Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperHobs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-08 17:07
Tweakers,

Als domotica newbie heb ik een vraag waar ik zelf het antwoord nog niet op heb gevonden. Zouden jullie met mij kunnen meedenken.

Mijn probleem/uitdaging:
Als ik met mijn fiets thuiskom wil ik deze achterin mijn tuin in de schuur zetten. Hiervoor moet ik – via een achterom/steeg – door een poort en dan door de schuurdeur. Mijn sleutels heb ik altijd bij mijn fietssleutel omdat ik ze anders vergeet. Het (luxe) probleem is dat ik dus twee keer moet afstappen en mijn fiets op slot moet doen poort/schuur moet opendoen.

Mijn gevoel zegt mij dat dit makkelijker moet kunnen. Kunnen de deuren voor mij opengaan op basis van mijn mobiel (en die van mijn vrouw).

Mogelijke oplossingen:
In mijn zoektocht naar oplossingen ben ik een paar mogelijke oplossingen tegengekomen:
  • Oplossingen als Flexeria, Nuki, Danalock en invited. Al deze oplossingen zouden werken voor mijn schuurdeur, maar helaas niet voor een poort. Voor de poort werken ze niet omdat je niet wil dat als iemand over de poort klimt dat hij dan geen sleutel meer nodig heeft.
  • Een (generiek) elektrisch slot (Solenoidsloten). Deze sloten voldoen aan mijn eisen alleen registreren deze niet mijn mobiel, maar werken met pasjes/rfid etc.
Nog een paar randvoorwaarden (om de zoektocht nog wat moeilijker te maken):
  • De deuren moeten (ook) geopend kunnen worden met een normale sleutel.
  • Ik wil dat de deur mij “ziet” o.b.v. bluetooth oid. Ik wil niet mijn mobiel uit mijn zak moeten halen en een app opstarten.
Zijn er mogelijkheden die ik niet heb gezien, ik heb momenteel nog geen andere domotica in huis?

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Ikzelf ben aan het kijken om bij ons salto sloten tzt te laten plaatsen. Dit werkt met pasjes of een nfc chip. Degene die deze plaatst en goed aangeschreven is bij salto ken ik goed.
Of er varianten zijn met sleutel denk het wel eigenlijk.
Het werkt met nfc, maar je hebt ook lezers met een groter bereik.

Wellicht een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat smartlocks nog niet echt volwassen genoeg zijn om zelfs een el cheapo klavierslot te vervangen.

Zoek de oplossing op een andere manier, bijvoorbeeld met een afneembare sleutelbos, of een me een lijntje zodat je de sleutel er niet uit hoeft te halen om een sleutel ergens anders in te steken.

Als alternatief zou je nog kunnen kijken naar een smart slot voor je fiets in plaats van de andere zaken, dat lijkt me minder problematisch bij een hack dan een huis of schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-08 21:56
Heb zelf al jaren een slot van Burg Wachter, een Duits bedrijf. Volgens de site is de laatste generatie middels 4 manieren te openen: Beim secuENTRY sind das Pincode oder Fingerprint, Smartphone oder Transponder

Dus niet met een ouderwetse sleutel, maar die heb ik al jaren niet meer in gebruik: https://www.burg.biz/2017...ause-smart-simple-sicher/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
CasperHobs schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:52:
Mijn sleutels heb ik altijd bij mijn fietssleutel omdat ik ze anders vergeet. Het (luxe) probleem is dat ik dus twee keer moet afstappen en mijn fiets op slot moet doen poort/schuur moet opendoen.

Mijn gevoel zegt mij dat dit makkelijker moet kunnen.
Je probleem is dat je je sleutelbos vergeet als ze niet aan je fietssleutel zitten. Jou oplossing is de sleutels vastmaken aan je fietssleutel. Het gevolg daarvan is dat je twee keer moet afstappen en je fiets op slot moet doen om je poort te openen.

Goedkope oplossingen:
Waarom geen karabijnhaak aan je sleutelbos zodat je sleutels afneembaar zijn?
Waarom geen fietsslot zonder sleutel (maar met cijfercode)?
Leer jezelf een nieuwe gewoonte aan waarin je je sleutels los hebt en gewoon niet vergeet (Ik fiets ook naar het werk, heb m'n fietssleutel los van m'n huissleutelbos, ik vergeet ze nooit).

Oke, de andere kant van het verhaal. Je bent een tweaker, je wilt graag domotica, en zoekt een excuus om voor kapitalen aan smartlocks aan te schaffen.

In dat geval:
Ik heb goede ervaring met https://nuki.io/en/ en kan je aanraden om eens rond te kijken op de site. Zij voldoen aan al je eisen mbt gemak.

