Backup data niet uitleesbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views

Vraag

• rbr210
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-12-2023
Beste allen,

Ik wijk even af van het standaard format, omdat er druk op de zaak zit en ik via verschillende bronnen probeer relevante informatie in te winnen.

De situatie is de volgende: mijn zus heeft haar dienstverband bij een consultancy organisatie beëindigd en moet derhalve haar laptop inleveren. Ze heeft alle documenten waarover ze beschikking wil houden op een externe harde schijf van Seagate geback-upt. Toen ze deze schijf aansloot op de laptop van mijn zwager bleek het niet mogelijk om deze bestanden van haar bedrijfslaptop te openen. Hetzelfde probleem doet zich voor op mijn laptop.

Ze kan de bestanden wel openen wanneer ze deze externe schijf aansluit op haar bedrijfslaptop.

Kan iemand op basis van bovenstaande informatie aangeven wat hiervan (hoogst)waarschijnlijk de oorzaak is en wat een eventuele oplossing voor dit probleem kan zijn.

Eventuele input wordt enorm gewaardeerd!

Alle reacties

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk gewoon iets van encryptie vanuit het bedrijf zodat er geen gevoelige (klant) data uitlekt. Is niet zo heel gek.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bitlocker, beveiliging by design.

Bestanden naar zichzelf mailen?

[ Voor 34% gewijzigd door Coach4All op 16-08-2017 15:44 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• rbr210
Zou dat inhouden dat een bestand dat ze naar mij mailt ook niet te openen is?
DennusB schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:43:
Waarschijnlijk gewoon iets van encryptie vanuit het bedrijf zodat er geen gevoelige (klant) data uitlekt. Is niet zo heel gek.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
rbr210 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:46:
Zou dat inhouden dat een bestand dat ze naar mij mailt ook niet te openen is?

[...]
Je kan het proberen, maar geen garantie.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat voor melding krijg je als je de bestanden wilt openen ?

Cloud ☁️

• rbr210
Verschillende, afhankelijk van het bestandstype. Bij jpg's dat het bestand beschadigd lijkt en of niet leesbaar is. Ppt's die de melding krijgen dat ze gerepareerd dienen te worden ( wat dan niet mogelijk is).
HKLM_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:47:
Wat voor melding krijg je als je de bestanden wilt openen ?

• HKLM_
  • Nu online
@rbr210 Als je de bestanden via de HDD opent en dan opnieuw opslaat op een andere locatie lukt dat wel ?

Cloud ☁️

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zou de documenten niet verder openen, want het lijkt erop alsof het bedrijf Azure AD RMS of iets dergelijks gebruikt. Men kan dus in hun logbestanden terugzien dat je de bestanden probeert te openen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
rbr210 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:41:
Ik wijk even af van het standaard format, omdat er druk op de zaak zit en ik via verschillende bronnen probeer relevante informatie in te winnen.
Juist die standaard format helpt om snel alle benodigde info boven water te krijgen.

Om wat voor laptops / besturingssystemen gaat het?
Format van de externe schijf?
Wat voor melding krijg je, zie je de bestanden uberhaupt?
Andere schijf / andere manier van kopieeren geprobeerd?
Etc ...

Daarnaast wel even goed nadenken of ze wel die bestanden mag kopieeren, als het bedrijfsinfo is heeft ze hier 0 recht op.

Kan me bijna niet voorstellen dat het door encrytie komt...of alle bestanden moeten apart versleuteld worden, zou nog kunnen.

Je kan natuurlijk ook contact opnemen met de beheerder van die consultancy partij als je problemen blijft houden.

• rbr210
Net getest om een losse ppt naar mij te sturen per mail en dan is het bestand wel te openen, maar weggeschreven op een externe harde schijf en die aansluiten op mijn laptop is tot nog toe niet mogelijk.
Coach4All schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:43:
Bitlocker, beveiliging by design.

Bestanden naar zichzelf mailen?

• rbr210
Nee dat lukt niet
HKLM_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:53:
@rbr210 Als je de bestanden via de HDD opent en dan opnieuw opslaat op een andere locatie lukt dat wel ?

