Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 16:59
[EDIT] het is dus geen ASUS maar Acer ;-)

Beste tweakers, mijn zoon heeft een probleem met zijn laptop en we komen er niet uit wat het kan zijn ...

Het gaat om een ACER Aspire v15 Nitro https://tweakers.net/pric...-571g-595z/specificaties/

Het probleem is als volgt. De laptop start gewoon normaal op, blijft werken onder normale belasting. Op het moment dat er een zware game wordt gestart gaat de laptop na enkele minuten uit. Geen blauw scherm, maar helemaal uit. In eerste instantie dachten we aan een temperatuurprobleem. Laptop schoongemaakt, stof uit de fan geblazen en met Core Temp gemonitord. De idle temp is ongeveer 40-50 celcius en de belaste temperatuur bij bijvoorbeeld WoT is 60-80 graden celcius. Dit mag volgens ons dus het probleem niet zijn.

Mem test gedaan, geen fouten. Voeding gemeten, spanning lijkt ok te zijn. Amperage is wat lastiger te meten dus dat hebben we nog niet gedaan.

Zou het kunnen dat de Nvidea grafische kaart het begeven heeft? Het vreemde is dat eigenlijk alleen bij hoge belasting (spel in full screen) de laptop uit valt.

[EDIT] 1: Zojuist eventviewer bekeken en deze geeft aan: 41 kernel-power en 142 kernel-power.
[EDIT] 2: Stresstest van CPU en GPU gedaan, hiermee valt de pc niet uit.
[EDIT] 3: Daarna World of Tanks opgestart, na 2 minuten pc uit. Core temp 1 en 2 waren 90 en 91 bij uitvallen, maar vaak ook lager.

Hebben jullie ideeen wat dit verder kan zijn? De laptop is net uit de garatie (2 jaar) en eigenlijk nog lang niet afgeschreven dus willen we hem wel repareren indien mogelijk.

Bedankt voor de hulp alvast.

[ Voor 14% gewijzigd door LexIsLang op 15-08-2017 18:29 . Reden: Verkeerde titel ]

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Kun je ook zien hoe warm de GPU word? (tijdens belasting)
[EDIT] 2: Stresstest van CPU en GPU gedaan, hiermee valt de pc niet uit
En bij andere games/stresstests valt die niet uit?

Welke stresstests heb je gedaan?
[EDIT] 1: Zojuist eventviewer bekeken en deze geeft aan: 41 kernel-power en 142 kernel-power
Zijn helaas vrij generieke foutmeldingen, krijg je vrijwel altijd als de PC uitploft, maar geeft niet duidelijk aan wat een mogelijke oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoflex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 20:05
Probeer de game is in windowed mode te spelen en kijk dan of de laptop nog
steeds uitvalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Timoflex op 15-08-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
Nemesizz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:35:
Kun je ook zien hoe warm de GPU word? (tijdens belasting)

[...]

En bij andere games/stresstests valt die niet uit?

Welke stresstests heb je gedaan?

[...]

Zijn helaas vrij generieke foutmeldingen, krijg je vrijwel altijd als de PC uitploft, maar geeft niet duidelijk aan wat een mogelijke oorzaak kan zijn.
Minecraft full screen lijkt goed te gaan, heel af en toe weleens een crash veroorzaakt, maar bij WoT gaat het na 2 minuten mis. We hebben het ook 'windowed' gespeeld, duurt iets langer voordat hij uitvalt, maar uiteindelijk crashed hij wel weer.

Voor de CPU hebben we Prime95 gebruikt en voor de GPU Furmark. Beiden ongeveer 10 minuten.

Temp bij de stresstest voor de CPU lag rond de 100 graden voor beide cores. Tijdens de stresstest van de GPU kwam de temp op max op 92 graden uit. De pc viel toen niet uit.

Ik heb zwaar het vermoeden dat het een temperatuur probleem is, echter volgens mij zou deze CPU pas bij 105 uit moeten schakelen. Ik vind de temperaturen zowiezo best hoog, maar wellicht dat bij een notebook dat 'normaal' is?

