BSOD tijdens het scannen met windows defender

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01-2023
Beste tweakers,

Sinds de windows 10 creators update heb ik geregeld last van een blue screen of death. Voor mijn gevoel gebeurd dit elke keer als windows defender gaat scannen, aangezien ik de bsod kan repliceren door een snelle scan met windows defender uit te voeren. Nadat de computer automatisch uitschakeld door de BSOD, probeerd deze te herstarten, echter geeft hij dan de melding: ''please insert a boot disk''. Vervolgens zet ik mijn laptop weer uit en aan, en dat werkt alles weer goed.

Ik ben de melding ''please insert boor drive'' nog nooit tegengekomen, en ik heb ook maar één of twee BSOD gehad sinds ik mijn laptop nieuw heb gekocht. Na de creators update gebeurd dit veel vaker, zeker een keer per twee uur. De error message van het BSOD is meestal: ''Unexpected Store Exception'', maar ik heb een keer een andere melding gezien.

Ik heb mijn pc al gescand op malware/virussen door middel van Malwarebytes en Adwcleaner. Beide scanners hebben niks gevonden. Ook heb ik geprobeerd om mijn intel hd graphics driver, en mijn 960m driver te updaten.

Ik heb geprobeerd om de dump files van het BSOD te vinden, deze zouden in de map ''%SystemRoot%\Minidump\'' moeten staan, deze map is echter niet te vinden. Wel heb ik gescand met de Sysnative BSOD Dump + System File Collection App en daar kwam de volgende file uit: https://drive.google.com/...XsmiR54P_hcm1Jc0tQdUM5cmM

Verder heb ik ook met de Resource and Performance Monitor gescand, daar kwam deze file uit:
https://drive.google.com/...XsmiR54P_hMXlGSVVjWmFzZXM

OS - Windows 10 64 bit
What OS was originaly installed on the system? Windows 10
Is the OS an OEM version (came pre-installed on system) or full retail version (YOU purchased it from a retailer)? OEM, maar het is een custom laptop
Age of system (hardware) Bijna een jaar oud.
Age of OS installation - have you re-installed the OS? Nee
CPU model I7 6700HQ
Video Card model 960M
System Manufacturer BTO
Exact model number (if OEM or laptop) BTO X-BOOK 15CL73
Laptop or Desktop? Laptop

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om deze vreselijke ergernis op te lossen!

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

N-ickel schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:05:
Ik heb mijn pc al gescand op malware/virussen door middel van Malwarebytes en Adwcleaner. Beide scanners hebben niks gevonden.
MWB is geen virusscanner. Adwcleaner al helemaal niet.
Ook heb ik geprobeerd om mijn intel hd graphics driver, en mijn 960m driver te updaten.
Welke foutmeldingen hebben jou doen denken dat hier het probleem zou zitten?
Ik heb geprobeerd om de dump files van het BSOD te vinden, deze zouden in de map ''%SystemRoot%\Minidump\'' moeten staan, deze map is echter niet te vinden. Wel heb ik gescand met de Sysnative BSOD Dump + System File Collection App en daar kwam de volgende file uit: https://drive.google.com/...XsmiR54P_hcm1Jc0tQdUM5cmM
Ik zou beginnen in de logboeken:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Administrative Tools
Verder heb ik ook met de Resource and Performance Monitor gescand, daar kwam deze file uit:
https://drive.google.com/...XsmiR54P_hMXlGSVVjWmFzZXM
Met alle respect maar ik ga niet lukraak zipjes downloaden.
Je kunt overigens al helemaal niet van ons verwachten dat wij in totaal 30 files voor jou tot de bodem gaan uitpluizen.
Welke relevante info heb je zelf al uit deze logs kunnen trekken?

Ps. draai defender eens vanuit veilige modus

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 16-08-2017 18:17 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:14:
[...]

MWB is geen virusscanner. Adwcleaner al helemaal niet.

[...]

Welke foutmeldingen hebben jou doen denken dat hier het probleem zou zitten?

[...]

Ik zou beginnen in de logboeken:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Administrative Tools

[...]

