Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duitse stekkerdoos in Belgie?

Pagina: 1
Acties:

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 21:19
De volgende vraag zal waarschijnlijk al meermaals besproken zijn op dit forum, maar een duidelijk antwoord vond ik er niet tussen.

In het mogelijk om een Duitse stekkerdoos in Belgie te gebruiken? Zonder aan veiligheid etc. te moeten inleveren. Ik vermoed dat het mogelijk is en geen probleem vormd. Het discussiepunt in dacht de aarding. Het bizare is dat dit niet verkocht wordt in de Belgische winkels.

De voorkeur voor de aankoop van een Duitse stekkerdoos in het prijsverschil.

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-11 12:00
Als het punt alleen het prijsverschil is zou ik daar zeker niet op bezuinigen. Hoeveel kan het realistisch nou schelen, maximaal 5 euro per stekkerdoos? Ook al zou je er 10 nodig hebben, zou ik alsnog hier niet op besparen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In België wordt penaarde gebruikt, in tegenstelling tot het hier bekende randaarde. Daar zijn wel adapters voor te vinden, maar die kosten ook snel het bedrag waarvoor je ook een simpele stekkerdoos kan scoren.

Die dingen zijn overigens gewoon in webwinkels te vinden.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De Duitse versie mist inderdaad de benodigde pen.
Zou er een verzekeringsprobleem ontstaan, wordt de schuld heel snel daarop gezet.

• edmunt
Het prijsverschil is +-20 euro. (het is eentje van Brennestuhl met overspanningsbeveiliger) 12 stekkerversie wordt niet eens gemaakt voor de BE/FR markt. Maar opzich nog zo geen groot drama.

Al de stekkers die ik gebruik met aarding hebben zowel plaats voor een pinnetje als de randaarding. De apparaten die eraan hangen zijn hoogstens enkele jaren oud.

Maar wisselt de stekkerdoos dit automatisch over van randaarding naar het pinnetje in de muur?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zowel de penaarde als de randaarde zitten met elkaar verbonden. Maakt dus niet uit waar je het aan aard, zolang het maar ergens de aarde raakt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop er een stekker met penaarde bij ter vervanging en knip de stekker die er aan zit af?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als aan de Duitse stekkerdoos een stekker zit met zowel randaarde als een gat voor de aardpen zijn ze intern doorverbonden. Als je in die doos vervolgens stekkers met randaarde gebruikt is dat gewoon veilig.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:08:
Als aan de Duitse stekkerdoos een stekker zit met zowel randaarde als een gat voor de aardpen zijn ze intern doorverbonden. Als je in die doos vervolgens stekkers met randaarde gebruikt is dat gewoon veilig.
In principe zou dat voldoende moeten zijn, maar ik zou het toch nameten OF het werkelijk zo verbonden is.
Ik heb ook NL stekkers, met datzelfde 'gat' die toch niet in verbinding staat met de randaarde.

De multimeter sloeg iig niet aan ( of uit )
Nu maakt dat voor mij (NL) niet uit, maar de PC van mijn maat (BE) had artifacten, vanwege die gebrekkige aarding.

• edmunt
https://asset.conrad.com/...zwart-3-m.jpg?x=520&y=520 Dit is het type stekker die ik gebruik. Ik ga ervan uit dat dit zowat de standaard stekker is voor landen als NL, BE en DE.

Het opmerkelijke is dat de stekker (welke in het stopcontact in de muur wordt gestoken) van de Duitse stekkerdoos ook een gaatje heeft. Dus zou het moeten werken. Het blijft mij een raadsel waarom dit niet in Belgie wordt verkocht. Misschien heeft dit te maken met oude apparaten?

@FreshMaker, dit is zeer angstaanjagend. Op de Duitse stekkerblok zou ik ook mijn PC, ... etc aansluiten.

@@TERW_DAN en @evilution bedankt.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:21
Ik ze de meeste mensen hier focussen op de stekker van de stekkerdoos. Als die zo'n gaatje heeft en die maakt goed contact is dat het probleem niet. Het probleem zit eerder in de stekkerdoos: die heeft geen pennen, waar sommige stekkers mogelijk wel vanuitgaan voor aarding (want die hebben weer geen randaarde).

Als we allemaal https://asset.conrad.com/...wart-3-m.jpg?x=520&y=5200 als stekker zouden gebruiken in Europa zou het allemaal een stuk makkelijker zijn, maar ja...dat is niet zo.

• WhiteDog
  • Laatst online: 16-11 14:50

WhiteDog

met zwarte hond

FreshMaker schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:16:
[...]

De multimeter sloeg iig niet aan ( of uit )
Nu maakt dat voor mij (NL) niet uit, maar de PC van mijn maat (BE) had artifacten, vanwege die gebrekkige aarding.
Praat je over een desktop? Kan je toch gewoon de kabel van de voeding door een andere vervangen? Probleem met voedingen is natuurlijk wel dat veel mensen ondertussen 100 van die kabels hebben maar niet altijd degene gebruiken die bij de voeding zat (die wat betere kwaliteit was) :)

