Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:31
Ik ben van plan om binnenkort voor mezelf te gaan beginnen. Bij mijn huidige werkgever heb ik de beschikking over een leaseauto. Deze mag ik van het leasebedrijf niet meenemen naar mijn eigen bedrijf want ik kan nog geen jaarcijfers laten zien. Ik wil mijn bedrijf starten zonder daarvoor te hoeven lenen bij de bank. Echter heb ik wel een auto nodig voor mijn bedrijf maar ik zie het niet zitten om een groot deel van mijn buffer te besteden aan de aanschaf van een auto. Nu had ik gekeken naar shortlease maar dat vind ik erg duur. Private lease is daarentegen best betaalbaar. Voorwaarde is dat je een loonstrook kan laten zien. Dit kan ik natuurlijk wel regelen als ik in mijn laatste maand bij mijn werkgever zit. Echter nu is mijn vraag of ik de private lease auto zakelijk op kan voeren? Dus kan ik de BTW daarvan terug krijgen? De 0,19 cent per zakelijke km lijkt mij sowieso geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ik zou gokken dat je dan een 'omgekeerde' km registratie moet gaan voeren om aan te tonen welk deel zakelijk was. Maar bel de belastingtelefoon eens, of vraag het na bij een belastingadviseur of de KvK, want dit zijn geen leuke dingen om na een paar jaar een naheffing over te krijgen. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:16
En ik zou gaan voor 19 cent per kilometer, niet 0,19 cent. Dan doe je jezelf tekort.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Jan Smit schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:46:
En ik zou gaan voor 19 cent per kilometer, niet 0,19 cent. Dan doe je jezelf tekort.
+1 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Uiteraard kun je die kosten opvoeren, *maar* die actie met de loonstrook is bedrog.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
StevenK schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:57:
Uiteraard kun je die kosten opvoeren, *maar* die actie met de loonstrook is bedrog.
Waarom? Op het moment van leasen ben ik toch in loondienst? Genoeg mensen die een huis kopen en daarna switchen van een vaste baan naar een baan met een tijdelijke aanstelling. Of sterker nog, mensen die een huis kopen als ze nog in loondienst zijn en daarna starten met een eigen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
Sunri5e schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:24:
[...]

Waarom? Op het moment van leasen ben ik toch in loondienst? Genoeg mensen die een huis kopen en daarna switchen van een vaste baan naar een baan met een tijdelijke aanstelling. Of sterker nog, mensen die een huis kopen als ze nog in loondienst zijn en daarna starten met een eigen bedrijf.
Omdat je die loonstrook overlegt als bewijs van een steady inkomen, terwijl je op dat moment al weet dat dat inkomen weg gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
StevenK schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:27:
[...]

Omdat je die loonstrook overlegt als bewijs van een steady inkomen, terwijl je op dat moment al weet dat dat inkomen weg gaat vallen.
Het inkomen gaat niet wegvallen. Het inkomen zal juist hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
Sunri5e schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:28:
[...]

Het inkomen gaat niet wegvallen. Het inkomen zal juist hoger zijn.
Het inkomen dat op je loonstrook staat valt weg. Er komt een ander inkomen voor in de plaats waarvan jij weet dat het voor een leasemaatschappij niet voldoende zekerheid biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
1. de auto is privé. Lease en andere autokosten kun je niet "uit de zaak betalen" (dus niet ten laste van de fiscale winst brengen). Wel mag je 19 cent voor iedere zakelijke km ten laste van de winst brengen.
Verder geniet je BTW compensatie over het zakelijk deel van de gebruikskosten (pro rati zakelijke/totale kilometers of forfaittair 75% van de gebruikskosten).

2. Zorg dat je die auto regelt nu je nog kredietwaardig bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:44:
Ik ben van plan om binnenkort voor mezelf te gaan beginnen. Bij mijn huidige werkgever heb ik de beschikking over een leaseauto. Deze mag ik van het leasebedrijf niet meenemen naar mijn eigen bedrijf want ik kan nog geen jaarcijfers laten zien. Ik wil mijn bedrijf starten zonder daarvoor te hoeven lenen bij de bank. Echter heb ik wel een auto nodig voor mijn bedrijf maar ik zie het niet zitten om een groot deel van mijn buffer te besteden aan de aanschaf van een auto. Nu had ik gekeken naar shortlease maar dat vind ik erg duur. Private lease is daarentegen best betaalbaar. Voorwaarde is dat je een loonstrook kan laten zien. Dit kan ik natuurlijk wel regelen als ik in mijn laatste maand bij mijn werkgever zit. Echter nu is mijn vraag of ik de private lease auto zakelijk op kan voeren? Dus kan ik de BTW daarvan terug krijgen? De 0,19 cent per zakelijke km lijkt mij sowieso geen probleem toch?
Let dan wel even op dat er geen "datum uit dienst" op die loonstrook staat ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
In hoeverre heb je jezelf al verdiept in private lease?
Al die reclame lokkertjes gaan uit van 10.000 km / jaar.

Als jij een zakelijke auto nodig hebt voor je eigen bedrijf, dan denk ik dat je wel (veel) meer dan 10.000 km / jaar zal rijden. Wat gebeurd er met private lease als je de werkelijke kilometers opgeeft? Volgens mij is het dan een stuk minder aantrekkelijk.

En vergeet niet, met private lease dien je nog steeds je brandstof zelf te betalen. Het is dus puur het "lenen" van een auto, zonder dat ie aan het einde van de rit van jou is.