Met alle respect maar ik ga niet lukraak zipjes downloaden.
Je kunt overigens al helemaal niet van ons verwachten dat wij in totaal 30 files voor jou tot de bodem gaan uitpluizen.
Welke relevante info heb je zelf al uit deze logs kunnen trekken?

Ik begrijp inderdaad dat malwarebytes geen virusscanner is, dit heb ik inderdaad verkeerd verwoord.

Ik heb de drivers geupdate, omdat ik gelezen had (op superuser.com) dat dit in combinatie met de update wel eens problemen kon opleveren.

Verder verwacht ik ook niet dat je alle zipjes doorgaat, dit zijn de stappen die nodig waren om op linustechtips te posten, en aangezien ik toch al de resultaten had, heb ik ze hier erbij gevoegd. Ik hoopte dat jullie hier iets mee konden. Op linustechtips worden helaas zoveel threads aangemaakt, dat mijn post begraven is zonder reacties te krijgen.

https://linustechtips.com...-update/#comment-10298590

Ik ga nu windows defender vanuit de veilige modus draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je geen bitlocker of iets dergelijks gebruikt kun je altijd https://www.avg.com/en-ww/download.prd-arl proberen.

Tijdens de scan kun je dan je computer niet gebruiken, ik draai het meestal in de nacht

★ What does that mean? ★

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Zelf neig ik om te zoeken in de hoek van de HDD, danwel de controller. Alsof tijdens de scan Defender iets probeert uit te voeren op de schijf wat niet mag/kan/bug/etc.

Heb je een schijf (klassieke HDD of oude SSD) aangesloten via SATA met een protocol als AHCI? Of zit er al een M.2 (SSD) in en praat deze dan AHCI of NVMe? Kijk dan eens of hier een driver van (ik denk) Intel zelf gebruikt, of die met Windows mee komt?

Persoonlijk heb ik betere (stabielere) ervaringen met de in W10 meegeleverde stuurprogramma's, zoals die voor AHCI en NVMe. Als je het niet zeker weet door wie het stuurprogramma geleverd is mag je het versienummer hier ook wel posten.

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy_NL op 17-08-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
[b]Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:14:
Windows defender kon ik in de veilige modus helaas niet gebruiken, er was een probleem met de rechten terwijl ik als admin ben ingelogd. Volgens mij is dit op te lossen door middel van uac, maar door mijn werk heb ik hier even niet verder naar kunnen kijken.
Shaggy_NL schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:50:
Zelf neig ik om te zoeken in de hoek van de HDD, danwel de controller. Alsof tijdens de scan Defender iets probeert uit te voeren op de schijf wat niet mag/kan/bug/etc.

Heb je een schijf (klassieke HDD of oude SSD) aangesloten via SATA met een protocol als AHCI? Of zit er al een M.2 (SSD) in en praat deze dan AHCI of NVMe? Kijk dan eens of hier een driver van (ik denk) Intel zelf gebruikt, of die met Windows mee komt?

Persoonlijk heb ik betere (stabielere) ervaringen met de in W10 meegeleverde stuurprogramma's, zoals die voor AHCI en NVMe. Als je het niet zeker weet door wie het stuurprogramma geleverd is mag je het versienummer hier ook wel posten.
Ik heb twee SSD's, één Team M8PS5 256GB SSD, en één Samsung 750 EVO 500GB SSD. Beide SSD's zijn aangesloten via SATA, en ik neem aan dat het protocol AHCI gebruikt wordt, maar dit zou ik moeten controleren.

Er wordt gebruik gemaakt van een Intel 100 series/C230 chipset family SATA AHCI controller, met stuurprogrammaversie 14.8.0.1042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Ja, dat is inderdaad niet het stuurprogramma welke met Windows zelf mee komt. Ik gok even dat deze geïnstalleerd is door de fabrikant van jouw laptop. Even gezocht en volgens een Intel pagina is het stuurprogramma van 19 november 2015.

Je zou de laatste versie kunnen proberen te installeren. Als het een bug betrof, zou het daarna in ieder geval niet meer voor mogen doen. Doet het zich dan nog wèl voor… tja, poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Ik heb net een checkdisk laten starten, en binnen twee minuten was deze al op 17%. Toen bleef hij twee minuten vasthangen, en kreeg ik een bsod :(.