We hebben een extra laptop cooler geplaatst, zo'n standaard, dat helpt wel iets beter de temperatuur onder bedwang te houden. Het vreemde is dat de laptop de eerste 2 jaar goed werkt en nu ineens de problemen beginnen... dat een voeding of batterij stuk gaat of een memory reep dat kan, maar dat is het allemaal niet lijkt...

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Dat laptops erg heet kunnen worden klopt, veel modellen (zelfs instap modellen met niet echt krachtige hardware) werden vaak al snel erg heet. Koeling van die dingen is ook niet geweldig, miezerig kleine heatsinks, en dan een heatpipe naar een kleine koelvin naar buiten. Soms ook domme design fouten, puur design qua uiterlijk, maar dingen zoals hitte afvoer word niet goed over nagedacht.
(heb zelf 2 Acer laptops gehad waar de lucht inlaat dicht geplakt zat met tape...vanuit de fabriek... ja echt 8)7 )

Als ik wat foto's bekijk op google van de koeling, bevestigd dat het een beetje. Zitten totaal geen vinnen op de CPU of GPU zelf, alleen een dun stukje metaal met een heatpipe naar een koelvin.
Enige geluk is dat de CPU en GPU wel beide een aparte heatpipe en heatsink hebben, soms word die ook gedeeld wat temperatuur ook niet ten goede komt.

Nu mogen laptop chips over het algemeen vrij warm worden, maar die 100ºC komt wel knap dicht in de buurt van de maximum van 105ºC.

Nu voel ik al een post aankomen met iemand van: "koelpasta uitgedroogd!!!!" , normaal zou ik daar niet zo snel over beginnen, maar het is wel mogelijk. Vaak zit er van die slechte kwaliteit witte prut pasta tussen die toch kan uitdrogen. Misschien nog een optie om dat dan toch maar te verversen.

Ander ding, heel onwaarschijnlijk maar toch wel een paar keer gezien, kijk of de heatpipes nog heel zijn. Heel soms komt er een scheurtje in, en dan komt het gas/vloeistof uit de heatpipe en dan is het nut van dat ding praktisch 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
Dank voor de bevestiging en tips. Koelpasta had ik ook al wel aan gedacht, maar om bij de cpu te komen moet die laptop helemaal uit elkaar en dat is geen pretje bij een Acer ... maar vrees dat ik er toch maar aan moet geloven. Zal dan alle koelelementen gelijk even controleren. Inderdaad, vanaf 100 graden is een kleine piek in de temp al voldoende om hem uit te schakelen, dat zie je dan waarschijnlijk weer niet in de logs terug omdat die niet zo snel kunnen schrijven en de pc dan helemaal uitvalt.

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
Kleine update. Gisteren heeft mijn zoon noodzakelijk uitgebreid getest (lees gegamed :-))

Wat blijkt, alleen bij World of Tanks valt de pc nu nog maar uit. Na veel google'n blijkt dat er veel meer gebruikers last hebben van dit fenomeen sinds ze op Windows 10 draaien. Ik ben er zwaar van overtuigd dat het een driver/software issue is bij gebruik van WoT. Misschien daar eens verder zoeken.

Laptop is overigens helemaal schoongemaakt en warmte lijkt goed te worden afgevoerd via de fan. Koelpasta nog niet vervangen, moet eerst nieuwe halen... maar de koelrib lijkt goed heet te worden dus geleiding is er wel voldoende.

Dank voor jullie meedenken! Als er een update mbt tot WoT is zal ik deze posten.

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
Toch niet alleen problemen bij WoT. Denk dat het een retourtje servicedienst van Acer gaat worden...

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wat doet je laptop als hij op 2 of 4 flessen dopjes speelt(zodat er voldoende lucht naar binnen kan gaan). Het liefst in de ochtend en buiten zodat hij lekker koele lucht kan aanzuigen.
Pagina: 1