Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:18
Onze organisatie is sinds anderhalve maand verhuisd naar een nieuwe locatie. Hier hebben we een nieuw Ubiquiti-netwerk aangelegd en trek ik ook wat meer het systeembeheer naar me toe, maar daar ben ik alweer tamelijk zat van. Dus ik ben aan het kijken wat we hier beter/efficienter in kunnen doen. Ik zal eerst even onze situatie uitleggen, dan de problemen waar ik tegenaan loop en als laatste opties die ik zie, maar ik sta uiteraard open voor suggesties.

Situatie
+/- 20 stations Windows 10 Pro (32/64b)
Synology NAS DS412+
5 printers (1 multifunction)
Eenvoudige Intel GU4600 Ubuntu server (met vpn-server, Unifi Controller)

Allemaal flexplekken
500/40Mpbs Ziggo zakelijk lijn
140/40Mpbs Xs4all lijn

We werken met flexplekken, dwz eigenlijk kan iedereen vanaf elke werkplek werken. De systeemconfiguratie is zeer basaal, +/- 6 applicaties zijn echt nodig. Overal dezelfde user/password muv één station van de baas, die heeft een eigen inlog en een eigen netwerkdrive die uiteraard niet door andere users te bereiken is.

Problemen
Het printerbeheer is mij een doorn in het oog. Bij elke wijziging kun je veel stations bij langs, en maar hopen dat het allemaal goed staat. Ook zijn drivers per station verschillend en is soms software verouderd. Ook houd ik graag Windows up-to-date

Elke gebruiker logt in op hetzelfde profiel. Volgens mij zouden roaming profiles een stuk gebruiksvriendelijker zijn. Niet elke keer je collega uitloggen. De zaken waar je mee bezig bent even op de desktop zetten.

Overal en al jarenlang hetzelfde wachtwoord is nou niet echt fantastisch.

Mogelijke oplossingen
Het probleem is ontstaan bij het printerbeheer. Zodoende kwam ik uit bij PrinterLogic. Hier kreeg ik een offerte van 1200 euro per jaar voor 10 printers. Aangezien wij printers vaak meerdere keren installeren (postpapier, gewoon papier, zwart/wit, kleur), zitten we hier meteen aan de max. Op zich was ik wel onder de indruk van de functionaliteit, maar voor wat het doet vind ik het duur.

Toen dacht ik, misschien kan ik wel een powershell scriptje in elkaar klussen die drivers installeert en printers configureert. Dus na een dagje powershell kijken op youtube kwam ik uit bij Windows Server 8)7.

Hier zie ik ook wel opties. Alle systemen in het domein, updates pushen, software installeren (al schijnt dit nog wel wat tricky te zijn) en roaming profiles. Dat laatste spreekt me erg aan, hoewel ik mij realiseer dat inloggen wat langer gaat duren als je niet op je primary zit. Ik heb geen idee wat er precies aan kostenplaatje aan komt te hangen, maar als het meer oplevert dan alleen wat printermanagement, dan lijkt mij het wel het onderzoeken waard.

Bezwaren
Het werkt nu allemaal wel aardig. We zijn productief. Wat adviezen van anderen hebben mij toch weer wat aan het twijfelen gebracht, omdat het overstappen naar een domein toch een redelijke ingreep is. Hebben jullie nog suggesties? Ik wil het op zich wel uitbesteden ivm kwetsbaarheid, maar ik wil mij er wel graag mee bemoeien omdat ik de ervaring heb dat veel bedrijven nou niet meteen met de beste oplossing komen, maar vooral met iets dat ze kennen. Ik ontdek liever.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Na het lezen van de eerste paar alinea's kan ik alleen maar zeggen: huur een professional in. Je bent nu aan het prutsen. Je wilt niet dat alles onder dezelfde gebruiker inlogt en je wilt een domein met verschillende groepen en users zodat je de instellingen centraal kunt regelen.

