Ik ga een koof/ombouw rondom onze keukenkastenwand maken.
Ik ben ik geen doorgewinterde klusser, maar als ik de tijd neem (en met jullie hulp, hopelijk) is dit wel een klus die te doen is volgens mij.
Bij het doorlopen van de te nemen stappen had ik hier en daar wat vragen.
Hopelijk kunnen jullie me daarbij op weg helpen.
Allereerst de tekeningen van wat de bedoeling is.
In het grote, rechterdeel komen drie hoge kasten, boven die kasten moet wat ventilatieruimte overblijven.
In het linkerdeel komt één lage kast, met daarboven twee planken.
De planken hoeven niet van hoogte veranderd te kunnen worden en zitten dus vast in de ombouw.
Er komt geen achterwand in, hierop zit namelijk een dubbele WCD.
Het leek mij het meest logische om drie verticale frames te maken en deze te 'bekleden' met MDF.
Bovenop die frames komen dan een simpeler frame, positionering en dikte is daar niet echt van belang, om de bovenkant over het geheel dicht te krijgen.
Hierbij had ik al wat vragen:
De planken in het linkerdeel liggen niet vlak met de voorkant, maar zijn een centimeter of 10 minder diep. Ze hebben dan dus een diepte van 50 centimeter. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? En dan bedoel ik met name de platen die het frame moeten afdekken.
Moet ik gewoon met rechthoekige platen werken en de naden wegplamuren, dus een lange strook van 10cm aan de voorkant en de ruimte tussen de planken opvullen met een rechthoekig stuk? Of zal ik de vorm van de plank uit een gehele plaat decoupeerzagen? Dat laatste is potentieel het strakst, maar is ook wel het lastigste natuurlijk.
Wat betreft de plank zelf, op de planken komen alleen wat kopjes en glazen e.d. te staan.
De kastenwand is greeploos, het idee was om de plank ongeveer dezelfde dikte te geven als de greeplijst.
Dat zal denk ik, de kasten staan er nog niet, een centimeter of 3 zijn (?).
Zal ik dan een MDF-plaat van 30mm nemen, of twee platen verlijmen? Krijg je dat strak op elkaar, zodat het van voren lijkt als één plaat? Of zal ik iets anders nemen als materiaal voor de plank?
Aangezien de kasten er al staan, zit ik ook met de plinten.
Ik had nog geen goed idee hoe dat op te lossen.
Ik kwam niet verder dan een balk waar het MDF op gemonteerd wordt, maar of dat voldoende is?
Al met al een hoop vragen dus.
Ik ben ik geen doorgewinterde klusser, maar als ik de tijd neem (en met jullie hulp, hopelijk) is dit wel een klus die te doen is volgens mij.
Bij het doorlopen van de te nemen stappen had ik hier en daar wat vragen.
Hopelijk kunnen jullie me daarbij op weg helpen.
Allereerst de tekeningen van wat de bedoeling is.
![]() | ![]() |
In het grote, rechterdeel komen drie hoge kasten, boven die kasten moet wat ventilatieruimte overblijven.
In het linkerdeel komt één lage kast, met daarboven twee planken.
De planken hoeven niet van hoogte veranderd te kunnen worden en zitten dus vast in de ombouw.
Er komt geen achterwand in, hierop zit namelijk een dubbele WCD.
Het leek mij het meest logische om drie verticale frames te maken en deze te 'bekleden' met MDF.
Bovenop die frames komen dan een simpeler frame, positionering en dikte is daar niet echt van belang, om de bovenkant over het geheel dicht te krijgen.
Hierbij had ik al wat vragen:
- Wat voor formaat balken zal ik nemen en wat voor diktemaat MDF zal ik gebruiken?
Die 15 centimeter breedte is geen harde maat, maar veel breder gaat in ieder geval niet. Ik zat eraan te denken om het mezelf gemakkelijk te maken en een balk van 94mm breed te nemen en deze aan beide zijden met 18mm MDF te bekleden. Dan kom je op een breedte van 13 centimeter Het voelt wel wat als overkill en is ook prijzig, maar aan de andere kant wel makkelijk. 22mm MDF zou natuurlijk ook kunnen, maar dan wordt het weer wat duurder. - Zal ik het MDF in verstek zagen met een invalzaag, of is koud tegen elkaar en de randen wat afkanten en op het einde plamuren en schuren ook prima voor een strak resultaat?
- De achterwanden zijn metalstud. Hoe veranker ik de boel? Met wat hoekankers op het frame en parkers in de profielen schroeven? Of kan ik beter hollewandpluggen gebruiken?
- Het MDF wordt geschilderd. Kan ik dan het beste al MDF met lakdragende folie nemen, of is dat lastiger te verwerken (plamuren e.d.)? Als ik normaal MDF neem dien ik alle kanten van tevoren te gronden om kromtrekken te voorkomen, toch?
- Gewone spaanplaatschroeven zijn toch prima voor MDF?
De planken in het linkerdeel liggen niet vlak met de voorkant, maar zijn een centimeter of 10 minder diep. Ze hebben dan dus een diepte van 50 centimeter. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? En dan bedoel ik met name de platen die het frame moeten afdekken.
Moet ik gewoon met rechthoekige platen werken en de naden wegplamuren, dus een lange strook van 10cm aan de voorkant en de ruimte tussen de planken opvullen met een rechthoekig stuk? Of zal ik de vorm van de plank uit een gehele plaat decoupeerzagen? Dat laatste is potentieel het strakst, maar is ook wel het lastigste natuurlijk.
Wat betreft de plank zelf, op de planken komen alleen wat kopjes en glazen e.d. te staan.
De kastenwand is greeploos, het idee was om de plank ongeveer dezelfde dikte te geven als de greeplijst.
Dat zal denk ik, de kasten staan er nog niet, een centimeter of 3 zijn (?).
Zal ik dan een MDF-plaat van 30mm nemen, of twee platen verlijmen? Krijg je dat strak op elkaar, zodat het van voren lijkt als één plaat? Of zal ik iets anders nemen als materiaal voor de plank?
Aangezien de kasten er al staan, zit ik ook met de plinten.
Ik had nog geen goed idee hoe dat op te lossen.
Ik kwam niet verder dan een balk waar het MDF op gemonteerd wordt, maar of dat voldoende is?
Al met al een hoop vragen dus.