Ik zou toch echt serieus overwegen om je buffer aan te spreken en zakelijk een auto aan te schaffen (wellicht kan je nog iets van de restwaarde BPM aftrekken). En het hoeft natuurlijk ook geen nieuwe auto te zijn. Ik weet niet in welke branche je voor jezelf gaat beginnen, maar kijk eens naar representatieve 2e hands auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Zoals @BastaRhymez al stelt; private lease is enorm duur.
Ik ben 3 maanden geleden zelfstandig gegaan en heb toen een fatsoenlijke, degelijke, tweedehands aangeschaft en daar nog geen spijt van.

Even de simpele feiten:
- Als je een private lease auto gebruikt kun je die alleen privé nemen. Dat betekend dat je niets met de BTW kunt doen, wel 19 cent per kilometer kunt aftrekken. Let op dat de kosten van private lease alleen voor vaste kosten en reparaties zijn. De variabele kosten (brandstof vooral) moet je alsnog zelf betalen.
- Als je een auto aanschaft kun je dat op twee manieren doen:
-- Privé aanschaffen en 19 cent per kilometer declareren. In dat geval kun je BTW over kosten voor de auto terugvorderen op basis van percentage zakelijk/privé kilometers. Je zult dan een zakelijke kilometer administratie moeten doen én begin en eindstand van het jaar. BTW vraag je per kwartaal terug en aan het einde van het jaar betaal je de belastingdienst het percentage wat je privé gereden hebt.
-- Zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen.

Mijn berekeningen kwamen er uiteindelijk op uit dat privé aanschaffen het goedkoopst was (met een behoorlijk groot verschil). Ik heb een mooie tweedehands Renault Megane 1.5 Diesel op de kop weten te tikken. Je weet wel, die eerste lading 14% diesels. Dat ding trekt 5 liter per 100 kilometer, heeft eens per jaar onderhoud nodig en is nog jong genoeg om geen grote gebreken te krijgen. De kosten, inclusief alles (onderhoud, afschrijving, etc.) komen daarmee onder de 10 cent per kilometer, uitgaande van 40'000 per jaar.

Private lease zou interessant kunnen zijn wanneer je echt heel weinig rijdt. Als je boven de 10'000 km per jaar gaat komen dan zou ik je sterk aanraden om gewoon die investering te doen. Private lease gaat je dan echt serieus veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik ga max 20.000 km per jaar voor zakelijk en prive samen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:03:
Ik ga max 20.000 km per jaar voor zakelijk en prive samen rijden.
Dat betekend dat je voor een Renault Clio op grofweg €450 per maand uit gaat komen. Dat is dan een benzine uitvoering dus ga uit van een liter of 7 per 100km, ofwel nog eens een euro of 200 per maand aan brandstof, kom je op €650 per maand.

Stel je koopt nu een tweedehands Megane (en daarmee dus al meteen een luxere auto), betaal je €6000 en daarna ga je naar €350 per maand (verzekering, wegenbelasting en brandstof, hoog geschat). Je hebt dus in 20 maanden je aanschaf er uit.

Bij Private lease heb je vervolgens geen flexibiliteit. Je zit vast aan een contract. Wil je dat niet dan komt er zo'n 50-100 euro per maand bovenop.
Daarnaast neem ik aan dat het niet de bedoeling is om binnen 20 maanden te stoppen met je eigen onderneming dus na 20 maanden ben je gewoon geld aan het verdienen. Die Megane kun je nog rustig een jaar of 5-10 mee vooruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Even gekeken bij Athlon Private Lease voor je (het is rustig op het werk):

Ik ben bewust van een middel kleine auto uitgegaan, omdat ik niet verwacht dat je een BMW 5 serie nodig zal hebben ;-). Ik ben van het volgende uitgegaan:

Auto: Peugeot 208 Active
Looptijd 24 maanden
Aantal km / jaar: 20.000
Kosten: € 335,- / maand

Nu denk je wellicht: waarom een looptijd van maar 24 maanden?
Een of twee jaar meer is "maar" respectievelijk 9 of 7 euro / maand goedkoper. Na twee jaar heb je (hoop ik) voldoende buffer opgebouwd om zakelijk een auto aan te schaffen. En nu heb je de flexibiliteit om na 2 jaar al van dit "wurg contract" af te komen.

Daarnaast kost een liter EURO 95 momenteel € 1,626 aan de pomp (GLA). Laten we er voor het gemak er even van uit gaan dat deze de komende twee jaar niet zal dalen of stijgen (is niet realistisch, aangezien de markt goed in beweging is. Ik vermoed dat de prijs alleen maar hoger zal worden, maar dan wordt het plaatje nog negatiever).

Volgens Athlon heeft de Peugeot 208 Active een gemiddeld verbruik van 4,3 l / 100 km. Persoonlijk haal ik nooit het gemiddeld verbruik (ik zit er altijd boven op de een of andere manier), maar goed. Laten we ook hier de aanname doen dat jij zuinig kan rijden.

Met 20.000 km / jaar heb je dus (minimaal) +/- 860 liter brandstof nodig.
Dit keer de huidige GLA, kost je dit: (860 * 1.626) € 1.398,36 per jaar.
Tel hier de kosten van je private lease bij op (12 maanden * 335) € 4.020,- en je komt uit op +/- € 5.220 / jaar aan kosten. Dit heb je 2 jaar, dus dan ben je ruim € 10.000,- kwijt aan een autootje.
Daarna sta je met "lege handen"...

Dan kan je jezelf nog wel € 0,19 / km zakelijk laten uitbetalen, maar dat levert maximaal € 3.800,- per jaar op. Maar dan ga je 100% zakelijk rijden. Aangezien je zelf al aangaf dat je zowel zakelijk als privé 20,000 km / jaar rijdt, zal dit bedrag dus lager uitvallen.

