Gaat mijn cactus dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:44
Een keer wat anders. Een vraag over een cactus. Wie heeft ze tegenwoordig niet in huis?:+

Wij in iedergeval wel. En dit is een probleemgeval. Naar mijn weten heeft de plant sinds vandaag (?) een zwarte plek bovenin de stengels. De stengel lijkt ook wat geslonken en onder het zwart is hij wat geel/groen gekleurd. Heb de cactus even goed bestudeerd en vond toen nog 2 kleine dode/opgedroogde stengels. Die heb ik er vakkundig uit getrokken. Voorheen was het zwarte stuk bedekt met witte bloemetjes/dosjes. Die zijn ook verdwenen.

Hij krijgt eenmaal per 2 week een beetje (!) te drinken. Soms is de periode nog iets langer. Hier doet hij het al een jaar goed op. Aan de onderkant zit een afwateringsgat.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/c3fjGa/20170816_083419.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jZDFNF/20170816_083426.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/erh9hF/IMG_20170816_WA0002.jpgAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hA622F/20170816_085300.jpg

Je begrijpt het al. Een cactus kan voor enorme struggles zorgen. Een relatiecrisis ligt op de loer. Moeten we weer naar het tuincentrum om een nieuwe te halen... Wat zal het dan toch fijn zijn als deze plant nog te redden valt. Heeft iemand soortgelijke ervaringen en eventuele oplossingen? Of wordt het een gevalletje kliko?

[ Voor 3% gewijzigd door ThijsM op 16-08-2017 08:54 ]

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 22:42
Zo te zien ben je in een netelige situatie beland. Ik snap dat je geprikkeld bent om dit op te lossen.

Geen ervaringen met cactussen, wellicht iemand anders die je kan helpen...
En anders even langs het tuincentrum om eerst advies te vragen over de kwestie en evt. een andere te halen.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:18
Van wat ik op google zie kan het dat je plant iets teveel zonlicht krijgt, of de voeding is 'op' in de grond en overzetten kan het oplossen. Verder ben ik een leek op dit gebied hoor. Behalve als ik mijn billen niet goed afveeg, dan zit er ook nog weleens cactussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 11:38
Kijk anders hier even of je iets zinnigs kunt vinden:
https://www.123kamerplant...nten-encyclopedie/cactus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:08:
Behalve als ik mijn billen niet goed afveeg, dan zit er ook nog weleens cactussen.
Bedankt, ik was net wat aan het eten :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 10:11
Je ziet eerst een deel geel worden, dat betekend meestal dat er een tekort is aan bepaalde stof. De plant haalt dat zo veel mogelijk uit het oude 'blad' en gebruikt dat voor nieuw. Ik zou proberen eens te verpotten met verse potgrond (het liefst mix voor cactussen --> houd iets minder vocht vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Splitsen en verpotten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:10
Zou hij geen last hebben van die brons/koperen kookpot? Ps er zit een muis onder je kast.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Tikje van WVB naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik zou het deel wat geel en zwart wordt amputeren ! Voordat het zich verspreidt.

Koud uur voor cactii

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:28
das rot, te veel vocht, dat zwarte heel snel eraf snijden, dan jodium (alcohol oplossing) op het snijvlak smeren (of peroxides)

dit is geen voedingstekort maar een teveel aan vocht door of te natte grond of te vochtig klimaat, deze rot gaat niet genezen, heel snel afsnijden (2 cm ervanaf minimaal)

[ Voor 40% gewijzigd door RobLemmens op 16-08-2017 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 11:27
Volgens mij zit je cactus vol met wolluis, al die witte plukjes horen er niet.
Deze zouden best de oorzaak van de problemen kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om je vraag te beantwoorden: ja.

Jijzelf ook trouwens.

Over het tijdstip waaróp kan ik niks zinnings vertellen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wieland99
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 14:23
teunijff schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:08:
Ik zou het deel wat geel en zwart wordt amputeren ! Voordat het zich verspreidt.

Koud uur voor cactii
Als je beslist om te amptuteren smelt je best wat kaarsvet over de beschadigde stronk om uitdroging te voorkomen en de plant te helpen met het stelpen.
(ik ken er zelf niets van maar ik heb dit altijd zo bij de bomma gezien :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
1x in de twee weken water is best veel voor een cactus. Mijn cactus krijgt 1x per maand een scheut water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Als één stammetje verkleurt, hoef je niet de hele cactus weg te doen? :) Je kunt alleen dat verkleurde stammetje weg doen en dan kijken hoe hij het doet.
Eens per twee weken water is inderdaad te vaak. Er wordt aangeraden om eens veel water te geven, dan een maand de grond droog laten worden, weer een plens water, etc.

Om een cactus te laten bloeien, moet je een soort winter-zomer afwisseling nabootsen door "armoede" (=winter) te creëren. Dat doe je door nóg zuiniger te zijn met water, voor ongeveer 3 maanden. Het liefst de cactus dan ook in een koelere kamer te zetten. Als je het daarna weer warmer zet en water geeft zoals daarvoor, dan zal hij gaan bloeien.

Kortom: liever te weinig water dan teveel! Eens per maand is vaak aangeraden. Wacht tot de grond echt goed droog is voordat je water geef. Bij twijfel liever geen water geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 12:32
Te veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:15
Onze cactus bloeide laatst ineens. Gebeurt meestal nadat ik er zeker twee maanden niet naar omgekeken heb dus ook geen druppel water heb gegeven. Eens per twee weken water voor jouw cactus is waarschijnlijk nog teveel geweest.

Je bedoeld het goed maar waarschijnlijk zorg jij te goed voor je cactus. Juist daar kunnen ze niet tegen. Ik zou het rotte deel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 12:48
Gewoon een eind onder het slechte deel afsnijden met een scherp mes!De wond iets droog deppen met keuken papier en meer hoef je niet te doen. Na een x tijd krijgt hij meestal wel weer een uitloper!

voorbeeld van een ander soort:Afbeeldingslocatie: https://sacredcactus.com/sacredcactus/images/buds_a_popping.jpg

Verander je pot ook maar voor de zekerheid ,want een plant rechtstreeks in een koperen pot zetten is niet echt bevorderlijk.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

ik heb een dergelijke cactus, en die staat hier in de volle zuid spaanse zon, en krijgt misschien 1x in de 8 weken een paar druppen water, en die doet het prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:44
Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt: amputeren!
Een behoorlijke operatie waarbij voorzichtigheid geboden is. De messen geslepen, operatiedoek uit en snijden maar. Daar ligt het armpje dan, doods. De wond goed schoon gemaakt, tijd voor rust.

De cactus ligt nu in een vers ziekenhuis bed. Verse cactus grond, losse terra cotta pot en geen druppel water. Dat moet de oplossing zijn.

Voorlopig maar geen water. Blijkbaar zijn we te royaal geweest. De droogte nu zijn ding laten doen.

In ietwat bezorgde toestand zijn we weggegaan en laten we de cactus rusten terwijl wij naar de Ardennen vertrekken. Wat zullen we vaak aan hem denken.
Pagina: 1