Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarshalSmit
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-10 08:14
Geachte Tweakers,

Zojuist de laptop van een collega mee gekregen omdat de videochip het niet meer doet.

De videochip zelf wordt niet meer gezien in windows en hierdoor gaat mijn eerste gedachte naar de drivers.
Alleen lukt het installeren van nieuwe drivers helaas niet. De AMD software crasht meteen nadat ik op installeren heb gedrukt.

De videochip zelf heeft het voorheen wel normaal gedaan, alleen werd de APU gemidddeld 140 graden.
Hierdoor vraag ik mij dus ook af of de chip zelf niet gewoon doorgebrand is.

Het gaat om de volgende laptop:
https://tweakers.net/pric...5v5c-s01nl/specificaties/

Is er toevallig iemand op tweakers die mij hier verder mee kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Thomas Smit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-10 12:14

Soggney

Zeekomkommer

140 graden. Die chip lijkt me dood.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 12:33
140 graden? En dat terwijl bijna iedere sensor op moederborden en videokaarten maar tot 127 graden Celcius kunnen gaan. Of was het toevallig Fahrenheit?, dan is dat maar 60 graden Celcius wat geen probleem kan geven.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 11:22
Soggney schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:45:
140 graden. Die chip lijkt me dood.
AMD's temperaturen worden anders geleverd. Ze geven niet de temperatuur, maar een waarde hoeveel het onder het thermisch limiet zit. Niet elke software leest deze waarden goed uit. Speedfan doet het goed dacht ik, maar Speccy geeft verkeerde waardes.

Verder zal je in Radeon Dual Graphics kunnen instellen, wanneer Radeon eenmaal werkt. Zoek op AMD eens wat oudere drivers op, want de 7730M die ik heb wordt niet meer door de nieuwste drivers ondersteund, dus ik verwacht dat dat ook geldt voor de 7670M die jij daar hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Slaut op 15-08-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarshalSmit
Deze informatie heb ik meegekregen. Via Speccy kom ik op het moment uit op 137 celcius.

Maar als ik het dus goed begrijp kan de chip doorgebrand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaut schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:54:
[...]

Speccy geeft verkeerde waardes.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23

Nemesizz

Untouchable

MarshalSmit schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:04:
Deze informatie heb ik meegekregen. Via Speccy kom ik op het moment uit op 137 celcius.

Maar als ik het dus goed begrijp kan de chip doorgebrand zijn?
Ik denk als de chip echt doorgebrand was dan;
- rook je dat wel :P (geur is echt niet te missen van doorgebrande chips/printplaten)
- startte de laptop in z'n geheel niet meer (als iets doorbrand, zorgt dat ook vaak voor kortsluiting en andere ongein, waardoor een systeem vaak niet meer doorstart)

Bij laptop GPU's moet je soms persé de driver van de fabrikant van de laptop zelf hebben (dit geval Samsung). Bepaalde fabrikanten locken drivers waardoor de drivers van AMD, nVidia of Intel (afhankelijk welke GPU uiteraard) niet op een normale manier werken/te installeren zijn.

Die 130ºC en dergelijke moet je niks op uit doen, zijn foute uitlezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarshalSmit
Geachte Tweakers,

Excuses voor de late reactie.

Helaas crasht de amd installatie ook met de variant die op de website van Samsung staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsy123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:25
Om software uit te sluiten zou ik een herinstallatie proberen. Als je dan nog steeds problemen ondervind en de kaart niet ziet dan. zal het een hardware probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarshalSmit
Zo juist heb ik opnieuw Windows geïnstalleerd. Helaas geeft deze meteen al aan dat er geen grafische drivers zijn gevonden. Tijdens het installeren van een nieuwe variant van AMD Catalyst/Crimson krijg ik nog steeds de crash.

De chip wordt wel herkend via apparaat beheer. Alleen tijdens het opstarten van een spel crasht meteen heel het spel vanaf het begin.

Via Speedfan ook bij de temperaturen gekeken. Is constant 82-85C. Dit blijkt dus al een poosje zo te zijn.
Kan er dus vanuit gaan dat het aan de hardware ligt?

Met vriendelijke groet,
Thomas Smit

[ Voor 27% gewijzigd door MarshalSmit op 16-08-2017 22:37 ]

Pagina: 1