Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor opleiding/vrije tijd

Pagina: 1
Acties:

• lolyguy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
Hey,

Wat ga je met je laptop doen?

Ik ga deze voornamelijk gebruiken voor mijn opleiding (ingenieur), hierbij maak ik dus gebruik van bepaalde tekenprogramma's zoals Solidworks. Voor de rest ga ik de laptop gebruiken voor een beetje te gamen en ook films/series te zien.

Wat is je budget?

max 1600 (inc btw) (België)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ik ben van plan om hem toch bijna dagelijks mee te nemen dus liefst een redelijk lichte laptop op gebied van gewicht.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Dus kort samengevat zoek ik een krachtige laptop die niet te veel weegt en die er redelijk gewoon uitziet.

Ik heb al wat research gedaan en kwam op enkele modellen uit:

- https://www.laptopshop.be...ok-pro-n580vd-e4382r.html

- https://www.campusshop.be...d-qwerty/80047715/product

- http://www.dell.com/be/p/...del_id=xps-15-9560-laptop

- https://www.laptopshop.be...0vd-e4392t-be-azerty.html

Hierbij is voornamelijk de dell xps 15 mijn favoriet maar heb ook al veel gelezen dat er mensen zijn met heel wat problemen bij deze laptop. En ik ben dan ook niet zeker of het de moeite is voor dat geld.Dus hierbij zou ik jullie advies eens willen horen over wat jullie denken.

alvast bedankt
mvg

Verwijderd

@lolyguy Welke games wil je zoal gaan spelen en op welke settings? Dit vraag ik in verband met de minimale eisen waaraan een GPU moet voldoen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 18:22 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

pricewatch: Lenovo Legion Y720-15IKB 80VR002EMH

geen concessies op specs met o.a. i7 7700HQ, 16 gb ram en een gtx 1060 gpu
wel concessies op gewicht.... maar ja, wordt je groot en sterk van :9

het is overigens wel de gtx 1060 waar het geld naar toe gaat.
zou een 1050 volstaan, dan scoor je voor 1149 al diezelfde 7700hq + 16 ram in de vorm van:
pricewatch: Acer Aspire A715-71G-76Z5

mocht een hogere resolutie a uhd handig zijn ivm solidworks, dan heb je b.v. deze schoonheid:
pricewatch: HP Pavilion 17-ab240nd

Met zijn 17" wat minder mobiel maar ja, wederom, je wordt er wel erg groot en sterk van 8)

[ Voor 50% gewijzigd door Switchie op 16-08-2017 18:38 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• lolyguy
@Verwijderd voornamelijk csgo en league of legends, maar ook h1z1, fifa, hearthstone , pubg en dark souls 3. Liefst op high-medium settings. Maar het gamen neemt laatste tijd wel meer af aangezien het schoolwerk en andere intresses.

@Switchie thx voor de suggestie, maar ik ben niet echt een grote fan van het design en het gewicht. Maar ik zal dit zeker in overweging nemen.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

lolyguy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:40:
@Verwijderd voornamelijk csgo en league of legends, maar ook h1z1, fifa, hearthstone , pubg en dark souls 3. Liefst op high-medium settings. Maar het gamen neemt laatste tijd wel meer af aangezien het schoolwerk en andere intresses.

@Switchie thx voor de suggestie, maar ik ben niet echt een grote fan van het design en het gewicht. Maar ik zal dit zeker in overweging nemen.
Het zou denk ik goed zijn als je weet hoeveel opslag je nodig denkt te hebben.
In mijn 3 suggesties zijn een 2e hdd terug te vinden welke de laptops lomper en zwaarder maken.
Zie dat je bij de XPS denkt aan 256gb genoeg te hebben? kunnen we dat aanhouden in onze zoektocht?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

@lolyguy Al wel eens aan zoiets gedacht?

https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

In de volgende configuratie:

- Scherm (Onze laptops worden geleverd met schermen zonder bright en dead pixels): 15.6" FHD IPS (1920x1080) non-glare LED

