Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 09:38
Beste medetweakers, vanwege ruimtegebrek ga ik mijn Corsair Carbide 540 vervangen voor een Silverstone Sugo SG09 / SG10.

Nu ga ik dadelijk alle onderdelen verhuizen van de Corsair Carbide 540 naar de nieuwe Silverstone kast, alleen blijkt nu dat ik mijn Asus z170 Pro Gaming ATX moederbord moet vervangen omdat in deze nieuwe kast alleen een m-atx of mini itx moederbord past.

link naar huidig moederbord: pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

Nu wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan dus ik zou graag een moederbord willen hebben die net zo goed is als mijn Z170 Asus Pro Gaming maar dan in een m-atx of mini itx formaat zodat deze past in de Silverstone kast. Of in ieder geval een moederbord die genoeg aansluitingen biedt voor mijn hardware en genoeg lanes biedt voor een m.2 ssd en gtx 1080ti / fanaansluitingen en mijn processor&geheugen overklok ondersteunt, en niet dat ik dadelijk tekort kom. Dat is eigenlijk het belangrijkste en het zou fijn zijn als het goedkoop is want de kast is al duur. :-)

Mijn hardware:

1x m.2 ssd
1x 3,5 inch 4tb drive
1x Corsair RM750i voeding
1x GTX 1080 ti
1x 6700K overgeklokt naar 4,7ghz
1x Noctua NH-U12S
2x 8gb 2666 geheugen (misschien dat ik wel ga vervangen voor 2x16 op 3600snelheid)

Verder heeft de nieuwe Silverstone case 6 fanpoorten maar er zijn maar 3 fans meegeleverd. Misschien dat ik nog een vierde fan ga installeren.

Alvast bedankt voor de reacties!! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Da Queen op 16-08-2017 15:49 ]

Beste antwoord (via Da Queen op 18-08-2017 23:35)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Je hebt geen 2 CPU fan headers nodig, je koeler komt toch maar met één fan.

Verder zijn fans nu ook weer niet het belangrijkste aan een moederbord, je kunt desnoods de fan sturen met een fan controller of een fan header opsplitsen. Belangrijker zijn de geluidskaart en stroomvoorziening voor je overklok.

Mini ITX moet je in elk geval niet naar kijken, als de behuizing µATX ondersteunt neem je beter dat, mini ITX moederborden zijn iets moeilijker om mee te werken (alles moet op heel weinig plaats) en ook duurder.

Micro ATX moederborden met degelijke stroomvoorziening zijn ook moeilijker te vinden, en dan mag je ook de hoofdprijs er voor betalen. Wil je een stroomvoorziening op het niveau van je Pro Gaming dan moet je eigenlijk toch voor de duurdere pricewatch: Asus ROG Strix Z270G GAMING kiezen.

De pricewatch: ASRock Z270M Extreme4 lijkt ook best goed, maar qua overklokken is dat toch een stap terug. Als je 6700K niet al te veel spanning nodig heeft voor 4,7GHz zou het mogelijk kunnen zijn, maar elk moederbord overklokt anders.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je zelf gevonden? categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
@Verwijderd Dank voor je reactie ... ik doe t denk ik niet goed maar ik probeer een zo'n gelijk mogelijk moederbord te krijgen maar dan op m-atx/mini itx niveau om problemen te voorkomen dus ik zorg ervoor dat de ''CPU FAN HEADERS'' ook ''2x4pins'' is zoals bij mijn huidige bord, maar dan krijg ik bv deze 2 borden erbij en vanaf 180 euro en dat vind ik een beetje te duur:

https://tweakers.net/pric...are/457426;457427;701399/

En dan valt die duurste al af denk ik dan toch vanwege 2x4pins ''CASE FAN HEADERS'' omdat mijn nieuwe case al komt met 3 case fans en ik later nog een vierde wil installeren en dan blijft het republic of gamers bord over toch? Maar heb ik die ''2x4 pins CPU FAN HEADERS'' wel nodig met mijn hardware (heeft te maken met de noctua cooler denk ik?) want dan kan ik goedkoper bord nemen. Ben een leek dus zoals je merkt met dit soort dingen.

Alvast bedankt in ieder geval!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Je hebt geen 2 CPU fan headers nodig, je koeler komt toch maar met één fan.

Verder zijn fans nu ook weer niet het belangrijkste aan een moederbord, je kunt desnoods de fan sturen met een fan controller of een fan header opsplitsen. Belangrijker zijn de geluidskaart en stroomvoorziening voor je overklok.

