Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een probleem en vraag me af of iemand me hiermee kan helpen!

Ik speel dirt rally op mijn pc al langer dan een jaar heeft altojd op 60fps gedraaid zonder problemen. Nou speel ik de laatste tijd dirt rally en dropt me frame rate ineens naar soms 30 fps terwijl hij eerder gewoon met vsync steady draaide op 60fps zonder ook maar iets te droppen.
Mijn pc
I7 6700k
Gtx 1070 sea hawk
2 x 8 gb 3200 mhz geheugen
Ik gebruik het moederbord asus premium
Windows 10 64 bit

Kan iemand me hiermee helpen ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals in game de resolutie aangepast ik speel op fhd lijkt me dat me videokaart dit makkenlijk aan zou moeten kunnen aangezien hij 4k ready is.
Heb ook al in plaats van op ultra alles op low gezet maakt niks uit hij blijft precies hetzelfde doen de pc zelf vertoont geen problemen.
De game is zo ook niet speelbaar meer in elk geval niet zoals ik het zou willen spelen

Zou het helpen de pc opnieuw te instaleren ?

PLEASE HELP _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zet vsync uit. Dat zorgt ervoor dat als je onder de 60fps zakt, je meteen naar 30fps gaat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23

Nemesizz

Untouchable

In het nVidia control panel bij 3d opties, vsync op 'adaptief' zetten.
Dan gaat vsync aan boven de 60Hz (of boven de refreshrate van je monitor, meestal is dat dus 60Hz) , maar gaat uit als het onder de 60Hz komt waardoor je niet meteen dropt naar 30Hz.
In games zet je dan vsync uit, de driver zorgt dan dat je niet boven de 60Hz komt.

Helemaal ideaal is het niet (soms krijg je een beetje stutters als je rond de 58/59 60/61 FPS zit) maar beter dan die enorme drops van 60 > 30 FPS en toch geen last van screen tearing.

Ik had hier voorheen ook veel last van (en dan vooral in World of Warcraft), ene moment 60FPS, kijk je een paar cm opzij ineens strak 30 FPS. Toen dus die adaptieve vsync aangezet, en dat werkte een stuk beter (had je op die stukken waar die dropte naar 30FPS iets van 50FPS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@Verwijderd dit probleem komt me bekend voor , vriend van me had dit probleem ook, dit kwam door chipsetdrivers van het moederbord die niet waren geïnstalleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10 17:12
ik heb het afgelopen hetzelfde tijd gehad door F.lux. Framedrops in games..... Stotterende muis in RDP sessies... bleek het gewoon F.lux te zijn.

misschien iets om te controleren ?

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ga dat even proberen bedankt voor je reactie man 💪

Verwijderd

Topicstarter
hoi3344 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:47:
ik heb het afgelopen hetzelfde tijd gehad door F.lux. Framedrops in games..... Stotterende muis in RDP sessies... bleek het gewoon F.lux te zijn.

misschien iets om te controleren ?
Oke ik heb zelf niet zoveel verstand verder van pc s hoe check ik dit.
Bedankt voor je reactie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10 17:12
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:03:
[...]

Oke ik heb zelf niet zoveel verstand verder van pc s hoe check ik dit.
Bedankt voor je reactie _/-\o_
Als je F.lux geinstalleerd hebt, F.lux deïnstalleren. F.lux is een programma dat automatisch de kleur van je scherm aanpast naar mate het later wordt. Blauw licht in het donker is namelijk erg slecht voor je ogen. F.lux filtert het blauwe licht eruit, naar mate het donkerder wordt.

Gezien jouw reactie ben je er zelf niet van op de hoogte dat je F.lux geinstalleerd hebt staan, maar je kunt het altijd even checken in jouw configuratiescherm -> software

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:50:
In het nVidia control panel bij 3d opties, vsync op 'adaptief' zetten.
Dan gaat vsync aan boven de 60Hz (of boven de refreshrate van je monitor, meestal is dat dus 60Hz) , maar gaat uit als het onder de 60Hz komt waardoor je niet meteen dropt naar 30Hz.
In games zet je dan vsync uit, de driver zorgt dan dat je niet boven de 60Hz komt.

