Toon posts:

1440p monitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken of dat de situatie met 1440p high refresh rate monitors eindelijk is verbeterd, Ik zie dat de Asus 1440p niet meer te krijgen is bij de winkeltjes die in Tweakers zijn opgenomen. Wat is er aan de hand? Wordt die niet meer geleverd door Asus en is het uitverkocht bij de winkels omdat Asus binnenkort met nieuwe modellen komt? Wanneer gaan die 1440p (28**x1440)modellen van LG en Samsung eindelijk verkrijgbaar zijn? Er zijn nu nog minder modellen dan dat een jaar geleden al het geval was aangezien Asus is verdwenen. Filterparameters: geen TN, minimum refreshrate van 100 Hz. De breedbeeld 1440p lijkt me geweldig maar om daar €400 meer voor te betalen gaat me te ver.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien 4K de nieuwe hype is verwacht ik dat de plek vooral door 3840x2160 monitoren wordt ingenomen. Met name de 100Hz schermen zijn natuurlij de bovenkant van de markt, dus die zullen eerder ingenomen worden door duurdere schermen. Dus dat je die niet meer gaat vinden voor minder dan 400 euro lijkt me niet zo heel vreemd.

Ik denk dat je toch echt dieper in de buidel moet tasten, wil je een monitor met fatsoenlijke specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:35:
Filterparameters: geen TN, minimum refreshrate van 100 Hz. De breedbeeld 1440p lijkt me geweldig maar om daar €400 meer voor te betalen gaat me te ver.
Vooral die "geen TN" doet je de das om.
- > TN heeft een "beperkte" doelgroep
- >= 1440p heeft een "beperkte" doelgroep
- >= 100hz heeft een "beperkte" doelgroep
- >= 27" heeft een "beperkte" doelgroep

Uiteraard zijn er de nodige ontwikkelen op bovenstaande punten maar gezien de relatief kleinere doelgroep komen deze vaak met een deftige prijs.
1440p + 27” zou je anno nu misschien mainstream kunnen noemen maar menig kantoorjunkie of huis, tuin, keukengebruiker hoeft niet zo nodig >100hz en een ips paneel.

Ergo, wil je deze eisen toch combineren tot een enkel product dan vis je nou eenmaal in een zeer kleine vijver met bijbehorende hoge prijzen.
Het eerste wat een beetje in de buurt zou komen is dan dit:

pricewatch: Acer XF270HU Zwart

PS. Om 1440p 144hz te draaien zit je snel op een GTX 1080 a 600/euro.
Die GPU is over 3 jaar "afgeschreven" terwijl de monitor over 6 jaar nog fantastische beelden weergeeft.
Wat is dan je definitie van "te duur"?

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 16-08-2017 03:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vragen waren waarom het model van Asus niet meer wordt verkocht in dit landje en wanneer eindelijk de door o.a. LG, Samsung en Asus aangekondigde nieuwe modellen verkrijgbaar gaan zijn zijn nog niet beantwoord.
TERW_DAN schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 00:49:
Gezien 4K de nieuwe hype is verwacht ik dat de plek vooral door 3840x2160 monitoren wordt ingenomen. Met name de 100Hz schermen zijn natuurlij de bovenkant van de markt, dus die zullen eerder ingenomen worden door duurdere schermen. Dus dat je die niet meer gaat vinden voor minder dan 400 euro lijkt me niet zo heel vreemd.

Ik denk dat je toch echt dieper in de buidel moet tasten, wil je een monitor met fatsoenlijke specs.
Ik vrees dat we nog een paar jaar te gaan hebben voordat 4k-monitors de nieuwe gaming-monitors worden. Asus, LG en Samsung hebben aangekondigd binnenkort met nieuwe 1440p-modellen te komen, de vraag is alleen wanneer precies binnenkort is. Voor 4k-gaming zijn er nog te veel problemen:
- te weinig performance van de grafische kaarten (enkel een 1080 ti kan dit aan als je geen compromissen sluit maar als je wel wat compromissen sluit (hoge/zeer hoge instellingen) dan ligt de FPS fors lager dan wanneer je 1440p of 1440p ultrawide zou kiezen.
- de GUI van veel spellen is niet aangepast aan 4k
- de prijs van 4k-monitors met een hoge refresh rate is nog te hoog
Dus dat je die niet meer gaat vinden voor minder dan 400 euro lijkt me niet zo heel vreemd.
Dit heb jij niet goed gelezen! "€400 meer voor betalen dan voor een 1440p monitor met een hoge refresh rate." Je betaalt €400 meer voor 1440p ultrawide (Samsung) dan voor 1440p, 80% hogere prijs voor <25% meer pixels, dat is veel te scheef, nog meer omdat 1440p al een vrij hoge prijs heeft. €500-600 is nog te slikken, €900-1000 betalen voor een monitor is gestoord, over een paar jaar wil je alweer een nieuwe kopen omwille van HDR, betere kleurweergave, hogere refreshrate, misschien eindelijk eens OLED,...
Als je 20 jaar met een monitor zou doen dan is de investering te verantwoorden, voor een wegwerpproduct is 80% meer betalen voor 25% meer pixels gestoord naar mijn mening. Of je moet zwemmen in het geld.

