Beste Tweakers,
Ik ben een longtime lurker met sinds enkele maanden een baan. Nu heb ik een aardige duit gespaard en wil ik al jaaaaaren mijn eigen monsterbak maken.
Afgelopen dagen heb ik heel wat uren gestoken om mijn kennis van de huidige hardware wat bij te spijkeren. Eigenlijk heb ik nog wat weken nodig om alle afkortingen in mijn systeem (pun intended) te krijgen... maar ik gok dat ik nu de essentie van mijn wensen heb kunnen verwezenlijken in een wenslijst. Maar nu heb ik nog enkele vragen onderaan deze pagina.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is hoofdzakelijk bedoeld om te gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1200-2000e exclusief scherm, Assembleren doe ik samen met een vriend
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik trakteer mezelf op een compleet nieuw systeem na 5 jaar gebaggerd te hebben met een laptop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag de ryzen 7 1700 en een gtx 1080. Ik heb het volgende al bij elkaar gezocht wat naar mijn recent ingelezen kennis ongeveer moet kloppen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen de fractal design mini c, Ryzen 7 1700 en GTX 1080 zijn een must.
De rest wil ik indien jullie goede voorstellen hebben met plezier wisselen.
Die GTX1080 mag ook van een andere fabrikant indien daar argumenten voor zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wensen: een stil systeem.Ik hou van stijlvol en niet te klein, daarom een kleine kast, trade off is dan een micro-atx mobo. En misschien niet optimale luchtstroom voor lage temperaturen. Maar daar wil ik wel voor investeren
Beeldscherm resolutie: 2560x1440+. 27” Ik twijfel hier of ik TN of IPS ga nemen. Ik speel games zoals witcher 3, city skylines, maar soms ook league of legends en ja… 3ms input of betere kleuren..
Ga je overklokken?
Ik ga op dit moment de CPU niet overklokken, maar in de toekomst wil ik mogelijk een betere processorkooler kopen en daarna overklokken. Hij moet daar (PSU-wise) wel klaar voor zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er suggesties om dit beestje stiller te maken?
Wordt het beestje met deze configuratie voldoende gekoeld?
Ik vind het lastig om een goed moederbord te kiezen, die ik nu gekozen heb zag er wel ok uit qua specificaties?
Ik heb de volgende beeldschermen op het oog:
Hierbij twijfel ik een beetje tussen IPS of TN. Ik speel 40% van mijn tijd league of legends en ja... ga ik dat nu merken. Op zich speel ik nu ook op een TN scherm. IPS is natuurlijk veel mooier in kleurenpracht.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie mij kunnen helpen met de vragen!

Edit: wat kleine aanvullingen
Ik ben een longtime lurker met sinds enkele maanden een baan. Nu heb ik een aardige duit gespaard en wil ik al jaaaaaren mijn eigen monsterbak maken.
Afgelopen dagen heb ik heel wat uren gestoken om mijn kennis van de huidige hardware wat bij te spijkeren. Eigenlijk heb ik nog wat weken nodig om alle afkortingen in mijn systeem (pun intended) te krijgen... maar ik gok dat ik nu de essentie van mijn wensen heb kunnen verwezenlijken in een wenslijst. Maar nu heb ik nog enkele vragen onderaan deze pagina.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is hoofdzakelijk bedoeld om te gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1200-2000e exclusief scherm, Assembleren doe ik samen met een vriend
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik trakteer mezelf op een compleet nieuw systeem na 5 jaar gebaggerd te hebben met een laptop.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag de ryzen 7 1700 en een gtx 1080. Ik heb het volgende al bij elkaar gezocht wat naar mijn recent ingelezen kennis ongeveer moet kloppen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 300,95 | € 300,95 |
| 1 | Asus Prime B350M-A | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | € 559,63 | € 559,63 |
| 1 | Fractal Design Define Mini C | € 78,65 | € 78,65 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 147,95 | € 147,95 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 88,95 | € 88,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 229,90 | € 229,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.484,03 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen de fractal design mini c, Ryzen 7 1700 en GTX 1080 zijn een must.
De rest wil ik indien jullie goede voorstellen hebben met plezier wisselen.
Die GTX1080 mag ook van een andere fabrikant indien daar argumenten voor zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wensen: een stil systeem.Ik hou van stijlvol en niet te klein, daarom een kleine kast, trade off is dan een micro-atx mobo. En misschien niet optimale luchtstroom voor lage temperaturen. Maar daar wil ik wel voor investeren
Beeldscherm resolutie: 2560x1440+. 27” Ik twijfel hier of ik TN of IPS ga nemen. Ik speel games zoals witcher 3, city skylines, maar soms ook league of legends en ja… 3ms input of betere kleuren..
Ga je overklokken?
Ik ga op dit moment de CPU niet overklokken, maar in de toekomst wil ik mogelijk een betere processorkooler kopen en daarna overklokken. Hij moet daar (PSU-wise) wel klaar voor zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zijn er suggesties om dit beestje stiller te maken?
Wordt het beestje met deze configuratie voldoende gekoeld?
Ik vind het lastig om een goed moederbord te kiezen, die ik nu gekozen heb zag er wel ok uit qua specificaties?
Ik heb de volgende beeldschermen op het oog:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus PG278QR Zwart | € 677,60 | € 677,60 |
| 1 | Asus ROG Swift PG278Q Zwart | € 676,69 | € 676,69 |
| 1 | Asus ROG Swift PG279Q Zwart | € 816,- | € 816,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.170,29 | |
Hierbij twijfel ik een beetje tussen IPS of TN. Ik speel 40% van mijn tijd league of legends en ja... ga ik dat nu merken. Op zich speel ik nu ook op een TN scherm. IPS is natuurlijk veel mooier in kleurenpracht.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie mij kunnen helpen met de vragen!
Edit: wat kleine aanvullingen