Mini ITX moet je in elk geval niet naar kijken, als de behuizing µATX ondersteunt neem je beter dat, mini ITX moederborden zijn iets moeilijker om mee te werken (alles moet op heel weinig plaats) en ook duurder.

Micro ATX moederborden met degelijke stroomvoorziening zijn ook moeilijker te vinden, en dan mag je ook de hoofdprijs er voor betalen. Wil je een stroomvoorziening op het niveau van je Pro Gaming dan moet je eigenlijk toch voor de duurdere pricewatch: Asus ROG Strix Z270G GAMING kiezen.

De pricewatch: ASRock Z270M Extreme4 lijkt ook best goed, maar qua overklokken is dat toch een stap terug. Als je 6700K niet al te veel spanning nodig heeft voor 4,7GHz zou het mogelijk kunnen zijn, maar elk moederbord overklokt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
@MacPoedel Dank voor je reactie en je nuttige informatie. Ik begrijp dus dat mijn Noctua cooler genoeg heeft aan gewoon (1x) 4pins ...

Ik heb net gekeken in het biosscherm van mijn huidige moederbord en er staat: ''CPU CORE VOLTAGE 1.344 V'' ... Kan ik op de ASRock 270M Extreme4 ook 4,7 halen met mijn 6700K? Want dan lijkt die me aantrekkelijker qua prijs en ook omdat deze 3x 4-pins heeft en de Asus Rog maar 2x 4 pins case fan headers. (bovendien lijkt mij de Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE dan nog een betere optie bij Asus toch? die heeft zelfs 4x4 case fan headers)

Op het biosscherm van mijn huidige moederbord zie ik ook staan FAN Profile: CPU Fan / CHA1 Fan / CHA2 Fan / CHA3 Fan ... Dat wil ik ook weer net zo hebben, maar dat kan dus niet met de duurdere Asus Rog Strix, die heeft dus maar 2 x 4 fan heade(of lukt dit wel weer met een splitter waar jij het over had? maar herkent hij het dan nog wel als 3,4 losse fans en kun je die dan ook aansturen?) Ik weet niet of splitters handig is ook, want dan heb je weer kabelserbij en de case is al zo klein.

Nog een zijvraag hierbij: de nieuwe case die ik wil heeft ook een molex naar 3 fans kabel erbij en dan sluit hij de fans direct aan zonder tussenkomst van t moederbord, maar dit slurpt toch meer energie omdat de fans dan altijd continue aanstaan?) Vandaar dat ik ook minstens 3/4 fan headers op t moederbord wil hebben omdat ik ze ook uit wil laten staan wanneer dit niet nodig is om zo stroomkosten te besparen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Da Queen schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:50:
@MacPoedel Dank voor je reactie en je nuttige informatie. Ik begrijp dus dat mijn Noctua cooler genoeg heeft aan gewoon (1x) 4pins ...

Ik heb net gekeken in het biosscherm van mijn huidige moederbord en er staat: ''CPU CORE VOLTAGE 1.344 V'' ... Kan ik op de ASRock 270M Extreme4 ook 4,7 halen met mijn 6700K? Want dan lijkt die me aantrekkelijker qua prijs en ook omdat deze 3x 4-pins heeft en de Asus Rog maar 2x 4 pins case fan headers. (bovendien lijkt mij de Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE dan nog een betere optie bij Asus toch? die heeft zelfs 4x4 case fan headers)
1,344V is niet zo'n hoge spanning, heel veel vereist dat dan niet van de VRM's. Ik kan je wel niet garanderen dat je 4,7GHz haalt op die Asrock, denk dat niemand dat kan. Kans is groot dat het wel lukt want bij Skylake is het vooral de silicon lottery die bepaalt hoeveel je kunt overklokken en minder het moederbord. Is dat een automatische overklok dan, dat je de spanning zo bent gaan controleren?

Van de twee Asus moederborden die je bekijkt is de Z170 Maximus Gene de betere, je kunt ook aan het prijsverloop zien dat die vroeger nog wel wat meer kostte, en in verschillende webshops kost die ook nog meer dan €220. Ik denk dat de prijzen ondertussen al een beetje veranderd zijn want de Strix is nu goedkoper dan de Maximus Gene.