- Grafische Kaart: nVidia GTX 1050 Ti 4.0Gb GDDR5 Optimus

- Processor: Intel Quad Core i7-7700HQ (2.80-3.80Ghz) 6Mb cache

- Geheugen: Kingston HyperX 16Gb DDR4 2400Mhz (2x 8Gb)

- HDD/SSD: Zonder HDD/SSD

- M.2 SSD: Crucial MX300 1050Gb M.2 SSD

- Wireless: Intel AC-8265 M.2 (867Mbps, 802.11AC) + BT 4.0, vPRO

- Toetsenbord: Azerty Belgisch Wit Verlicht Toetsenbord

- Besturingssysteem: Windows 10 Pro NL 64-bit + Installatie

- Accu: 62WH accu

- Adapter: 120W Adapter

- Garantie: 2 jaar carry-in garantie

- Antivirus: Geen Antivirus

- Tas: Geen tas

Totaal: €1.266,00

• lolyguy
@Switchie ja klopt, dat was ook de reden dat ik nog zwaar twijfel bij de dell xps 15 aangezien ik liever iets meer opslag heb. Hierdoor heb ik ook al gekeken naar de 518 ssd versie met de 16 gb geheugen en betere batterij, maar die komt nog al redelijk duur uit naar mijn mening. Maar ik zou wel eventueel de ssd kunnen vervangen later of 1 bijsteken (zou mogelijk moeten zijn). Dus in het algemeen heb ik wel liever 518 gb.

@Verwijderd Ik heb eens bekeken en lijkt me inderdaad wel interessant, alleen woon ik wel in België dus heb ik even gehoord of ze daar ook leveren. Maar dit lijkt me toch niet zo gemakkelijk voor service te verkrijgen aangezien het toch niet echt dichtbij is. Heb je ervaring met dit bedrijf misschien want heb het nog nergens anders gezien?

Verwijderd

@lolyguy Als die laptops verkrijgbaar met een Azerty toetsenbord, zouden zij dan niet leveren in België? ;)

Maak je geen zorgen, want zij leveren ook 100% in België. Als je daarnaast de optie kiest 2 jaar Pickup & Return garantie (+59,00€), dan heb je dus geen omkijken naar de service. Dan wordt de laptop opgehaald en na reparatie weer teruggebracht.

https://nl.trustpilot.com/review/laptopparts4less.frl

https://www.bol.com/nl/v/...s/1078617/#seller_ratings

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 21:07 ]

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:38
XPS 15, geen andere keuze mogelijk. Bestellen met 3 jaar garantie en niet meer over nadenken. Simpelweg het mooiste apparaat, bouwkwaliteit top, garantie uitstekend, eenvoudig superieur aan Asus en Lenovo, over Clevo hoeven we het nieteens te hebben.

De XPS is misschien iets duurder dan de rest, maar de kwaliteit is de meerprijs zeker waard.

Verwijderd

@s2sw Waarom hoeft @lolyguy niet over Clevo of andere aangereikte opties na te denken dan? Clevo is bijvoorbeeld €300,00 goedkoper dan de Dell en veel dikkere specs. Volgens mij is de service van Dell ook niet zo heel geweldig, en dat lijkt me toch wel belangrijk:

https://nl.trustpilot.com/review/www.dell.nl

En dat geldt voor de landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland,Italië en Noorwegen

https://nl.trustpilot.com/search?query=dell

De TS bepaalt dus zijn eigen keuze wel lijkt me. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 22:15 ]

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:38
Alle waar naar z'n geld, de Dell XPS 15 is duurder maar ook een stuk hoogwaardiger afgewerkt dan de rest.

Bij Dell on-site service zoals de XPS heeft is het voor 16.00 aangemeld de volgende werkdag een monteur in huis.

