Waterkoeling - overdruk???

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik ben bezig met een waterkoeling projectje, maar nou heb ik een vraag....

Ik wil geen reservoir gebruiken, maar wordt de druk van het water dan niet te hoog??? als dat water warm wordt, gaat het natuurlijk uitzetten... wordt de druk dan niet te hoog in de slangen zodat het een waterballet wordt in m`n kast???

Verwijderd

Ik heb weleens waar geen ervaring mee..
Maar als het water warm wordt (en dus uitzet) wordt de slang ook warm, en zet dus ook uit.
Dus in feite moet je ff de uitzettings co-efficient (zoiets heette dat volgens mij) opzoeken van water en de materiaal van je slang.
Het kan zijn dat de slang sneller/meer uitzet dan water en je dus geen overdruk krijgt.

Verwijderd

Toch maar een reservoir gebruiken dan :?

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 15:46 schreef Smooth2K het volgende:
Toch maar een reservoir gebruiken dan :?
MAVO natuurkunde, is toch niet zo heel moeilijk?

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
hmm, daar heb je gelijk in, die slangen zetten ook uit....

en nee ik wil dus echt geen reservoir gebruiken, m`n comp moet wel eens mee naar een lan en een reservoir lijkt me erg kwetsbaar qua lekken enzo.

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 06:44
Je kan gewoon speciale waterkoeling resevoirs kopen, en die zijn goed lekvrij.

Verwijderd

Heb je dan niet veel te weinig water in omloop? Door de kleine hoeveelheid koelwater warmt dat vrij snel op en pomp je dus op een gegeven moment warm water rond. Een reservoir lijkt me dus sowieso nuttig om meer koelwater te hebben - de opwarming is dan vele malen minder.

En die overdruk: dat uitzetten valt wel mee geloof ik, als jij stevige slangen hebt en alles goed vastzet kan er niets misgaan. Er gaat heus geen druk van 3 bar op je slangen staan.

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

wat dacht ja van een wel gesloten reservior maar met ontluchting?
trouwens watre heeft een hele lage uitzettings coëfficiënt en zeker bij de temperatuur vershillen waar we het over hebben 20/30 graden is die uit zetting nehiel

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zozo, wat een problemen, wel's gehoord van een fill and bleed systeem?

Je kan gewoon ergens een t-stukje ergens plaatsen met een stuk slang eraan wat gewoon open is, als expansie slang.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jedel

jedel

Kevlar

de kubieke uitzettings coëfficiënt van water bij 293-373K (20 tot 100 graden Celsius, Duh)
is 0,21*10E-3/K

die binas komt me nog steeds van pas ;)

die van Acryl = 70-100*10E-6/k
die van nylon = 100-140*10E-6/k

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Gizz, aan zoiets zat ik ook te denken, maar dat doe ik liever niet... als je dan bv in je computer bezig ben en je raakt een slang aan, die dan een beetje knel zit, heb je kans dat er een scheut water uit die slang komt... je zou natuurlijk ook een ballon op de bovenkant kunnen doen, is ook een soort expansie vat....

En wijnolst, ik heb een radiator van een ouwe kadett, daarmee koel ik het water. En hoeveel water ik ook zou gebruiken, m`n comp staat toch 24/7 aan, dus zou het water toch wel opwarmen.

• jedel

jedel

Kevlar

ik moet wel goed lezen |:(
je wil geen reservoir, ja dan moet je een fill and bleed, zoals hier boven staat, gebruiken, voor de zekerheid.
Al betwijfel ik of het echt noddig is

Ik zou overgens wel een reservoir gebruiken want dan kan je beter zien of er wel genoeg in zit (kwa water) en 'massa' is groter dus beter cooling (meer water = beter >:) )

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 16:05 schreef Gizz het volgende:
Zozo, wat een problemen, wel's gehoord van een fill and bleed systeem?

Je kan gewoon ergens een t-stukje ergens plaatsen met een stuk slang eraan wat gewoon open is, als expansie slang.
Net zoals het expansievat dat op je CV is aangesloten

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

RvV

Ik heb een slangetje van 10cm dan naar boven in mijn kast gaat. Hij steekt boven door het metaal van de kast. Ik heb er zo'n schoefdop bij die erop past. Er zit geen reservoir in mijn systeem en als ik hem wil bijvullen giet ik gewoon wat water boven in de dop.

Y'24

Verwijderd

die doorzichtige plastic slangen hebben MEER dan genoeg speling voor de expansie van water bij warmte

Verwijderd

Overdruk en/of onderdruk levert geen problemen op. Je kunt gewoon alles inline zetten. Let wel op dat je bij het vullen al de lucht in leidingen ed goed verwijderd. :)

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:28
Op zondag 08 juli 2001 15:55 schreef Rempage0611 het volgende:
hmm, daar heb je gelijk in, die slangen zetten ook uit....

en nee ik wil dus echt geen reservoir gebruiken, m`n comp moet wel eens mee naar een lan en een reservoir lijkt me erg kwetsbaar qua lekken enzo.
Ik had zelf een kast gevonden daar was plek om het water reservoir in te bouwen dus dan lekt het uit de kast en niet op je hardware.

gr kokkel

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Id geen probleem, de slangen zijn zodanig flexibel en eht water warmt slechts weinig op, dat je daar geen problemen van kan verwachten.

Ik heb zelf op het hoogste punt een T-splitsing, met een buis naar boven. Op deze buis zit normaal gesproken een plug. Moet ik het systeem bijvullen, om een of andere reden, dan doe ik dat met een 50 ml injectiespuit, makkelijk te doseren en knoeivrij. (na verloop van tijd dampt er nl toch wat water weg, ik denk doordat de slangen altijd enigzins poreus zijn, en eventueel door mini-lekkage in pomp, afdichtingen oid, in ieder geval stroomt het water niet met grote bogen door de kast)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Oja, en als je een radiator gebruikt, dan heeft de hoeveelheid water enkel invloed op de insteltijd tot een evenwicht, niet op de uiteindelijke temperatuur zelf. Bij minder water (inline pomp) bereik je het evenwicht sneller.
Pagina: 1