Stopcontacten laten aarden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Beste Tweakers,

De stopcontacten in mijn woonkamer zijn niet geaard. Zo ook het stopcontact met daarop mijn tv, computer, versterker en speakers is niet geaard. Mijn vraag is of ik er goed aan doe dit stopcontact (en volgens mij omdat het moet?) ook de andere stopcontacten in mijn woonkamer te aarden?

Deze vraag kwam bij mij op omdat ik allerlei verhalen (waar of niet) op internet lees zoals:
"Speakers aangesloten op een niet-geaard stopcontact is niet goed voor de speakers"
"Op de computer blijft een spanning staan wat gevaarlijk kan zijn"
"Piekspanningen kunnen onderdelen in je pc/versterker verwoesten"
"Een blikseminslag in de buurt kan schadelijk zijn voor de onderdelen in je computer"
"Je geluid wordt beter door het aan te sluiten op een geaard stopcontact"
etc.

Mijn idee is, als het een positief effect heeft op geluid en/of veiligheid en/of levensduur van onderdelen, ik de stopcontacten in de woonkamer laat aarden. Op het stopcontact waar al mijn apparatuur is aangesloten wil ik dan een overspanningsbescherming aansluiten (welk model e.d. weet ik nog niet).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gebruik je in de woonkamer apparatuur met een randaardestekker: ja=doen want een stekker met randaarde hoort in een wcd met randaarde, nee=niet doen want geen toegevoegde waarde als je de randaarde toch niet gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 15-08-2017 16:25 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Wel doen. Apparatuur word steeds gevoeliger voor storingen uit het net / van buitenaf. Als je apparatuur met geaarde stekker hebt dan heeft het alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:27
Van alle apparatuur die ik heb aangesloten is er maar 1 apparaat met randaarde, mijn versterker. Mijn TV, HTPC (Mac Mini) wubwoofer, etc hebben allemaal stekkers zonder randaarde.

Nu zijn er in mijn huis maar een deel van de stopcontacten aangesloten met randaarde. Ik zit er zelf ook over na te denken om de rest te laten aarden, maar hoog staat het niet op mijn prioriteitenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je een keuze hebt zeker doen, maar heb zelf jaren alles (PC, TV, versterker) ongeaard aangesloten gehad. Overigens vraag ik mij af hoe je speakers geaard zou aansluiten.... Dat gaat toch maar over 2 aders?

Edit: TV en versterker hebben geen geaarde stekker.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 15-08-2017 16:31 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

giedo555 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:21:
Beste Tweakers,

De stopcontacten in mijn woonkamer zijn niet geaard. Zo ook het stopcontact met daarop mijn tv, computer, versterker en speakers is niet geaard. Mijn vraag is of ik er goed aan doe dit stopcontact (en volgens mij omdat het moet?) ook de andere stopcontacten in mijn woonkamer te aarden?
Het is bij nieuwe installaties verplicht, maar je bent niet verplicht om oude installaties aan te passen.
Deze vraag kwam bij mij op omdat ik allerlei verhalen (waar of niet) op internet lees zoals:
"Speakers aangesloten op een niet-geaard stopcontact is niet goed voor de speakers"
Onzin.
Dan is 'ie stuk.
"Een blikseminslag in de buurt kan schadelijk zijn voor de onderdelen in je computer"
Klopt, maar aarding doet daar niks tegen.
Onzin.
Mijn idee is, als het een positief effect heeft op geluid en/of veiligheid en/of levensduur van onderdelen, ik de stopcontacten in de woonkamer laat aarden. Op het stopcontact waar al mijn apparatuur is aangesloten wil ik dan een overspanningsbescherming aansluiten (welk model e.d. weet ik nog niet).
Aarding is een veiligheidsmaatregel die er voor zorgt dat (als 't goed is) jouw apparatuur niet een persoon kan electrocuteren als er en probleem ontstaat in bijvoorbeeld de bedrading. De normale stoppen namelijk zijn daar niet gevoelig genoeg voor; die slaan pas door als jij al lang verkoold bent; die hebben namelijk een ander doel (om precies te zijn overbelasting en daarmee brand voorkomen.)

Als je toch iets aan je electra gaat doen, zou ik absoluut ook meteen aarding regelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wat overspanningsbeveiliging betreft gebruik ik Dehnguard.
Een type 2 in de groepenkast en een type 3 voor de computerapparatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij de hedendaagse geschakelde computer voedingen zonder aarde komt er wel degelijk een spanning op te staan. Dit word veroorzaakt door het netfilter (als ik internet goed begrijp :) )

Dus randaarde voor een computer is zeker aan te raden zodat hij dit normaal kan afvoeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:30
CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:31:
[...]
Aarding is een veiligheidsmaatregel die er voor zorgt dat (als 't goed is) jouw apparatuur niet een persoon kan electrocuteren als er en probleem ontstaat in bijvoorbeeld de bedrading. De normale stoppen namelijk zijn daar niet gevoelig genoeg voor; die slaan pas door als jij al lang verkoold bent; die hebben namelijk een ander doel (om precies te zijn overbelasting en daarmee brand voorkomen.)

Als je toch iets aan je electra gaat doen, zou ik absoluut ook meteen aarding regelen.
Dat is vooral de aardlekschakelaar. Daar heb je geen geaard stopcontact voor nodig.
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en nul. En als dat te groot wordt schakelt hij de boel af.
Zonder geaard stopcontact krijg je dan nog steeds een schok. De kans dat je dood gaat is alleen een stuk kleiner.
Met geaard stopcontact gaat je stroom al uit zodra de fout ontstaat.

Maar een geaard stopcontact voorkomt ook de opbouw van statische elektriciteit.
En als je stopcontact niet geaard is, dan geeft de behuizing ook geen bescherming tegen elektromagnetische storing. En dat kan wel degelijk invloed hebben op je PC of het geluid uit je versterker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:05
giedo555 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:21:
Ik moet de eerste speaker met randaarde nog tegenkomen. Normaliter zijn die voorzien van 2 aders, dus dan heb je er niet zoveel aan om dat in een geaard stopcontact te stoppen. ;)
Waar komt die spanning dan vandaan? Zit er een accu in ofzo?
En dan nog: wat doet randaarde daaraan? Randaarde is een beveiliging. Als die continu actief moet zijn, is er dus een ander probleem.
(buiten dat dit punt natuurlijk klinkklare onzin is)
Dat is zonder meer waar, maar daar dot randaarde niets aan. Dan moet je een overspanningsbeveiliging plaatsen. Niet zo ééntje van 2 euro bij de Action, maar één die voldoende kan verwerken.
Jij hebt al je apparatuur op 1 stopcontact aangesloten? Dan zou ik eerst eens even kijken of je dat niet over 2 groepen kunt verdelen.