Als kleine klant kun je inderdaad beter via een webwinkel/partner van Dell bestellen, maar dat doet verder geen afbreuk aan de kwaliteit van het product.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:13:
@s2sw Waarom hoeft @lolyguy niet over Clevo of andere aangereikte opties na te denken dan? Clevo is bijvoorbeeld €300,00 goedkoper dan de Dell en veel dikkere specs. Volgens mij is de service van Dell ook niet zo heel geweldig, en dat lijkt me toch wel belangrijk:

https://nl.trustpilot.com/review/www.dell.nl

En dat geldt voor de landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland,Italië en Noorwegen

https://nl.trustpilot.com/search?query=dell

De TS bepaalt dus zijn eigen keuze wel lijkt me. ;)
Jij hecht serieus waarde aan deze reviews? Als ik er even snel doorheen blader schaam ik mij eerder voor het niveau van de mensen dan dat ik twijfel aan de kwaliteit en service van Dell.
Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 20:50:
Maak je geen zorgen, want zij leveren ook 100% in België. Als je daarnaast de optie kiest 2 jaar Pickup & Return garantie (+59,00€), dan heb je dus geen omkijken naar de service. Dan wordt de laptop opgehaald en na reparatie weer teruggebracht.
Die garantie heb je sowieso wel en opsturen kost hooguit een tientje. Ding moet dan in de eerste twee jaar minstens 7 keer de geest geven om die pick en return lonend te maken.
Zoveel vertrouwen heb jij dus in die Clevo meuk? ;)

• lolyguy
@s2sw denk je dat ik beter ineens kies voor de duurdere versie met een betere batterij ,16 gb geheugen in plaats van 8 en 518 gb SSD ? Deze kost namelijk 250 meer (iets minder met de studentenkortig waarschijnlijk) waardoor hij natuurlijk iets boven mijn budget komt. Of kan ik even goed kiezen voor de 256 gb en die later aanpassen?

@Verwijderd zal de clevo in overweging nemen aangezien die inderdaad een pak goedkoper Is. Denk je dat het 4k scherm daarop waard is ?
https://laptopparts4less.frl/index.php?route=checkout/cart
Dit had ik zelf even rap samengesteld.

Verwijderd

lolyguy schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:25:
@s2sw denk je dat ik beter ineens kies voor de duurdere versie met een betere batterij ,16 gb geheugen in plaats van 8 en 518 gb SSD ? Deze kost namelijk 250 meer (iets minder met de studentenkortig waarschijnlijk) waardoor hij natuurlijk iets boven mijn budget komt. Of kan ik even goed kiezen voor de 256 gb en die later aanpassen?

@Verwijderd zal de clevo in overweging nemen aangezien die inderdaad een pak goedkoper Is. Denk je dat het 4k scherm daarop waard is ?
https://laptopparts4less.frl/index.php?route=checkout/cart
Dit had ik zelf even rap samengesteld.
4K heeft totaal geen meerwaarde op en 15 inch paneel. Tevens heb je dan al minimaal een GTX 1070 GPU nodig. ;)

Een 120hz paneel heeft daarentegen wel meerwaarde.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2017 09:47 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:40
Zeker naar gewicht en batterijduur kijken.
Als je naast de laptop ook nog een lader moet meesleuren...

Nu weet ik ook dat gaming een pak ressources vraagt, maar elke dag met een baksteen op pad is ook geen pretje!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Switchie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 05:16:
Jij hecht serieus waarde aan deze reviews? Als ik er even snel doorheen blader schaam ik mij eerder voor het niveau van de mensen dan dat ik twijfel aan de kwaliteit en service van Dell.
Pfff, waarom zou je de mensen die de moeite nemen om daar een review te plaatsen van hun negatieve ervaringen niet geloven? Ik geloof die eerder dan een een toetsenbordridder die roeptoetert dat dat allemaal niet waar is. En hier op Tweakers staan de Dell topics ook vol met ellende. Maar goed, het zijn wel mooie apparaten qua uiterlijk. Dus je kan een gokje wagen. De verschillende Latitudes van mijn vriendin die ze van haar werk kreeg de laatste jaren hadden allemaal wel een naar fangeluid en/of nog erger, coilwine.