Helemaal ideaal is het niet (soms krijg je een beetje stutters als je rond de 58/59 60/61 FPS zit) maar beter dan die enorme drops van 60 > 30 FPS en toch geen last van screen tearing.

Ik had hier voorheen ook veel last van (en dan vooral in World of Warcraft), ene moment 60FPS, kijk je een paar cm opzij ineens strak 30 FPS. Toen dus die adaptieve vsync aangezet, en dat werkte een stuk beter (had je op die stukken waar die dropte naar 30FPS iets van 50FPS).
Oke heb ik gedaan ik zal het is proberen bedankt voor je reactie in elk geval _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles uitgeprobeerd wat jullie gezegd hebben maar er is niks veranderd 😓

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@Verwijderd

https://www.asus.com/nl/M...REMIUM/HelpDesk_Download/

je hebt al deze drivers gedownload van je chipset ?

aanrader is om altijd de laatste drivers te pakken (van de website) omdat deze up-to-date zijn

--> chipset

( check de laatste drivers ) managment, en stability fixes, recent zijn er nog een paar toegevoegd zie ik

---> utility's -->
DIP5_10360
Fixes an issue that caused error messages with NVIDIA GTX1000 series graphics cards’ driver

[ Voor 36% gewijzigd door frankym op 17-08-2017 21:55 ]

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 14:53
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:58:
Ik speel dirt rally op mijn pc al langer dan een jaar heeft altojd op 60fps gedraaid zonder problemen. Nou speel ik de laatste tijd dirt rally en dropt me frame rate ineens naar soms 30 fps terwijl hij eerder gewoon met vsync steady draaide op 60fps zonder ook maar iets te droppen.
[/knip]
Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je vsync uit zet? Ik haal namelijk niet uit jouw verhaal of dit überhaupt effect heeft op de frames. Blijft Dirt Rally dan wel goed draaien zonder dipjes? Als je nog steeds last van framedrops hebt, dan kan je ten minste vsync uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
frankym schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:52:
@Verwijderd

https://www.asus.com/nl/M...REMIUM/HelpDesk_Download/

je hebt al deze drivers gedownload van je chipset ?

aanrader is om altijd de laatste drivers te pakken (van de website) omdat deze up-to-date zijn

--> chipset

( check de laatste drivers ) managment, en stability fixes, recent zijn er nog een paar toegevoegd zie ik

---> utility's -->
DIP5_10360
Fixes an issue that caused error messages with NVIDIA GTX1000 series graphics cards’ driver
Ik heb die zojuist allemaal gedownload en geïnstalleerd maar had geen effect op de prestatie s

Verwijderd

Topicstarter
ItMeAedri schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 21:59:
[...]

Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je vsync uit zet? Ik haal namelijk niet uit jouw verhaal of dit überhaupt effect heeft op de frames. Blijft Dirt Rally dan wel goed draaien zonder dipjes? Als je nog steeds last van framedrops hebt, dan kan je ten minste vsync uitsluiten.
Zodra ik vsync uit zet gaat hij naar 300 plus fps en dan trekt me tv het niet gaat die nog erger haperen. Ik merk ook zodra het sneller gaat of drukker wordt in me beeld met vsync aan wordt de fps lager dan dropt hij in een keer en staat het beeld zo goed als stil even

Verwijderd

Topicstarter
Zou het helpen als ik de pc helemaal opnieuw installeer eventueel of is dat verspeelde moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:58:
en dropt me frame rate ineens naar soms 30 fps
Bedoel je hiermee dat het naar een steady 30 fps dropt? Of ook bijv. 45 of naar onder de 30 fps?