Voor de TS zou ik gewoon kijken naar een ander merk of 2 dozen gebruiken. 12 apparaten op 1 stopcontact is ook niet altijd een goed plan, tenzij je goed weet wat voor draad er naar de meterkast loopt.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
hoe het in belgie precies is geregeld weet ik niet, maar in NL moet je installatie voldoen aan de NEN norm. die schrijft oa ook het soort te gebruiken wandcontactdozen voor, die tevens moeten zijn voorzien van de benodigde keurmerken, in NL is dat KEMA.
als je installatie daar niet aan voldoet kan het energietransportbedrijf besluiten je af te sluiten van het net, en als in geval van een calamiteit blijkt dat je installatie niet aan de norm voldoet en je dit had kunnen weten kan de verzekering ook nog eens moeilijk gaan doen.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-11 16:02

Soggney

Zeekomkommer

@edmunt Het zal gewoon werken. Ik als zowel de randaarding als pen aarding voorzien is. Dan moet het gaan.
Maar, als het prijsverschil zo groot is, zou ik zoals FreshMaker aangaf, even de multimeter gebruiken en kijken of zowel de pen als randaarding is aangesloten. Lijkt me wel aangezien je dat aangaf, maar zo niet, terugsturen en negatieve review.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
De meeste apparaten van de laatste 25 jaar in België hebben CEE7/7 stekkers (met pen en randaarding dus)

De enige apparaten die ik ooit ben tegengekomen zonder randaarding zijn +30 jaar oud (waarschijnlijk ouder) in het huis van mijn grootouders (CEE7/6 stekkers).
Een CEE7/6 stekker past overigens gewoon niet in een stopcontact met randaarding. Dus onveilig zal het niet worden.

Meer info over de verschillende soorten stekkers en stopcontacten.
Wikipedia: AC power plugs and sockets

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

edmunt schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:53:
Het opmerkelijke is dat de stekker (welke in het stopcontact in de muur wordt gestoken) van de Duitse stekkerdoos ook een gaatje heeft. Dus zou het moeten werken. Het blijft mij een raadsel waarom dit niet in Belgie wordt verkocht. Misschien heeft dit te maken met oude apparaten?
Wat wordt niet in België verkocht? Stekkerdozen met randaarde? Dat is omdat België nou eenmaal penaarde gebruikt. In Duitsland en Nederland gebruiken we randaarde dus daar vind je geen stekkerdozen met penaarde. De meeste stekkers echter zijn voorzien van beide zodat de stekkers zelf universeel zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• edmunt
@fluffy1 Idd, ik kan me nauwelijks CEE7/6 stekkers voorstellen. Het oudste apparaat, dat er op aangesloten wordt, is misschien een jaartje oud. Wel interessant om te weten dat CEE7/6 stekkers hierop niet passen.

@PetervdM Dit is ook in Belgie het geval. De wandcontactdozen moeten voorzien zijn van penaarde. Maar over stekkerdozen wordt gezwegen.

@WhiteDog nja het is een laptop. Maar ik kan het gerust vervangen. De kabel van de laptop is een CEE7/7 type. Als ik het vervang is het door exact dezelfde kabel? Het probleem is, zijn de penaarding en randaarding met elkaar verbonden in de stekkerdoos. Zodat ze samen werken. Zoals FreshMaker al aanhaalde, een test met de multimeter zou duidelijkheid brengen.

12 stekkers aansluiten is geen probleem. De meeste verbruiken niks. Ik heb al enkele stekkerdozen van brennestuhl gehad. Bij een overload springen ze gewoon af. (elektrische verwarming op max. gezet terwijl er nog wat anders aanstond.)

@jurri@n Je hebt gelijk. Vooral de onduidelijkheid die er nu heerst. Moet ik nu 20 euro meer uitgeven? Opzich nog niet zoveel, ondanks dat er elk jaar wel enkele hier in huis sneuvelen door onvoorzichtig gebruik.

@CyBeR Als deze allemaal universeel zijn, kunnen deze ook in Belgie verkocht worden. Maar toch zie je op enkele uitzonderingen en incidenten op Ibood niet in de winkels. Misschien is er toch een technische reden?

De modellen die ik op het oog heb zijn https://www.brennenstuhl....-way-duo-3m-h05vv-f-3g1-5 Niet eens verkrijgbaar in Belgie.

https://www.brennenstuhl....a-8-way-3-m-h05vv-f-3g1-5 Per definitie 20 euro duurder in Belgie dan op de Duitse Amazon.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

edmunt schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:34:
@CyBeR Als deze allemaal universeel zijn, kunnen deze ook in Belgie verkocht worden. Maar toch zie je op enkele uitzonderingen en incidenten op Ibood niet in de winkels. Misschien is er toch een technische reden?
De stekkers zijn universeel. De stopcontacten niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 14:35
Ik heb, in Belgie, nog niet veel stekkers gezien die niet zouden passen op die stekkerblokken die je daar hebt. Meestal hebben de stekkers zelf een afplatting met zo'n uitstekend nokje, randaarde en penaarde. De stekkerdozen die je hier koopt hebben echter een een volledig rond gat. Da's groter dus het past.

Ik zou me eerder zorgen maken om het andere eind: zit daar wel een gat in voor de aardingspen zodat je het überhaupt in een Belgisch stopcontact in de muur kan steken?

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met een belgische vriendin komt ook belgische inboedel.

Ik heb hier in nederland dus genoeg belgische stekkerdozen die in nederlandse wandcontactdozen zitten. En op die stekkerdozen zit weer nederlandse apparatuur (zowel geaard als ongeaard). Werkt allemaal probleemloos.

Het enige punt is dat ze in Belgie de stekkers hebben beveiligd tegen ondersteboven inpluggen. Wel zo veilig :P
Pagina: 1