Aankoopadvies speakers bij Yamaha R-N301

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-08-2017
Mijn vraag
Ik heb onlangs een Yamaha R-N301 Zilver receiver gekocht en heb daar een paar oude Philips boxen op aangesloten.
Ik wil een 2 paar nieuwe speakers op de receiver aansluiten.
Maar welke?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Philips boxen 4 Ohm en 35 Watt
REL Q50 subwoover

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik lees enthousiaste verhalen over Q Acoustics 3020 speakers.
Zou dat goed passen of krijg je dan een groot verschil in geluidsvolume?

Beste antwoord (via JanBn op 28-08-2017 19:30)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:22
Gevoeligheid staat normaal gesproken in de specificaties van de betreffende speaker. Het is een waarde hoe luid een speaker klinkt op 1 meter afstand bij een bepaalde belasting. Wat er echter niet altijd bij staat is welke belasting dat is. Doorgaans zijn er 2 manieren; gemeten met 1 watt, of bij 2,83v. Bij 8 ohm zullen beiden hetzelfde resultaat geven, maar bij 4 ohm zal een meting bij 1 watt 3db lager ligger dan gemeten bij 2,83v. Het precieze verhaal weet ik zo niet, maar dit is wat mij bekend is.

Nou is het ook weer niet zo dat je je er op moet blindstaren, want 3db verschil is maar weinig. Maar als je echt voor alle speakers een gelijke output wilt, dan is het iets om rekening meer te houden.

Belangrijker is wat Nielson aankaart. Althans dat is belangrijk wanneer je op een beetje hoger volume wil gaan spelen. Door de lagere impedantie, moet de versterker meer vermogen leveren om tot een bepaald volume te komen. Tegelijkertijd is dat te leveren vermogen maar beperkt bij deze versterker (50w is een realistisch getal).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wil je de Philips en q acoustics tegelijkertijd aansluiten? Of worden de Philips speakers vervangen?

In het eerste geval zou je moeten achterhalen wat de gevoeligheid is van de Philips speakers (idealiter gemeten bij 2,83v). Vervolgens ga je op zoek naar speakers met een vergelijkbare gevoeligheid ook gemeten op 2,83v.

Aan de andere kant denk ik niet dat het snel heel storend is als 1 van de sets wat zachter klinkt.

Als het vervangende speakers worden, dan maakt het allemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Let ook even op de impedantie van de speakers, als je een setje van 4 Ohm (Philips) en 6 Ohm (Q Acoustics 3020) parallel aansluit kom je op een gemiddelde van 2.4 Ohm, bij zwaardere belasting gaat je versterker dat niet erg fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBn
De Yamaha R-N301 heeft aansluitingen voor 2 paar speakers; ik wil ze tegelijkertijd aansluiten.

Hoe achterhaal je wat de gevoeligheid is van speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Merk en type door google heen halen. Of hier posten, ik ken Philips spul redelijk goed. FB en dan een nummer? Of AZ en dan een nummer? ;) Stat achterop en zo niet doe eens een foto :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gevoeligheid staat normaal gesproken in de specificaties van de betreffende speaker. Het is een waarde hoe luid een speaker klinkt op 1 meter afstand bij een bepaalde belasting. Wat er echter niet altijd bij staat is welke belasting dat is. Doorgaans zijn er 2 manieren; gemeten met 1 watt, of bij 2,83v. Bij 8 ohm zullen beiden hetzelfde resultaat geven, maar bij 4 ohm zal een meting bij 1 watt 3db lager ligger dan gemeten bij 2,83v. Het precieze verhaal weet ik zo niet, maar dit is wat mij bekend is.

Nou is het ook weer niet zo dat je je er op moet blindstaren, want 3db verschil is maar weinig. Maar als je echt voor alle speakers een gelijke output wilt, dan is het iets om rekening meer te houden.

Belangrijker is wat Nielson aankaart. Althans dat is belangrijk wanneer je op een beetje hoger volume wil gaan spelen. Door de lagere impedantie, moet de versterker meer vermogen leveren om tot een bepaald volume te komen. Tegelijkertijd is dat te leveren vermogen maar beperkt bij deze versterker (50w is een realistisch getal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:06
Ik heb laatst ook een RN301 gekocht voor een familielid.
Ik heb daarbij de Q acoustics concept 20 aangeschaft.

Wel een stukje duurder dan de 3020, maar zeker geen spijt van gehad. Integendeel, combinatie klinkt verassend goed voor de prijs.

Vraag me wel af of Q acoustics en Philips goed combineren qua geluid.

14x390=5460 Wp z/zo 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBn
In antwoord op The Eagle:

De Philips boxen zijn van het type 22ah463.
Via google weinig over gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan is je google fu stuk :P
Vanuit de eerste hits:
http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?t=4083
http://www.radiomuseum.org/r/philips_22ah463_01r.html
http://docs.mfbfreaks.com/sm/Service_Manual_22AH463.pdf

4 ohm, 35 watt. Tweewegsysteem, 1976 gebouwd. Niet heel speciaal qua geluid maar niet heel erg veel voorkomend, mocht je ze weg doen wil vast iemand in het mfbfreaks forum ze wel van je overnemen.

Persoonlijk denk ik dat een een lage gevoeligheid hebben, ook omdat ze door Philips "tubes international" zijn gemaakt en ik ze genoemd zie worden icm buizenversterkers. Die doen het wat beter met laaggevoelige speakers als ik me niet vergis. Maar ik kan in dit geval ook poep praten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBn
Nielson,

Wat betekent dat: "bij zwaardere belasting gaat je versterker dat niet erg fijn vinden."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Bij een (te) lage impedantie van de speakers moet je verterker meer stroom leveren, dit kan leiden tot hogere vervorming, meer hitte en in het slechtse geval beschadiging van je verterker en/of speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBn
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Pagina: 1