Oh, en zoals @CyBeR al aangeeft: mocht je toch met de elektra aan de gang gaan, zou ik zeker ook gelijk de aarding meenemen. Maar niet vanwege bovenstaande opsomming. ;)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zoals al geschreven werd, niet verplicht bij oude installaties wel bij nieuwe.
Ben er langzaam mee begonnen boven. Op de PC kamer is alles geaard.
Als ik weer eens zin/tijd heb de volgende (slaap/woonkamer)kamer.
Vind het toch een veiliger gevoel, vooral als je graag knutselt.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-08-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:31:

En die veiligheidsmaatregel werkt alleen als je apparatuur voorzien is van een stekker met randaarde. Bij een dubbel geïsoleerd apparaat (eurostekker) maakt het geen drol uit.
geforce5_guy schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Bij de hedendaagse geschakelde computer voedingen zonder aarde komt er wel degelijk een spanning op te staan. Dit word veroorzaakt door het netfilter (als ik internet goed begrijp :) )

Dus randaarde voor een computer is zeker aan te raden zodat hij dit normaal kan afvoeren.
Zo'n computer heeft een kabel en stekker met randaarde en hoort uitsluitend aangesloten te worden op een wcd met randaarde zodat de kast geaard is. Een PC is doorgaans geen dubbelgeïsoleerd apparaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:41:
[...]

Dat is vooral de aardlekschakelaar. Daar heb je geen geaard stopcontact voor nodig.
Daar heb je gelijk in. Neemt niet weg dat aarding bedoeld is voor veiligheid en niet omwille van emi.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een potentiaalverschil hoeft nog niet meteen te betekenen dat hij stuk is.

Ik heb thuis alle stopcontacten geaard. Maar dat komt omdat ik het zelf wel kon. Een (keuken) installatiebedrijf durfde namelijk 185 euro per stopcontact in de offerte te zetten... voor het trekken van een paar draadjes! Iets wat ik tijdens mijn opleiding tot in den treure heb gedaan.

En toen ik toch bezig was heb ik meteen de groepenkast vervangen en uitgebreid. Dus van steekzekeringen naar schakelautomaten, kookgroep, ovengroep, vaatwassergroep en koelkastgroep erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Ger schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:42:
[...]
Ik moet de eerste speaker met randaarde nog tegenkomen. Normaliter zijn die voorzien van 2 aders, dus dan heb je er niet zoveel aan om dat in een geaard stopcontact te stoppen. ;)
Professionele speakers hebben vaak een differentiaalaansluiting. Vooral om invloed van het signaal van buitenaf te beperken. Niet zozeer ter bescherming van iemand die de speaker aan raakt wanneer er toevallig een los draadje tegen de behuizing hangt.
[...]
En dan nog: wat doet randaarde daaraan? Randaarde is een beveiliging. Als die continu actief moet zijn, is er dus een ander probleem.
Heb je ooit eens een versterker een monotone 50Hz brom horen geven? Dan heeft die versterker waarschijnlijk last van een potentiaalverschil. Met andere woorden, de versterker heeft op zijn massa een ander potentiaal als de aangesloten geluidsbron. En ik kan je uit ervaring vertellen dat het dan niet fijn is om de tulpstekkertjes los te trekken terwijl je met je ene hand de buitenrand van de tulp vast hebt en je met je andere hand op de versterker leunt.

Een dergelijk potentiaalverschil kan ook optreden bij PC's. Voor de apparatuur is dat (binnen bepaalde marges) onschadelijk, er is namelijk in het ontwerp al rekening mee gehouden. Bij veel stekkers wordt namelijk eerst de massa verbonden, dan de rest van de pinnen. Neem bijvoorbeeld een USB-stekker, de D-SUB van je VGA / LPT / COM poort, je DVI of HDMI stekker enz.

En als we dat even vergeten, dan kun je ook een potentiaalverschil hebben als jij op je hoogpolig tapijt in kunstof schoenen met een kunstof kam je haar in model brengt.

Beide problemen los je op door het boeltje te aarden. Oke, je krijgt nog steeds een opdonder als je vlak na het haren kammen je PC aanraakt... maar die zou je ook krijgen als je je vriend(in) aan zou raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
[...]
Jij hebt al je apparatuur op 1 stopcontact aangesloten? Dan zou ik eerst eens even kijken of je dat niet over 2 groepen kunt verdelen.
Yes dat heb ik! verlengsnoer op 1 stopcontact en al het apparatuur dan weer in het verlengsnoer gestoken. Waarom zou ik dit graag op twee groepen hebben? Enigszins ook lastig omdat de hele woonkamer één groep is.

Verder bedankt allemaal voor de reacties! Samenvattend:
het is bevorderlijk om de wandcontactdozen van aarde te voorzien maar noodzakelijk is het niet. Van al de apparatuur heet alleen de pc een geaarde stekker. Voor de bliksembeveiliging heb ik wel een geaard stopcontact nodig. Ik zal eens informeren wat men voor deze klus wil hebben als ik het laat uitbesteden maar als dat 185 euro per wcd is zoals hierboven ergens genoemd dan vind ik dat de moeite niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:25

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Dit is helemaal geen onzin.

Als je een PC ongeaard aansluit komt de halve fase (115 V) op de behuizing te staan. Die spanning komt van het netfilter.

Het heeft natuurlijk wel een hoge interne weerstand dus een hoge stroom zal er niet gaan lopen als je het aanraakt.

Zoals anderen al noemen is het de bedoeling dat je apparaten met een geaarde stekker op een geaarde WCD aansluit. Doe je dat niet, dan krijg je dit soort ongein.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 16-08-2017 12:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PC als het kan wel aarden.
edit: hier stond natuurlijk geen advies om te aarden via CV buis. levensgevaarlijk!

Ik heb een keer een videokaart gesloopt toen ik hem wilde aansluiten op de TV. was nog in de tijd van die gele tulp stekkertjes. er kwam een flinke vonk nog voordat ik het kabeltje er in had. met randaarde was dit niet gebeurd.

verder heb ik een keer een moederbord kapot gehad: ik ging even naar de supermarkt op een regenachtige dag en kwam terug en moederbord was stuk. natuurlijk niet te bewijzen dat het door de aarding kwam, maar sindsdien computer geaard en nooit meer problemen gehad.

Dit was beiden in mijn studentenhuis uit 1580 met discutabele elektra..

[ Voor 10% gewijzigd door prein2 op 18-08-2017 11:10 . Reden: stom advies ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

prein2 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:04:
volgens mij niet helemaal de bedoeling, werkt wel: aarden aan de CV leiding (moet je wel koperen/stalen leidingen hebben).
De verwarming is niet om als aardleiding te misbruiken en het is dom en gevaarlijk dat als advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
volgens mij niet helemaal de bedoeling, werkt wel: aarden aan de CV leiding (moet je wel koperen/stalen leidingen hebben).