En zoals gezegd, dit is het meest optimistische scenario!
De brandstofkosten stijgen niet, je rijdt conform de fabrieksopgave qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:53
BastaRhymez schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22:

Ik ben bewust van een middel kleine auto uitgegaan, omdat ik niet verwacht dat je een BMW 5 serie nodig zal hebben ;-). Ik ben van het volgende uitgegaan:

Looptijd 24 maanden

Een of twee jaar meer is "maar" respectievelijk 9 of 7 euro / maand goedkoper. Na twee jaar heb je (hoop ik) voldoende buffer opgebouwd om zakelijk een auto aan te schaffen. En nu heb je de flexibiliteit om na 2 jaar al van dit "wurg contract" af te komen.

Daarnaast kost een liter EURO 95 momenteel € 1,626 aan de pomp (GLA). Laten we er voor het gemak er even van uit gaan dat deze de komende twee jaar niet zal dalen of stijgen (is niet realistisch, aangezien de markt goed in beweging is. Ik vermoed dat de prijs alleen maar hoger zal worden, maar dan wordt het plaatje nog negatiever).

Volgens Athlon heeft de Peugeot 208 Active een gemiddeld verbruik van 4,3 l / 100 km. Persoonlijk haal ik nooit het gemiddeld verbruik (ik zit er altijd boven op de een of andere manier), maar goed. Laten we ook hier de aanname doen dat jij zuinig kan rijden.

Tel hier de kosten van je private lease bij op (12 maanden * 335) € 4.020,- en je komt uit op +/- € 5.220 / jaar aan kosten. Dit heb je 2 jaar, dus dan ben je ruim € 10.000,- kwijt aan een autootje.

Dan kan je jezelf nog wel € 0,19 / km zakelijk laten uitbetalen, maar dat levert maximaal € 3.800,- per jaar op. Maar dan ga je 100% zakelijk rijden. Aangezien je zelf al aangaf dat je zowel zakelijk als privé 20,000 km / jaar rijdt, zal dit bedrag dus lager uitvallen.

De brandstofkosten stijgen niet, je rijdt conform de fabrieksopgave qua verbruik.
Damn, mijn complimenten voor deze berekening.. dit heeft me ook wel aan het denken gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Pvesh schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:39:
[...]

Damn, mijn complimenten voor deze berekening.. dit heeft me ook wel aan het denken gebracht.
Graag gedaan ;-)
Ik begrijp echt niet dat mensen voor private lease kiezen omdat ze hun buffer niet willen aanspreken.
Heb je simpelweg geen buffer, maar wel een auto nodig moet je imho maar even een paar maanden goed (be)sparen en droog brood eten. Maar ik begrijp dat niet iedereen dat altijd maar kan en dan toch kiezen voor private lease.

Maar het is wel erg duur en dat beseffen veel mensen zich helaas niet (of te laat).

Tuurlijk, een eigen auto kost ook geld en heb je ook brandstofkosten. En dan komen de kosten voor onderhoud, afschrijving, verzekering e.d. er bij, maar na 2 jaar heb je nog wel een auto die niet per se vervangen hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Precies.. een youngtimer, met een gedegen technische rapport, is volgens mij een beter alternatief voor TS.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 16-08-2017 10:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:53
BastaRhymez schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Graag gedaan ;-)
Ik begrijp echt niet dat mensen voor private lease kiezen omdat ze hun buffer niet willen aanspreken.
Heb je simpelweg geen buffer, maar wel een auto nodig moet je imho maar even een paar maanden goed (be)sparen en droog brood eten. Maar ik begrijp dat niet iedereen dat altijd maar kan en dan toch kiezen voor private lease.

Maar het is wel erg duur en dat beseffen veel mensen zich helaas niet (of te laat).

Tuurlijk, een eigen auto kost ook geld en heb je ook brandstofkosten. En dan komen de kosten voor onderhoud, afschrijving, verzekering e.d. er bij, maar na 2 jaar heb je nog wel een auto die niet per se vervangen hoeft te worden.
Denk dat veel mensen(ook bij mij) bang zijn om een tweedehands auto te kopen. Ook al ga je met iemand die er verstand van heeft, dan zijn er juist verborgen gebreken. :-(

[ Voor 0% gewijzigd door Son Gohan op 16-08-2017 10:53 . Reden: spellingsfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05

Looptijd 24 maanden

Leuke berekening maar hoezo tel je brandstof mee? Als je een auto koopt moet je deze ook volgooien met benzine.

Als je iets voorrekent moet je het wel realistisch doen.

Wegenbelasting voor een 208 is 93 euro per kwartaal en verzekering (ik heb all-risk, rij namelijk een 208) kost mij 50 euro per maand. Dus dat is ook al 372 euro en 600 euro per jaar wat je weggooit. Oftewel 1000 per jaar.

Hoe jonger je een tweedehands auto kiest hoe hoger de afschrijving zal zijn. Ga uit van 1500 euro per jaar, beetje ruim genomen.

Dan is het verschil nog maar, 4000 euro per jaar private lease - 2500 euro genoemde kosten hierboven bij tweedehands, 1500 euro per jaar. Hier moet dan je onderhoud nog van af en het mogelijke risico wat je hebt bij een tweedehands auto.

Dus onder de streep is private lease misschien duurder. Maar je bent dan verzekerd van een nieuwe auto en gratis vervangend vervoer bij problemen. Dus het ligt er dan net aan wat je zelf graag wilt. Iets meer betalen en wat zekerheid of wat goedkoper uit zijn en zelf de verantwoordelijkheid hebben.