Nu investeren in 4k met een hoge refresh rate lijkt me ook beperkt nuttig aangezien je jaren later weer een nieuwe 4k-monitor zal willen kopen aangezien dan pas goede HDR-monitors betaalbaar gaan zijn.
Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 03:44:
[...]

Vooral die "geen TN" doet je de das om.
Waarschijnlijk maar het is nogal zinloos om zo'n hoge resolutie te nemen als je TN gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-10 00:10
Het paneel wat Acer/Asus gebruiken is ruk en er zou al lang een nieuwe variant met 4K komen, maar dit paneel laat weer op zich wachten, omdat de huidige specs van DP geen 144Hz + 4K aankunnen. Die monitor is al ruim een jaar uitgesteld en wordt nu voor Q1 2018 verwacht (bezit HDR overigens, en G-Sync ;)).
http://www.anandtech.com/...44-hz-hdr-dcip3-and-gsync

pricewatch: Asus MG279Q Zwart
Deze is nog altijd gewoon leverbaar zo te zien overigens...?

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 16-08-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paprika schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:15:
Het paneel wat Acer/Asus gebruiken is ruk en er zou al lang een nieuwe variant met 4K komen, maar dit paneel laat weer op zich wachten, omdat de huidige specs van DP geen 144Hz + 4K aankunnen. Die monitor is al ruim een jaar uitgesteld en wordt nu voor Q1 2018 verwacht.

pricewatch: Asus MG279Q Zwart
Deze is nog altijd gewoon leverbaar zo te zien overigens...?
Ik moet die over het hoofd hebben gezien.
Welke monitor zou jij aanraden voor 1440p? Zouden die van LG en Samsung beter zijn? Wanneer die eindelijk uitkomen.

Het bezit een primitieve implementatie van HDR, dat zal de prijs verhogen maar of dat we zo vrolijk worden van deze implementatie van HDR daar heb ik een hard hoofd in. Te weinig lichtsegmenten? Dell komt met een monitor die 300-400 lichtsegmenten heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Als je niet kunt wachten gewoon die MG279Q. Als je wel kunt wachten (en ik verwacht dat in dit geval wachten gelijk staat aan wachten op Vega toen mensen dat een jaar geleden zeiden) dan zou ik wachten... Of Q1 gaat lukken? Tja...

Asus gebruikt gewoon panelen van LG, dus dat gaat niet anders zijn. Ik verwacht wel dat de Q&A issues minder zullen zijn.

Ow, nieuws: Ook Asus stelt 4k-hdr-monitor met 144Hz-refreshrate en g-sync uit tot... stond ook iets over op Tweakers schijnbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Paprika op 16-08-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paprika schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:17:
Als je niet kunt wachten gewoon die MG279Q. Als je wel kunt wachten (en ik verwacht dat in dit geval wachten gelijk staat aan wachten op Vega toen mensen dat een jaar geleden zeiden) dan zou ik wachten... Of Q1 gaat lukken? Tja...

Asus gebruikt gewoon panelen van LG, dus dat gaat niet anders zijn. Ik verwacht wel dat de Q&A issues minder zullen zijn.
Hit or miss bij Asus? Als je geluk hebt dan zijn er geen problemen maar als je pech hebt dan heb je problemen? Dan nog maar even wachten.
Ik begrijp niet waarom ze niet eerder de specs van die kabel wat hebben verbeterd en daarmee de mogelijke vooruitgang van de monitors remmen. Zodat ze extra geld kunnen krijgen omdat bedrijven die monitors verkopen licentiekosten voor meer producten (meer versies) moeten betalen? Of is het technisch lastig om die specs in 1 keer in een korte tijd hoger te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Laat ik het zo zeggen: voor mijn PG279Q ben ik 6x bij Coolblue langs geweest om in paren van 2 te wisselen voor 2 andere voordat ik er eentje had die acceptabel was (en zelfs die had eigenlijk een stofdeeltje voor het paneel, maar door de plek zag je die nooit (links beneden in de hoek)). In die periode hebben Coolblue en ik voor ruim 10.000 euro naar elkaar zitten overmaken :+.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 16-08-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paprika schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:23:
Laat ik het zo zeggen: voor mijn PG279Q ben ik 6x bij Cool Blue langs geweest om in paren van 2 te wisselen voor 2 andere voordat ik er eentje had die acceptabel was (en zelfs die had eigenlijk een stofdeeltje voor het paneel, maar door de plek zag je die nooit (links beneden in de hoek)).
1 op 12 of 2 op 12? Dat is niet best. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
1 op 12. Ik heb er maar 1 gehouden :+ (eigenlijk 0 op 12 maar |:().

[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 16-08-2017 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markmjb
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-01 17:26
Is er eigenlijk wel ergens in Nederland een winkel waar je 1440p monitors kan bekijken? Mediamarkt heeft wel wat meuk staan maar daar draaien ze dan zo'n idioot reclamefilmpje op wat geen zak weergeeft van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Niet echt, wel heb je je consumenten recht (of een aantal shops in Nederland die ook bij fysieke aankopen X weken geld terug regelingen hebben)...
Pagina: 1