Ik heb een keer een videokaart gesloopt toen ik hem wilde aansluiten op de TV. was nog in de tijd van die gele tulp stekkertjes. er kwam een flinke vonk nog voordat ik het kabeltje er in had. met randaarde was dit niet gebeurd.

verder heb ik een keer een moederbord kapot gehad: ik ging even naar de supermarkt op een regenachtige dag en kwam terug en moederbord was stuk. natuurlijk niet te bewijzen dat het door de aarding kwam, maar sindsdien computer geaard en nooit meer problemen gehad.

Dit was beiden in mijn studentenhuis uit 1580 met discutabele elektra..
Aarde op de verwarming aansluiten moet je dus niet doen!
LEVENSGEVAARLIJK.

Dat systeem gaat er vanuit dat je verwarming is geaard door middel van de waterleiding. Maar de waterleiding buiten je huis is vaak niet meer van metaal. Dat kun jij vrijwel niet weten. Je komt er pas achter als je geëlektrocuteerd wordt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:47
was er laatst achter gekomen dat de geel groene draad in een plafondlamp door een vorige bewoner niet was aangesloten. Betekent dat dat als er lekkage van boven was geweest er brand was uitgebroken? Of zou de aardlek er toch zijn afgeklapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:15:
[...]
Aarde op de verwarming aansluiten moet je dus niet doen!
LEVENSGEVAARLIJK.

Dat systeem gaat er vanuit dat je verwarming is geaard door middel van de waterleiding. Maar de waterleiding buiten je huis is vaak niet meer van metaal. Dat kun jij vrijwel niet weten. Je komt er pas achter als je geëlektrocuteerd wordt.
Ik snap niet direct waarom dit levensgevaarlijk is?
Dit is toch dezelfde situatie als wanneer je helemaal geen aarding hebt (de huidige situatie van de TS). Of is hier een ander gevaar wat niet direct voor de hand ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
In principe is je cv wel geaard via de badkamer, daar zit als het goed is je cv aan de centrale aarde van de badkamer. Maar, en zeker bij moderne installaties waar vaak niet 100% metalen leiding gebruikt wordt, kan je er niet van uit gaan dat je hele installatie daarmee geaard is. Als er dan wat misgaat met een geaard apparaat kan dus 220V komen te staan op een deel van je cv installatie als je de cv als aarde gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 18-08-2017 10:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03

Standeman

Prutser 1e klasse

...
Alleen als je echt een bloedhekel hebt aan loodgieters en je buren. Want met een beetje pech maken ze hun laatste rit in een lijkwagen door jouw toedoen. Het is echt levensgevaarlijk!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
Ahzo, en als dan netspanning op je warm water krijgt terwijl je onder de douche staat is dat inderdaad héél slecht nieuws. Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fluffy1 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Ik snap niet direct waarom dit levensgevaarlijk is?
Dit is toch dezelfde situatie als wanneer je helemaal geen aarding hebt (de huidige situatie van de TS). Of is hier een ander gevaar wat niet direct voor de hand ligt?
Als je een apparaat met randaarde op een niet geaard stopcontact aansluit dan kan er spanning op de behuizing van dat apparaat komen.
Als je dat apparaat op de verwarming aardt, dan staan alle verwarmingen in je huis onder spanning + alle andere apparaten die op de verwarming zijn geaard.
Plus je hebt het risico dat de weerstand van het circuit zo groot is geworden dat je aardlekautomaat ook niets (op tijd) merkt op het moment dat iemand zich elektrocuteert.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Als je een apparaat met randaarde op een niet geaard stopcontact aansluit dan kan er spanning op de behuizing van dat apparaat komen.
Als je dat apparaat op de verwarming aardt, dan staan alle verwarmingen in je huis onder spanning + alle andere apparaten die op de verwarming zijn geaard.
Plus je hebt het risico dat de weerstand van het circuit zo groot is geworden dat je aardlekautomaat ook niets (op tijd) merkt op het moment dat iemand zich elektrocuteert.
Zo ver had ik inderdaad niet nagedacht. Thanks voor de toelichting.
Weer iets bijgeleerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Voor de aardlekschakelaar maakt het niet uit waar de lekstroom heengaat, als de verschilstroom tussen Fase en nul groot genoeg is klapt die er uit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:37:
[...]

Voor de aardlekschakelaar maakt het niet uit waar de lekstroom heengaat, als de verschilstroom tussen Fase en nul groot genoeg is klapt die er uit.
Dat klopt. Maar I=U/R. Omdat de netspanning redelijk vast ligt zal de stroom dalen naarmate de weerstand groter wordt.
De aardlekinstallatie voor een huis klapt er uit bij 30mA. Maar 10mA (over langere tijd) kan al fataal zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Oh, en zoals @CyBeR al aangeeft: mocht je toch met de elektra aan de gang gaan, zou ik zeker ook gelijk de aarding meenemen. Maar niet vanwege bovenstaande opsomming. ;)
Zodra je wijzigingen in een deel van een installatie aanbrengt moet je dat deel lagen voldoen aan de laatste NEN1010. Je hoeft dus niet de hele installatie aantepassen wanneer je bij een kleine verbouwing een extra lichtpunt maakt. Je moet dan wel dat deel van de installatie installeren volgens de normen. Ga je dus een groep aanpassen dan moet die hele groep aan de normen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

post even aangepast. alle opmerkingen betreffende gevaar zijn natuurlijk waar.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:15:
[...]
De waterleiding is in de meterkast als het goed is toch verbonden met de aardpin?

Niet dat dat een goed idee maakt, natuurlijk. De verwarmingsleiding is hier niet voor bedoeld, en als je plastic buizen/koppelingen hebt kan het zijn dat niet alle delen geaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Standeman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:30:
[...]

Alleen als je echt een bloedhekel hebt aan loodgieters en je buren. Want met een beetje pech maken ze hun laatste rit in een lijkwagen door jouw toedoen. Het is echt levensgevaarlijk!
Leg eens uit.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Compizfox schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

De verwarmingsbuizen zijn in de meterkast meestal toch wel verbonden met de aardpin?

Niet dat dat een goed idee maakt, natuurlijk. De verwarmingsleiding is hier niet voor bedoeld, en als je plastic buizen/koppelingen hebt kan het zijn dat niet alle delen geaard zijn.
Hier zitten er geen verwarmingsbuizen in de meterkast hoor.
En wat veiligheid betreft is "meestal gaat het wel goed" niet echt een goed uitgangspunt.
sypie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:59:
[...]

Zodra je wijzigingen in een deel van een installatie aanbrengt moet je dat deel lagen voldoen aan de laatste NEN1010. Je hoeft dus niet de hele installatie aantepassen wanneer je bij een kleine verbouwing een extra lichtpunt maakt. Je moet dan wel dat deel van de installatie installeren volgens de normen. Ga je dus een groep aanpassen dan moet die hele groep aan de normen voldoen.
Wat normen betreft. Dat gaat alleen op als je aan de installatie van een ander werkt.
Wat je in je eigen huis doet, kijkt verder niemand meer naar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:19:
[...]