Maar denk dat niemand je kan garanderen dat je exact dezelfde kloksnelheid zult halen op een ander moederbord, dat is afwachten. De bovenstaande Asus moederborden zijn beter voorzien op overklokken dan de Asrock dus bieden een grotere kans, maar de kostprijs is wel significant hoger.
Op het biosscherm van mijn huidige moederbord zie ik ook staan FAN Profile: CPU Fan / CHA1 Fan / CHA2 Fan / CHA3 Fan ... Dat wil ik ook weer net zo hebben, maar dat kan dus niet met de duurdere Asus Rog Strix, die heeft dus maar 2 x 4 fan heade(of lukt dit wel weer met een splitter waar jij het over had? maar herkent hij het dan nog wel als 3,4 losse fans en kun je die dan ook aansturen?) Ik weet niet of splitters handig is ook, want dan heb je weer kabelserbij en de case is al zo klein.
Snelheid regelen via het moederbord kan met een splitter en die zijn echt niet zo groot: pricewatch: Akasa PWM fan splitter. Dat is 15 cm kabel. Overschot kun je toch samenbinden met wat tie wraps, zit niet in de weg. De meegeleverde fans in je behuizing zijn 3 pins trouwens, dus niet PWM gestuurd, gewoon spanning gestuurd.
Nog een zijvraag hierbij: de nieuwe case die ik wil heeft ook een molex naar 3 fans kabel erbij en dan sluit hij de fans direct aan zonder tussenkomst van t moederbord, maar dit slurpt toch meer energie omdat de fans dan altijd continue aanstaan?) Vandaar dat ik ook minstens 3/4 fan headers op t moederbord wil hebben omdat ik ze ook uit wil laten staan wanneer dit niet nodig is om zo stroomkosten te besparen.

Alvast bedankt voor de moeite!
Ten eerste, akkoord dat je fans beter regelt met het moederbord of een controller dan die continu op volle snelheid te laten draaien. Maar de reden om dit te doen is bijna altijd omdat het stiller is, het energieverbruik van een fan is behoorlijk klein. Een fan verbruikt maximaal 4-5W, en terwijl je dus ongeveer een spaarlamp van 15W uitspaart door de fans uit te zetten, zou ik daar eigenlijk niet van wakker liggen als je CPU door het overklokken in idle ook al 13W meer verbruikt dan stock en onder belasting 30W: http://overclocking.guide...tion-and-voltage-scaling/. Je zet beter je pc uit wanneer je die niet gebruikt. Ik zou ook niet langdurig alle fans van je pc uitschakelen, zelfs onbelast worden elektronische componenten warm en die warmte kan dan niet weg, uiteindelijk moeten de fans toch weer aan springen. Een volledig passief gekoelde pc is alleen een goed idee wanneer je zorgt voor voldoende oppervlak om warmte te dissiperen (de case moet eigenlijk een grote heatsink worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
@MacPoedel Zeer bedankt weer voor al deze info, waardeer ik enorm! Ik heb ooit in het verleden weleens een automatische overklok gedaan met zo'n programma'tje geloof ik maar daarna heb ik een youtube-instructievideo bekeken en de overklok via het biosscherm gedaan. Ook omdat ik hoorde dat bij auto overklokken je teveel stroom kunt gaan verbruiken. Ik heb toen alles op 47 gezet uiteindelijk ... En bij opstarten zag ik dat voltage.

Maar dat van die wattage van de fans.... wow! Als het maar zo weinig scheelt dan maakt het mij niet uit, misschien dat ik ze dan gewoon laat aanstaan, het geluid maakt me niet zoveel uit ben toch half doof haha!

Hoezo vond je die z170 beter eigenlijk? Ben uiteindelijk gegaan voor de z270, eigenlijk tegen mijn principes want hij is echt te duur, maar ik en de rest van de familie wil niet achteruit gaan qua performance dus zijn we voor de z270G van asus gegaan, ook omdat hij 2x m.2 heeft.

Alles is binnen, nu alleen nog even kijken hoe ik/we alles gaan overzetten (noctua cooler + processor + geheugen + gpu en psu van het oude moederbord naar het nieuwe moederbord en dan natuurlijk in de nieuwe kast.

Ik ga eerst even flink wat youtubefilmpjes/guides lezen hoe ik het overzet (heb weleens een videokaart/geheugen verplaatst en m.2 schijven ingebouwd, maar nog nooit een processor met de koeler, moet ik trouwens weer thermal paste gebruiken?) hoop dat het me lukt. Nogmaals hartelijk dank voor je lange uileg. top!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
De Maximus VIII Gene zit in een iets hoger segment, volgens HWI is de Z270G een kleine downgrade op vlak van stroomvoorziening tegenover de Gene. De hogere prijs van de Gene komt vooral door die stroomvoorziening, terwijl dit bij de Z270G door de WiFi en Leds op het moederbord komt. Maar de stroomvoorziening van de Z270G is wel op het niveau van dat van de Z170 Pro Gaming. En zoals je zelf al eerder had aangegeven heeft de Gene meer fan headers.

