SSD voor Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsvK
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09-2020
Beste tweakers,

Mijn hobbyPC begint trager en trager te worden, na diverse upgrade ( 7 naar 8 en nu naar 10).
ik denk dat het tijd is om de opstart HDD te vervangen door een SSD en een cleane install van 10 te doen.

Wat ik zou willen vragen is:
1. welke is op dit moment de meest aanbevolen SSD - ik lees veel over de Samsung 850 EVO, of is die al gepasseerd?
2. zou een capaciteit van 250 GB voldoende zijn of toch beter voor 500 GB gaan?
3. hoe kan ik zorgen dat de SSD enkel gebruikt wordt voor bestanden die windows nodig heeft om snel te werken?

NB ik ben geen gamer of modder, maar wel iemand die met foto's werkt, en regelmatig nieuwe apps uitprobeert en dan weer verwijdert...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- zelfbouw op basis van AMD Athlon 5050e met 4GB DRAM
- nu 2x 640GB Samsung HD642JJ (eerst als RAID0 maar nu als losse disks)

Bedankt!
Gijs.

Beste antwoord (via GijsvK op 11-11-2017 12:34)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
- Gewoon met je eigen moederbord een SATA SSD kopen en daarop Windows her-installeren met je eigen licentie (dus geen licentie invullen bij de installatieprocedure op de SSD!).
- Kijk eens op je HD's wat je huidige ruimtebeslag is, wat je het laatste jaar ook daadwerkelijk gebruikte, en neem je SSD iets groter dan dat.
- installeer Windows op de SSD met alle HD's tijdelijk losgekoppeld totdat Windows er goed op staat
- en zet vóór de installatie van Windows op de SSD, in de BIOS AHCI aan.

Je PC wordt daar weer héél rap van en bij de herinstallatie regelt Windows zelf alle belangrijke instellingen om het gebruik van je SSD te optimaliseren.
En van een ontbrekende TRIM zou ik niet warm of koud worden: bij jouw type gebruik van de SSD is de wear helemaal geen issue.
Je zou wel handmatig bij de herinstallatie 10 % van de SSD vrij kunnen houden (= de nieuwe Windows partitie handmatig 10 % verkleinen t.o.v. het voorstel) bij wijze van overprovisioning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:24
De Samsung 850 is nog steeds goed. De crucial mx300 is ook goed en iets goedkoper.

250 of 500 ligt aan je voorkeur. Met 250GB kan je prima Windows en nog wel wat andere zooi kwijt.

Als je een clean install van windows op de SSD kan verder daarna zelf bepalen wat je er op installeert natuurlijk ;).

Vergeet niet dat je waarschijnlijk je oude schijven er nog gewoon bij kan houden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een 5050E is niet het nieuwste meer; ondersteund de chipset wel TRIM?.
(verder geen enorme ramp ofzo, heb een poosje bij mijn ouders gedraaid met een 4200x2 zonder trim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsvK
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09-2020
ondersteund de chipset wel TRIM?
ik denk het niet. Wat zou de impact op de werking van de SSD kunnen zijn?

Als ik het moederbord vervang ben ik m'n gratis Win10 licentie kwijt!

[ Voor 29% gewijzigd door GijsvK op 16-08-2017 13:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
- Gewoon met je eigen moederbord een SATA SSD kopen en daarop Windows her-installeren met je eigen licentie (dus geen licentie invullen bij de installatieprocedure op de SSD!).
- Kijk eens op je HD's wat je huidige ruimtebeslag is, wat je het laatste jaar ook daadwerkelijk gebruikte, en neem je SSD iets groter dan dat.
- installeer Windows op de SSD met alle HD's tijdelijk losgekoppeld totdat Windows er goed op staat
- en zet vóór de installatie van Windows op de SSD, in de BIOS AHCI aan.

Je PC wordt daar weer héél rap van en bij de herinstallatie regelt Windows zelf alle belangrijke instellingen om het gebruik van je SSD te optimaliseren.
En van een ontbrekende TRIM zou ik niet warm of koud worden: bij jouw type gebruik van de SSD is de wear helemaal geen issue.
Je zou wel handmatig bij de herinstallatie 10 % van de SSD vrij kunnen houden (= de nieuwe Windows partitie handmatig 10 % verkleinen t.o.v. het voorstel) bij wijze van overprovisioning.