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-11 11:26
niet opnieuw het wiel uitvinden maar idd een professional inhuren, ik doe dit dagelijks bij kleine en grote bedrijven en ook daar kan je het samendoen met de verantwoordelijke voor de IT.

1x een goede windows server met domein inrichten en je hebt er (bijna) geen omkijken meer naar!

• storeman
Als jullie het hele bericht hadden gelezen, waren jullie er ook achter gekomen dat ik ook echt niet alles zelf wil gaan doen, omdat ik daar niet voldoende kennis voor heb. Trouwens, na wat spelen met VM's heb ik niet de indruk dat het allemaal heel ingewikkeld is. Ik had in twee uurtjes de server draaien en twee clients geconnect met roaming profiles.

Voor de goede orde, bij ons is bijna alles cloud based. Dus gescheiden profielen is qua productiviteit niet heel hard nodig. Ik wil voorkomen dat we met een raket op een mug gaan schieten, dus vandaar dat ik dit topic heb geopend.

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:07
storeman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:22:
Voor de goede orde, bij ons is bijna alles cloud based. Dus gescheiden profielen is qua productiviteit niet heel hard nodig. Ik wil voorkomen dat we met een raket op een mug gaan schieten, dus vandaar dat ik dit topic heb geopend.
Zoals mijn voorganger ook al zeiden, je moet niet willen dat iedereen met het zelfde account inlogt. Krijg je alleen maar problemen van, zeker met 20 man dat moet inloggen...

Dus ik zie 2 opties: of je richt het zelf goed in (domein, groepen, verschillende users, printserver etc.) of je huurt een prof is die het voorgenoemde voor je inricht en eventueel op strippenkaart basis onderhoud...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
storeman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:22:Voor de goede orde, bij ons is bijna alles cloud based. Dus gescheiden profielen is qua productiviteit niet heel hard nodig. Ik wil voorkomen dat we met een raket op een mug gaan schieten, dus vandaar dat ik dit topic heb geopend.
Als je alles al cloud based hebt, waarom dan niet Azure AD? Is prima zelf te beheren en in de basis is het gratis. Desnoods gooi je er een RMM pakket tegenaan voor een paar euro per device voor het beheer. Denk hierbij aan Intune, N-Able, AEM/CentraStage of GFI-Max.

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 17-08-2017 10:28 ]

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 06:06
Trommelrem schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:52:
[...]

Als je alles al cloud based hebt, waarom dan niet Azure AD? Is prima zelf te beheren en in de basis is het gratis. Desnoods gooi je er een RMM pakket tegenaan voor een paar euro per device voor het beheer. Denk hierbij aan Intune, N-Able, AEM/CentraStage of GFI-Max.
Volgens mij (correct me if wrong) is hiervoor ook de duurdere windows 10 enterprise benodigd om AAD joining mogelijk te maken....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:59
Om je alvast uit de droom te helpen: printers blijven r*k, ook in de wat grotere omgevingen loop ik daar in m'n dagelijkse werkzaamheden als beheerder tegenaan. Printers worden niet goed gekoppeld (vanaf printerserver), ladeinstellingen staan verkeerd etc etc.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2017 13:49 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-11 15:20
Wat je wil is een domaincontroller, een fileserver en een printserver. en wat an vaker gezegd wordt, huur een profi in. Als de basis goed is bespaar je flink wat ergenis.
wat betreft printers, ik heb er zelf 14 in beheer. Allemaal via een printserver. Als je dat netjes regelt en installeert heb je er maar weinig omkijken naar :)

Verwijderd

Printers beheren in Server 2016 werkt imo wel erg goed. Eigenlijk geen issues meer merk ik.
Zelf zou ik folder redirections overwegen (stel je hebt 3 verkoopmedewerkers die met hetzelfde account mogen inloggen), roaming profiles kan veel issues opleveren. Het ligt er een beetje aan in hoeverre mensen continu op elkaars PC werken.

Als dat heel vaak gebeurt zou je ook een RDS kunnen overwegen, met daarnaast een AD server. Voordeel van een RDS is dat je laptop/desktop hardware wat simpeler kan zijn.