Het wordt een ander verhaal als je binnenkort een huis wilt kopen. Dan is private-lease super onhandig. Maar dan moet je ook niet voor je zelf beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-08 23:28
BastaRhymez schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Graag gedaan ;-)

Voor mij was de reden simpelweg dat ik auto echt als een gebruiksvoorwerp zie. Ik wil helemaal geen bezit hebben over een auto, want dit kan financieel onverwachte kosten met zich meebrengen. Dat ik na 2 jaar met lege handen sta, dat is wat mij betreft de definitie van een gebruiksvoorwerp. Aan de andere kant mocht ik hem onverwacht de plomp inrijden, dan ben ik niet de auto kwijt, maar een eigen risico van €50.

Ik heb nu een auto van de zaak en heb conform de afspraak netjes het private lease contract kunnen ontbinden (na een looptijd van 6 maanden). Anders had ik het nooit gedaan.

Wat betreft de lege handen: kun je na 2 jaar het autootje niet alsnog voor een zacht prijsje overkopen van de leasemaatschappij?

Dan nog het antwoord op TS zijn/haar vraag: let vooral goed op je kilometers. Zakelijk kan dit misschien hard gaan. Ik heb mijn huidige auto sinds begin mei en zit nu al op 10.076km. Wanneer je meer kilometers gaat maken bedenkt dan goed dat je met terugwerkende kracht je contract moet wijzigen.
Stel het verschil tussen 20.000km per jaar of 30.000km per jaar is 15 euro per maand, dan gaat dat in vanaf het begin van je contract en moet je die 15 euro alsnog betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Krysa op 16-08-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Zou je de verplichting van een leaseauto nu wel aangaan als je net voor jezelf bent begonnen?

Het is namelijk een vaste verplichting voor de komende 2 tot 4 jaar. Dat kan zwaar wegen, zeker voor een beginnend ondernemer die dan nog veel moet investeren in zijn onderneming. Een kleine gebruikte auto is denk ik een veiligere keuze als je vervoer nodig hebt. Indien de zaken goed gaan kan je altijd nog een leasewagen nemen.

Let overigens ook op bij private lease dat zakelijk gebruik niet uitgesloten wordt. Staat soms in de kleine lettertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Zelf heb ik indertijd mijn lease-auto meegenomen met nog 14 maanden op het contract. Dat leek in eerste instantie heel handig omdat ik niet gelijk een paar duizend euro hoefde neer te leggen voor een eigen auto, maar al snel wilde ik dat ik het nooit gedaan had. Elke maand 1100-1200 afdragen aan de leasemaatschappij voor een veel te grote auto terwijl ik al na een maand of twee voldoende reserve had om een beter passende auto aan te schaffen. Maar ja, dan zit je dus nog gewoon een jaar aan dat contract vast...

Met de kennis van nu zou ook ik je aanraden om geen langlopende verplichtingen aan te gaan omdat je niet goed kunt overzien wat je behoefte gaat zijn. Uitgezonderd van een paar scenario's is leasen verder duur en betaal je een derde partij een opslag voor de rente en het risico. Prima voor je werknemers, maar als zelfstandige kun je dat zelf veel beter.

Edit: Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een luxe auto van >15 jaar waarvoor ik maar een paar tientjes bijtelling betaal. De V8 kost me ~700 per maand aan benzine maar als mijn omstandigheden veranderen dan kan ik hem elk moment verkopen en wat anders gaan rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazzy op 16-08-2017 11:20 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:50:
Precies.. een youngtimer, met een gedegen technische rapport, is volgens mij een beter alternatief voor TS.
Dit zou ik ook doen. 15 jaar oud, hooguit 2 vorige eigenaren en 100% kloppend onderhoud registratie, liefst zelfs met garantie van de verkoper. Afhankelijk van je budget/wensen kost de aanschaf 2000 tot 5000 euro, maar je bijtelling is peanuts en je kan onderhoud, brandstof, MRB en aanschaf allemaal op de zaak verrekenen.

Budget voorbeeld of luxe voorbeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 16-08-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Ik mis in bovenstaande berekeningen de bijtelling mocht je de auto zakelijk gaan rijden.

Ik zie dat iemand het heeft over 19 cent de km uitbetalen aan prive, dat klopt ook niet, je mag 19 cent de km aftrekken van je inkomen.

Vergeet bij zakelijk rijden de btw-correctie niet (geldt ook voor youngtimers).

9/10x kom ik in mijn berekeningen voordeliger uit met prive rijden overigens. Daarnaast lijkt het me sowieso niet verstandig om langdurige verplichtingen aan te gaan als je net voor jezelf begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Malt007 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:18:
Ik mis in bovenstaande berekeningen de bijtelling mocht je de auto zakelijk gaan rijden.
Omdat het om het zakelijk gebruik van een privé-auto gaat, bijtelling is alleen van toepassing bij het privé gebruik van een zakelijke auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:07:
[...]

Leuke berekening maar hoezo tel je brandstof mee? Als je een auto koopt moet je deze ook volgooien met benzine.

Als je iets voorrekent moet je het wel realistisch doen.

Wegenbelasting voor een 208 is 93 euro per kwartaal en verzekering (ik heb all-risk, rij namelijk een 208) kost mij 50 euro per maand. Dus dat is ook al 372 euro en 600 euro per jaar wat je weggooit. Oftewel 1000 per jaar.

Hoe jonger je een tweedehands auto kiest hoe hoger de afschrijving zal zijn. Ga uit van 1500 euro per jaar, beetje ruim genomen.

Dan is het verschil nog maar, 4000 euro per jaar private lease - 2500 euro genoemde kosten hierboven bij tweedehands, 1500 euro per jaar. Hier moet dan je onderhoud nog van af en het mogelijke risico wat je hebt bij een tweedehands auto.

