Solderen printplaat kinderspeelgoed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Een speelgoedapparaat voor de kleine heeft 5 toetsen. Als je op een toets drukt licht de toets op en hoor je een geluidje. Het probleem: van de 5 knoppen doet maar 1 knop het en zijn er maar 3 knoppen die daadwerkelijk licht geven. Tijd om hem open te schroeven.

Van binnen zijn er diverse printplaatjes, ik moet mij alleen met de volgende bezig houden:
- de 5 grote rondjes hebben drukknoppen erboven, L1 t/m L5 zijn ledjes. Geen idee wat de R-dingen zijn
Printplaat geheel

De situatie:
- DO knop werkt niet + licht doet het niet
- RE knop werkt niet + licht doet het niet
- MI knop werkt niet + geel licht
- FA knop werkt niet + geel licht
- SO knop werkt + geel licht

Op de plaat ben ik dus vooral met de linkerkant bezig:
Printplaat links
Als ik een stukje aluminiumfolie over de twee puntjes van rondje A druk dan
- DO knop werkt + licht doet het niet
- RE knop werkt + rood licht
- MI knop werkt + geel licht
- FA knop werkt + geel licht

Als ik een stukje aluminiumfolie over de twee puntjes van rondje B druk dan:
- DO knop werkt + rood licht
- RE knop werkt + licht doet het niet
- MI knop werkt + geel licht
- FA knop werkt + geel licht

Druk je op beide punten aluminiumfolie dan heb je het zelfde resultaat als alleen over de puntjes van A

Nu: ik weet niet of de lesjes van DO en RE rood horen te zijn of dat dit op een of andere manier een 'kortsluiting' kleur is :P De knoppen van DO en RE zijn rood/oranje van kleur, de andere geel/groen/blauw

Voordat ik twee puntjes daadwerkelijk ga solderen wilde ik toch eerst even hier om advies vragen en of iemand een idee heeft hoe ik het zo kan solderen dat alle 5 de knoppen werken EN licht geven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vrees dat je de oplossing elders moet zoeken. De punten in rondjes A en B zijn namelijk testpunten om de ledjes te kunnen testen of om te meten of daar spanning op staat. Het zijn geen verborgen schakelaars die er voor zorgen dat je speeltje het op magische wijze weer gaat doen.

Het printje is daarnaast super simpel opgezet en heeft weinig logica. En ook weinig wat stuk kan gaan. De belangrijkste draad is die uiterst rechts op de header (nr. 11), dat is de +. Die voorziet de schakelaars en de ledjes van spanning.

Omdat ledjes altijd voorzien moeten worden van een weerstand en je geen last wilt hebben van de kabelweerstand, zie je die blokjes met een 'R' (van Resistor) staan. Elk ledje heeft op aan zijn negatieve kant een weerstandje zitten. Of de ledjes moeten branden, wordt elders bepaald. Er is namelijk per ledje 1 draadje.

Naast de ledjes heb je ook de schakelaars. Ook die zijn allemaal met de + verbonden en die zetten de spanning door op een draadje. Ook hier is per schakelaar een draadje.

Tel je dat allemaal bij elkaar op dan heb je dus 5 draadjes voor de ledjes, 5 draadjes voor de schakelaars en een gemeenschappelijke +, 11 draadjes in totaal dus.

Dat is de hele functie van die print in een notendop. Er kan niets stuk aan zijn en je zult je probleem dus op een andere print moeten zoeken. En dan is het te hopen dat je niets hebt stuk gemaakt door de meetpunten kort te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Als het speelgoed een kind uitnodigt om flink te rammen op de knoppen kan de print ook nog gebroken koperbanen bevatten door extreme buiging. Om uit te sluiten dat het aan de print ligt is het verstandig de geleiding van de koperbanen tussen de meetpunten te testen met de weerstand/continuiteits functie van een multimeter. Als deze geleid krijg je 0.00 of bijna geen Ohm waarde (en een piepje als de meter de continuiteitsfunctie heeft). Als er een breuk is dan geeft deze een hoge weerstand of (vaak) een OL (open loop) melding. Als tussen de meetpunten een ledje zit moet je ook de testpennen omdraaien. Omdat deze maar 1 kant op geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Wat je al zou kunnen doen :
- alle leidingen nameten vanaf de 11 polige connector naar de eindpunten toe met behulp van een ohmmeter en dit om na te kijken of er onderbrekingen zijn
- een spanning van 2 volt aansluiten rechtstreeks op de soldeerpunten van de ledjes om te zien of ze dan branden (let op met de polariteit)
- de SO knop die wel nog werkt verwisselen met de FA knop (en daarna verwisselen met de andere knoppen) om na te kijken welke knoppen eventueel defect zijn