Hier zitten er geen verwarmingsbuizen in de meterkast hoor.
Zie edit, ik bedoelde waterleiding ;)
En wat veiligheid betreft is "meestal gaat het wel goed" niet echt een goed uitgangspunt.
Ik heb nooit beweerd dat het ook slim is om de verwarming/waterleiding als aarde te gebruiken!

RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:46:
[...]

Dat klopt. Maar I=U/R. Omdat de netspanning redelijk vast ligt zal de stroom dalen naarmate de weerstand groter wordt.
De aardlekinstallatie voor een huis klapt er uit bij 30mA. Maar 10mA (over langere tijd) kan al fataal zijn.
Het lijkt me niet dat dit uitmaakt voor de werking van de aardlekschakelaar, want die zou zelfs moeten werken zonder randaarde.

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 18-08-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:36
Compizfox schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

[...]

Ik heb nooit beweerd dat het ook slim is om de verwarming/waterleiding als aarde te gebruiken!
Ze zijn inderdaad daar geaard, maar omdat je er niet op kan vertrouwen dat alles van metaal is, mag je er niet op vertrouwen.

Toen ik mijn huis heb gekocht is de meterkast vervangen en hebben we direct overal randaarde aangelegd.
De bedrading was toch al aan vervanging toe (30 jaar oud) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

hackerhater schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Ze zijn inderdaad daar geaard, maar omdat je er niet op kan vertrouwen dat alles van metaal is, mag je er niet op vertrouwen.
Dat is ook precies wat ik daaronder al aangaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:46:
[...]

Hm, bij een lekstroom van 15 mA mag de aardlekschakelaar volgens de specs nog niet uitschakelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Heel simpel, door een defect apparaat kan er spanning (220V zelfs) op de hele CV installatie komen te staan. Als je als loodgieter (of klusser) net lekker in de badkamer bezig bent om een nieuwe radiator aan te sluiten heb je een grote kans dat die een opdonder krijgt. De meeste mensen overleven dat nog wel, maar als je op je knietjes in het water zit met een niet al te sterk hart is het gewoon over en sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:27:
[...]

Hm, bij een lekstroom van 15 mA mag de aardlekschakelaar volgens de specs nog niet uitschakelen toch?
Theoretisch niet. In de praktijk zal of kan dit wel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Zou je moeten opzoeken in de EN 61008
Maar over het algemeen is de uitschakelstroom op het label de hoogste uitschakelstroom. De meeste schakelaars gaan er al eerder uit.
Het is ook afhankelijk van de tijd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Volgens NEN1010 mag een aardlekschakelaar werken tussen 50% en 100% van zijn rating en moet deze afschakelen bij 100% van zijn rating. Een 30 mA aardlekschakelaar mag dus afschakelen bij stromen hoger dan 15 mA en moet afschakelen bij 30 mA. Daarnaast stelt NEN101 dat de afschakeltijd bij 100% niet meer dan 300 ms bedraagt.
RocketKoen schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:19:
Wat je in je eigen huis doet, kijkt verder niemand meer naar.
Leg dat maar uit aan je verzekering. Beunhazen is een goede reden om niet uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Compizfox schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:21:
[...]

Die heb ik ook niet in de meterkast :P Mijn watermeter zit in de gezamenlijke watermeterruimte in de kelder. En loopt vanaf daar naar de CV kast.
[...]

Het lijkt me niet dat dit uitmaakt voor de werking van de aardlekschakelaar, want die zou zelfs moeten werken zonder randaarde.
Zonder randaarde is het circuit van het stopcontact naar het apparaat. Dan door je lichaam naar de aarde.
Met aarde op de verwarming kan het circuit van het apparaat eerst nog door je verwarming heen naar de andere kant van je huis. Met allerlei hoge weerstanden door slechte elektrische contacten in het circuit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:05
Skyaero schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:42:

Leg dat maar uit aan je verzekering. Beunhazen is een goede reden om niet uit te keren.
Bedoel je hiermee te zeggen dat als je een ongeaard stopcontact doorlust om een extra stopcontact een metertje verderop bij te plaatsen, je de hele groep zou moeten aarden volgens je verzekering? :?
Lijkt me nogal sterk.

Nog sterker: er staat volgens mij in NEN 1010 ook iets over het minimale aantal aansluitpunten per ruimte. Dus als ik ergens een scheidingswandje in huis zou plaatsen, zou ik volgens deze redenering ook verplicht zijn om extra aansluitpunten te plaatsen (terwijl ik er misschien alleen maar dozen met troep wil plaatsen o.i.d.).

Dito met de hoogte: stel je legt een nieuwe vloer en je WCD's zitten niet meer op 30cm maar net op 28. Geen hond die dan al zijn WCD's 2 centimeter gaat verplaatsen hoor. 8)7

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
kort samengevat: aan cv aarden niet doen dus.

Wat evt wel een optie is voor een stikje bescherming van andere punten die je noemt; een stekkerblok met overspanningsbeveiliging. De betere hebben vaak ook een filter voor HF-storingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 18-08-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Alle TV's, lampen, AV apparatuur, etc. die ik tot nu toe ben tegengekomen hebben geen randaarde.
Zelfs mijn NUC, Raspberry Pi, X-box etc.hebben het niet.

Meestal zit er een eurostekker op:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Euro-Flachstecker_2.jpg
Behalve dan mijn NUC, RPI, daar ziet de stekker er anders uit, maar heeft alsnog geen randaarde.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Eigenlijk is het heel simpel. Alles met een metalen kast, die je als gebruiker kunt aanraken heeft een randaarde aansluting en hoort in een randaarde wandcontactdoos. Alles met een kunststof kast komt met een eurostekker en hoeft dus niet op een randaarde wandcontactdoos.
Een apparaat dat beter geluid geeft als je het op een randaarde wand contactdoos aansluit is defect en moet je weggooien. Daar is dan namelijk een illegale verbinding tussen aarde niveau en 0 niveau op de printplaat gemaakt. Op die manier biedt de randaarde geen veiligheid meer, de metalen kast kan dus onder spanning komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 10:21