Dus onder de streep is private lease misschien duurder. Maar je bent dan verzekerd van een nieuwe auto en gratis vervangend vervoer bij problemen. Dus het ligt er dan net aan wat je zelf graag wilt. Iets meer betalen en wat zekerheid of wat goedkoper uit zijn en zelf de verantwoordelijkheid hebben.

Het wordt een ander verhaal als je binnenkort een huis wilt kopen. Dan is private-lease super onhandig. Maar dan moet je ook niet voor je zelf beginnen ;)
In het voorbeeld heb ik alleen uitgerekend wat je aan de private lease kwijt bent (geen vergelijking gemaakt tussen Private Lease en eigen (zakelijke) auto rijden). Met alleen een auto kom je nog nergens, je zal er nog steeds brandstof in moeten gooien...

En ja, dat je die kosten ook hebt als je een eigen (zakelijke) auto hebt, klopt als een bus. Dat zie je ook in een paar posts later, waar ik aangeef dat je bij eigen vervoer ook nog je verzekering, afschrijving en onderhoud hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Jazzy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:23:
[...]
Omdat het om het zakelijk gebruik van een privé-auto gaat, bijtelling is alleen van toepassing bij het privé gebruik van een zakelijke auto. :)
Hij vraagt of hij de private lease zakelijk kan opvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Precies. De auto wordt privé geleased en de zakelijke kilometers worden gedeclareerd. Dat heeft toch niets met bijtelling te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:17
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:51:
Zoals @BastaRhymez al stelt; private lease is enorm duur.
Ik ben 3 maanden geleden zelfstandig gegaan en heb toen een fatsoenlijke, degelijke, tweedehands aangeschaft en daar nog geen spijt van.

Even de simpele feiten:
- Als je een private lease auto gebruikt kun je die alleen privé nemen. Dat betekend dat je niets met de BTW kunt doen, wel 19 cent per kilometer kunt aftrekken. Let op dat de kosten van private lease alleen voor vaste kosten en reparaties zijn. De variabele kosten (brandstof vooral) moet je alsnog zelf betalen.
Niet (helemaal) correct. Leasefactuur staat op naam van meneer XYZ, als meneer XYZ de ondernemer is ("eenmanszaak") kun je de BTW gewoon in aftrek brengen. Dat je een andere handelsnaam hebt/gebruikt maakt niet uit. De naam private lease slaat gewoon op de afspraken tussen lessor en lessee. Verhaal wordt anders als je de onderneming dmv een B.V. uitoefent, dan klopt de naam op de factuur niet meer met de onderneming.
- Als je een auto aanschaft kun je dat op twee manieren doen:
-- Privé aanschaffen en 19 cent per kilometer declareren. In dat geval kun je BTW over kosten voor de auto terugvorderen op basis van percentage zakelijk/privé kilometers. Je zult dan een zakelijke kilometer administratie moeten doen én begin en eindstand van het jaar. BTW vraag je per kwartaal terug en aan het einde van het jaar betaal je de belastingdienst het percentage wat je privé gereden hebt.
Andere variant is voor de BTW zakelijk en voor de IB privé. Heb je volledige BTW aftrek met een correctie voor privé gebruik BTW. En voor de IB geen bijtelling, maar de kosten (ex BTW) komen dan niet voor aftrek in aanmerking.
-- Zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen.

Mijn berekeningen kwamen er uiteindelijk op uit dat privé aanschaffen het goedkoopst was (met een behoorlijk groot verschil). Ik heb een mooie tweedehands Renault Megane 1.5 Diesel op de kop weten te tikken. Je weet wel, die eerste lading 14% diesels. Dat ding trekt 5 liter per 100 kilometer, heeft eens per jaar onderhoud nodig en is nog jong genoeg om geen grote gebreken te krijgen. De kosten, inclusief alles (onderhoud, afschrijving, etc.) komen daarmee onder de 10 cent per kilometer, uitgaande van 40'000 per jaar.

Private lease zou interessant kunnen zijn wanneer je echt heel weinig rijdt. Als je boven de 10'000 km per jaar gaat komen dan zou ik je sterk aanraden om gewoon die investering te doen. Private lease gaat je dan echt serieus veel geld kosten.
Dat zou mijn advies ook zijn: Koop een tweedehands met bovag garantie (als je het risico niet aandurft) en je rijdt het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

BB-One schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:07:
Niet (helemaal) correct. Leasefactuur staat op naam van meneer XYZ, als meneer XYZ de ondernemer is ("eenmanszaak") kun je de BTW gewoon in aftrek brengen. Dat je een andere handelsnaam hebt/gebruikt maakt niet uit. De naam private lease slaat gewoon op de afspraken tussen lessor en lessee. Verhaal wordt anders als je de onderneming dmv een B.V. uitoefent, dan klopt de naam op de factuur niet meer met de onderneming.
Ten eerste moet de lease maatschappij daarmee accoord gaan.
Ten tweede zul je moeten kiezen: Als je de BTW wilt aftrekken is de auto van de zaak en zul je dus de lease kosten op de zaak moeten zetten en bijtelling betalen. Je kunt niet de auto privé in contract nemen en dan BTW aftrekken.
Ik gok dat de bijtelling duurder zal zijn dan de BTW die je terug kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Er is een minder bekende mogelijkheid, om een auto voor de fiscale winstberekening (inkomstenbelasting) als prive te beschouwen, maar voor de omzetbelasting zakelijk.