Dat je zelf eerst je inleest naar de mogelijkheden zijn goed, maar zou daarna partijen zoeken die zulke zaken leveren en er verder vanaf blijven.

• Trommelrem
arnord schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:40:
[...]

Volgens mij (correct me if wrong) is hiervoor ook de duurdere windows 10 enterprise benodigd om AAD joining mogelijk te maken....
Pro voldoet.

• storeman
Bedankt jongens voor het delen van jullie ervaringen. Ik kom altijd graag beslagen ten ijs, vandaar dit topic. Ik wil wel graag goed een vinger aan de pols houden.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:22
Er zijn genoeg IT bedrijven die dit voor je kunnen regelen in samenspraak met de verantwoordelijke voor de IT omgeving binnen het bedrijf, in dit geval ben jij dat volgens mij?

Het is misschien duurder dan alles zelf gaan doen, maar uiteindelijk levert het je misschien juist wel meer op. Wat als het hele systeem door jouw gepruts een dag plat ligt en niemand kan werken? Ik denk niet dat je baas daar heel blij van gaat worden...

• Trommelrem
Rik. schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:50:
Er zijn genoeg IT bedrijven die dit voor je kunnen regelen in samenspraak met de verantwoordelijke voor de IT omgeving binnen het bedrijf, in dit geval ben jij dat volgens mij?

Het is misschien duurder dan alles zelf gaan doen, maar uiteindelijk levert het je misschien juist wel meer op. Wat als het hele systeem door jouw gepruts een dag plat ligt en niemand kan werken? Ik denk niet dat je baas daar heel blij van gaat worden...
Outsourcen kost geen drol meer. Door standaardisatie kunnen MSP's tegen Aldi prijzen devices managen.

• Rik.
Trommelrem schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:03:
[...]

Outsourcen kost geen drol meer. Door standaardisatie kunnen MSP's tegen Aldi prijzen devices managen.
Het kost inderdaad geen drol meer. Het dure is vaak alleen als ze op locatie moeten komen voor onderhoud o.i.d. maar ook dit is allemaal wel te overzien.

Het is hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan zelf prutsen, want je baas zal je toch echt moeten betalen en dat kost simpelweg ook gewoon geld terwijl je in die tijd misschien beter andere dingen kunt doen.

• Trommelrem
Rik. schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:05:
[...]

Het kost inderdaad geen drol meer. Het dure is vaak alleen als ze op locatie moeten komen voor onderhoud o.i.d. maar ook dit is allemaal wel te overzien.

Het is hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan zelf prutsen, want je baas zal je toch echt moeten betalen en dat kost simpelweg ook gewoon geld terwijl je in die tijd misschien beter andere dingen kunt doen.
Ook onsite kan vaak gewoon onder een MSP contract, zodat je kosten voorspelbaar zijn. Echter is onsite in principe bijna niet nodig.

Zelf prutsen is altijd duurder dan MSP. Bovendien loop je met zelf prutsen het risico dat je niet weet wat je kosten zijn. Bij MSP weet je altijd waar je aan toe bent: Er zijn weinig variabelen.

• Rik.
Trommelrem schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:17:
[...]

Ook onsite kan vaak gewoon onder een MSP contract, zodat je kosten voorspelbaar zijn. Echter is onsite in principe bijna niet nodig.

Zelf prutsen is altijd duurder dan MSP. Bovendien loop je met zelf prutsen het risico dat je niet weet wat je kosten zijn. Bij MSP weet je altijd waar je aan toe bent: Er zijn weinig variabelen.
En mocht er iets kapot gaan als je een MSP contract hebt is dit vaak snel opgelost en heb je een betere garantie dat de back-ups goed geregeld zijn. Ik zou hier nooit zelf mee gaan prutsen binnen een bedrijf, maar gewoon lekker een IT bedrijf dit laten doen
Pagina: 1