Ik zou zelf zeker voor de Clevo gaan. Hij is er ook nog in alumminium met een 1060: https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

En als je een HQ processor neemt en een dedicated GPU, dan ga ik er wel van uit dat er stopcontacten beschikbaar zijn op de opleiding. Want krachtige processor (HQ) en gamen staat haaks op accuduur.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:51:
Pfff, waarom zou je de mensen die de moeite nemen om daar een review te plaatsen van hun negatieve ervaringen niet geloven? Ik geloof die eerder dan een een toetsenbordridder die roeptoetert dat dat allemaal niet waar is.
Zal je een opsomming geven:
Review 1: "Daarnaast krijg ik de melding dat mijn licentie voor windows verloopt. Dit terwijl ik windows pas twee weken geleden ongeveer heb geïnstalleerd "
Review 2: "Het apparatuur is matig van kwaliteit en je zal met de klantenservice te maken hebben bij Dell aankoop, deze is helaas meer dan slecht."
Review 3: "De informatie die Dell verstrekt op hun site komt niet overeen met het product wat je ontvangt. De beschrijving is niet duidelijk,"

Moet ik doorgaan....? :?

Het is nou eenmaal een feit dat men minder snel geneigd is een review te schrijven wanneer een product naar behoren functioneert. De verhouding is dus per definitie al scheef.
Nog een feit: geëmotioneerde mensen denken minder rationeel en zijn snel geneigd te overdrijven.
Feit #3: Clevo's hebben een compleet andere doelgroep. Dell is voor "iedereen" dus ook voor mijn oma die uit verveling al een negatieve review schrijft als ze haar potje patience niet kan winnen.
Harde conclusies trekken uit 1 op 1 vergelijking tussen reviews van beide merken lijkt me niet representatief
Feit #4: gezien de hogere prijs van Dells is men logischerwijs ook kritischer naar het product.
Het is prima denkbaar dat Clevo's minstens net zoveel problemen hebben maar de gebruiker er geen punt van maakt omdat de prijs er ook naar was.

Ik zeg overigens nergens dat er geen kern van waarheid in zal zitten. Ik lees meermaals over een slechte bereikbaarheid van de klantenservice dus ben best bereid dat te geloven. Echter, valt er bij relatief veel berichten, tussen de regels te lezen, dat het gewoon een gevalletje PEBCAK is.

Last but not least. Ik ben er niet van gediend uitgemaakt te worden voor droeftoeterende toetsenbordridder. Een beetje meer respect zou je sieren!

Maar om je "spelletje" mee te spelen:
De verschillende Latitudes van mijn vriendin die ze van haar werk kreeg de laatste jaren hadden allemaal wel een naar fangeluid en/of nog erger, coilwine.
Aaah.... Dus het is de schuld van Dell dat oem fans van (ik noem maar wat) Scythe een naar geluid maken en mobo's, psu's, graka's van respectievelijk Gigabyte, Cooler Master en Msi last hebben van coil whine?
Uit welke fabriek denk je dat Clevo zijn gpu'tjes trekt?
En als je een HQ processor neemt en een dedicated GPU, dan ga ik er wel van uit dat er stopcontacten beschikbaar zijn op de opleiding. Want krachtige processor (HQ) en gamen staat haaks op accuduur.
- Sec gezien geef je dus gewoon een waardeloos advies. Je weet namelijk niet of er op laad mogelijkheden zijn terwijl je er vanuit gaat dat de accu het geen dag volhoudt. Leuk zo'n krachtige Clevo die vanaf de lunch met een lege accu zit d:)b
- "Als" hij het neemt? Hij heeft het nodig of niet. Hij maakt die keuze niet voor de lol
- Alleen als TS kiest voor een laptop met HQ CPU en dedicated GPU ga je er vanuit dat er stopcontacten zijn? Ik denk dat, al koopt TS een elstar appel, er gewoon stopcontacten zullen zijn.
- Opleidingen beschikken niet over stopcontacten. Waarschijnlijk de gebouwen waarin gedoceerd wordt wel.
- Krachtige CPU's en gamen staan niet per definitie haaks op accuduur.
1. Een minder krachtige CPU kan meer verbruiken als deze op 100% draait waar de HQ CPU het met 30% load af kan.
2. Accu-capaciteit is logischerwijs afgestemd op componenten als CPU en GPU. Een deftig gamelaptopje zal idealiter een "grotere" accu hebben dan een Chromebook oid. Jouw stelling over accuduur is dus niet per definitie waar.
3. Als je je daadwerkelijk zorgen maakt over accuduur, is het wel jammer dat je de Dell afschiet daar deze verkrijgbaar is met een accu van pakembeet 1.5 de capaciteit van "jouw" Clevo
Ik zou zelf zeker voor de Clevo gaan. Hij is er ook nog in alumminium met een 1060: https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen
Je zou dus zéker voor de genoemde Clevo gaan?
Dit acht je dus bij uitstek dé perfecte configuratie voor TS?
Waarom kom je dan een zin later met een veel duurdere 1060 variant.
Of je eerste suggestie voldoet toch minder dan gewenst of je wilt TS geld uit laten geven voor duurdere componenten die hij eigenlijk niet nodig heeft...