De keuze is:
* inkomstenbelasting:
-- autokosten te laste van de winst maar bijtellen voor privegebruik
of
-- slechts 19 cent/zakelijke km ten laste van de winst, geen bijtelling

* omzetbelasting:
-- BTW correctie privegebruik
of
-- BTW compensatie zakelijk gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 09:46

Looptijd 24 maanden

Dat kan veel goedkoper:

https://www.alphabetpriva...d=48&kleur=Almond%20Green

Private lease is op zich prima, zolang je maar weet wat je aanschaft/op je hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik vind het uitgangspunt om een prive auto (weliswaar lease, maar nog altijd prive) bedrijfsmatig te gebruiken nogal vreemd. Bijna alle regelingen in Nederland zijn er op gericht dingen voor bedrijven goedkoper te maken. Alles wat je onder je bedrijf doet, kun je aftrekken van je winst. Btw mag je aftrekken.

Als je bedrijf een auto koopt of least, gaan de kosten van je winst af. Even aannemend dat je winst gaat maken met je bedrijf, pak je daar meteen een voordeel. Als je winst met 10.000 euro daalt, dan daalt je werkelijke inkomen met een stuk minder (dat stuk wat je anders aan belasting moest gaan betalen). Nogmaals, natuurlijk wel aannemend dat je winst maakt, maargoed.

Ik denk echt dat je beter kunt zoeken naar manieren om je bedrijf een goedkope auto te laten kopen of leasen, dan om dit via de privé omweg te spelen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

mddd schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:56:
Ik vind het uitgangspunt om een prive auto (weliswaar lease, maar nog altijd prive) bedrijfsmatig te gebruiken nogal vreemd. Bijna alle regelingen in Nederland zijn er op gericht dingen voor bedrijven goedkoper te maken. Alles wat je onder je bedrijf doet, kun je aftrekken van je winst. Btw mag je aftrekken.
De achterliggende gedachte was dat de TS zijn leasecontract niet mee mag nemen omdat hij nog geen jaarcijfers heeft. Dat is simpel op te lossen door de waarborg te verhogen, hierbij stort je bijvoorbeeld 10k die als extra zekerheid geldt en je weer terugkrijgt bij afloop van het contract. De maatschappij zal toch zekerheid willen, als je geen historie kunt laten zien dan maar cash storten. En dat probeert de TS te omzeilen door private lease, al zoekt ook die maatschappij zekerheid en dat wil de TS dan weer oplossen door zijn laatste loonstrook te tonen en te verzwijgen dat hij deze baan al opgezegd heeft.

Simpel toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Als je bedrijf een auto koopt of least, gaan de kosten van je winst af. Even aannemend dat je winst gaat maken met je bedrijf, pak je daar meteen een voordeel. Als je winst met 10.000 euro daalt, dan daalt je werkelijke inkomen met een stuk minder (dat stuk wat je anders aan belasting moest gaan betalen). Nogmaals, natuurlijk wel aannemend dat je winst maakt, maargoed.

Ik denk echt dat je beter kunt zoeken naar manieren om je bedrijf een goedkope auto te laten kopen of leasen, dan om dit via de privé omweg te spelen.
Zakelijk wordt vaak gedacht "oh krijgt BTW toch terug, kan wel 20% bij de prijs op". Dat zie je met internet, telefonie, energie, alles. In veel gevallen is er 0,0 verschil tussen zakelijk en particulier, alleen de prijs (en eventueel wurgvoorwaarden die onder consumentenrecht niet mogelijk zijn).

Verder, als je een auto aanschaft op de zaak heb je alleen BTW voordeel bij een nieuwe auto of eentje die daarvoor ook zakelijk gebruikt is. Meeste gebruikte auto's zijn marge-auto's. Verder moet je je niet verkijken op de bijtelling.

Het is ook niet zo dat de aanschaf van een auto direct aftrekbaar is: je investeert 20K in een nieuwe auto, maar dat zie je niet in het bedrijfsresultaat. Er gaat 20K van je kas/bank af, er komt 20K op de inventaris bij. De kosten die aftrekbaar zijn:
- afschrijving
- onderhoud
- brandstof
Verder heb je afhankelijk van de auto tot 20% bijtelling over de catalogusprijs incl BTW. Die bijtelling is overigens nooit hoger dan de aftrekbare kosten.

Voor een nieuwe of BTW-auto moet je het van het BTW-voordeel hebben bij aanschaf. Voor een gebruikte auto rijd je liever gewoon prive en vergoed je de kilometers. BTW van onderhoud en brandstof kan je voor dat deel ook terugvragen.

Edit:
Reken je overigens niet rijk met aftrekposten. Lekker geld uitgeven aan dure dingen zodat je geen belasting betaalt, totdat je erachter komt dat je als starter sowieso al bijna niks betaalt. Toen ik in het begin startersaftrek kreeg betaalde ik helemaal geen belasting, heffingskorting kon niet eens geheel worden toegepast. Enige wat ik betaalde was 5% ZVW.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 16-08-2017 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Met autos gaat dit maar heel erg beperkt op....
Alleen een nieuwe auto kent BTW. Een tweedehands auto kent geen BTW en kun je dus ook geen BTW terug vorderen.

Ofwel: Je koopt een auto. Laten we zeggen een 4 jaar oude Renault Megane 1.5 diesel. Kostte origineel 20'000 euro, koop je nu voor 6'000.
- Die 6000 euro kun je aftrekken van de belasting. Resultaat: +3000 euro
- Je zult over de originele aanschafprijs belasting moeten betalen. Dat komt neer op een bijtelling van €4800, extra belasting van €2400 per jaar.
- Je kunt alle auto kosten aftrekken van de belasting. Dat komt neer op zo'n 20 cent per kilometer, bij 20'000 kilometer dus 4000 euro dus een voordeel van 2000 euro ten opzichte van prive. Dat valt nagenoeg weg ten opzichte van de 19 cent per kilometer die je van de belasting mag aftrekken als je de prive auto rijdt.