Welk moederbord en welke CPU koeler heb je? Heb je de CPU overklokt? Hoe is de airflow in je kast?
Welke temperatuur worden de CPU en GPU bij zware belasting?

Voor de CPU zou je even Prime95 kunnen downloaden en dan de blendtest draaien, terwijl je met HWMonitor de core en package temps van de CPU in de gaten houdt. Ook de kloksnelheden van de CPU cores zijn interessant om in de gaten te houden, aangezien het goed mogelijk is dat wanneer iets te warm wordt, het moederbord de CPU terugklokt als beveiliging.

Voor de GPU kun je gewoon een zwaar spel spelen en achteraf in HWMonitor de hoogst behaalde temperatuur zien.

Dat is 1 van de manieren om de temps te checken. Idealiter gebruik je MSI Afterburner i.c.m. RivaTuner Statistics Server en zet je de OnScreen Display aan voor de CPU core temps en de GPU + alle kloksnelheden van beiden. Dan kun je tijdens het games precies ziet wat wanneer gebeurt, dus ook wanneer je de drop krijgt. Het stelt niet zo veel voor, maar in het begin kan het handig zijn om via een tutorial even de kijken hoe je dit doet:
YouTube: MSI Afterburner - How to setup On-Screen Display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 08:45:
[...]

Bedoel je hiermee dat het naar een steady 30 fps dropt? Of ook bijv. 45 of naar onder de 30 fps?

Welk moederbord en welke CPU koeler heb je? Heb je de CPU overklokt? Hoe is de airflow in je kast?
Welke temperatuur worden de CPU en GPU bij zware belasting?

Voor de CPU zou je even Prime95 kunnen downloaden en dan de blendtest draaien, terwijl je met HWMonitor de core en package temps van de CPU in de gaten houdt. Ook de kloksnelheden van de CPU cores zijn interessant om in de gaten te houden, aangezien het goed mogelijk is dat wanneer iets te warm wordt, het moederbord de CPU terugklokt als beveiliging.

Voor de GPU kun je gewoon een zwaar spel spelen en achteraf in HWMonitor de hoogst behaalde temperatuur zien.

Dat is 1 van de manieren om de temps te checken. Idealiter gebruik je MSI Afterburner i.c.m. RivaTuner Statistics Server en zet je de OnScreen Display aan voor de CPU core temps en de GPU + alle kloksnelheden van beiden. Dan kun je tijdens het games precies ziet wat wanneer gebeurt, dus ook wanneer je de drop krijgt. Het stelt niet zo veel voor, maar in het begin kan het handig zijn om via een tutorial even de kijken hoe je dit doet:
YouTube: MSI Afterburner - How to setup On-Screen Display
Temperaturen zijn het probleem niet ik heb gebruik de h110i gt waterkoeler voor me cpu en me cpu komt niet boven de 50 graden. Me videokaart is de msi gtx 1070 sea hawk water gekoeld en komt niet boven de 45 graden heb meerdere fans in me pc 2 aan de voorkant voor inlaat 1 onderin inlaat en de h110 i gt is 140 cm en gelijk de uitlaat en de videokaart is ook gelijk een uitlaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar welk moederbord heb je en is de drop dus naar een steady 30 fps of ook erboven en eronder? En CPU overklokt?

Edit: Met Asus Premium bedoel je neem ik aan de pricewatch: Asus Z170-PREMIUM ?

Het VRM van het moederbord kan namelijk ook te warm worden en dit is vaak niet uit te lezen met software, vandaar de vraag naar het moederbord. Maar met dat moederbord zal dit het probleem niet zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:55:
Maar welk moederbord heb je en is de drop dus naar een steady 30 fps of ook erboven en eronder? En CPU overklokt?
Ik heb de asus z170 premium moederbord idd
En hij blijft niet steady ene keer blijft hij 10 seconden gewoon precies 60 en dan ineens dropt hij naar 30 35 of 45 soms staat het beeld gewoon stil 1 seconden verschilt heel erg. merk wel dat als je sneller rijd of als het drukker wordt in je scherm dat het erger wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan misschien ook een probleem zijn met de/een HDD/SSD van het systeem.