Amphiebietje

In de blubber

mashell schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:43:
Eigenlijk is het heel simpel. Alles met een metalen kast, die je als gebruiker kunt aanraken heeft een randaarde aansluting en hoort in een randaarde wandcontactdoos. Alles met een kunststof kast komt met een eurostekker en hoeft dus niet op een randaarde wandcontactdoos.
Dit klopt echt niet. Ik heb hier diverse audio apparatuur staan met een metalen kast (die ik kan aanraken), en de meeste daarvan hebben geen stekkers met randaarde.
Apple laptops komen met een adapter waar de stekker van verwisseld kan worden, dus randaarde of geen randaarde. Bij de optie "geen randaarde" kan het voorkomen dat de metalen behuizing van de laptop ietwat elektrisch geladen raakt, maar dat is niet gevaarlijk.
Een apparaat dat beter geluid geeft als je het op een randaarde wand contactdoos aansluit is defect en moet je weggooien. Daar is dan namelijk een illegale verbinding tussen aarde niveau en 0 niveau op de printplaat gemaakt. Op die manier biedt de randaarde geen veiligheid meer, de metalen kast kan dus onder spanning komen te staan.
Bij sommige apparatuur wordt de aarding gebruikt om storing in audiosignalen te voorkomen. Afhankelijk van hoe dat is uitgevoerd kan er inderdaad een lage stroom op de behuizing komen te staan, maar als de aarding goed is uitgevoerd zou dat geen gevaar moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mashell schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:43:
Als je apparatuur EMI afscherming heeft of je gebruikt kabels met een mantel, dan maakt het wel degelijk uit of je aarde hebt of niet. Zonder aarde doet zo'n afscherming namelijk niets. Daarvoor hoeft er niets kapot te zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Omdat ik een aantal tenenkrommende en zelfs levensgevaarlijke reacties in dit topic voorbij zie komen, maar even een basiscursusje aarden.

SHOCKING: Iedereen staat onder stroom!
Alles en iedereen in je omgeving is in meer of mindere mate elektrisch geladen. Jijzelf dus ook. Dat geeft niet, want omdat de mate waarin je geladen bent doorgaans overal gelijk is. Om diezelfde reden kunnen vogels ook velig op hoogspanningsleidingen zitten. Zolang de lading maar overal hetzelfde is. Je kunt die lading beinvloeden, bijvoorbeeld door een plastic kam met een doekje op te wrijven zodat die statisch wordt. Feitelijk heb je dan een potentiaalverschil gemaakt. Een potentiaalverschil is het verschil in lading. We staan dus allemaal onder stroom. Zoals je dat in de volksmond zou zeggen. Wie bekend is met electrotechniek noemt dat vaak potentiaal of spanning, afhankelijk van de toepassing. Stroom wordt het pas als er een verschil in lading optreed tussen verschillende verbonden objecten of verschillende plaatsen op hetzelfde object. De lading wil zich dan overal gelijk trekken. Eigenlijk is het net als luchtdruk, de lucht in een hoge druk gebied wil naar het lage druk gebied en er ontstaat wind. En wat wind is met lucht is stroom met electrische lading. Soms wordt het verschil in electrische lading in onze atmosfeer zo groot dat er vonken ontstaan om die verschillen te vereffenen. Dat noemen we dan onweer...

Het probleem met electrische lading is alleen dat het zich niet altijd even makkelijk vereffent. Een blok beton isoleert goed dus het is lastig om daar doorheen te stromen. Uiteindelijk gebeurt het wel, maar het kan even duren. De stroomsterkte is in elk geval erg laag. Maar een blok koper geleid goed en vereffent zich nagenoeg direct.

Nu even naar je stopcontact. Je treft daarin 2 of 3 draden. De bruine, blauwe en vaak ook een geel-groene. Een electriciteitscentrale doet eigenlijk niets anders dan het maken van een potentiaalverschil alleen noemen we het dan 'spanningsverschil'. Omwille de leesbaarheid laat ik even alle details over opwekking, transport en transformatie achterwege. Onze fictieve centrale wekt een spanning op van 230 volt. Dat is het verschil tussen het aardse potentiaal en de bruine (spanningvoerende) draad. Omdat ons fictieve huis ettelijke honderden kilometers weg kan staan, kan er een potentiaalverschil optreden tussen het punt op de aarde waar de centrale staat en het punt op de aarde waar ons huis staat. We hebben dus geen garantie dat er bij ons thuis 230 volt op de bruine draad staat. Dat kan meer zijn, maar kan ook minder zijn. Om dat op te lossen, trekken we nog een draad van de centrale, de blauwe draad. In de centrale is die verbonden met de aarde, waardoor we eigenlijk gebruik maken van het potentiaal bij die centrale en geen last hebben van een potentiaal verschil. Tussen de bruine en de blauwe draad is een spanningsverschil van 230 volt. Simpel.

De derde (geel-groene) draad wordt de aardedraad genoemd. Hij wordt zo genoemd omdat hij in de meterkast verbonden is met een metalen pin diep de aarde in gaat. Omdat alles in je omgeving hetzelfde potentiaal heeft kun je alles veilig aanraken. Alleen niet alles geleid even goed. Een stroom loopt lastiger door een blok beton dan door een stuk koper. De aardedraad zorgt ervoor dat het potentiaal van de aarde ongehinderd en vrij van hoge weerstanden beschikbaar is. Dat is ook de reden waarom je de randaarde of aardpin in het stopcontact gewoon kunt aanraken. Er is geen potentiaalverschil, maar hij zorgt er wel voor dat ALS er een verschil optreed, dat zeer makkelijk vereffend kan worden.

Als je nu een apparaat hebt met een niet geaarde metalen buitenkant, dan heeft die metalen buitenkant normaliter ook hetzelfde potentiaal. Behalve, als een van de aders van de voeding los schiet en tegen die buitenkant aan komt te liggen. Vooral de bruine draad is dan link omdat je dan een gegarandeerd spanningsverschil op die metalen kast hebt. Raak je die aan, kan er een stroom gaan lopen vanuit die kast, door jouw naar de grond. En afhankelijk van een aantal factoren kan dat redelijk fataal zijn.

Als die kast nu geaard zou zijn, dan zorgt het koperen aardings-circuit er voor dat die kast kostte-wat-kost op het omgevings-potentiaal komt. Immers, stroom kiest de weg van de minste weerstand, dus door het koper zo de aardbol in. Waarschijnlijk gaat er dan zo'n enorme stroom lopen dat de smeltzekering doorbrand of de schakelautomaat de groep uit schakelt.

Zit het apparaat toevallig aangesloten op een groep achter een aardlekschakelaar, dan is die waarschijnlijk het eerste die afschakelt. De aardlekschakelaar meet namelijk de stroomsterkte die binnen komt over de bruine draad en de stroomsterkte die via de blauwe draad weer vertrekt. Normaal zijn beide stoomsterktes gelijk (afgezien van een minimaal lekstroompje van een paar milliamperes), maar zodra daar een verschil optreed is er iets mis en schakelt de aardlekautomaat af. Hij schakelt namelijk al af nog voordat er een grote stroom gaat lopen.

Je ziet dus dat je nu op 3 manieren wordt beschermd, door je smeltzekering of schakelautomaat, je aardlekschakelaar, maar vooral door de aarding van je apparaat. Die aarding zorgt ervoor dat je eigenlijk niet geelectrocuteerd KAN worden, terwijl de smeltzekering/schakelautomaat en/of je aardlekschakelaar extra zekerheden bieden. Bijvoorbeeld door het weglekken van stroom door de kast naar de grond te detecteren voordat iemand die kast aanraakt.

