Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al zegt wil ik een nieuwe PC bouwen die voornamelijk bedoeld is voor 3D renderen voor studie. De 3D modellen worden gemaakt in SolidWorks en het renderen gebeurt in Keyshot (CPU based), soms wel een hele nacht. Ik heb eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van Realview in SolidWorks, dus denk niet dat een workstation grade videokaart nodig is. Ik wil daarnaast ook Destiny 2 en andere nieuwe games kunnen spelen op ultra in 1440p en af en toe een video bewerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 1800 euro kosten. Ik zet de computer zelf in elkaar en er moet een OEM versie van windows bij zitten. Ik ben niet echt bekend met die goedkope windows keys, zijn die legit en veilig?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten uit mijn huidige PC (9 jaar oud) zijn wel klaar (Radeon HD4870, iemand nostalgie?). Ik heb nog een WD Blue schijf van 2TB (en dat is voldoende opslag) Ik heb geen randapparatuur nodig. In de toekomst zal ik nog wel een monitor kopen, maar hierbij is het voornamelijk belangrijk dat die “color accurate” is (zal dus wel een 27 inch Dell of LG worden met 1440p of 4K resolutie).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat het renderen in Keyshot gebruik maakt van alle threads lijkt me een systeem met Ryzen 7 de beste keuze. Daarnaast wil ik minimaal een 1070, liefst een 1080 om een aantal jaren vooruit te kunnen, zoals met mijn vorige pc. Ik verwacht een SSD nodig te hebben voor mijn programma's en verwacht dat 250GB daarvoor genoeg is (o.a. Keyshot, SolidWorks & Adobe Creative Suite). Ik denk dat ik later als upgrade nog een NVMe SSD wil toevoegen die ik dan als werkschijf kan gebruiken omdat die snelheid alleen nodig is voor grote bestanden, en niet voor het laden van programma’s.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben ik wel van plan, maar het zal geen grote overclock zijn, omdat stabiliteit gegarandeerd moet zijn voor wanneer ik een keer ’s nachts een render aanzet. Ik vraag me echter wel af of het de moeite waard is om een Ryzen 1700 of 1700x op 3,8 gHz (stabiel) te laten draaien, in plaats van gewoon een 1800x te halen en die niet over te klokken. Dit zal mijn eerste overclock zijn (wellicht ook iets om rekening mee te houden m.b.t. moederbordkeuze).
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie mening hebben over de configuratie die ik heb samengesteld (zie hieronder) en advies over wat jullie zouden wijzigen. Momenteel zit ik vooral met de volgende vragen:
Dit heb ik tot nu toe samengesteld:
Hoop dat het format klopt. Alvast heel erg bedankt voor jullie input
Zoals de titel al zegt wil ik een nieuwe PC bouwen die voornamelijk bedoeld is voor 3D renderen voor studie. De 3D modellen worden gemaakt in SolidWorks en het renderen gebeurt in Keyshot (CPU based), soms wel een hele nacht. Ik heb eigenlijk nog nooit gebruik gemaakt van Realview in SolidWorks, dus denk niet dat een workstation grade videokaart nodig is. Ik wil daarnaast ook Destiny 2 en andere nieuwe games kunnen spelen op ultra in 1440p en af en toe een video bewerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 1800 euro kosten. Ik zet de computer zelf in elkaar en er moet een OEM versie van windows bij zitten. Ik ben niet echt bekend met die goedkope windows keys, zijn die legit en veilig?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten uit mijn huidige PC (9 jaar oud) zijn wel klaar (Radeon HD4870, iemand nostalgie?). Ik heb nog een WD Blue schijf van 2TB (en dat is voldoende opslag) Ik heb geen randapparatuur nodig. In de toekomst zal ik nog wel een monitor kopen, maar hierbij is het voornamelijk belangrijk dat die “color accurate” is (zal dus wel een 27 inch Dell of LG worden met 1440p of 4K resolutie).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat het renderen in Keyshot gebruik maakt van alle threads lijkt me een systeem met Ryzen 7 de beste keuze. Daarnaast wil ik minimaal een 1070, liefst een 1080 om een aantal jaren vooruit te kunnen, zoals met mijn vorige pc. Ik verwacht een SSD nodig te hebben voor mijn programma's en verwacht dat 250GB daarvoor genoeg is (o.a. Keyshot, SolidWorks & Adobe Creative Suite). Ik denk dat ik later als upgrade nog een NVMe SSD wil toevoegen die ik dan als werkschijf kan gebruiken omdat die snelheid alleen nodig is voor grote bestanden, en niet voor het laden van programma’s.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Voor de kast heb ik het liefst een Fractal Design kast (C of S, omdat die stil zijn), maar als ik meer airflow nodig heb is misschien de Phanteks Enthoo Pro M een betere keus?
