Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Omdat ik in mijn zoektocht op internet geen uitsluitsel kon vinden, hier plaats ik hier mijn probleem, misschien weet iemand het hier.

Onlangs een nieuwe laptop aangeschaft, die ik wilde gaan gebruiken icm de Dell 2415q. De laptop is een Asus Rog GL553VD. Hier zit een GTX1050 in met HDMI 2.0.

Nou kan ik het aansluiten dmv HDMI <> HDMI, dan komt er 4k beeld uit maar dan op 30hz, wat niet zo fijn werkt. Na wat lezen kwam ik er achter dat er een HDMI 2.0 poort op zit, wat op zich uitvoer naar 4k @ 60hz mogelijk maakt. Nu heb ik een kabel besteld (deze) en deze uitgeprobeerd. Scherm blijft zwart, laptop zelf herkent ook niets. Laptopt en scherm werken dus wel met elk een HDMI verbinding.

Wat heb ik gedaan?
- Drivers helemaal up to date
- Bios up to date
- Alle mogelijke beeldscherminstellingen nagelopen (Nvidia heeft niet zulke uitgebreide tools?)

Kan het zijn dat de kabel HDMI 2.0 niet ondersteunt en ik een andere moet halen die dit wel doet? Ik zie op de meeste website expliciet kabels van DP 1.2 > HDMI, en niet andersom.

Ik kom alleen van dit soort vage topics tegen, zonder echt een oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Nap op 16-08-2017 17:05 ]

Tx to: @internetofshit

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44
Die kabels zijn van DisplayPort naar HDMI, niet andersom. Dus als je laptop geen DP uitgang heeft gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Denk dat je nog het beste uit kunt wijken naar de USB 3.1C poort.
USB C > DP zou 4k 60hz moeten halen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Niet online
Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:16:
Denk dat je nog het beste uit kunt wijken naar de USB 3.1C poort.
USB C > DP zou 4k 60hz moeten halen
Dat zou zo een betekenen dan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Die kabels gaan alleen werken als de betreffende USB Type C poort DisplayPort Alternate Mode ondersteunt, kans is groot dat het bij die Asus laptop gewoon een standaard USB 3.0 of 3.1 poort met Type C connector is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nielson schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:23:
Die kabels gaan alleen werken als de betreffende USB Type C poort DisplayPort Alternate Mode ondersteunt, kans is groot dat het bij die Asus laptop gewoon een standaard USB 3.0 of 3.1 poort met Type C connector is.
Volgens de link van TS:
USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s)

Maar goed, blind vertrouwen is nooit goed. TS kan altijd voor de zekerheid de boekjes er nog even op naslaan :)
Nap schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:18:
[...]

Dat zou zo een betekenen dan lijkt me?
Mits de info op Tweakers inderdaad klopt zou dit volstaan:
https://www.allekabels.nl...nZPhQiK59_lBoC5xYQAvD_BwE

Maar ben nog even voor je aan het fact-checken ;) :)
Tot nog toe vrees ik dat ik je teleur moet stellen ;(

Hoop dat je van 1 van de apparaten nog het bonnetje hebt want van HDMI 2.0 naar DP 1.2 is een kostbaar geintje.
Andere optie kan zijn om hdmi > hdmi op b.v. 1440p te draaien. Uiteraard wel zonde van je mooie scherm al is 4k op 23" ook wel een tikkeltje over the top als je het mij vraagt :P
Qua gamen zul je met de GTX 1050 overigens ook snel uit moeten wijken naar 1080p en voor huis- tuin en keuken werk moet je gigantisch gaan schalen om de tekst leesbaar te houden

[ Voor 55% gewijzigd door Switchie op 16-08-2017 18:10 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Na wat lezen kwam ik er achter dat er een HDMI 2.0 poort op zit
Ik kon dit zo snel niet terug vinden, overal word een beetje vaag gedaan over de HDMI poorten, overal zetten ze uitgebreid bij welke versie het is (van de USB poorten enz) maar bij HDMI overal...tja, HDMI, maar nergens staat welke versie het is.

Kan ook zo snel geen reviews vinden (sorry, niet al te grondig aan het zoeken geweest), waar ze een 4K scherm eraan gehangen hebben.

Dat een Geforce 1050 HDMI 2.0 ondersteunt wil helaas niet zeggen dat de poort op de laptop zelf dat ook is.
Dit was ook wel eens het geval met bepaalde IGP's, die zelf wel 4K 60Hz ondersteunen, maar dat de poort op het moederbord 'gewoon' een oude 1.4 poort was die niet verder wilde dan 30Hz op die resolutie.

