[Centos 7] Eenvoudigste manier om partities te resizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik heb, zoals sommigen wel al weten van mijn hoop vorige topics, een thuisservertje staan met CentOS en GNOME. Tot vandaag ging alles goed, tot ik een foutmelding kreeg waarop ik niet echt zat te wachten: nog maar 1Gb ruimte vrij op /home.

Ik herinner me vaag dat ik CentOS automatisch heb laten partitioneren en natuurlijk heeft hij een mini /home partitie en een enorme / partitie gemaakt. En natuurlijk met LVM. Ik ben dus aan het googlen geslagen en vond een vrij heftige oplossing: een herinstallatie. Dat zie ik echter niet zitten, alleen als het echt, echt moet. Daarom vraag ik jullie: hebben jullie ervaring met dit soort dingen en wat deden jullie dan? Ik heb er al aan gedacht om de / partitie kleiner te maken en de /home groter maar dankzei LVM gaat dat zo te zien niet zo eenvoudig. Gparted wist mij te zeggen dat sda1 en 2 van Windows zijn (ik gebruik nl. Dualboot), sda 3 een boot partitie en sda4 een extended, waaronder de partitie sda5, LVM. Dus, is het de moeite om te sleutelen aan de partities of gaat mij een herinstallatie beter af?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via NiRo op 17-08-2017 14:29)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de standaard waarden bij installatie hebt gebruikt, zal je moeten herinstalleren. Redden hiervoor is dat de default file system bij CentOS 7 xfs is en die ondersteund alleen vergroten, niet verkleinen. Anders had je redelijk makkelijk met LVM het kunnen oplossen. Moet je wel buiten het OS zelf doen, omdat / anders in gebruik is en die kan je dan niet verkleinen.

In het kort: herinstalleer. De standaard xfs kan je niet verkleinen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de standaard waarden bij installatie hebt gebruikt, zal je moeten herinstalleren. Redden hiervoor is dat de default file system bij CentOS 7 xfs is en die ondersteund alleen vergroten, niet verkleinen. Anders had je redelijk makkelijk met LVM het kunnen oplossen. Moet je wel buiten het OS zelf doen, omdat / anders in gebruik is en die kan je dan niet verkleinen.

In het kort: herinstalleer. De standaard xfs kan je niet verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De /home partitie laat ik altijd weg, tenzij je de server deelt met meerdere users dan kan het handig zijn, al is die noodzaak er tegenwoordig ook niet meer echt.

@Hero of Time Hoe flexibel is XFS? Kan je de home-partitie ook verwijderen, daarna de backup terugzetten naar de root en dan deze partitie vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:18:
@Hero of Time Hoe flexibel is XFS? Kan je de home-partitie ook verwijderen, daarna de backup terugzetten naar de root en dan deze partitie vergroten?
XFS kan je wel vergroten. Dus ja, dat kan. Moet je wel even letten op je rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik denk dat ik dan toch een herinstallatie ga doen, ook omdat ik veel geïnstalleerd heb en dan weer verwijderd, kan ik meteen mooi cleanen. Nu, kan iemand mij dan de beste instellingen in de installer aanraden? Noot: Windows neemt nog steeds de eerste 2 partities van de schijf in!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iedereen wil een net iets andere indeling hebben. Thuis heb ik /home apart van /, op 't werk hebben onze servers een aparte /home, /usr, /var, /opt en /tmp via LVM, met daarbij 'verplicht' /boot ook los. Het heeft zo z'n voordelen om te scheiden, maar ook nadelen.

Kijk dus zelf eens hoeveel je nu in / gebruikt en denkt te gaan gebruiken. Zelf heb ik met een / van 10-15 GB voldoende. De rest van de ruimte van de schijf gaat naar /home en eventueel een stukje swap.