Bottom line:
- Aanschaf van de auto is 3000 euro goedkoper
- Rijden van de auto is zo'n 2400 euro per jaar duurder

Ik hoef niemand te vertellen dat je goedkoopste optie dus gewoon privé aanschaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Met autos gaat dit maar heel erg beperkt op....
Alleen een nieuwe auto kent BTW. Een tweedehands auto kent geen BTW en kun je dus ook geen BTW terug vorderen.
Niet waar, alleen als de 2e hands auto ooit van een particulier is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Malt007 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:14:
Niet waar, alleen als de 2e hands auto ooit van een particulier is geweest.
Ik heb zojuist een auto aangeschaft die door de lease maatschappij aan een opkoper verkocht is, vervolgens naar een garage gegaan en nu heb ik hem. Mijn aanschaf was daarbij gewoon een marge-aanschaf. In de hele keten is geen particulier te vinden maar toch heeft de garage er voor gekozen om hem niet als BTW-auto neer te zetten.

De belangrijkste reden waarom geen enkele tweedehands auto verkoper nog BTW autos aanbiedt is omdat het veel ingewikkelder is qua administratie. Ja, je kunt een BTW auto kopen, als je hem rechtstreeks van een berijdend bedrijf koopt. Zodra er een tussenhandelaar tussen zit wordt die administratie zo snel mogelijk versimpeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:16:
[...]

Ik heb zojuist een auto aangeschaft die door de lease maatschappij aan een opkoper verkocht is, vervolgens naar een garage gegaan en nu heb ik hem. Mijn aanschaf was daarbij gewoon een marge-aanschaf. In de hele keten is geen particulier te vinden maar toch heeft de garage er voor gekozen om hem niet als BTW-auto neer te zetten.

De belangrijkste reden waarom geen enkele tweedehands auto verkoper nog BTW autos aanbiedt is omdat het veel ingewikkelder is qua administratie. Ja, je kunt een BTW auto kopen, als je hem rechtstreeks van een berijdend bedrijf koopt. Zodra er een tussenhandelaar tussen zit wordt die administratie zo snel mogelijk versimpeld.
Ja prima maar je kan dus niet stellen dat je je geen 2e hands met btw kan kopen :P
Jazzy schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:52:
Precies. De auto wordt privé geleased en de zakelijke kilometers worden gedeclareerd. Dat heeft toch niets met bijtelling te maken?
Hij zegt dat hij het zakelijk wil opvoeren, dan denk ik dat hij bedoeld dat hij 'om de regels van de leasemaatschappij' te omzeilen nu even een contract afsluit als zijne privé, om vervolgens de kosten van deze overeenkomst zakelijk te verantwoorden of te wel, aftrekken van zijn winst en daarmee bijtellingsplichtig zijn.

Maar de TS heeft al een tijdje niet gereageerd in het topic, dus tijd voor wat verduidelijking.

[ Voor 27% gewijzigd door Malt007 op 16-08-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Malt007 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:18:
Hij zegt dat hij het zakelijk wil opvoeren, dan denk ik dat hij bedoeld dat hij 'om de regels van de leasemaatschappij' te omzeilen nu even een contract afsluit als zijne privé, om vervolgens de kosten van deze overeenkomst zakelijk te verantwoorden of te wel, aftrekken van zijn winst en daarmee bijtellingsplichtig zijn.
Omdat hij het ook over het uitbetalen van 19 cent per km. heeft nam ik aan dat hij alleen het daadwerkelijk gebruik wilde vergoeden aan privé.
Maar de TS heeft al een tijdje niet gereageerd in het topic, dus tijd voor wat verduidelijking.
Mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:16:
[...]
Wait what? Als er nog BTW in een auto zit dan is het de handelaar veel waard om dit te vermelden omdat het voor zakelijke kopers interessant is om de BTW terug te vragen, iets wat niet kan bij een marge-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:47:
[...]

Ten eerste moet de lease maatschappij daarmee accoord gaan.
Want? Leasemaatschappij heeft niets te zeggen of jij Btw in aftrek brengt of niet.
Ten tweede zul je moeten kiezen: Als je de BTW wilt aftrekken is de auto van de zaak en zul je dus de lease kosten op de zaak moeten zetten en bijtelling betalen. Je kunt niet de auto privé in contract nemen en dan BTW aftrekken.
Wederom niet correct, je kan als ondernemer voor de BTW een andere keuze maken dan voor de inkomstenbelasting, mits je de auto natuurlijk zowel zakelijk als privé gebruikt. (detail: privé gebruik voor de BTW heeft een andere definitie dan voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting)
Ik gok dat de bijtelling duurder zal zijn dan de BTW die je terug kunt krijgen.
Hoeft dus niet: auto voor de btw zakelijk en voor de IB privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

@Sunri5e Andere insteek: waarom geen tweedehands kopen van een paar duizend euro en dan over een jaar, als je jaarcijfers kunt overleggen, alsnog zakelijk leasen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@_JGC_ @Croga Inderdaad is het voor tweedehands auto's een stuk minder interessant. Bij nieuwe zuinige auto's is dat nogal anders, dan heb je investeringsaftrek en bijtellingsvoordeel.. dan is een zakelijk gekochte auto goedkoper in aanschaf en in bijtelling dan voor de particulier. Het hangt er dus vanaf wat voor soort auto TS zoekt.

