router na router wireless

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fillo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-03-2024
Hallo,

Er staat in huis een telenet modem-router.

Ik kan geen utp trekken van die telenet-doos tot in mijn bureau.

In het bureau staan 3pc's en een synology nas.

ik zou graag de drie 3pc's en de synology nas met elkaar verbinden. de nas en 2pc's via utp en de derde pc wireless.

de vraag is: hoe doe je dit best ? ik weet dat de tweede router als Acces point, bridge, repeater... kan gebruikt worden. maar wat is de goede keuze ? het belangrijkste is dat de data van de synology nas over de utp gaat naar de vaste pc's en niet over het wifi netwerk naar de telenet-doos gestuurd wordt en dan terug komt... ik heb de snelheid van het bedrade netwerk nodig voor de verbinding tussen de nas en de vaste pc.

een nieuw ip adres of eigen netwerk ssid is niet echt nodig, maar misschien vereist een bepaald gebruik van de tweede router dit ?

de router is een tp link tl-wr1043nd. de nas is een 215+: dus geen wireless onboard.

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:55
als een kabel echt niet mogelijk is, neem dan een powerline set + de telenet wifi accespoint

de tl-wr1043nd is een goed apparaat maar zijn wifi mogelijkheden zijn beperkt (als in geen 5ghz ondersteuning) + is nog eens een extra router wat verkeer tussen de 2 onmogelijk maakt (als je dan verbonden bent via je telenet modem zie je de NAS niet)
dit is te voorkomen door hem om te programmeren naar accespoint, maar dan verlies je wederom 1 poort en heb je weer een nieuwe extra switch nodig.
(indien je dat toch wenst : [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point )

bijkomend voordeel aan de telenet devices is dat ie zichzelf insteld indien je beschikt over een telenet wireless modem...
zelfde ssid & paswoord enzovoort,want roaming gemakkelijk maakt

of wees lui, en vraag een checkup/helemaal mee tournee aan, krijg je gratis technieker aan huis ;-)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou OpenWRT of LEDE op die TP-Link kunnen zetten. Dan kun je hem als client in je wireless netwerk hangen, (als client+WDS) en dat bridgen naar zijn netwerkpoorten.
Je hangt je PC's en NAS dan aan die netwerkpoorten. Onderling verkeer gaat bedraad, de uplink is draadloos.

Mogelijk werkt de bridge niet (hangt van je telenet doos af. Technisch: een wifi client kan maar 1 MAC adres hebben. De jouwe heeft er schijnbaar 5. WDS moet dit oplossen, maar ik weet niet of die telenet doos dat ondersteund.) In dat geval moet je de wifi op de TP-Link als WAN configureren, en een NAT opzetten voor de bedrade poorten.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:31
Als ik het goed begrijp wil je je apparaat verbinden met je telenet modem zonder een kabel te trekken, maar gebruik makend van je tl-wr1043 router....

Dat kan, (ik heb zelf alleen ervaringen met ddwrt, vandaar). Ddwrt erop flashen, en als "client bridge" instellen, je apparatuur hang je vervolgens aan de ingebouwde switch...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:53
Als ik de vraagstelling van TS goed begrijp, heeft hij verscheidene apparaten (vaste pc en NAS), die hij onderling bedraad wil laten communiceren. Tussen de apparaten en router/het internet, zit echter een wireless gedeelte.

Als ik het goed heb, zal die telenet router de DHCP-server zijn, en gaat een domme switch de dhcp-info altijd ophalen bij die server. Dus zal er voor elke communicatie tussen de wired apparaten sowieso ook wireless communicatie zijn, wat TS dus niet wil. En ik weet niet hoe "dom" die TP-link gaat worden als die geconfigd wordt als AP (weet ook niet of dit is in te stellen in DD-WRT)
Mij lijkt het dat er een L3 switch tussen NAS en PC moet komen, en dat de TP-link ook op die switch wordt aangesloten om het wireless gedeelte (naar internet) te verzorgen. Of ben ik nu totaal verkeerd aan het denken?

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 17-08-2017 16:26 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:26:
Als ik het goed heb, zal die telenet router de DHCP-server zijn, en gaat een domme switch de dhcp-info altijd ophalen bij die server. Dus zal er voor elke communicatie tussen de wired apparaten sowieso ook wireless communicatie zijn,
<snip>
Of ben ik nu totaal verkeerd aan het denken?
Ja. De DHCP server speelt hier totaal geen rol. Die wordt alleen gebruikt als een apparaat op het netwerk komt en een IP adres nodig heeft, of als de lease moet worden vernieuwd. (Typisch na 6 of 12 uur). De hoeveelheid data is verwaarloosbaar.
Het enige wat de apparaten in hun hoekje van het netwerk misschien nodig hebben van de router om met elkaar te kunnen praten is een DNS.
Als de TS zijn apparaten wil benaderen op naam, dan kan er een DNS request naar de router gaan. Opnieuw een verwaarloosbare hoeveelheid data, en gebeurt slechts eenmalig per 'communicatie-actie'. Zodra het IP adres bekend is wordt de communicatie lokaal via ARP en Ethernet verder afgehandeld.
Pagina: 1