Als je partitie zelf zo'n 50 GB is, zou je 20 kunnen geven aan /, de rest aan /home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Mijn schijf heeft ongeveer nog 100gb ruimte en de / partitie neemt momenteel 6gb in dus ik ga 20 aan / en dan 80 aan /home geven? Zou ik LVM er dan ook bijzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe is je indeling momenteel? Je hebt het over 'kleine' /home en 'grote' /, maar hoe groot zijn die? 6 GB voor / is op zich genoeg, is je /home 400 MB ofzo? Want als je nog ruimte over hebt om toe te kennen, kan je dat ook makkelijk aan je huidige installatie toevoegen.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ik meestal doe is de harddisk als GPT partitioneren zodat je geen problemen hebt met het maximum van 4 partities.
  • hda1: /boot 512M ext4
  • hda2: /boot/efi 512M FAT32 (enkel bij UEFI mode ipv. BIOS)
  • hda3: dm-crypt volume met
    • dm0: als pv met in de vg:
      • / 20G ext4
      • /home 10G ext4
      • /var 10G
      • swap <2x ram>
      • /tmp 5G
De 512M van /boot en /boot/efi zijn bewust wat oversized omdat die lastig te vergroten zijn in de toekomst.
De 2x ram als swapspace is een oude regel die nu niet meer op gaat. Maar diskcapaciteit kost ook geen drol meer dus baat het niet dan schaad het niet. /tmp en /var staan altijd los van / omdat die nogal de neiging hebben om vol te lopen.

Maar de rode draad is eigenlijk: LVM met EXT4 partities. Kun je makkelijk resizen. En dat is iets wat ik na 1 a 2 maanden gebruik doe. Kijken waar teveel ruimte zit, dat terugclaimen en evt uitdelen waar tekorten dreigen. En ook swap ontkomt daar niet aan...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RiDo78 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:58:
Wat ik meestal doe is de harddisk als GPT partitioneren zodat je geen problemen hebt met het maximum van 4 partities.
Welk maximum van 4 partities? MBR kan je zoveel hebben als je wilt, je mag alleen maar 4 primaire hebben. Er is geen limiet voor het aantal logische partities die je in een extended gooit. Dat is ook wat er bij de TS is gedaan door de installatie, sda1 en sda2 zijn voor Windows, sda3 is de boot en dan is sda4 de extended voor sda5 logische partitie waar LVM op is gezet. 5 partities dus.

Omdat de TS met dual boot zit, en mogelijk geen systeem met UEFI heeft, is het gebruik van GPT zelfs onmogelijk: Windows wil niet eens installeren in zo'n situatie omdat het klaagt dat het niet zou kunnen opstarten.
In andere gevallen heb je maar 2 redenen om GPT te moeten gebruiken: je schijf is >2TB of je gebruikt UEFI.
De 2x ram als swapspace is een oude regel die nu niet meer op gaat. Maar diskcapaciteit kost ook geen drol meer dus baat het niet dan schaad het niet.
Zeker een oude regel die nu niet eens meer gebruikt moet worden. Systemen hebben tegenwoordig zoveel ram, als je die oude regel aan zou houden, kan je je OS er twee keer in kwijt. Doodzonde. Mijn hele OS (zonder /home) past in 16 GB, echt niet dat ik dat aan swap zou geven. Sterker nog, ik heb in 't algemeen geen swap aangemaakt.
/tmp en /var staan altijd los van / omdat die nogal de neiging hebben om vol te lopen.
Als je /tmp volloopt is een herstart vaak al voldoende. Je moet in principe wel erg gekke dingen doen om dat vol te krijgen. Als je een webserver draait waar een site op draait waarmee je bestanden kan uploaden, is het wel handig om een aparte /tmp te hebben die ook groot genoeg is om de bestanden die geüpload worden tijdelijk te kunnen huisvesten. Voor de rest loopt het wel los.
Voor /var is het gewoon opletten wat je draait. Naast databases die hun eigen plek hebben in /var/lib die je zelf een eigen schijf kan geven, kan /var/log nog wel eens groot worden door excessief loggen van sommige processen. Een aparte /var van 3-5 GB is in principe meer dan genoeg, of je laat 't onderdeel blijven van /. Net wat je voorkeur is. :)

• RiDo78
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:55:
Welk maximum van 4 partities? MBR kan je zoveel hebben als je wilt, je mag alleen maar 4 primaire hebben.
Natuurlijk kun je in een extended partitie meerdere logische partities aanmaken. Maar het is vaak lastig om een primaire partitie om te zetten naar een logische, mocht je later besluiten dat je er nog een vijfde partitie bij wilt hebben. Je kunt het onzin vinden of je kunt het met mij eens zijn. Zoveel mensen zoveel wensen zeg ik dan. TS vroeg om ideeën hoe hij zijn nieuwe indeling kan maken, en ik geef mijn setup.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom ik DM-CRYPT gebruik maar wel mijn boot partitie onbeschermd laat. Hoewel het mogelijk is om een alternatieve kernel op de /boot te zetten die het crypt wachtwoord steelt, vind ik dat scenario een beetje ver gezocht voor mijn thuispc / thuisservertje en laptop. De CentOS setup biedt deze mogelijkheid al standaard aan, het is voldoende om de data bij diefstal van het fysieke apparaat te beschermen.
[...]

