en het moederbord zouden dan steeds een optater krijgen.

Heeft iemand van jullie het definitieve antwoord voor me?

ScantraxX26

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Voor mijn gevoel hangt het "definitieve" antwoord af vaneen aantal zaken;

Kwaliteit van de verdeeldoos waar je m mee van de netvoeding haalt.
Kwaliteit van de voeding
Hoeveelheid randapparatuur er nog meer aan hangt
Kwaliteit van je electrische installatie.

Dus veel variatie in antwoorden mogelijk.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
Onder spanning laten staan lijkt mij in theorie het beste echter ga je de gevolgen waarschijnlijk niet merken doe je dat niet. Je onderdelen zijn dan al zo oud dat ze aan vervanging toe zijn. Ook is het sluipverbruik soms best fors dus ik haal mijn pc ook van de spanning af. Het is wel zo dat sommige servers op 't werk niet meer aan wilden na schakelen van de netspanning, voeding defect, echter is dit gewoon het laatste zetje en zozeer een direct gevolg. Wel is het zo dat met de stekker eruit je een stuk minder vatbaar bent voor blikseminslag e.d. Echt een definitief antwoord is er niet, het heeft beide voor en nadelen nmi.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ScantraxX26 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 02:45:
Ik heb het een en ander al gelezen, maar de een zegt dat het geen kwaad kan, terwijl de ander aangeeft dat de piekstroom iedere keer niet goed zou zijn voor de hardware. Met name de elcos en het moederbord zouden dan steeds een optater krijgen.
Piekstroom heb je juist op moment van booten.
Heeft iemand van jullie het definitieve antwoord voor me?
Blijkbaar is de hypothetische schade niet significant. Bespaar jezelf dus de moeite en gooi liever bij elke shutdown, 10 cent in de spaarpot. Zul je aan het einde van de rit waarschijnlijk meer aan over houden :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14

rdejongjr

Gnome

De schakelaar begeeft het voordat je iets anders merkt. Een beetje voeding knijpt de inrush current wel met ntc's maar de schakelaar krijgt altijd wel een vonkje.

Na verloop van tijd zijn de contacten zo rot dat hij steeds meer gaat knetteren.

Meerdere stekkerdozen/voedingen gehad met dit effect.

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-11 15:30

rvanpruissen

rePear.it

rdejongjr schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:13:
De schakelaar begeeft het voordat je iets anders merkt. Een beetje voeding knijpt de inrush current wel met ntc's maar de schakelaar krijgt altijd wel een vonkje.

Na verloop van tijd zijn de contacten zo rot dat hij steeds meer gaat knetteren.

Meerdere stekkerdozen/voedingen gehad met dit effect.
Zoals iemand hierboven al zei, het ligt ook aan de kwaliteit van je stekkerdoos :)

Slightly offtopic:
Ik schakel al 5 jaar een stuk of 6/7 laptopladers met zo'n stekkerblok (IKEA), maar tegen mijn verwachting nog geen problemen gehad. Eén enkele keer is de automaat eruit geklapt, vermoedelijk door exact op de piek van de wisselspanning in te schakelen. Maargoed, dat heeft niks met dat stekkerblok te maken...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14

rdejongjr

Gnome

Klopt, de elektronica van ikea is verassend goed ook de oplader.
Heel verschil met een stekkerdoos van apc (weet helaas niet meer welke), na nog geen 2 jaar een verkoolde schakelaar.

• ScantraxX26
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-01-2024
Bedankt voor jullie antwoorden, denk dat ik fijn van de knop ga afblijven en alleen bij verplaatsen of iets dergelijks alles van de stroom af haal.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1