Overzetten van je CPU is vrij eenvoudig. Je moet in elk geval zeker wel de CPU en de heatsink proper maken wanneer je deze losmaakt (dus alle koelpasta moet er af gehaald worden, met alcohol bv) en bij het opnieuw plaatsen moet je dus nieuwe koelpasta aanbrengen, zoveel als een erwt ongeveer. Uitsmeren van de pasta hoeft niet. Normaal gezien zat bij je koeler een tube koelpasta, die zou na één keer nog niet op mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
Hi @MacPoedel

Gelukkig was het een fout van Tweakers, hoewel 1 minder heeft de Z270G geen 2 fan case headers maar 5 dus voor mij gelukkig genoeg. Jammer dat het qua stroomvoorziening een downgrade is (best gek dat Asus minder doet bij de nieuwere variant want het is de opvolger toch?) maar qua geheugen (support sneller) en m.2 is het wel een vooruitgang. Ben er blij mee in ieder geval, nou ja ik moet het nog zien natuurlijk, morgen begin ik met de omwisseling , hopen dat het lukt! :*)

Ik heb net nieuwe koelpasta gekocht (dank) en had ook wat instructievideos gezien. Iedereen doet alleen helaas wat anders (van een stip tot diagonaal aanbrengen tot een kruis haha). De 'erwt moet in het midden volgens jou of? De koelpasta die bij mijn gekochte gamepc zat was op, vreemd he, daarom hebben we nu een nieuwe gekocht.

Nog een laatste vraag, dan laat ik je met rust haha, dit zat ook bij mijn koeler ... foto van de voor -en achterkant: http://imgur.com/a/DCFOZ (noctua NH-12S)

Ik heb diverse filmpjes bekeken maar nergens wordt het gebruikt, het lijkt op een heatsink ofzo, weet jij waar dit voor dient?

Nogmaals bedankt voor je hulp, morgen beginnen we met bouwen, kunnen niet wachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Fouten in de Pricewatch kun je rapporteren, veel hardware wordt trouwens door leden aangebracht en niet door medewerkers van Tweakers.

De Z270G is trouwens een kleine downgrade tov de Gene (maar die was wat overkill), maar heeft dezelfde vrms als jouw Pro Gaming, dus voor jou is het geen downgrade. Dat er sneller geheugen ondersteund wordt komt overigens door Kaby Lake CPU's die sneller geheugen ondersteunen. Een Z moederbord ondersteunt sowieso veel sneller geheugen dan 2400MHz.

De erwt moet in het midden, ik haal zo toch een stuk betere temperaturen dan wanneer ik het uitsmeerde (deed ik vroeger). Er is geen één juiste methode, maar met een kruis gebruik je al snel teveel pasta, en dat is ook niet goed want pasta geleidt slechter warmte dan het koper of aluminium van de heatsink. De functie van de pasta is om luchtgaten tussen de heatsink en cpu door imperfecties in die oppervlakken op te vangen, niet om de twee van elkaar te scheiden.

Dat metalen plaatje in je foto is een case badge om aan de buitenkant op je case te plakken, een beetje zoals die Intel Inside stickers maar dan metaal en van Noctua. Dient alleen maar ter versiering, ik heb die van mij wel geplakt :-) (heb een NH-L12 in mijn server).

Sorry dat mijn zinsbouw soms wat korter is, ik heb vandaag alleen mijn telefoon ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
Ah gelukkig maar (qua downgrade) wilde er echt niet op achteruit gaan. Zijn heel blij hier thuis! '

Ik heb je instructies opgevolgd en nu 2 dagen verder (ja zo lang duurde de bouw haha) lijkt alles haast perfect. De temperaturen van de cpu zijn heel netjes. Alleen de m.2 ssd is 49 tot 51 graden in idle, een stuk hoger dan onze oude corsair carbide ... Ik had wat hoger verwacht ivm de casekrapte maar niet zoveel. Heb je toevallig enig idee of een stukje heattape (kom even niet op de, zit vaak op een m.2 ssd in en laptop, gaat helpen?

Haha een plaatje, oke... ik dacht en heatsink :-) Maakt niet uit verder qua zinsopbouw, dit is school gelukkig niet. Ben allang blij met je hulp!!
Pagina: 1