Zeker een oude regel die nu niet eens meer gebruikt moet worden. Systemen hebben tegenwoordig zoveel ram, als je die oude regel aan zou houden, kan je je OS er twee keer in kwijt. Doodzonde. Mijn hele OS (zonder /home) past in 16 GB, echt niet dat ik dat aan swap zou geven. Sterker nog, ik heb in 't algemeen geen swap aangemaakt.
In mijn laatste alinea geef ik niet voor niets aan dat ik na 1 a 2 maanden draaien evalueer wat ik met de volumegroottes aan moet. En dat ook de swapspace daar kritisch wordt bekeken. Het is gewoon vrij simpel, zoek wat rond op internet over de aanbevolen swap-size en je komt 1001 verschillende meningen tegen. De ene beter beargumenteerd dan de ander.

In de parktijk komt het er voor mij op neer dat ik gewoon kijk hoezeer de swap gebruikt wordt. Als die totaal niet wordt gebruikt (wat met 16Gb ram aannemelijk is) dan haal ik die doorgaans later weer weg. Behalve als ik op die machine VM's ga hosten of andere geheugenintensieve processen draai.
[...]
Als je /tmp volloopt is een herstart vaak al voldoende. Je moet in principe wel erg gekke dingen doen om dat vol te krijgen. Als je een webserver draait waar een site op draait waarmee je bestanden kan uploaden, is het wel handig om een aparte /tmp te hebben die ook groot genoeg is om de bestanden die geüpload worden tijdelijk te kunnen huisvesten. Voor de rest loopt het wel los.
Voor /var is het gewoon opletten wat je draait. Naast databases die hun eigen plek hebben in /var/lib die je zelf een eigen schijf kan geven, kan /var/log nog wel eens groot worden door excessief loggen van sommige processen. Een aparte /var van 3-5 GB is in principe meer dan genoeg, of je laat 't onderdeel blijven van /. Net wat je voorkeur is. :)
Ook hier geldt dat er meerdere meningen zijn. Ik zet /tmp en /var standaard apart om te voorkomen dat / vol loopt. Natuurlijk is een dergelijke situatie snel onder controle te krijgen en al helemaal als de root-user niet de veroorzaker is. Toch ben ik het liever voor. En ook hier, als ik ruimte te kort kom, vergroot ik eenvoudig het betreffende volume.

LVM heeft zo zijn beperkingen, maar het geeft je ook zoveel flexibiliteit dat ik die graag voor lief neem.

• NiRo
Oke, ik heb toch een herinstallatie gedaan en extreem goed opgelet bij het partitioneren. Dit is mijn schema nu:
  • /home 95GB ext4
  • /boot 512MB ext4
  • / 12GB ext4
  • swap 2GB swap
  • Vrije ruimte: 5Gb en nogwat
Vrije ruimte kan ik dus eventueel gebruiken als toch nog iets te klein zou zijn. Bedankt iedereen voor de hulp! De installatie is bezig.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is allemaal in een LVM volume, op /boot na dan (dat mag niet van CentOS/Red Hat terwijl het wel gewoon kan :/)?

• NiRo
Ja, dat klopt!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Top. Markeer je nog de reactie die je het meest geholpen heeft als beste antwoord? ;)

• RiDo78
  • Niet online
Opgelost!

En wellicht ten overvloede, maar ken je de -r vlag van lvresize? Die is heilig! ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die ken ik ja. Collega's van mij eerst niet. Die is echt meesterlijk als je lvreduce gebruikt. Bij lvextend valt 't nog wel mee, dan is 't nog niet zo'n ramp als je 'm vergeten bent. ;)

Pagina: 1