Maar als de behuzing niet geaard is, en er een goede isolatie is tussen de behuizing en de aardbol, dan staat die gewoon te wachten om aangeraakt te worden door iemand met hetzelfde potentiaal als de aarde. Die krijgt dan een rotklap voordat de smeltzekering/schakelautomaat en/of de aardlekschakelaar kunnen reageren.

Je beste bescherming is dus het koper-circuit van je aarding. Ga je aarden via een waterleiding / verwarmingsleiding dan weet je ten eerste waarschijnlijk niet of en waar die echt verbind met je aardingscircuit en ten tweede weet je niet wat de weerstand van die buizen is totaan dat aardpunt is. Hoe hoger die weerstand, hoe minder effectief die aarding is. Dan krijg je misschien niet een fatale klap, maar wel een die best schade aan kan richten.

Nee, aarden via de water- of verwarmingsbuizen is gewoon not-done. Dan kun je beter je leven riskeren door te aarden via de buis van de bliksemafleider, als die toevallig langs je raam loopt. Ook die gaat namelijk diep de grond in, net als de aardpen in de meterkast. En iedereen snapt wel hoe volslagen achterlijk dat idee is... maar het is wel veiliger en beter dan aarden via de waterleiding.

Er is dus maar 1 veilige manier om de aarde te regelen... via de geel/groene draad naar de aardpen in de meterkast. Niet via de bliksemafleider en al helemaal niet via de waterleiding. Want in beide gevallen speel je letterlijk met je leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 18:18
Inhoudelijk kan ik hier kort over zijn. In de voeding van de pc zit een netfilter. Deze zet de helft van de netspanning op je kast, tenzij aarde is aangesloten. Dus wanneer jij niet aard dan kun je bij het aansluiten van randapperatuur (denk aan microfoon, usb stick, enz) de boel beschadigen.

Deze halve netspanning permanent aan je verwarming koppelen is natuurlijk een verschrikkelijk slecht idee. Je kunt hem overigens wel hebben maar hij is sterk genoeg dat hij niet prettig voelt.

Verder is het hele aarde systeem bedacht om jou te beschermen.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 18-08-2017 14:40 . Reden: autocorrect corrigeren ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

RiDo78 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:24:
.. goede uitleg..
Er is dus maar 1 veilige manier om de aarde te regelen... via de geel/groene draad naar de aardpen in de meterkast. Niet via de bliksemafleider en al helemaal niet via de waterleiding. Want in beide gevallen speel je letterlijk met je leven!
En je speelt niet alleen met je eigen leven. Er zijn genoeg flats met blokverwarming waardoor een prutser op nr 3 iemand op nr. 42 om zeep kan helpen. (Of een monteur die in het verwarmingshuis aan de slag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Wat zijn er toch veel verschillende opvattingen betreffende aarding. Gelukkig zijn we het in de kern met elkaar eens. Ja, een WCD met RA is beter en waterleiding/verwarmingsleidingen zijn niet gemaakt voor stroom te voeren.

De 'centrale' aarde in de badkamer is er voornamelijk voor potentiaal vereffening. Dus wanneer je onder de stromende douche sta en de fles shampoo van de verwarming pakt is er geen potentiaalverschil tussen de verwarming en de waterleiding. Zelfs wanneer de centraal aarde van de meterkast onderbroken zou zijn. Of wanneer de aardlekautomaat defect is en door een andere fout in de installatie 230V op de waterleiding komt te staan.

De Nul en de Aarde mogen na scheiding (bij een PEN-leiding) nooit meer aan elkaar bevestigd worden, m.i. dus in geen enkel apparaat.

We hebben het hier over een gewone huisinstallatie. EMI vind ik niet passen bij een gemiddelde verbruiker. Als dit toch het geval is ga ik ervan uit dat er ook de kennis is om dit adequaat te regelen in de verdere installatie. Een electronica hobbyist zorgt dat zijn meettafel aan een goede aarde ligt. En de geluidsgoeroe weet echt wel voldoende van overspraak en scheiding indien dit nodig is.

offtopic:
Wel vind ik het nog altijd 'eng' dat er zomaar noodstroomvoorzieningen geplaatst worden waarvan de Nul voor deze voorziening geschakelt wordt. Het vaak gezegde: "nog even een UPS'je ertussen."
Voorbeeld installatieautomaat valt uit. UPS neemt 230V tussen Fase en Nul over maar deze zweeft (ligt immers niet aan de Nul) en kan dan gemakkelijk na verloop van tijd kV's ten opzichte van de aanwezige aarde (nooit geschakeld) oplopen. Totdat er overslag is en er als nog schade aan de achterliggende installatie is. Bekende TN-stelsel v.s. TT-stelsel (Netcode: 2.2.1.2) en NEN1010 v.s. bouwbesluit. Dit was vroegâh een groot issue weet alleen niet of dit tegenwoordig al beter opgelost is zit helaas niet meer in dat vakgebied (edit: of moet ik dan denken aan een galvanische scheiding zoals in bijvoorbeeld een scheerstopcontact)

Ontopic:
Mijn advies: Ja, sluit je apparatuur aan op een WCD met randaarde zeker als de kosten meevallen. Maar verwacht niet dat er bij een directe blikseminslag deze randaarde je apparatuur beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Amphiebietje schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:00:

Dit klopt echt niet. Ik heb hier diverse audio apparatuur staan met een metalen kast (die ik kan aanraken), en de meeste daarvan hebben geen stekkers met randaarde.
Apple laptops komen met een adapter waar de stekker van verwisseld kan worden, dus randaarde of geen randaarde. Bij de optie "geen randaarde" kan het voorkomen dat de metalen behuizing van de laptop ietwat elektrisch geladen raakt, maar dat is niet gevaarlijk.
Dan is zit er gewoon een metalen schilletje om het verder plastic apparaat wat hoogwaardiger te laten aanvoelen. Dat kan dan net als die apple laptop hoogstens wat statisch geladen worden. De randaarde bij de Apple is dus slechts een comfort feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179216

route99 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:42:
Zoals al geschreven werd, niet verplicht bij oude installaties wel bij nieuwe.
Geen idee of TS een Nederlander of Belg is, maar in BE is dit wel degelijk af en toe verplicht. Kort gezegd:
- Als je installatie van voor 1 oktober 1981 is, is het niet verplicht.
- Als je een stopcontact met pin hebt, moet je de pin ook aansluiten op de aarding.