@Sunri5e Wat voor soort auto zoek je. Moet hij per se nieuw zijn (daarom lease?). Gaat hij ook prive gebruikt worden of alleen voor het bedrijf? Dat verandert de situatie nogal. Als hij ook ouder mag zijn dan heeft @JT natuurlijk het beste antwoord: koop een goedekope auto dan maakt het niet uit of het particulier of zakelijk is, goedkoop is goedkoop :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

BB-One schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:28:
Want? Leasemaatschappij heeft niets te zeggen of jij Btw in aftrek brengt of niet.
Maar de leasemaatschappij heeft wel wat te zeggen over of jij de auto zakelijk gebruikt of niet.
Wederom niet correct, je kan als ondernemer voor de BTW een andere keuze maken dan voor de inkomstenbelasting, mits je de auto natuurlijk zowel zakelijk als privé gebruikt. (detail: privé gebruik voor de BTW heeft een andere definitie dan voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting)
Sinds wanneer?

De auto is óf zakelijke boedel óf privé bezit.

Als je de BTW wilt terugvorderen dan koop je de auto van het geld van de zaak. Daarmee is het zakelijk bezit. Daarmee mag je de BTW terug vorderern en wordt de rest gezien als zakelijk geld wat je niet aan jezelf uitbetaald hebt. De auto staat dus op de balans. Daarmee heb je vervolgens de plicht om belasting te betalen over de bijtelling van de auto.

Als je geen bijtelling wilt betalen zul je de auto privé moeten kopen. Daarmee komt de auto niet op de balans, is het geen onderdeel van je zaak en kun je dus ook geen BTW over de aanschaf terug vorderen. Je kunt dan weliswaar BTW over de kosten van de auto terugvorderen naar rato van gereden zakelijke/privé kilometers én je kunt jezelf belastingvrij 19 cent per gereden kilometer betalen.

Je kunt niet zomaar de auto met zakelijk geld kopen, BTW terugvorderen en de auto vervolgens als privé bezit zien. Als je de auto zakelijk koopt en geen bijtelling wilt betalen dan zul je de auto vanuit de zaak aan jezelf moeten verkopen. In dat geval betaal je gewoon BTW en inkomstenbelasting over een redelijke aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:02:
[...]

Maar de leasemaatschappij heeft wel wat te zeggen over of jij de auto zakelijk gebruikt of niet.
In wat voor zin?
[...]

Sinds wanneer?
sinds 'mensenheugenis', ik heb geen zin om het na te zoeken maar het zal ergens sinds de invoering van de BTW zijn dus 1968? BTW heeft zijn eigen regels over het al dan niet zakelijk moeten danwel kunnen etiketteren van bedrijfsmiddelen. Op het moment dat je een bedijrfsmiddel zakelijk en privé gebruikt heb je voor beide belastingsoorten een zelfstandige keuze.

check even deze link:
https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto

en dan vervolgens de zin:
"U moet zowel voor de inkomstenbelasting als voor de btw bepalen of uw auto tot het ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen hoort."

en de volgende link:
http://www.lancelots.nl/b.../vervoer/auto-van-de-zaak
ergens onder het kopje bijtelling.
De auto is óf zakelijke boedel óf privé bezit.

Als je de BTW wilt terugvorderen dan koop je de auto van het geld van de zaak. Daarmee is het zakelijk bezit. Daarmee mag je de BTW terug vorderern en wordt de rest gezien als zakelijk geld wat je niet aan jezelf uitbetaald hebt. De auto staat dus op de balans. Daarmee heb je vervolgens de plicht om belasting te betalen over de bijtelling van de auto.
Het maakt niet uit van welk geld je het betaald. Het gebruik is bepalend of je het op de balans mag zetten. Zie ook de voorgaande link.
Als je geen bijtelling wilt betalen zul je de auto privé moeten kopen. Daarmee komt de auto niet op de balans, is het geen onderdeel van je zaak en kun je dus ook geen BTW over de aanschaf terug vorderen. Je kunt dan weliswaar BTW over de kosten van de auto terugvorderen naar rato van gereden zakelijke/privé kilometers én je kunt jezelf belastingvrij 19 cent per gereden kilometer betalen.
Dat is dus niet correct.
Je kunt niet zomaar de auto met zakelijk geld kopen, BTW terugvorderen en de auto vervolgens als privé bezit zien.
Dat kan dus wel. De geld opname is dan "privé opname" voor de IB.
Let ook op dat je als ondernemer ook minder bijtelling kan hebben dan de gebruikelijke percentages 22% en 4% indien de daadwerkelijke kosten lager zijn:
https://www.belastingdien...rivegebruik_bedrijfsauto/

"Als u een auto van uw onderneming ook privé gebruikt, moet u voor dat privégebruik een bedrag verrekenen met de autokosten van de onderneming. Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten. Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto."
Als je de auto zakelijk koopt en geen bijtelling wilt betalen dan zul je de auto vanuit de zaak aan jezelf moeten verkopen. In dat geval betaal je gewoon BTW en inkomstenbelasting over een redelijke aanschafprijs.
Hoezo betaal je dan inkomstenbelasting over de "aanschafprijs"? Je betaalt dan misschien inkomstenbelasting over de kosten maar niet over de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

En om nog meer onduidelijkheid te voorkomen, dit geldt allemaal voor IB-ondernemers en niet voor DGA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
(jarig!)
Croga schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Dat betekend dat je voor een Renault Clio op grofweg €450 per maand uit gaat komen. Dat is dan een benzine uitvoering dus ga uit van een liter of 7 per 100km, ofwel nog eens een euro of 200 per maand aan brandstof, kom je op €650 per maand.
Ik rijd via Athlon Private lease in zo'n Clio.
op basis van 20.000km betalen we 274€/m
Verbruik is 4.4/100 - 5.1/100 dus dat valt best mee.
Pagina: 1