FHD of hoger met GTX970 voor games en design

Pagina: 1
Acties:

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01 14:36
Beste tweakers,

Ik heb net onderstaand systeem in elkaar gezet en was eigenlijk aan het kijken voor een FHD monitor die daar bij past. Nu ga ik het systeem gebruiken voor 2 dingen gamen en designen. Door dit design aspect vraag ik mij af of een scherm met een hogere resolutie geschikter voor mij is. Ik ben halverwege mijn multimedia design studie en ben voorlopig nog niet van plan om voor mij zelf iets te beginnen. Het design werk wat ik doe is dus een soort semi professioneel. Ik doe veel voor mijn studie en wel eens wat voor mijn werk maar dat is het. Dat is eigenlijk alleen maar 2D in photoshop, Illustrator en Indesign en sporadisch wat beeld bewerking in Premiere Pro en After Effects.
Gamen doe ik niet competitief en vooral single player. (Total war, Witcher, Fallout, Civ, Crusader Kings).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus Sabertooth Z77€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1G.Skill Ares F3-1600C9D-8GAO€ 67,94€ 67,94
1Seasonic G-series 550 watt€ 71,22€ 71,22
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,11

Ik wil het liefst een IPS scherm (of soortgelijk) voor de goede kleuren weergave en omdat reactietijd minder belangrijk is voor de spellen die ik speel. Mijn vraag is nu dus eigenlijk wat van de volgende dingen jullie mij aan zouden raden:

A. FHD scherm, er is dan evt budget voor één met hogere framerate (75hz)
B. WQHD scherm, maar dan gamen op een lagere resolutie
C. WQHD scherm, maar dan gamen op lagere settings

Ook zou ik graag willen weten hoe de ondersteuning van oudere games is voor een WQHD scherm.
Ik heb begrepen dat 4k er met mijn systeem niet inzit vandaar dat ik die opties weggelaten heb.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Wat heb je zoal zelf al gevonden?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lennert_S schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:21:
Ik wil het liefst een IPS scherm (of soortgelijk) voor de goede kleuren weergave en omdat reactietijd minder belangrijk is voor de spellen die ik speel. Mijn vraag is nu dus eigenlijk wat van de volgende dingen jullie mij aan zouden raden:

A. FHD scherm, er is dan evt budget voor één met hogere framerate (75hz)
Aangezien je nergens een budget benoemt.... Ja, hier is zeker budget voor ;)
Gezien je lagere prioriteit voor gaming zou ik hier echter niet direct op selecteren.
B. WQHD scherm, maar dan gamen op een lagere resolutie
C. WQHD scherm, maar dan gamen op lagere settings
Komt beetje op hetzelfde neer
Ook zou ik graag willen weten hoe de ondersteuning van oudere games is voor een WQHD scherm.
Ik heb begrepen dat 4k er met mijn systeem niet inzit vandaar dat ik die opties weggelaten heb.
Een scherm schaalt waar nodig ingekomen beelden op. Zo wordt b.v. het RTL nieuws uitgezonden in 720p en berekent de tv vervolgens hoe hij deze input kan weergeven op 4k

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk:
"Gaming" zegt natuurlijk niet zoveel. Als ik kijk naar het lijstje zit daar genoeg tussen (Total War, Civ) dat ik zelf ook doe op een 2560x1440 scherm met een GTX960, en daarbij heb ik eerder het gevoel CPU-limited te zijn dan GPU limited (met m'n oude vertrouwde i7-2600). En mbt "support" voor een resolutie - niet zo relevant. Waar het om gaat is support voor een aspect ratio. De meeste schermen waren vroeger 4:3, nu zijn ze doorgaans 16:9. Oudere games (CnC Generals bijv) worden vaak horizontaal uitgerekt. Tja, minder mooi, blijft speelbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• Lennert_S
Switchie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 04:42:

[...]

Een scherm schaalt waar nodig ingekomen beelden op. Zo wordt b.v. het RTL nieuws uitgezonden in 720p en berekent de tv vervolgens hoe hij deze input kan weergeven op 4k
En wordt het beeld dan niet erg wazig/blurry? Doordat hij een bepaald aantal pixels over meerdere moet verdelen?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lennert_S schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:07:
[...]

En wordt het beeld dan niet erg wazig/blurry? Doordat hij een bepaald aantal pixels over meerdere moet verdelen?
Integendeel. Een 4k monitor zou tussen zwart en wit een grijze pixel kunnen "bedenken"
Een 1080p scherm heeft die tussenliggende pixel niet en geeft dus zwart > wit

disclaimer: even heel simplistisch jip & janneke-taal geschetst.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 16-08-2017 10:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Lennert_S
Dat moet je uitleggen. Een 4k monitor moet toch upscalen? Daar wordt het beeld toch waziger van?
Pagina: 1