""In gebouwen waarvan de aanleg van de elektrische installatie dateert van voor 1 oktober 1981, moet niet in alle stopcontacten of aan alle lichtpunten een aarding aanwezig zijn. Indien er echter toestellen aangesloten worden waarbij wel een aarding noodzakelijk is, moet er een verbinding met de aarde gemaakt worden. Indien dit nodig blijkt in een bestaande installatie, dan mogen de aardingspennen van deze stopcontacten bijkomend aangesloten worden via een bijkomende beschermingsgeleider (VOB 6mm², geel/groen) in opbouw."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Laatst online: 10:21

Amphiebietje

In de blubber

mashell schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Dan is zit er gewoon een metalen schilletje om het verder plastic apparaat wat hoogwaardiger te laten aanvoelen. Dat kan dan net als die apple laptop hoogstens wat statisch geladen worden. De randaarde bij de Apple is dus slechts een comfort feature.
Ik ga er eerder van uit dat merken zoals Yamaha en andere producenten van (professionele) audio apparatuur weten wat ze doen als ze bv. een mixer met een volledig stalen omhulsel bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05

liberque

Vrijzinnig!

[...]
Ben ik nu zot of zie ik dit heel erg anders? De versterker waar de speakers op aangesloten zijn wil je in de meeste gevallen toch wel geaard hebben - vooral als je een receiver heb. Op zo'n receiver zit over het algemeen je TV / Bluray / Weetikveelwat ook aangesloten en soms zelfs een coax voor de radio. Meestal zijn al deze apparaten niet geaard en heb je van die lekkere lekstroom (of hoe zoiets dan ook heet: ik krijg altijd een 'lik-aan-de-9v-batterij-schokje' als ik mezelf voordoe als aardepin) die door je versterker heen loopt. Het gevolg hiervan is dat de versterker dan niet meer zuiver klinkt en je een 'brom' kan ervaren in je speakers. Dus nee, de speakers zelf aarden heeft geen zin in mijn optiek, maar de versterker/receiver wel degelijk. Corrigeer me aub als ik het fout heb, want ik ben geen electricien... maar dat is wel de reden dat ik in ieder geval mijn PC en receiver echt wel geaard wil hebben.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:27:
Als er dan wat misgaat met een geaard apparaat kan dus 220V komen te staan op een deel van je cv installatie als je de cv als aarde gebruikt.
Dan heb je mazzel. Ik heb een keer meegemaakt dat de douche-kop via de de warmwaterleiding (uit de CV) via een stukke pc-voeding aan de 230V hing, en de douchebak was wel keurig geaard. Je kunt je voorstellen hoe dat af had kunnen lopen, hoop ik.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 15:42
aljooge schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:26:
was er laatst achter gekomen dat de geel groene draad in een plafondlamp door een vorige bewoner niet was aangesloten. Betekent dat dat als er lekkage van boven was geweest er brand was uitgebroken? Of zou de aardlek er toch zijn afgeklapt?
De aardlek zou hebben ingegrepen.

Overigens is het niet overdreven de aardlek-schakelaars eens per jaar of zo eens te testen. Zelf al eens meegemaakt dat er eentje weigerde, die eerst prima werkte en nog maar een jaar of zo oud was.

- - -

Speakers an sich zullen niet veel last hebben van het ontbreken van randaarde, maar de hardcore audiofiel zal een versterker met stekker met randaarde hebben en dan zal ongetwijfeld de versterker een betere signaal / ruis-verhouding hebben (als hij in een geaard stopcontact zit).

- - -

Ik had ± 10 jaar geleden een laptop van metaal waarbij je voelde dat er iets van spanning op stond als de stekker in het stopcontact zat. Je voelde dan een soort trilling als je er met je hand over gleed. Er was niets kapot aan, maar dat heb je nou eenmaal met allerlei ongeaarde apparaten zoals ook bepaalde (gitaar)versterkers etc. Hij had ook een oplader zonder randaarde. Van hetzelfde merk / type heb ik nu een nieuwere versie en die heeft dat niet meer, die heeft ook een oplader met randaarde tegenwoordig (mag ook wel voor die 2200 euro die je betaalt voor een Macbook Pro).

- - -

Als ik zelf iets aanleg of aanpas qua stroom, leg ik altijd meteen ook randaarde aan, als dat er nog niet is. Kleine moeite en de kosten zijn ook minimaal. Ik hoop het nooit nodig te hebben maar waarom zou je hier op beknibbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RiDo78 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:24:
Alles en iedereen in je omgeving is in meer of mindere mate elektrisch geladen. Jijzelf dus ook. Dat geeft niet, want omdat de mate waarin je geladen bent doorgaans overal gelijk is. Om diezelfde reden kunnen vogels ook velig op hoogspanningsleidingen zitten.
Offtopic, maar dat is een fabeltje. Vogels kunnen niet veilig op hoogspanningskabels zitten, en dat doen ze dan ook niet.

Op hoogspanningskabels staat wisselspanning. Ook al is de vogel geïsoleerd van de aarde, er zal alsnog een niet-verwaarloosbaar capacitief effect zijn. Als een vogel op een hoogspanningskabel zou gaan zitten, zou die zeg maar 50x 100x per seconde op- en leeggeladen worden, wat bij een spanning van 150 (of zelfs 380) kV voor een stroom zorgt die zacht gezegd niet prettig is voor een vogel.

Als vogels op kabels van hoogspanningsmasten zitten, dan zitten ze altijd op de bovenste draad. En dat is, je raad het al, de aardedraad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 20:06

TNW

Compizfox schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:37:
[...]

Offtopic, maar dat is een fabeltje. Vogels kunnen niet veilig op hoogspanningskabels zitten, en dat doen ze dan ook niet.

Op hoogspanningskabels staat wisselspanning. Ook al is de vogel geïsoleerd van de aarde, er zal alsnog een niet-verwaarloosbaar capacitief effect zijn. Als een vogel op een hoogspanningskabel zou gaan zitten, zou die zeg maar 50x per seconde op- en leeggeladen worden, wat bij een spanning van 150 (of zelfs 380) kV voor een stroom zorgt die zacht gezegd niet prettig is voor een vogel.

Als vogels op kabels van hoogspanningsmasten zitten, dan zitten ze altijd op de bovenste draad. En dat is, je raad het al, de aardedraad ;)
offtopic:
Ik heb dit even in Google gegooid en niet de minste bronnen (MIT, Univ. of Illinois) zeggen dat het geen probleem is voor vogels om op hoogspanningslijnen te zitten. Ook de draden die de daadwerkelijke hoogspanning voeren.
Natuurkundig klopt dit ook, want er is (praktisch) geen stroomkring. Wel is er een tijdelijk potentiaalverschil tussen een voorwerp en de hoogspanningslijn wat "opgelost" moet worden. Dit zie je in filmpjes van onderhoud aan hoogspanningslijnen dmv. een helikopter.
Uiteraard, hoe kleiner het voltage en hoe kleiner het voorwerp, hoe minder stroom er nodig is. Vermoedelijk maakt het voor een vogel niet zoveel uit.

