Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 13:25
Goedemiddag iedereen,

Van een goede vriend heb ik zijn D90 over kunnen nemen, echter laat het rubber bij de duim wat los (blijkt wel is vaker voor te komen bij Nikon). Nu heb ik alvast op de nikon servicecenter website een nieuw rubbertje besteld.

Echter is mijn vraag waar kan ik het beste de oude lijmresten mee verwijderen ?

Kan dit gewoon met de nagellakremover van mijn vrouw (las ik iets over op het nikon forum) of raden jullie iets anders aan ?

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:11
Nagellak remover is aceton. Aceton en kunststof gaan dikwijls niet samen zonder schade.
Ik zou het eerst met wattenstaafjes met wat drupjes alcohol of wasbenzine proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
Thanks! zal dat eerst doen, er werd zelfs meerdere malen gezegd om het met aceton te doen.

Maar goed dat ik daar dus nog even mee gewacht heb.

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:11
Bezoek het forum van Nikon Club Nederland regelmatig.

Zie 2e bericht in dit Topic:
http://www.nikon-club-ned...8382&hilit=aceton#p548383

Zat ooit met aceton iets te poetsen en gebruikte een AH tas als ondergrond. Het tasje verschrompelde en m'n poetsdoek werd AH blauw. Aceton is een agressief goedje. Koop bij de ETOS of andere drogist een flesje alcohol, het laat weinig residue achter en ontvet goed zodat je verse lijm en rubbers goed hechten.

Veel plezier met de D90, was m'n eerste DSLR. Bekijk de foto's die ik ermee heb gemaakt i.c. met een 35mm en 18-105mm nog regelmatig met genoegen.

[ Voor 33% gewijzigd door PKHS op 15-08-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
Thanks voor je reactie!

Zal straks even langs de drogist gaan. De D90 is voor mij ook mijn eerste DSLR, heb er zelf een 35-135 en een 70-300 lens bij. Vermaak me er nu al enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een drogist verkoopt vaak zowel 70% alsmede 96% alcohol. (de rest is water).
Of je gebruikt IPA
Alcohol kan idd prima gebruikt worden om te ontvetten, maar lijmresten oplossen doet het vrijwel niet.

M.a.w. wil je alleen de oppervlakken ontvetten, of wil je ook de oude lijm oplossen c.q. verwijderen?
Afhankelijk van de eerder gebruikte lijm, hard/zacht, en de hoeveelheid residu, kun je bepalen hoe je e.e.a. weg/schoon krijgt. Als de lijm enigszins rubberachtig was, dan helpt heen en weer rollen vaak, met je vingers en een beetje krabben met een stukje kunststof of je nagels.
Wasbenzine lost vaak wel lijm op, maar doe dit voorzichtig, want het kan (net als aceton) ook kunststoffen zacht/kleverig maken.

Zoek maar eens op "3m rubber repair nikon d90" via eBay! Dan krijg je veel materiaal te zien waarmee je e.e.a. kunt fixen! :Y

FYI:
https://www.ifixit.com/An...r+hand+grip+re-attachment
https://neilvn.com/tangen...-rubber-on-nikon-cameras/
https://photo.stackexchan...er-grips-on-nikon-cameras

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
Bedankt voor de duidelijke uitleg, bedoeling is inderdaad om de oude lijmresten weg te krijgen en het oppervlakte te ontvetten zodat het nieuwe rubber geplaatst kan worden.

Ik denk dat ik het inderdaad eerst ga proberen weg te rollen/krabben en vervolgens met alcohol het ontvet.

Lijm is inderdaad wat rubberachtig dus ik vermoed dat dit wel zou moeten lukken. Inprincipe hoeft het niet 100% verdwenen te zijn, zolang het nieuwe rubber maar goed vast plakt en er geen "bubbels/bolletjes" ontstaan door de oude lijmresten dan ben ik al tevreden.

Thanks voor de tips !

Pagina: 1