Hoe dim ik 3 tafellampen van 1 watt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbweb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10-2023

jbweb

professional noob

Topicstarter
Wij hebben 3 leuke sierlampen (tafellampen) gekocht waarin in elk armatuur één 1w 220v E14 LED lampje zit.
Elke LED lamp heeft zijn eigen, normale stekker.
De lampjes zijn veel te fel, dus we zouden ze graag dimmen.
Helaas zijn alle tussenstekkers voor gloei of spaarlampen en de weinige snoerdimmers ook pas vanaf 1w.

Wat zou een handige, goede manier zijn om een dergelijke setup te dimmen?

Ik heb zitten denken aan een 1w snoerdimmer die ik op een 3-voudige stekkerdoos bevestig, maar ik weet niet of dit (goed) zal werken.

Iemand tips?

Als ik een leuke signature bedenk, zijn jullie de eerste die het weten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 04:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een 1W lampje klinkt al snel als een ledlampje. Hierin bestaan dimbare en niet dimbare varianten. Vaak (meestal) heb je dan ook een dimmer nodig die leds kan dimmen.

Dus, zijn het ledlampen? Zijn deze ook dimbaar?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Klopt, het gaat om 3 1w LED lampjes met E14 fitting. Helaas weten we niet of het om dimbare variant gaat, aangezien ze bij het armatuur meekwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Wellicht staat er op het lampje zelf meer info (type bijv.) waarbij te achterhalen valt of je ze kan dimmen. Ik heb zelf zo'n snoerdimmer van 1W~20W. Ik gebruik hem niet meer. Je kan alleen dimmen door het knopje ingedrukt te houden, en je kan ze niet verder dimmen dan 50%. Hij kan wel de instellingen onthouden (mits de stroom op de dimmer blijft staan).

Uiteindelijk heb ik via eBay een 12V step-up converter gekocht voor een paar euro welke naar 50 tot 100V omhoog transformeert (instelling door potmeter), 12V adapter had ik nog liggen. Hiermee kan ik mijn 2W LED lampen (dimbaar) perfect dimmen (bij 100 VDC zie ik weinig verschil meer in felheid in vergelijking tot 230 VAC).

[ Voor 6% gewijzigd door Frank__B op 16-08-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 14:00
jbweb schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:37:
Klopt, het gaat om 3 1w LED lampjes met E14 fitting. Helaas weten we niet of het om dimbare variant gaat, aangezien ze bij het armatuur meekwamen.
Dat zal waarschijnlijk op de lamp zelf gedrukt staan, in de buurt van de voltage- en vermogensgegevens. Zoek naar zo'n logo:
Afbeeldingslocatie: https://www.lampshoponline.com/media/wysiwyg/dimmable-non-dimmable-logos.jpg

Als je geen logo's kan vinden ga er dan maar van uit dat de lamp niet dimbaar is.

Dit geeft overigens alleen aan of de lampen werken met fase-aansnijdende of -afsnijdende dimmers. Of trucjes met het voltage werken, zoals @Frank__B aangeeft, weet je van te voren niet. Voor hetzelfde geld werken jouw lampen ook gewoon op gelijkspanning en kan je een goedkope DC-DC boost converter gebruiken

• jbweb

jbweb

professional noob

Topicstarter
Ik heb de lampjes nog eens goed bekeken, en uit de fitting gehaald. Helaas staat er helemaal niet op. Geen logo's, geen merk, enkel 1w - 220v op de fitting.

Dan ga ik er vanuit dat ze niet dimbaar zijn.
Natuurlijk kan ik ze omwisselen voor andere, wel dimbare lampjes.

Helaas ben ik niet heel ervaren met elektra, dus zelf aan elkaar knopen van diverse onderdelen vind ik lastig (tenzij ik precies weet wat ik moet hebben, ik ben wel handig met een schroevendraaier).
Maar ik neem dus aan dat er voor dit soort dingen geen tussenstekker oi.d. bestaat, waarmee een leek uit de voeten kan?

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 14:00
jbweb schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:26:
Ik heb de lampjes nog eens goed bekeken, en uit de fitting gehaald. Helaas staat er helemaal niet op. Geen logo's, geen merk, enkel 1w - 220v op de fitting.

Dan ga ik er vanuit dat ze niet dimbaar zijn.
Natuurlijk kan ik ze omwisselen voor andere, wel dimbare lampjes.

Helaas ben ik niet heel ervaren met elektra, dus zelf aan elkaar knopen van diverse onderdelen vind ik lastig (tenzij ik precies weet wat ik moet hebben, ik ben wel handig met een schroevendraaier).
Maar ik neem dus aan dat er voor dit soort dingen geen tussenstekker oi.d. bestaat, waarmee een leek uit de voeten kan?
Je kan proberen een goedkope fase-afsnijder er tussen te hangen, dat moet niet lastig zijn. 220V op de ingang, de ledlampen op de uitgang (L=bruin, N=blauw). Dat geeft de beste kans van slagen zonder allemaal schakelingen aan elkaar hoeven te knopen. Mocht het dan niet werken of je lampen gaan knipperen o.i.d., dan kan je altijd nog de lampen vervangen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kun je de drie lampjes als ze toch altijd tegelijk moeten branden misschien gewoon in serie zetten?
Dan krijg je weliswaar maar één lichtsterkte, maar misschien (gok) net de intensiteit die je ongeveer wenst.
Minder felle lampjes, zie onderstaande reactie, is natuurlijk ook een optie, maar dat betekent nieuwe kopen, terwijl je deze al hebt. In elk geval is het waard om even uit te proberen. En zo moeilijk is het niet om dit even "aan elkaar te knopen".

[ Voor 37% gewijzigd door Techneut op 17-08-2017 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Als de lampjes te fel zijn, is het dan niet een idee om er gewoon minder felle lampjes in te zetten?
voorbeeld
voorbeeld2

[ Voor 27% gewijzigd door RocketKoen op 17-08-2017 13:26 ]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1