Terug naar het onderwerp. Persoonlijk zie ik het liefst zoveel mogelijk geaarde stopcontacten omdat de kans dat je een apparaat met geaarde stekker moet aansluiten redelijk groot is. Als dat een apparaat met een metalen buitenkant is of anderzijds aanraakbare aarde (zoals de eerder genoemde tulpstekkers etc.) dan kan je een schok krijgen.

Ik vind het eigenlijk een no-brainer, maar ik werk zeer veel met elektronische apparatuur dus dan begin je het nut er wel van in te zien. Toen ik mijn nieuwe huis betrok ook alle bedrading en stopcontacten laten vervangen door de elektricien. :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TNW schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

offtopic:
Ik heb dit even in Google gegooid en niet de minste bronnen (MIT, Univ. of Illinois) zeggen dat het geen probleem is voor vogels om op hoogspanningslijnen te zitten. Ook de draden die de daadwerkelijke hoogspanning voeren.
Natuurkundig klopt dit ook, want er is (praktisch) geen stroomkring. Wel is er een tijdelijk potentiaalverschil tussen een voorwerp en de hoogspanningslijn wat "opgelost" moet worden. Dit zie je in filmpjes van onderhoud aan hoogspanningslijnen dmv. een helikopter.
Uiteraard, hoe kleiner het voltage en hoe kleiner het voorwerp, hoe minder stroom er nodig is. Vermoedelijk maakt het voor een vogel niet zoveel uit.
offtopic:
Dat is niet het effect waar ik op doelde. Er mag dan wel geen echt stroomkring zijn, maar dat betekent niet dat er helemaal niets aan de hand is. De vogel kan een bepaalde lading vasthouden (hij werkt een beetje als een condensator). We hebben te maken met wisselspanning dus je moet rekening houden met de impedantie van de load. Die load (de vogel) heeft wel zeker een impedantie omdat er een (kleine) capaciteit is.

Het gaat dus niet om het initiële contact. Zolang de vogel erop zit wordt hij 100x per seconden op- en ontladen ;)

Het schijnt dat tot 50 kV het nog wel te doen is voor vogels, maar daarboven niet meer. Met 150 kV (of zelfs 380 kV) en 50 Hz gaat dat zeker wel een gevaarlijk/dodelijk effect opleveren.

Meer info:
http://www.hoogspanningsnet.com/meuk/vogelfabel/
Wikipedia: Hoogspanning (elektriciteit)

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Dank je voor de uitleg @Compizfox , aangezien ik me de komende tijd ga bezighouden met veiligheidskeuringen van apparaten mbt de netvoeding in wetenschappelijke omgevingen is het altijd handig om te weten wat de gevaren van hoogspanning zijn. Dat verhaal over hoog(wissel)spanning, capaciteit en impedantie had ik mij niet gerealiseerd. (8>

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

geforce5_guy schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:40:
[...]

Hier heb ik dus een vraag over... Als iemand het weet...

Ik heb mijn computer sinds de laatste verhuizing aangesloten op een ongeaard stopcontact, sindsdien staat komt er een lichte spanning over mijn usb-apparaten heen. Zo krijg ik bijv. een klein schokje als ik mijn telefoonlader aanraak of als ik met mijn mond per ongeluk tegen de (aluminium) USB-microfoon aankom. Na het aansluiten van deze randapparatuur staat er nog niet direct spanning op maar dit bouwt over een periode van pak 'm beet een uur op. Is mijn computer gewoon niet in orde of heeft dit inderdaad te maken met het netfilter? Wat moet ik hieraan doen? WCD laten aarden?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Harrie_ schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Ik heb mijn computer sinds de laatste verhuizing aangesloten op een ongeaard stopcontact, sindsdien staat komt er een lichte spanning over mijn usb-apparaten heen. Zo krijg ik bijv. een klein schokje als ik mijn telefoonlader aanraak of als ik met mijn mond per ongeluk tegen de (aluminium) USB-microfoon aankom. Na het aansluiten van deze randapparatuur staat er nog niet direct spanning op maar dit bouwt over een periode van pak 'm beet een uur op. Is mijn computer gewoon niet in orde of heeft dit inderdaad te maken met het netfilter? Wat moet ik hieraan doen? WCD laten aarden?
Ik heb in mijn vorige huis de WCD vervangen door een model met randaarde. En toen een kabel getrokken naar een WCD in de keuken voor de aarde. De fase en nul dus gewoon laten zitten, alleen de aarde doorgetrokken en met een stekker in het stopcontact van de keuken.
Het is nog steeds niet ideaal (en zeker niet conform NEN). Maja, huurhuis waar je niks in mocht aanpassen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Harrie_ schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Zoals eerder genoemd in dat topic komt dat omdat je je PC (een apparaat dat geaard aangesloten zou moeten worden) niet geaard hebt aangesloten.

Er is maar één oplossing: je PC geaard aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
TNW schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:03:
Dank je voor de uitleg @Compizfox , aangezien ik me de komende tijd ga bezighouden met veiligheidskeuringen van apparaten mbt de netvoeding in wetenschappelijke omgevingen is het altijd handig om te weten wat de gevaren van hoogspanning zijn. Dat verhaal over hoog(wissel)spanning, capaciteit en impedantie had ik mij niet gerealiseerd. (8>
Mijn leraar elektrotechniek hamerde er altijd op: "De kennis die jullie op doen is leuk voor 220/380 volt installaties. Maar hou er rekening mee dat de wetten veranderen als je boven de 1000 volt komt. Dan gelden er andere regels en andere formules!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

RiDo78 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Mijn leraar elektrotechniek hamerde er altijd op: "De kennis die jullie op doen is leuk voor 220/380 volt installaties. Maar hou er rekening mee dat de wetten veranderen als je boven de 1000 volt komt. Dan gelden er andere regels en andere formules!"
Het is niet zo dat zaken "opeens" veranderen bij een bepaald voltage. Bijna elke stroombron kan een gevaar opleveren. Een paar volt bij enige tientallen mA kan je hart laten fillibreren als er direct contact met het lichaam is, dus natte vingers of doorboring van de huid.

Daarentegen kunnen zelfs hoge voltages in bepaalde situaties onschadelijk zijn. Met het verkeerde schoeisel en vloerbedekking kan je jezelf zo tot tienduizenden volts opladen. Ik heb wel eens een vonk van een centimeter gegenereerd door naar een koelkast toe te lopen en met een mes langzaam richting het metaal te bewegen. Zo'n vonk is ca. 30 kV >:)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RiDo78 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Nah, da's ook niet helemaal hoe het werkt. Wetten en formules veranderen niet ineens hoor...

• RiDo78
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 23:23:
[...]

Nah, da's ook niet helemaal hoe het werkt. Wetten en formules veranderen niet ineens hoor...
Nee, dat was de manier van de beste man om ons te waarschuwen.
Pagina: 1