En vaak bij specificaties word het wel van de daken geschreeuwd als er bijvoorbeeld een HDMI 2.0 poort op zit, vandaar dat ik het toch even aangeef (met de disclaimer dus, dat ik niet alles heel grondig heb nagezocht...maar een uitgebreide review bij notebookcheck, en de specificatie pagina van Asus zelf, word geen woord gerept over een HDMI 2.0 poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Maakt ook niet zoveel uit wat de laptop heeft aangezien de Dell monitor slechts een HDMI 1.4 íngang heeft, aanbevolen manier van aansluiten is dus via DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Niet online
Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:34:
[...]

Volgens de link van TS:
USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s)

Maar goed, blind vertrouwen is nooit goed. TS kan altijd voor de zekerheid de boekjes er nog even op naslaan :)

[...]

Mits de info op Tweakers inderdaad klopt zou dit volstaan:
https://www.allekabels.nl...nZPhQiK59_lBoC5xYQAvD_BwE

Maar ben nog even voor je aan het fact-checken ;) :)
Tot nog toe vrees ik dat ik je teleur moet stellen ;(

Hoop dat je van 1 van de apparaten nog het bonnetje hebt want van HDMI 2.0 naar DP 1.2 is een kostbaar geintje.
Andere optie kan zijn om hdmi > hdmi op b.v. 1440p te draaien. Uiteraard wel zonde van je mooie scherm al is 4k op 23" ook wel een tikkeltje over the top als je het mij vraagt :P
Qua gamen zul je met de GTX 1050 overigens ook snel uit moeten wijken naar 1080p en voor huis- tuin en keuken werk moet je gigantisch gaan schalen om de tekst leesbaar te houden
Thanks, vind het op zich niet zo'n punt om op 30hz te werken, maar ideaal is anders. 1440p ziet er inderaad niet uit, dan kan je beter op 1920x1080. Scherm had ik al, gebruik hem voor mijn werklaptop, die wel een DP-aansluiting heeft (en ben de resolutie gewend, vind het erg fijn werken). Deze laptop is ook meer voor erbij. Mocht ik het ooit nog echt serieus aanpakken (4k gamen), koop ik een desktop.

Bij de USB optie kan ik het risico wel nemen voor die 30 euro, maar ik vrees dat het zo'n niet-gebruikelijke setup is dat het ook niet kan.
Nemesizz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:41:
[...]

Ik kon dit zo snel niet terug vinden, overal word een beetje vaag gedaan over de HDMI poorten, overal zetten ze uitgebreid bij welke versie het is (van de USB poorten enz) maar bij HDMI overal...tja, HDMI, maar nergens staat welke versie het is.

Kan ook zo snel geen reviews vinden (sorry, niet al te grondig aan het zoeken geweest), waar ze een 4K scherm eraan gehangen hebben.

Dat een Geforce 1050 HDMI 2.0 ondersteunt wil helaas niet zeggen dat de poort op de laptop zelf dat ook is.
Dit was ook wel eens het geval met bepaalde IGP's, die zelf wel 4K 60Hz ondersteunen, maar dat de poort op het moederbord 'gewoon' een oude 1.4 poort was die niet verder wilde dan 30Hz op die resolutie.

En vaak bij specificaties word het wel van de daken geschreeuwd als er bijvoorbeeld een HDMI 2.0 poort op zit, vandaar dat ik het toch even aangeef (met de disclaimer dus, dat ik niet alles heel grondig heb nagezocht...maar een uitgebreide review bij notebookcheck, en de specificatie pagina van Asus zelf, word geen woord gerept over een HDMI 2.0 poort).
Klopt, het is ook niet een gebruikelijke setup, meestal wordt er getest met 4k+DP of HD+HDMI. Uitgebreide informatie over laptop zelf is erg lastig te vinden, boekjes zaten er ook niet bij.
Nielson schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:59:
Maakt ook niet zoveel uit wat de lsptop heeft aangezien de Dell monitor slechts een HDMI 1.4 ingang heeft, aanbevolen manier van aansluiten is dus via DisplayPort.
De monitor heeft ook een DP port (die werkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nap schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:02:
Bij de USB optie kan ik het risico wel nemen voor die 30 euro, maar ik vrees dat het zo'n niet-gebruikelijke setup is dat het ook niet kan.
Bespaar je de moeite! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Niet online
By the way, heb hem nu op 2560*1440, wat er echt niet misselijk uit ziet. Denk dat ik het hierbij laat, knap oog die het verschil met 4k ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nap schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:37:
[...]

By the way, heb hem nu op 2560*1440, wat er echt niet misselijk uit ziet. Denk dat ik het hierbij laat, knap oog die het verschil met 4k ziet :)
Dat wilde ik inderdaad zeggen hierboven. 4k op 23" valt wat mij betreft onder de noemer "omdat het kan"
Daarnaast zal 4k op 23" betekenen dat je Windows moet laten schalen naar b.v. 400% omdat je anders de letters niet eens kunt lezen :)

Pagina: 1