- Liefst AMD Ryzen, vanwege de renderprestaties.
- Liefst geen Gigabyte GTX (aangezien ik lees dat daar vaak coilwhine op zit)
- Zo stil mogelijk, zolang de koelprestaties voldoende zijn (geen throttling)
- Stoffilters!
Ben ik wel van plan, maar het zal geen grote overclock zijn, omdat stabiliteit gegarandeerd moet zijn voor wanneer ik een keer ’s nachts een render aanzet. Ik vraag me echter wel af of het de moeite waard is om een Ryzen 1700 of 1700x op 3,8 gHz (stabiel) te laten draaien, in plaats van gewoon een 1800x te halen en die niet over te klokken. Dit zal mijn eerste overclock zijn (wellicht ook iets om rekening mee te houden m.b.t. moederbordkeuze).
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie mening hebben over de configuratie die ik heb samengesteld (zie hieronder) en advies over wat jullie zouden wijzigen. Momenteel zit ik vooral met de volgende vragen:
- Gezien stabiliteit, is het beter om voor een 1800X te gaan en die niet over te klokken of juist een 1700 of 1700X te nemen en die te overklokken naar 3.8gHz met een goede AIO.
- Maakt het kwa voltage (en temperatuur) uit of je een 1700 of 1700x overklokt?.
- Gezien ik met mijn vorige PC 9 jaar zoet ben geweest vraag ik mij af of het slim is om voor een AIO te kiezen of juist voor een goede air cooler (Noctua NH-15 AM4), gezien een AIO minder lang mee gaat dan een air cooler. Hoe groot is de kans heeft op lekkage of problemen na een aantal jaar bij een AIO?
- Omdat ik tijdens een render het hele systeem flink belast, hoeveel airflow heb ik dan nodig. Ik kijk nu specifiek naar de Fractal Design Define C, Define S en de Phanteks Enthoo Pro M TG, waarbij de laatste misschien het best is voor airflow.
- Gezien de prijzen van de 1070 is het kwa prijs/prestatie verhouding momenteel veel aantrekkelijker om een 1080 te nemen. Echter, ik twijfel of het niet verstandiger is om meteen 32GB ram te nemen ipv 16GB. Wat zouden jullie in mijn geval voorop stellen. Heb ik die 32GB ram wel nodig? Ik weet dat 32GB ram sowieso minder snel draait op Ryzen, dus is het dan niet toch beter om 16GB te kiezen?
- Ik heb totaal geen merk-voorkeuren kwa moederbord. Ik vind zelf de Asus borden (Strix) erg mooi, maar die zie ik alleen als voor een Enthoo Pro M TG of Define C TG ga. Wat zijn jullie aanraders kwa moederbord? Ook gezien ik het geheugen dan wel graag snel draai, @2933 of 3200 MHz
Dit heb ik tot nu toe samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler | € 339,95 | € 339,95 |
| 1 | Asus ROG Strix X370-F Gaming | € 202,09 | € 202,09 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 595,- | € 595,- |
| 1 | Fractal Design Define C TG | € 98,- | € 98,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 19,49 | € 19,49 |
| 1 | Corsair Hydro H100i v2 | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR | € 212,- | € 212,- |
| 1 | Corsair RM650x Zwart | € 99,95 | € 99,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 93,55 | € 93,55 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.774,98 | |