[ Voor 86% gewijzigd door Switchie op 18-08-2017 05:56 ]

• lolyguy
Thx voor jullie suggestie maar ik ga waarschijnlijk toch niet gaan voor die clevo aangezien ze er toch wel redelijk zwaar en breed uitzien.
Ik heb onlangs deze gezien : https://www.laptopshop.nl...ga-720-15-80x7009kmh.html
Lijkt me ook wel een leuke optie.
Maar meer dan waarschijnlijk ga ik gewoon de dell xps 15 met 256 gb kopen.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

lolyguy schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:45:
Thx voor jullie suggestie maar ik ga waarschijnlijk toch niet gaan voor die clevo aangezien ze er toch wel redelijk zwaar en breed uitzien.
Ik heb onlangs deze gezien : https://www.laptopshop.nl...ga-720-15-80x7009kmh.html
Zou nog wel willen aanraden een modelletje te zoeken met 16gb ram. Solidworks gaat je er dankbaar voor zijn :)

• Adriaan X
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03-2018
Interessante discussie. Het is ook precies waar ik tegenaan loop. De Dell XPS 15 komt qua specs iedere keer als beste laptop uit de bus. En vervolgens lees ik altijd weer die klachten over Dell die me toch wat huiverige maken. Maar wat Switchie zei: (1) hoe representatief is dat commentaar en (2) wat is de kwaliteit van die klachten. Hetzelfde geldt voor de reviews hier op Tweakers, waarbij iemand de Dell XPS 15 één ster geeft omdat het voor zijn gevoel zwaarder dan verwacht was.

Tegelijkertijd hoor ik ook verhalen van universiteiten en hogescholen dat ze ook met ASUS en Lenovo grote uitval (20 tot 30%) hebben in het eerste jaar, wat niet echt wijst op een duurzame computers. En Apple is voor dezelfde specificaties vele malen duurder. Voor dezelfde specificaties van een XPS15 betaal je bij Apple bijna het dubbele.

Op de website van Dell lees ik overigens dat als je een laptop bij hen koopt dat je premium support krijgt wat inhoudt dat je iemand thuis kunt krijgen. Dat is een harde belofte en overtuigd me wel.

Voor diegene die het weten heb ik nog wel een vraag over de videokaart. Ik wil de laptop gebruiken voor architectenwerk en dus ook grafisch werk als 3D-modelleren en renderen. Is de grafische kaart van de de XPS 15: GeForce GTX 1050 (4gb) dan voldoende duurzaam om 4 a 5 jaar mee te gaan? Of is het eenvoudig op termijn de videokaart te laten verwisselen? (Overigens overweeg ik geen vaste kast, aangezien ik mijn werk mee wil kunnen nemen).

Verwijderd

lolyguy schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:45:
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. :)
Pagina: 1