HDD merk je het sneller, gezien die aanzienlijk trager zijn dan SSD's, en als de game dan dingen inlaad vanaf een HDD (of HDD ook met iets anders bezig is.....*kuch* virusscanner *kuch* ) dan kan het ook gebeuren dat je framerate inkakt. Helemaal omdat je ook aangeeft dat je soms even een seconde freeze hebt. Dat heeft weinig meer te maken met vsync aan of uit.

HDD's checken doe ik altijd met HDTune, maar zijn denk ik ook wel andere tooltjes voor, SSD's... weet ik zo niet.

Checkdisk van Windows zelf is bagger, en geeft vaak niet duidelijk aan of er fouten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:18:

HDD merk je het sneller, gezien die aanzienlijk trager zijn dan SSD's, en als de game dan dingen inlaad vanaf een HDD (of HDD ook met iets anders bezig is.....*kuch* virusscanner *kuch* ) dan kan het ook gebeuren dat je framerate inkakt. Helemaal omdat je ook aangeeft dat je soms even een seconde freeze hebt. Dat heeft weinig meer te maken met vsync aan of uit.

HDD's checken doe ik altijd met HDTune, maar zijn denk ik ook wel andere tooltjes voor, SSD's... weet ik zo niet.

Checkdisk van Windows zelf is bagger, en geeft vaak niet duidelijk aan of er fouten zijn.
Ja ik heb ook een m.2 harde schijf in me pc en heb hem gisteren opnieuw geinstaleerd op die en er was niks veranderd dus lijkt me datt het dan ook niet aan de harde schijf ligt toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Tenzij dat ding defect is.

Als ik bijvoorbeeld een harddisk pak met een bad sector, loopt de PC vaak vast. Als ik dan een format doe en herinstall, loop ik daarna gewoon weer tegen dezelfde problemen aan :+ .

Daarom is het handig om een tooltje te downloaden die de gezondheid van je (dit geval) SSD kan bekijken. Misschien dat er toch wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:25:
Tenzij dat ding defect is.

Als ik bijvoorbeeld een harddisk pak met een bad sector, loopt de PC vaak vast. Als ik dan een format doe en herinstall, loop ik daarna gewoon weer tegen dezelfde problemen aan :+ .

Daarom is het handig om een tooltje te downloaden die de gezondheid van je (dit geval) SSD kan bekijken. Misschien dat er toch wat mis is.
.
Oke top ga ik het proberen vanmiddag na het werk. Mocht dit alles niet werken zit ik te denken de pc helemaal opnieuw te installeren zou u dat aanraden ? Of zouj dat verder geen effect hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zelf dan doe, is een andere schijf pakken (heb er nogal wat liggen in de kast :P ) en dan een test doe met een schone installatie voordat ik m'n 'mooi op regel' installatie overhoop gooi (autistische trekjes zeg maar, ben heel lang bezig voordat ik het spul op regel heb zoals ik het wil hebben, en een verse installatie moet je weer vanaf 0 beginnen met de nodige ergenissen als gevolg).

Eerst zoveel mogelijk dingen proberen uit te sluiten (dus oa met software controleren), dan als test bijvoorbeeld een schone installatie op een andere schijf, en als laatste zou ik pas een schone install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd dat is wel slim dis je oude installatie zeg maar bewaren om eerst te kijken als het uberhaupt iets uit haalt. Ik zal is kijken wat ik met de nodige software berijken kan anders ga ik daf doen bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:18:

Oke en moet ik dan de eror check doen en/of health scan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ja, even kijken of daar wat uit komt. Kan misschien ook wel de benchmark draaien (in HDTune), als daar ineens een enorme dip in snelheid zit kan het ook verklaren (of in de richting wijzen) waar mogelijk een probleem zit.
Pagina: 1