Mbt je poort: Laat het slot maar weg, het voegt echt niks toe aan beveiliging op welk niveau dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 17-08-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperHobs
Oke, de andere kant van het verhaal. Je bent een tweaker, je wilt graag domotica, en zoekt een excuus om voor kapitalen aan smartlocks aan te schaffen.
ok, schuldig :) .

Zelf ben ik nog tegen de flexeria deurcontroller aangelopen. Iemand hier ervaringen mee? Dit lijkt een oplossing te zijn i.c.m. met een (regulier) elektrisch slot.

Zelf zat ik ook nog te bedenken dat mijn auto mij altijd wel van een afstandje kan "zien". Welke technologie wordt hiervoor gebruikt en bestaat dat niet ook voor deuren?

[ Voor 30% gewijzigd door CasperHobs op 18-08-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom moet het perse via mobiel, en niet via een RFID-chip die je in je (binnen)zak houdt? Een telefoon moet zelf contact zoeken met bijv. wifi of bluetooth (dus ook: bluetooth altijd aan laten), dus je bent afhankelijk van het zoekgedrag van je telefoon.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperHobs
Thijsmans schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:06:
Waarom moet het perse via mobiel, en niet via een RFID-chip die je in je (binnen)zak houdt? Een telefoon moet zelf contact zoeken met bijv. wifi of bluetooth (dus ook: bluetooth altijd aan laten), dus je bent afhankelijk van het zoekgedrag van je telefoon.
Dat hoeft niet persé. Jouw suggestie sluit dus aan bij mijn ervaring met mijn auto. Wat is hier een goede leverancier voor? Zelf kwam ik bij de CES Lang Schild uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Het probleem met deuren die jou "zien" is dat ze best wel een bereik hebben.
Dan is je deur ook permanent van het slot af als je thuis bent.
En een ander probleem is dat je telefoon niet leeg mag zijn ;)
Om nog maar niet te spreken over de enorme prijs van de huidige smartlocks.

Mijn eigen oplossing:
Ik heb 1 huissleutel aan mijn fietssleutel zitten. En een tweede in mijn broekzak. Normaal gebruik ik de tweede. Maar als ik die weer eens vergeet dan kom ik in ieder geval mijn huis in.
Alternatief is zo'n automatisch oprollend touwtje. zodat je je schuur gewoon open kan maken zonder de fietssleutel uit het slot te halen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn eigen oplossing (al dan niet bewust):
Mijn ringslot van mijn fiets is zo kapot gegaan dat op het moment dat hij open is, je de sleutel er ook uit kan halen. (Lees, je kunt hem op elk moment er uit halen, maar op slot doen en open doen kan alleen nog als je de sleutel er in steekt).
Is het niet zo dat zo een principe ringslot ook gewoon op de markt is? Dan heb je namelijk je sleutelbos altijd in je zak zitten.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
CasperHobs schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:52:
[...]
Mijn probleem/uitdaging:
Als ik met mijn fiets thuiskom wil ik deze achterin mijn tuin in de schuur zetten. Hiervoor moet ik – via een achterom/steeg – door een poort en dan door de schuurdeur. Mijn sleutels heb ik altijd bij mijn fietssleutel omdat ik ze anders vergeet. Het (luxe) probleem is dat ik dus twee keer moet afstappen en mijn fiets op slot moet doen poort/schuur moet opendoen.

Mijn gevoel zegt mij dat dit makkelijker moet kunnen.
[...]
Zijn er mogelijkheden die ik niet heb gezien, ik heb momenteel nog geen andere domotica in huis?
Ja, hele simpele low-tech oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB146OKHFXXXXc.aXXXq6xXFXXXT/2PCS-Key-Ring-Alloy-Bicyclic-Rapid-Separation-Keychain-Snap-Easy-off.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zeggen: een 24V deuropener in de staander van je schutting monteren, dat je laat aansturen door een RFID-lezer/relais. Dus: je scant je RFID-chip, het relais gaat 5 seconden open en in die 5 seconden wordt er 24V onderbroken waardoor de nachtschoot van de deuropener open kan.

Tegelijkertijd vraag ik me af of je dit allemaal wil doen (met name omdat er relatief best wat kosten mee gemoeid zijn) voor een tuindeur die, zoals opgemerkt, geen veiligheidswerking heeft :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:56
Het extraatje met een smart lock is dat je toegang kan geven op basis van voorwaarden. Vrienden met een sleutel bijv. Alleen overdag, of de buurman alleen als je op vakantie bent. Je kan dan ook snel toegang geven en ontnemen als je dat nodig vind.
Ik ben aan het kijken voor zo'n oplossing en dan het liefst met een 'keycard' die iedereen al op zak heeft. De rifd van een bankpas, of de ov chipkaart ofzo. Iemand ideeen?
Pagina: 1