De melding was: ''bad system config info''.

Ik ga nu even die driver proberen te installeren.

Bedankt voor het meedenken trouwens!

EDIT: Ik kan de driver niet installeren. De melding: ''Intel optane geheugen vereist een moederbord met een ondersteunde, ingeschakelde intel 200 series chipset.

Ik ga er vanuit dat u perongeluk de driver voor de 200 serie heeft meegestuurd ipv voor de 100 series?

[ Voor 31% gewijzigd door N-ickel op 18-08-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Ik heb net ook nog even het programma WhoCrashed gedownload, en de enige minidump die hij vindt is van 19-4-2017?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Zie je tijdens de DSoD dat hij wat weg schrijft? Dan telt hij tot 100%.

Zo niet, dan denk ik dat hij het niet kan… oftewel, hij heeft geen toegang meet tot de schijf. (dat zou het verklaren, waarom hij zijn (mini)dump niet weg zou kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Check je SMART waardes van je SSD eens (bv met Speccy). Klinkt als een rotte HD/SSD.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
ajhaverkamp schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:04:
Check je SMART waardes van je SSD eens (bv met Speccy). Klinkt als een rotte HD/SSD.
Beide SSD's zijn 100% gezond volgens crystaldiskinfo.
Shaggy_NL schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:01:
Zie je tijdens de DSoD dat hij wat weg schrijft? Dan telt hij tot 100%.

Zo niet, dan denk ik dat hij het niet kan… oftewel, hij heeft geen toegang meet tot de schijf. (dat zou het verklaren, waarom hij zijn (mini)dump niet weg zou kunnen schrijven.
Hij blijft op 0% staan en valt dan ineens uit.

Ik heb zojuist de intel hd graphics driver nog eens opnieuw geinstalleerd, aangezien de bsod van 19-4 daaraan was gerelateerd. Dit heeft volgens mij enig positief effect gehad. Ik kan het BSOD nu niet meer repliceren door gebruik te maken van windows defender.

Echter, als ik nu scan met windows defender, blijft hij na 56/57 seconden vasthangen. Mijn hele pc bevriest dan, en ik kan enkel mijn muis bewegen. Ik had taakbeheer alvast geopend, dus ik kon gelukkig wel zien wat met mijn schijf gebeurde. Als windows defender blijft vasthangen schiet mijn schijfactiviteit naar 100%, terwijl er geen lees- of schrijfactiviteiten zijn. Dit heb ik nu al drie keer achter elkaar kunnen repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
N-ickel schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:32:
Ik heb net een checkdisk laten starten, en binnen twee minuten was deze al op 17%. Toen bleef hij twee minuten vasthangen, en kreeg ik een bsod :(.

De melding was: ''bad system config info''.

Ik ga nu even die driver proberen te installeren.

Bedankt voor het meedenken trouwens!

EDIT: Ik kan de driver niet installeren. De melding: ''Intel optane geheugen vereist een moederbord met een ondersteunde, ingeschakelde intel 200 series chipset.

Ik ga er vanuit dat u perongeluk de driver voor de 200 serie heeft meegestuurd ipv voor de 100 series?
Je moet de 14.8 versie hebben: https://downloadcenter.in...age-Technology-Intel-RST-

Intel heeft dat niet heel handig gedaan m.b.t. versies :/

[ Voor 3% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 18-08-2017 13:11 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Je moet de 14.8 versie hebben: https://downloadcenter.in...age-Technology-Intel-RST-

Bedankt!

EDIT: De driver heeft helaas niet geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door N-ickel op 18-08-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 18:59
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Moet hij niet de chipset drivers hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Ik moet volgens mijn de intel hd 530 drivers hebben. Deze heb ik vanmiddag proberen te updaten, en ook al verloopt de installatie van de driver succesvol, als ik mijn pc herstart lijkt het alsof de driver niet is geupdate. Het versie nummer verandert namelijk niet.
Pagina: 1