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Vaak eisen consultancy bedrijven ook dat externe media versleuteld worden voor ze kunnen worden gebruikt in verband met verlies (USB stick /disc / etc) is snel verloren. Klinkt inderdaad als bitlocker of vergelijkbaar. Ik kan bijvoorbeeld ook niets wegschrijven naar externe media zonder encryptie.

Als ze een goede reden heeft hier recht op te hebben dan kan ze dit bespreken met haar voormalige werkgever toch?

Een echte golver is nooit uitgeput

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Uploaden naar Dropbox, Onedrive, Drive of Hubic ipv mailen lijkt me een betere optie.

• rbr210
Daar heb je gelijk in, daarom hieronder.

Gegevens bedrijfslaptop:
Laptop: Lenovo Thinkpad
Bestandsstructuur HDD (extern): NTFS (Seagate Expansion Drive 2 TB)

Mijn laptop:
HP Pavillion 13-b220nd

Ook hebben we een andere externe HDD geprobeerd, te weten de oorspronkelijke HDD (NTFS) uit mijn laptop die ik een casing heb zitten, omdat ik een SSD heb geplaatst.

Op de laptop van mijn zus staat in het rechter-muisknop menu de optie de encryptiestatus te bekijken voor de schijf/partitie/(sub)folder. Voor de hele partitie waar het om draait is geen encryptie ingeschakeld. Over software als Bitlocker of het genoemde Azure heb ik niets kunnen vinden. Overigens geeft ze aan in het verleden deze problemen niet te hebben gehad. Dit kon ze aantonen met een andere harde schijf waarop een backup stond (uit 2015 geloof ik).

Betreffende de foutmeldingen heb ik voor verschillende bestandsformaten ook verschillende foutmeldingen, hoewel de strekking ongeveer hetzelfde is.

https://drive.google.com/...J9jXCH4InkQXZ4eUYxZWFkWVk
https://drive.google.com/...J9jXCH4InkU2hTcFozYUZVa0U
https://drive.google.com/...J9jXCH4InkaGhVeS1VTG1HSjA
https://drive.google.com/...J9jXCH4InkRUs0bkZrYko3Yk0
eric.1 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Juist die standaard format helpt om snel alle benodigde info boven water te krijgen.

Om wat voor laptops / besturingssystemen gaat het?
Format van de externe schijf?
Wat voor melding krijg je, zie je de bestanden uberhaupt?
Andere schijf / andere manier van kopieeren geprobeerd?
Etc ...

Daarnaast wel even goed nadenken of ze wel die bestanden mag kopieeren, als het bedrijfsinfo is heeft ze hier 0 recht op.

Kan me bijna niet voorstellen dat het door encrytie komt...of alle bestanden moeten apart versleuteld worden, zou nog kunnen.

Je kan natuurlijk ook contact opnemen met de beheerder van die consultancy partij als je problemen blijft houden.

[ Voor 5% gewijzigd door rbr210 op 16-08-2017 17:39 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarschijnlijk gewoon middleware of filterdriver o.i.d. die losse bestanden on-the-fly codeert op lokale bestandssystemen. In plaats van hier zelf mee te gaan klooien kan je beter de interne IT dienst even vragen de data beschikbaar te stellen.

Dropbox en Google Drive gaan waarschijnlijk niet helpen om dat de data at rest ook gecodeerd is en dus op andere computers niet te openen is. De Droboxen en Google Drives der bestandssynchronisatie hoeven de bestanden niet te kunnen openen en lezen gewoon ruwe data die dus niet te lezen is.

Stel dat je bestanden probeert te kopiëren waar bij dat eigenlijk niet mag, dan heb je pech en kunnen we je niet helpen. Stel dat het wel mag, dan moet je bij de interne dienstverlening aankloppen en vragen of zij de kopie zonder encryptie willen maken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
johnkeates schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:43:

Stel dat je bestanden probeert te kopiëren waar bij dat eigenlijk niet mag, dan heb je pech en kunnen we je niet helpen. Stel dat het wel mag, dan moet je bij de interne dienstverlening aankloppen en vragen of zij de kopie zonder encryptie willen maken.
Hierbij gaat deze discussie dan ook op slot. Je hebt inmiddels voldoende handvaten om verder te gaan. Ik geloof je verhaal maar we kunnen hier niet 100% zeker zijn dat het legitiem is. Zie verder Het algemeen beleid #verbodenhacken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.